Mystiskt problem med internetuppkoppling

Medlem
Mystiskt problem med internetuppkoppling

Hej FZa,

Jag håller på att gå tokig (:

Uppkopplingen till internet dör på min Windows PC ibland och jag fattar inte varför.

Det jag vet:
- Det händer bara på min Windows PC och min telefon. Inte på min sambos windows PC, telefon eller min arbetsdator (mac).
- Det händer som mest när jag ladder ner saker som spel. Har även hänt i CoD Warzone som jag provade nyligen.
- Jag får tillbaka uppkopplingen efter 2-5 minuter.
- Först står det att jag är "Disconnected" till min router i en halv minut och sedan slår det över till "No Internet, secured".
- Jag hade inte detta problem med min förra internetleverantör (kabel, 50mbit). Idag har jag fiber, 100mbit.

Det jag inte är helt hundra på:
- Det verkar hända oftare vid högre nedladdningshastigheter.
- Det verkar hända oftare om jag t.ex. laddar ner spel och tittar på youtube samtidigt.

Hur ska jag felsöka detta?

Tackar i förväg för all hjälp!

//Fluffo

Skribent

Jag hade detta problem med Telia tills jag krävde att jag fick brygga deras router så jag kunde sätta in en egen. Hade nedkopplingsproblem, främst Wifi, men även vanlig trådat och då fick jag slita ut kabeln ur datorn och routern, vänta 30 sekunder, koppla in allt och då började allt funka igen. Det andra problemet var att jag inte kunde lira några spel online på min Nintendo Wii-U för att jag inte kunde öppna portar i deras router pga en hårdvarubugg som gjorde att portarna stängdes sig själva igen i tid och otid.

Nu vet jag inte vilken leverantör du har dock?


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Sen jag bytte dator (fortfarande Banhof som internet), inte bytt någon router etc, så dör internet på alla enheter (även på datorn) så fort jag laddar ner någon större fil. Nedladdningen sker fortfarande, men telefoner, internet på datorn etc. tvärdött.

Inte lyckats klura ut varför men lärt mig leva runt det.

Medlem

När internet går ner, då påverkad alltså inte de andra enheterna?

Jag har ett liknande problem på min ena dator om jag laddar ner med hög hastighet via WiFi. Aldrig något problem om jag orkar dra en lång nätverkskabel. Misstänker att det är något knas med nätverkskortet, antingen dålig drivrutin eller att det blir varm.

Mitt råd? Kör trådat internet om möjligt. Annars kika om det finns någon nyare drivrutin eller överväg ett nytt nätverkskort för det trådlösa. (Säger jag som inte har orkat lösa mitt eget problem)


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Teori: Din router kanske har värmeproblem och kopplar ner vid hög temperatur (hög belastning). Måndagsexemplar?

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Nu vet jag inte vilken leverantör du har dock?

Bor utomlands! Så du tror att det har med leverantören att göra?

Skrivet av wololo:

Sen jag bytte dator (fortfarande Banhof som internet), inte bytt någon router etc, så dör internet på alla enheter (även på datorn) så fort jag laddar ner någon större fil. Nedladdningen sker fortfarande, men telefoner, internet på datorn etc. tvärdött.

Inte lyckats klura ut varför men lärt mig leva runt det.

Så för dig är det ett möjligen ett problem med datorn?

Skrivet av Nomman:

När internet går ner, då påverkad alltså inte de andra enheterna?

Mitt råd? Kör trådat internet om möjligt. Annars kika om det finns någon nyare drivrutin eller överväg ett nytt nätverkskort för det trådlösa. (Säger jag som inte har orkat lösa mitt eget problem)

Nej det påverkar ingen annan enhet. Trådat är tyvärr ingen möjlighet.

Hmm jag skulle gärna vilja isolera felet innan jag köper något nytt.

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Teori: Din router kanske har värmeproblem och kopplar ner vid hög temperatur (hög belastning). Måndagsexemplar?

Möjligen! Men då skulle väl internet dö för min sambo också?

Skribent
Skrivet av Fluffo:

Bor utomlands! Så du tror att det har med leverantören att göra?

Kan vara? Beror ju på vilken hårdvara du har fått från dem. Telias router är skit tex, så när jag fick brygga den fungerade allt bra.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Har liknande problem, men det är mobilt 4G (då lägenhetshuset annars bara har ADSL)

Telias stabilitet är pinsam, och det är problem med att nätet dör flera gånger i veckan. Har varit i kontakt med dem flera gånger, och de har tydligen förstärkt stabiliteten i området jag bor i, men det är fortfarande lika instabilt. Sedan igår har nätet dött totalt för mig närmare 15 gånger.

Jag hade bytt leverantör omgående om jag kunde.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

1
Skriv svar