Rykte: Sony planerar för "Playstation Game Pass"

Robot
Rykte: Sony planerar för "Playstation Game Pass"

Sony snör på sig boxhandskarna och går in i Game Pass-ringen.

#Game-Pass, #Playstation, #Sony


It's not a lake, it's an ocean

Det var bara en tidsfråga.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Skribent
Skrivet av Ruffles:

Det var bara en tidsfråga.

Ja jag är förvånad att de inte get sig in i matchen tidigare faktiskt?


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Sony var ju tre år före Xbox med sin streamingtjänst, varför de har valt att vänta så här pass länge med att göra något som kändes självklart är för mig en gåta. Men Sony är kanske lite som Nintendo, det som verkar självklart för andra, är fullkomligt främmande för bolagen själva.
Bättre sent än aldrig, hoppas PS Now/Ps Plus blir ett värdigt alternativ till Game Pass i alla fall.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem

Tror inte det blir en riktig Game pass konkurrent, tror inte dom kommer släppa sina nya spel direkt på en prenumerationstjänst. Det är helt enkelt inte lönsamt.

Medlem

Vadå... Är det märkbar skillnad på deras premium tjänst med gratis spel och 'game pass'?

https://www.playstation.com/en-se/ps-plus/

Det är väl iaf samma genre av tjänst some 'game pass'?

Visst dom kanske kan ändra lite på termerna..


signatur

subterranean homesick alien

Skrivet av TheVoomyOne:

Tror inte det blir en riktig Game pass konkurrent, tror inte dom kommer släppa sina nya spel direkt på en prenumerationstjänst. Det är helt enkelt inte lönsamt.

Nej tror inte heller att det är lönsamt. Iaf inte om man gör som Microsoft och kommer med erbjudanden som 10 kr för 3 månader vilket jag själv nappat på ett par ggr. Skulle dock aldrig betala 150 kr i månaden eller vad ordinarie pris nu går på.

Medlem

Ja tack!
Fullkomligen älskar gamepass, kan Sony matcha det så är jag glad!


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem

De har redan en bra grund i och med ps now som de kan bygga vidare på.
Såg igår att ryktena säger de ska slå ihop ps+ o ps now bla vilket jag hoppas på. Har efterfrågat det länge nu.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Enligt källartikeln verkar det ju dock inte som att de ska börja släppa nya spel till tjänsten direkt. Dvs precis det som gör gamepass så prisvärt enligt mig. Om de börjar släppa sina exklusiva till tjänsten dag 1 så signar jag upp, men annars är det ju bara typ en rebrand av de tjänster som finns idag och det är jag ointresserad av.

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Vadå... Är det märkbar skillnad på deras premium tjänst med gratis spel och 'game pass'?

https://www.playstation.com/en-se/ps-plus/

Det är väl iaf samma genre av tjänst some 'game pass'?

Visst dom kanske kan ändra lite på termerna..

Väldigt olika.
Om du aldrig ägt en Playstation och skaffar PS+ nu med en ny PS5 får du direkt tillgång till 100 tals spel varav flera AAA att bara spela? Sen får vi som det blir egna Sony titlar dag 1 också vilket MS kör en del med.
Det är det som är poängen eftersom PS+ kräver att du gör anspråk på spelen varje månad för att kunna ta del av dem.

Är mer förvånad att Sony inte redan hoppat på detta.


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Skribent
Skrivet av Anton Q:

Vadå... Är det märkbar skillnad på deras premium tjänst med gratis spel och 'game pass'?

https://www.playstation.com/en-se/ps-plus/

Det är väl iaf samma genre av tjänst some 'game pass'?

Visst dom kanske kan ändra lite på termerna..

Skillnaden är väl att Sonys främst lanserades som streaming-tjänst inledningsvis och att Microsoft släpper sina egna spel dag ett på Game Pass. Många konsumenter tror ju fortfarande Playstation Now enbart är för streaming, så det handlar nog om att "re-branda" och göra tjänsten mer klar för konsumenterna.

Dock tveksamt om de kommer släppa sina egna exklusiva spel gratis på tjänsten från dag ett?


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Att slå ihop tjänsterna är ju logiskt och borde ha hänt för länge sedan men jag tror inte att dom kommer erbjuda exklusiva titlar så som Game Pass gör. Isåfall kommer det säkert vara till ett högre pris. Blir intressant att se iallafall.

Medlem

Jag tror inte Sony kommer släppa sina nya spel direkt på tjänsten.
Det är helt enjelt inte lönsamt.
MS gör förmodligen ganska mycket minus på deras tjänst ich jag tror i det stora hela så kostar nog hela xbox delen hos MS mer pengar en den genererar.
Tror inte Sony är ett sånt företag som skulle överleva med en sån strategi.
Dom får satsa på annat, tex VR, Metaverse ich spel av extra hög kvalitet.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Skillnaden är väl att Sonys främst lanserades som streaming-tjänst inledningsvis och att Microsoft släpper sina egna spel dag ett på Game Pass. Många konsumenter tror ju fortfarande Playstation Now enbart är för streaming, så det handlar nog om att "re-branda" och göra tjänsten mer klar för konsumenterna.

Dock tveksamt om de kommer släppa sina egna exklusiva spel gratis på tjänsten från dag ett?

Jag har faktiskt missat att det inte är 100% streaming. Sålde iofs mitt PS4 för två år sedan och inte köpt en 5:a.


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem
Skrivet av korvmos:

Jag har faktiskt missat att det inte är 100% streaming. Sålde iofs mitt PS4 för två år sedan och inte köpt en 5:a.

Tror bara det är ps3 spelen som inte går att ladda hem från ps now, resten ska det gå på såvida det inte är något spel som inte fungerar särskilt väl på ps5 då får man strömma alt starta upp sin ps4.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Skribent
Skrivet av Löfbergs lila:

Så är d.

Ps3 spel går inte ladda ner pga ej bc med ps4/ps5, alla andra spel kan både laddas ner/streamas.

PS3:ans avancerade och "konstiga" arkitektur har verkligen blivit något som skapat en hel del framtida problem för Sony. Men jag tror inte de räknade med att folk skulle bli så fokuserade på bakåtkompartibla titlar när de byggde PS3:an.


signatur

"Writer and Fighter"

Geeks Gaming

Jag hoppas på en riktig kamp mellan de två tjänsterna där det enbart finns en sann vinnare…
Vi konsumenter 😊

Medlem

Jag hoppas verkligen att det händer något! PS Now har inget vidare utbud då jag nyligen skaffade det för en månad och blir besviken varenda gång man skaffar tjänsten då och då. Medans Game Pass kittlar dödsskönt i kistan.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

PS3:ans avancerade och "konstiga" arkitektur har verkligen blivit något som skapat en hel del framtida problem för Sony. Men jag tror inte de räknade med att folk skulle bli så fokuserade på bakåtkompartibla titlar när de byggde PS3:an.

Måhända lite offtopic, men är det någon som vet varför Sony valde en så udda arkitektur för PS3?
Vad är fördelarna gentemot mer traditionell design?


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Jag tror inte att Sony matchar Microsofts priser så det blir säkert dyrare för oss om de slår ihop PS+ med PSnow och utan day 1 spel är tjänsten inte ens hälften så attraktiv som Gamepass. Sony är alltid steget efter Microsoft. Men det var på tiden! Kommer självklart betala för tjänsten då jag inte köper spel nu när det går att prenumerera det är verkligen guld värt ☺️

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

...Många konsumenter tror ju fortfarande Playstation Now enbart är för streaming, så det handlar nog om att "re-branda" och göra tjänsten mer klar för konsumenterna.

Dock tveksamt om de kommer släppa sina egna exklusiva spel gratis på tjänsten från dag ett?

Det är vad jag har trott fram till idag, faktiskt (undviker helst streaming).

Om jag får spåna fritt: Sony kommer inte släppa nya storspel på den sammanslagna tjänsten, de säljer redan bra som det där. Det som däremot kan hända är att multiplayerdelar, som The Last of Us 2 Factions (om det någonsin kommer), hamnar där. Extra intäkter från mikrotransaktioner o.d. (givet ett F2P-upplägg) tackas det nog inte nej till


signatur

"I enjoy the sight of humans on their knees"

Medlem

Försöka duger, men den här game pass-tjänsten verkar inte bli någon riktig utmanare som nämnt.

Medlem

Låter helt klart intressant. Tecknade en månad PS Now i veckan och är positivt överraskad. Trodde som flera andra verkar göra att det enbart var streaming men finns en hel del att ladda ner vilket passar mig med relativt långsam uppkoppling betydligt bättre.

Blir spännande att få höra vad de planerar för kul.

Skribent
Skrivet av Akronym:

Måhända lite offtopic, men är det någon som vet varför Sony valde en så udda arkitektur för PS3?
Vad är fördelarna gentemot mer traditionell design?

Det är lite off topic, men just då körde ju alla konsoler lite på egna arkitekturer. Var väl i samband med Xbox som de sen började bli mer strömlinjeformade med mer traditionella PC-komponenter. Men just p3an var ju speciell med Cell-processorn och hur kärnorna där hanterade grafiken istället för ett dedikerat grafikkort (någon får rätta mig här om jag har fel?). På papper var det en kraftfull desgin, men väldigt svårt att programmera till vad jag förstått.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Too little too late, Sony.

Dex
Medlem

Om detta stämmer ska det bli väldigt intressant och se hur Sony designar tjänsten. Framför allt om deras egna spel kommer dag ett eller inte till deras egna gamepass.
Som många andra har sagt redan här i tråden så tror jag inte Sony gör det då dom förmodligen inte tjänar pengar på det. Spel som God of War osv har ju sålt i nästan 20 miljoner exemplar. Tvivlar på att dom tjänar lika mycket på att ha dom dag 1 på en "gamepass" tjänst då.

Men å andra sidan så vad är poäng med en egen "gamepass" tjänst om dom inte släpper sina egna spel dag 1 på den? Då blir det ju bara nästan samma som dom redan har genom att slå ihop PS+ och PSNow?

Så om detta stämmer så ska det bli intressant och se vad dom gör. Kanske den nya tjänsten kommer till PC också? Fast det gör ju redan PSNow så förstår inte poängen med allt detta om deras egna spel inte kommer dag 1 till tjänsten.

Medlem
Skrivet av Akronym:

Måhända lite offtopic, men är det någon som vet varför Sony valde en så udda arkitektur för PS3?
Vad är fördelarna gentemot mer traditionell design?

Fler lägre klockade kärnor kräver lägre spänning (per kärna) samt ger därmed bättre systemprestanda per watt, än motsvarande systemprestanda med färre högre klockade kärnor. Dvs även enklare att kyla, kan göras i mindre formfaktor med mera.

Ställer högre krav på utvecklare samt grundarkitektur (kod) för att utnyttja och brukar falla när det är singeltrådsfanatiker inblandade i projekten. Där dessa bara brukar ha ett verktyg i optimeringslådan.

Tveksam HW för spelutvecklare dvs.

Skribent
Skrivet av TooAngryToDie:

Det är vad jag har trott fram till idag, faktiskt (undviker helst streaming).

Om jag får spåna fritt: Sony kommer inte släppa nya storspel på den sammanslagna tjänsten, de säljer redan bra som det där. Det som däremot kan hända är att multiplayerdelar, som The Last of Us 2 Factions (om det någonsin kommer), hamnar där. Extra intäkter från mikrotransaktioner o.d. (givet ett F2P-upplägg) tackas det nog inte nej till

Tänker kanske att de släpper sina storspel på tjänsten i samband med att de också kommer till PC. Om de fortsätter med att streaming så lär det funka som det gör nu, Dvs att spelen även går att stream på PC via en App så då skulle det vara logiskt att de exklusiva spelen släpps samtidigt där, som på PC.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

De har ju nämnts förut från självaste Playstation chefen att de har något sånt här att annonsera. Dessa rykten bekräftar ju ytterligare att det ligger tyngd i allt prat
Tycker det skulle vara lite för bra för att vara sant att alla Playstation studios spel hamnar i den här tjänsten dag 1 och bara ladda ner.
Men skulle det vara så.... Mm... Mycket kul

Skriv svar