Half-Life 3 inte under utveckling, då Valve fokuserar på Steam Deck – rykte

Robot
Half-Life 3 inte under utveckling, då Valve fokuserar på Steam Deck – rykte

När ska Valve lära sig räkna till tre?

#half-life, #half-life-3, #valve


Medlem

Själv önskar jag mig en uppföljare till Half Life Alyx i VR.

Medlem

Tror Valve gör bäst i att aldrig släppa en trea, hur jävla bra det blir, även om det objektivt blir världens bästa spel, kommer folk klaga på det och reviewbomba bara för memes.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Zymac:

Tror Valve gör bäst i att aldrig släppa en trea, hur jävla bra det blir, även om det objektivt blir världens bästa spel, kommer folk klaga på det och reviewbomba bara för memes.

Jag är lite på samma spår här, tror att hur bra det än blir kommer det aldrig leva upp till de förväntningar det har på sig. För stora skor att fylla som man brukar säga....


signatur

Dont force your weakness upon me!

Detta känns inte så troligt. Att Deck skulle ta samma personal och resurser som ett nytt spel skulle göra känns helt absurt. Lite som om Microsoft skulle lägga ner Halo serien för att fokusera på surfplattor. Helt olika saker och personal.

Inte garanterat att det kommer ett nytt Half Life, men det känns troligt att det skulle göra det.

Skrivet av Icerock:

Jag är lite på samma spår här, tror att hur bra det än blir kommer det aldrig leva upp till de förväntningar det har på sig. För stora skor att fylla som man brukar säga....

Missade ni att de vågade sig på Alyx och levde upp till förväntningarna?

Medlem

Jag har följt tyler mcviker mer eller mindre ganska länge sen rykten om half life vr (som blev alyx) började och han verkar ha insyn inhur företagskulturen på Valve fungerar.

Man kan ju säga så här efter alla år.
Man ska INTE förvänta sig att Valve släpper ett half life 3 eller nå nytt half life överhuvudtaget som spelas som ett traditionellt fps med mus+tangentbord eller handkontroll, den tiden ör förbi.

Vaöve jobbar på ett spel i samma universum som half life/portal har kodnamn Citadel.
Först var tecknen på att det skulöe vara nån form av spel både för skärm och VR.

Steam Decks popularitet har tagit Valve på sängen så senaste tecknen har visat på att fokus skiftat till att Citadel även ska innefatta Steam Deck.
Valve är "tech styrt" så nya stora spel ska dra nytta av deras tekniker.

Valve ryktas även jobba på ett Stand alone VR headset och en stationär konsol.
Allt ska köras med SteamOS, därför Valve jobbar mycket med att få så myxket att fungera i Linux som det bara går.

Det finns även ett "Half life X" i pipen men det har tappat fokus till förmån för Steam deck.
Om jag får spekulera fritt så handlar det om ett stand alone VR spel som ska drivas av deras headset + Steam deck med en sk split rendering teknik.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Hl3 har varit under utvecklong sen hl2 släpptes.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av johanAndersson:

Missade ni att de vågade sig på Alyx och levde upp till förväntningarna?

Men det var ett nischat sidospår. Tror allt kring loren fungerar så länge dom inte döper spelet till just Half Life 3.

Medlem
Skrivet av IMSG:

Men det var ett nischat sidospår. Tror allt kring loren fungerar så länge dom inte döper spelet till just Half Life 3.

Spelet är ett sidospår men slutar med

en cliffhanger som tarvid just efter episode 2.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skrivet av IMSG:

Men det var ett nischat sidospår. Tror allt kring loren fungerar så länge dom inte döper spelet till just Half Life 3.

Jag gillar Half Life, men vi ska inte göra några överdrifter kring hur konsekvent handlingen i den serien faktiskt är. Ettan slutar med Gordon nedfryst och tvåan börjar med att jorden har blivit erövrad av ett interdimentionellt imperium som inte ens antydes existerade i ettan.

Handlingen i Alyx är närmare kopplat till tvåan och episoderna än ettan var till dem.

Medlem
Skrivet av Icerock:

Jag är lite på samma spår här, tror att hur bra det än blir kommer det aldrig leva upp till de förväntningar det har på sig. För stora skor att fylla som man brukar säga....

Precis, om jag minns rätt är det just det skälet de har angett till varför de inte vill utveckla en uppföljare.

Edit: Men jag hoppas verkligen på en uppföljare

Medlem

Ja precis, lägg ner alla uppföljare eftersom att de ändå inte kan leva upp till tidigare titlar...
Tycker det är en extremt pinsam ursäkt, tror mer att det handlar om att det är bekvämare att tjäna pengar på steam.

Men visst, Rockstar gör väl helt rätt i att inte släppa GTA6 och satsa på remasters och GTA online istället. Det kommer ju såklart finnas gamla fans som inte gillar spelet, precis som när 5:an släpptes.
Snacka om att bränna sina IPn, hade de underhållt dessa så hade de dragit in helt sjuka summor.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Ja precis, lägg ner alla uppföljare eftersom att de ändå inte kan leva upp till tidigare titlar...
Tycker det är en extremt pinsam ursäkt, tror mer att det handlar om att det är bekvämare att tjäna pengar på steam.

Men visst, Rockstar gör väl helt rätt i att inte släppa GTA6 och satsa på remasters och GTA online istället. Det kommer ju såklart finnas gamla fans som inte gillar spelet, precis som när 5:an släpptes.
Snacka om att bränna sina IPn, hade de underhållt dessa så hade de dragit in helt sjuka summor.

Det är ju dock inget Valve gått ut med.
Varken att HL3 är på G eller att det lagts ner pga Steam Deck.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av FejkFejksson:

Hl3 har varit under utvecklong sen hl2 släpptes.

Nja, det tror jag inte. Däremot hade vi blivit lovade tre delar av episodformatet. Episode 3 kom aldrig av någon anledning. Tror inte att Valve hade några planer på Half life 3 redan då.

Medlem
Skrivet av ZakAntreaz:

Nja, det tror jag inte. Däremot hade vi blivit lovade tre delar av episodformatet. Episode 3 kom aldrig av någon anledning. Tror inte att Valve hade några planer på Half life 3 redan då.

Alltså, den uppföljaren jag jobbar på nu har varit i utveckling innan ens första spelet i serien kom, så man vet aldrig.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Valve har väl ändå en hel del folk som inte pysslar med hårdvara? (typ alla som jobbade på Alyx?)

Dom lär väl ska ha något att göra också...
Det kanske inte är Half-Life 3 men nog fan jobbar inte alla på Valve bara på Deck.

Det som som kan tänkas gäller bara Deck är väl vad dom vill ha medial uppmärksamhet på just nu.. Känns troligare.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Ja precis, lägg ner alla uppföljare eftersom att de ändå inte kan leva upp till tidigare titlar...

Vill minnas en uppföljare som levde upp till tidigare titlar vid namn Half-Life 2.

Att man inte känner man kan toppa tidigare spel känns som en väldigt legitim anledning att inte göra en uppföljare, och fokusera på något annat istället.. Uppföljare bör man väl mest göra när man känner att man har något mer att komma med?


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Valve har väl ändå en hel del folk som inte pysslar med hårdvara? (typ alla som jobbade på Alyx?)

Dom lär väl ska ha något att göra också...
Det kanske inte är Half-Life 3 men nog fan jobbar inte alla på Valve bara på Deck.

Det som som kan tänkas gäller bara Deck är väl vad dom vill ha medial uppmärksamhet på just nu.. Känns troligare.

Ja dom jobbar på spelet med kodnamn Citadel.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja dom jobbar på spelet med kodnamn Citadel.

I C

Citadel som i...


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Ja, bara ett kodnamn men det ska utspela sig i half life universumet.
Tidigare var ryktena gällande både plattskärmsläge i asymetrisk stil + VR-läge. Senare har det ändrats också med fokus på Steam Decken. Så vad det i slutändan blir vet nog bra Valve. Det ska dock vara så pass långt i utvecklingen så det "troligen" inget är nått som läggs ner iaf.
Valve vill bygga sina spel med sin egna hårdvaru tech i fokus.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Citadel kanske är ett half-life till mobilen?


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Valve har väl ändå en hel del folk som inte pysslar med hårdvara? (typ alla som jobbade på Alyx?)

Dom lär väl ska ha något att göra också...
Det kanske inte är Half-Life 3 men nog fan jobbar inte alla på Valve bara på Deck.

Det som som kan tänkas gäller bara Deck är väl vad dom vill ha medial uppmärksamhet på just nu.. Känns troligare.

De kan ju jobba på mjukvara som passar just Deck, och det måste inte vara HL-spel. De kan ju släppa specifika titlar som passar sig väldigt bra på mobila plattformen, och inte bara lita på att tredjepart gör spel.

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Citadel kanske är ett half-life till mobilen?

Hillarious.... And scary 😳

KoP
Medlem

Var det någon som trodde att H-L 3 var under utveckling? 🤔

Medlem

Hörde jag HL3?


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

oj va väntat... valve bryr sig inte längre om att tillverka bra spel som en gång i tiden... blä

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Vill minnas en uppföljare som levde upp till tidigare titlar vid namn Half-Life 2.

Att man inte känner man kan toppa tidigare spel känns som en väldigt legitim anledning att inte göra en uppföljare, och fokusera på något annat istället.. Uppföljare bör man väl mest göra när man känner att man har något mer att komma med?

Ja, det är helt okey att avsluta sina spel på en stark cliffhanger och skylla på att man har slut på idèer.
Vadå toppa, det lär väl inte vara särskilt svårt att göra en vidareutveckling av HL, glorifieringen av det spelet är ju väldigt märklig..

Själv så tycker jag helt klart att HL2 inte lever upp till HL1 i många avseenden, det är ju knappt samma typ av spel.

Det är ju fruktansvärt dumt av Valve att slänga ett IP i sjön som skulle kunna ha blivit något enormt.
De skulle kunnat sälja spinn-offs och använt HL världen till att sälja hårdvara, men det har ju gjorts i väldigt begränsad utsträckning.

Att skylla på att det inte fanns idéer är ju också falskt, det fanns ju redan story till HL3, men han som skrev den jobbar ju inte ens kvar där, vilket också säkert berodde på att det inte fanns intresse från Valve.
Näe, det var med största sannolikhet Steam som krossade serien, de vart för bekväma helt enkelt.
Om de orkat bry sig så hade de även fortsatt satsa på att integrera andra utvecklare som med L4D och portal, de hade även kunnat bygga mer HL content på det sättet, men de är för slöa helt enkelt.

Förstår inte riktigt heller hur de tänkte med Alyx, först så lät det som att Alyx och utvecklarverktygen skulle bli vad HL1 en gång var, men som jag förstod det så ångrade de sig och bara släppte verktygen i väldigt begränsad utsträckning istället:/
Hade varit kul med HL VR moddar, men så verkar det väl inte bli.

Steam och Valve vart väl för stora helt enkelt, och därmed lata.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Ja, det är helt okey att avsluta sina spel på en stark cliffhanger och skylla på att man har slut på idèer.
Vadå toppa, det lär väl inte vara särskilt svårt att göra en vidareutveckling av HL, glorifieringen av det spelet är ju väldigt märklig..

Själv så tycker jag helt klart att HL2 inte lever upp till HL1 i många avseenden, det är ju knappt samma typ av spel.

Det är ju fruktansvärt dumt av Valve att slänga ett IP i sjön som skulle kunna ha blivit något enormt.
De skulle kunnat sälja spinn-offs och använt HL världen till att sälja hårdvara, men det har ju gjorts i väldigt begränsad utsträckning.

Att skylla på att det inte fanns idéer är ju också falskt, det fanns ju redan story till HL3, men han som skrev den jobbar ju inte ens kvar där, vilket också säkert berodde på att det inte fanns intresse från Valve.
Näe, det var med största sannolikhet Steam som krossade serien, de vart för bekväma helt enkelt.
Om de orkat bry sig så hade de även fortsatt satsa på att integrera andra utvecklare som med L4D och portal, de hade även kunnat bygga mer HL content på det sättet, men de är för slöa helt enkelt.

Förstår inte riktigt heller hur de tänkte med Alyx, först så lät det som att Alyx och utvecklarverktygen skulle bli vad HL1 en gång var, men som jag förstod det så ångrade de sig och bara släppte verktygen i väldigt begränsad utsträckning istället:/
Hade varit kul med HL VR moddar, men så verkar det väl inte bli.

Steam och Valve vart väl för stora helt enkelt, och därmed lata.

Fan.. Vad folk ska vara upprörda över ditten och datten... Outrage outrage.

Om Valve inte vill göra en uppföljare så bör dom inte göra en uppföljare - och om Valve inte vill göra en uppföljare så gör dom inte det. Därför dom är independent och dom har den friheten och den pondusen.

Gör ett jävla spel själv om du vet hur det ska gå till


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

oj va väntat... valve bryr sig inte längre om att tillverka bra spel som en gång i tiden... blä

https://www.metacritic.com/game/pc/half-life-alyx


signatur

subterranean homesick alien

12
Skriv svar