Fluorfri tandkräm?

Medlem
Fluorfri tandkräm?

tja. Jag undrar om någon här borstar tänderna med någon sådan (eller bara vatten?) och vilka erfarenheter har ni av det? Gått tillbaka till fluortandkräm eller har det gått bra?

Kan ni rekommendera något märke?

Jag känner att jag gärna vill prova detta en tid.

Medlem

Varför vill man ha tandkräm utan fluor, är det inte bevisat att fluor stärker tänderna?

Inaktiv

http://en.wikipedia.org/wiki/Fluoride_therapy
för den som föredrar en mer neutral källa till skadeverkningarna av flour i tandkräm


signatur

"An open mind is like a fortress with its gate unbarred and unguarded."

Jahapp där rök min verklighetsuppfattning


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Inaktiv
Skrivet av Netstroyer:

http://en.wikipedia.org/wiki/Fluoride_therapy
för den som föredrar en mer neutral källa till skadeverkningarna av flour i tandkräm

Wikipedia är inte neutralt.


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem

Det här är inte riktigt ett hippieforum så jag tror inte du får så många ordentliga svar..
Dock så har jag spenderat en hel del tid hos min ex-hippiebror som hade fluorfri tandkräm åt sitt minsta barn. Jag provade det under en tid, det känndes väl okej. Men även dom använde det när barnet blev över två år gammalt eller nått. Dom insåg att många mindre barn sväljer tandkräm, dom hade inget emot att spotta ut skiten, men ville inte ha det i kroppen via vatten eller dyl.
När det gäller märken så är det nog hugget som stucket, viktigaste är att du borstar dom ordentligt.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Inaktiv
Skrivet av Sipmo:
Skrivet av Netstroyer:

http://en.wikipedia.org/wiki/Fluoride_therapy
för den som föredrar en mer neutral källa till skadeverkningarna av flour i tandkräm

Wikipedia är inte neutralt.

Jag poståd inte att wikipedia var neutralt... jag sa att det var mer neutralt än den tidigare källan.


signatur

"An open mind is like a fortress with its gate unbarred and unguarded."

Medlem

Det kvittar om du skippar Fluorfri tandkräm, man söljer ju efter tandborstningen och då fösrvinner det mesta, dessutom får du ju i dig dig en hel del fluor varje dag när du dricker kranvatten.

Medlem
Skrivet av sno0zer:

Det här är inte riktigt ett hippieforum så jag tror inte du får så många ordentliga svar..
Dock så har jag spenderat en hel del tid hos min ex-hippiebror som hade fluorfri tandkräm åt sitt minsta barn. Jag provade det under en tid, det känndes väl okej. Men även dom använde det när barnet blev över två år gammalt eller nått. Dom insåg att många mindre barn sväljer tandkräm, dom hade inget emot att spotta ut skiten, men ville inte ha det i kroppen via vatten eller dyl.
När det gäller märken så är det nog hugget som stucket, viktigaste är att du borstar dom ordentligt.

Jag trodde att vi alla var hippies här (förutom Castor som struntar i alla miljö-mat-hälso-chockvarningar som aftonbladet glädjeligen publicerar 10 ggr om dagen )
Tack skall du ha för svaret men jag har en fråga. Hängde jag inte med helt. Slutade barnet använda det efter att ha fyllt 2 och de fortsatte eller hur menar du? Och hur gick det. Minns du att de sa något?

Sedan det där med barns tänder. Även om det skulle gå snett med deras tänder så får de ju alltid ett par nya senare Utmärkt tillfälle att testa fluorfria tandkrämer.
Men att sköta borstningen är som du säger mycket viktigt, i.a.f. stämmer det bra rent logiskt och även med den information jag läst.
Jag börjar mer tro på det att fluor (och många andra substanser i tandkrämen) skadar oss mer än de hjälper och det kan lika gärna vara så att bättre borstning som samtidigt funnits med i bilden givit fluoret oförtjänt med cred. Lär man folk att sköta sin munhygien lär nog det ge bra siffror.

Jag förstår heller inte att man rekommenderar alla dessa fluorsugtabletter, och tuggumin om fluoret skall sitta på tänderna, särskilt i de områden som som sagt redan har mycket flourid i dricksvattnet.

Skrivet av Hoppsan:

Det kvittar om du skippar Fluorfri tandkräm, man söljer ju efter tandborstningen och då fösrvinner det mesta, dessutom får du ju i dig dig en hel del fluor varje dag när du dricker kranvatten.

Därför rekommenderas/har det rekommenderats att man inte sköljer munnen minst 30 min efteråt för att låta fluoret verka.

Medlem

Har ni aldrig ställt frågan "Vad ska man använda för tandkräm?" till eran tandläkare? Om inte, så lyder svaret "All tandkräm med flour i"

Att skippa flour i tandkrämen är väl bara idiotiskt då du försämrar din tandhälsa.

Medlem
Skrivet av nyhlin:

Har ni aldrig ställt frågan "Vad ska man använda för tandkräm?" till eran tandläkare? Om inte, så lyder svaret "All tandkräm med flour i"

Att skippa flour i tandkrämen är väl bara idiotiskt då du försämrar din tandhälsa.

Med tanke på din avatar anser jag att dina argument väger tyngst, även om du heter nyhlin och inte flourtanten.

Medlem

Det gör du verkligen rätt i asdfg! Avataren brukar ju oftast säga allt

Kanske ska tilllägga att min kära far är tandläkare!

Medlem

Ostmjuk, efter två års ålder eller nära där så började dom med fluor tandkräm.
Av det jag har läst så finns det väldigt lite som är bevisat, båda sidor av diskussionen hänvisar till knäppa undersökningar och säger "studies have shown". Men av det jag förstått så hjälper fluor mot hål i tänderna, samtidigt som det orsakar vita fläckar på tänderna ungefär lika ofta. Får folk i sig tokigt mycket fluor så dör dom men det är ingen fara med fluor i tandkrämer, mycket för att du faktiskt _spottar ut skiten och inte sväljer det_.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Inaktiv
Skrivet av nyhlin:

Har ni aldrig ställt frågan "Vad ska man använda för tandkräm?" till eran tandläkare? Om inte, så lyder svaret "All tandkräm med flour i"

Att skippa flour i tandkrämen är väl bara idiotiskt då du försämrar din tandhälsa.

Det är folk som lyssnar blint på "experter" som är idioter.

Ta till exempel Margarin

Margarin är rekommenderat av dietister, det rekommenderas framför smör iom att man enligt dagens mode-dietister skall äta fettsnålt.

Att äta margarin är ungefär lika nyttigt att äta skokräm eftersom att margarin är en enda kemikalisk smörja som innehåller "jättenyttiga" transfetter, vilket man tagit fram med bensén och andra giftiga kemikalier som man strängt inte bör äta.

Bensén kan du inte få bort till 100% och varför utsätta dig för risken när du kan äta ekologiskt smör som är gjort på naturlig väg.

Fast reklamen på TV säger att det är nyttigt med margarin. o_O

Länkar om margarin:

bt.se

Konsumentsamverkan

aftonbladet

Lyssna inte på experter utan att ta reda på lite information själv. Det är inte svårt att googla upp en fråga.


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem

Men på vilket sätt ska flour vara dåligt? Att det är giftigt i stora mängder är väl inte konstigt. Samma sak gäller väl ättika, ja i stort sett allt man äter.

Och varför skulle jag inte lyssna på experterna? No offence, men jag lyssnar hellre på experterna än på någon som hävdar annat på ett spelforum.

Men om du redovisar vad som är dåligt med flour i övrigt så lyssnar jag gärna

Inaktiv

Vatten är dödligt giftigt, dricker du 6-10 liter (beroende på person) kan du få en vattenförgiftning.

Frågan är om vi får i oss för stor mängd flour ifrån våran tandkräm.
Den frågan tål att ställas.

Människor lyssnade på vad experter sa på 70-talet också.

Det är inte precis som alla experter har rätt nu bara för att det snart är år 2010.

Utan år 2030 kommer man skratta åt vad lättlurade människor var som lyssnade på vad experter sa om det billiga gift man åt dagligen.


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem

Flour är dåligt när man intar det i lite större mängder och långt mycket farligare än ättika;

[http://www.socialstyrelsen.se/NR/rdonlyres/19D48216-FE96-4AF5...]

[http://sv.wikipedia.org/wiki/Flour]


signatur

Programmer: an organism that turns coffein into software. Trollar och Trixar Bloggen

Medlem

Men dom flesta människorna borstar väl två gånger om dagen, morgon och kväll. Om nu flour skulle vara giftigt så skulle det ha påverkad oss mer. Folk som borstat duktigt morgon och kväll i 80 års tid skulle ha visat fler symptom om det skulle vara farligt.

Allt är som sagt giftigt i för stor mängd. Flour, ättika, salt, klor etc.

Edit: Kanske ska tilllägga att det inte är rent flour i tandkräm, utan natriumflourid, vilket inte är lika giftigt. Natriumflourid är salt. Detta skapar ofta en viss förvirring, och själv tycker jag att man ska säga att det är natriumflourid, och inte flour. Det är så dessa debatter uppstår

Medlem

fluor är farligt, ja. det är ett av de få ämnena som kan angripa syre och t.o.m. antända det


signatur

There are times when the world asks ordinary men to do extraordinary things.

Inaktiv

Det är intressant att läsa är att man bör undvika att ge vatten med hög flourhalt till barn. Det borde fortfarande vara ohälsosamt för en vuxen, det är bara att en fullt frisk person tål det bättre. Om man är gammal eller sjuk då?

Man borstar man tänderna med flour, spolar man munnen med flour, tuggar flourtuggummin.

På Denivit står det att tandkrämen innehåller 0,32% natriumflorid. =1450 ppm flour


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem

ALLT är farligt i stora mängder.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av Sipmo:

Det är intressant att läsa är att man bör undvika att ge vatten med hög flourhalt till barn. Det borde fortfarande vara ohälsosamt för en vuxen

Detta beror på att när barns tänder bildas, så är tänderna känsligare mot flour. Då kan dom nya tänderna riskeras att gå sönder eller bli bruna. Detta gäller även resten av skelettet.

Så att ge flour till barn som vars tänder inte är "färdiga" kan vara skadligt.

Skrivet av IceMan:

ALLT är farligt i stora mängder.

Precis! Så att borsta tänderna, ta flourtabletter och tugga flourtabletter regelbundet är inte bra.

Medlem

Hmm... Min tandläkare säger att jag ska använda flourtandkräm och det har hållit mina tänder hålfria hela mitt liv (trots perioder med lite slarvig borstning :$), så därför använder jag flourandkräm.


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem
Skrivet av nyhlin:

Edit: Kanske ska tilllägga att det inte är rent flour i tandkräm, utan natriumflourid, vilket inte är lika giftigt. Natriumflourid är salt. Detta skapar ofta en viss förvirring, och själv tycker jag att man ska säga att det är natriumflourid, och inte flour. Det är så dessa debatter uppstår

Visste faktiskt att det inte var rent fluor i tandkräm eftersom fluor (som du säkert vet) är väldigt reaktivt och inte kan finnas rent i naturen, ville bara påvisa att för högt intag av fluoridjoner kan ge skador på skelettet och (som tidigare skrivit) att fluor är väldigt reaktivt och bör ses upp med att använda i livmedel etc. Vi har väll bara olika uppfattning om hur mycket som, "blir för mycket".


signatur

Programmer: an organism that turns coffein into software. Trollar och Trixar Bloggen

Medlem

Jag ska be om ursäkt för ett tidigare uttalande.

Skrivet av nyhlin:

Att borsta tänderna, ta flourtabletter och tugga flourtabletter regelbundet är inte bra.

Frågade tandläkaren i huset, och han sa att man är tvungen att äta en hel burk med så kallade flourtabletter för att börja känna sig illamående. Detta visar ju hur mycket flour du behöver trycka i dig för att börja må dåligt. Så det är nog dumt att oroa sig för att få i sig för mycket flour av att använda flourtandkräm

Medlem

Äsch, tandkräm som tandkräm


signatur

That's the bottom line cuz the great one said so

Medlem
Skrivet av nyhlin:

Jag ska be om ursäkt för ett tidigare uttalande.

Skrivet av nyhlin:

Att borsta tänderna, ta flourtabletter och tugga flourtabletter regelbundet är inte bra.

Frågade tandläkaren i huset, och han sa att man är tvungen att äta en hel burk med så kallade flourtabletter för att börja känna sig illamående. Detta visar ju hur mycket flour du behöver trycka i dig för att börja må dåligt. Så det är nog dumt att oroa sig för att få i sig för mycket flour av att använda flourtandkräm

Citerade utan att läsa det som du hade skrivit senare, då var det väll inget då. :$


signatur

Programmer: an organism that turns coffein into software. Trollar och Trixar Bloggen

Medlem
Skrivet av nyhlin:
Skrivet av Sipmo:

Det är intressant att läsa är att man bör undvika att ge vatten med hög flourhalt till barn. Det borde fortfarande vara ohälsosamt för en vuxen

Detta beror på att när barns tänder bildas, så är tänderna känsligare mot flour. Då kan dom nya tänderna riskeras att gå sönder eller bli bruna. Detta gäller även resten av skelettet.

Så att ge flour till barn som vars tänder inte är "färdiga" kan vara skadligt.

Då menar du att man även borde använda fluorfri tandkräm under åren barn får en ny uppsättningen av tänder?

Medlem

Barn som har fått sina mjölktänder ska använda såkallad Barntandkräm. Dessa tandkrämer innehåller en mindre mängd flour. Men man kan nog ge barn vanlig tandkräm också. Bara man ser till att inte barnet sväljer för mycket.

12
Skriv svar