Rykte: Sony planerar för "Playstation Game Pass"

Medlem

Om Sony kan få till det att alla äldre spel funkar utan streamning och är uppskalad i 4k som på xbox så vore det ju något att kunna konkurera med. Finns ju en del ps3 spel jag vill återuppleva.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Men alltså spelar ni massa ps3 och ps4 spel? Det grymma med gamepass är ju spelen som kommer dag ett.
Om Sony fixar dag ett släpp så lär dom ju ge MS en fight gör dom inte det så är det ju skitsamma...

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Jag tror (tyvärr, enligt mig) att det i framtiden endast kommer finnas prenumerationstjänster likt PSnow och Game pass. Det kommer nog bli precis som med filmer och serier att det kommer finnas en 10 - 15 stycken olika tjänster där så gott som alla utvecklare har sin egna tjänst med sina egna spel. Lite som det är på PC med alla olika klienter/launchers :/

Då är det ett stort tyvärr.
Kommer bara bli förhållandevis enkla skitspel. Jag befarar den här trenden med game pass att det är inte bra för kvalitet i längden.
Se på netflix tex.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skrivet av Molotov:

Då är det ett stort tyvärr.
Kommer bara bli förhållandevis enkla skitspel. Jag befarar den här trenden med game pass att det är inte bra för kvalitet i längden.
Se på netflix tex.

Personligen tycker jag Netflix har gjort flera bra filmer och serier.
Och Disney+ serier är ju magiskt bra att titta på.
Och har inte Amazon men kollar jag där e där ju kvalitets grejer där också enligt mej.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Personligen tycker jag Netflix har gjort flera bra filmer och serier.
Och Disney+ serier är ju magiskt bra att titta på.
Och har inte Amazon men kollar jag där e där ju kvalitets grejer där också enligt mej.

Inte hållbart om man inte tjänar pengar.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skrivet av Molotov:

Inte hållbart om man inte tjänar pengar.

Dom tjänar ganska bra nu
https://www.nytimes.com/2021/10/19/business/media/netlix-earn...


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Inaktiv
Skrivet av Molotov:

Då är det ett stort tyvärr.
Kommer bara bli förhållandevis enkla skitspel. Jag befarar den här trenden med game pass att det är inte bra för kvalitet i längden.
Se på netflix tex.

Som Netflix? Red Notice kostade 200 miljoner dollar för att nämna ett exempel. De har ett tiotal serier som kostar runt 10 miljoner dollar per avsnitt. Inte direkt enkla budgetserier.

Halo ryktas ha kostat 400-500 miljoner dollar. Xbox har aldrig haft så många AAA-titlar i produktion som de har idag med sina 20-30 studior.

Det finns absolut ingenting som talar för att spelen kommer bli enkla lågkvalitets-spel pga tjänster som game pass.

Folk glömmer även bort att game pass månadsavgift är långt ifrån den enda inkomstkällan. Varje gång Xbox släpper ett spel ligger det i topp på Steams bästsäljarlista. Senast Forza som hade två positioner på samma lista. Utöver det finns DLC och expansioner.

Så folk som är förskräckta över att prenumerationstjänster kommer döda allt vad kvalité heter kan lugna sig. Köp spelen på tradionellt vis om det lugnar nerverna. Den möjligheten försvinner inte.

Medlem
Skrivet av anon_118566:

Som Netflix? Red Notice kostade 200 miljoner dollar för att nämna ett exempel. De har ett tiotal serier som kostar runt 10 miljoner dollar per avsnitt. Inte direkt enkla budgetserier.

Halo ryktas ha kostat 400-500 miljoner dollar. Xbox har aldrig haft så många AAA-titlar i produktion som de har idag med sina 20-30 studior.

Det finns absolut ingenting som talar för att spelen kommer bli enkla lågkvalitets-spel pga tjänster som game pass.

Folk glömmer även bort att game pass månadsavgift är långt ifrån den enda inkomstkällan. Varje gång Xbox släpper ett spel ligger det i topp på Steams bästsäljarlista. Senast Forza som hade två positioner på samma lista. Utöver det finns DLC och expansioner.

Så folk som är förskräckta över att prenumerationstjänster kommer döda allt vad kvalité heter kan lugna sig. Köp spelen på tradionellt vis om det lugnar nerverna. Den möjligheten försvinner inte.

Det kommer inte gå runt i längden med prenumerationer speciellt inte om konkurrenter dyker upp.
Enkel mattematik
Priserna måste höjas en hel del så fall.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Vi diskuterar spel här.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv
Skrivet av Molotov:

Det kommer inte gå runt i längden med prenumerationer speciellt inte om konkurrenter dyker upp.
Enkel mattematik
Priserna måste höjas en hel del så fall.

Matematiken är knappast enkel då varken du eller jag sitter på alla faktorer. Det gör däremot Microsoft och Sony. Jag litar mer på att de har koll.

Medlem
Skrivet av anon_118566:

Matematiken är knappast enkel då varken du eller jag sitter på alla faktorer. Det gör däremot Microsoft och Sony. Jag litar mer på att de har koll.

Ja vi får hoppas det blir bra.
Senaste tidens AAA släpp som tex battlefield ser det inte ljust ut.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skrivet av Molotov:

Vi diskuterar spel här.

Fast det var du som tog upp Netflix från början.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Inaktiv
Skrivet av Molotov:

Ja vi får hoppas det blir bra.
Senaste tidens AAA släpp som tex battlefield ser det inte ljust ut.

Exakt. Buggiga spel släpps även om en prenumerationstjänst är inblandad eller ej.

Medlem

Var bara ett exempel, dom flesta tycker att det blir sämre och sämre samtidigt som priset ökas


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av anon_118566:

Exakt. Buggiga spel släpps även om en prenumerationstjänst är inblandad eller ej.

Tänker att det är större chans att det bara bli "snabba spel" som "säljer" om allt ska prenumereras.
Inga djupa spel med längre/dyrare utvecklingstid.
Dvs mycket utfyllnad, lite "riktigt" innehåll.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv
Skrivet av Molotov:

Tänker att det är större chans att det bara bli "snabba spel" som "säljer" om allt ska prenumereras.
Inga djupa spel med längre/dyrare utvecklingstid.
Dvs mycket utfyllnad, lite "riktigt" innehåll.

Ja den risken finns ju alltid. Det är ju typ Ubisofts affärsidé. Men jag har läst intervjuer där utvecklare berättar att med game pass kan de ta risker då utvecklingskostnader är betalda redan innan release. Men det kan ju var PR-snack.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Molotov:

Tänker att det är större chans att det bara bli "snabba spel" som "säljer" om allt ska prenumereras.
Inga djupa spel med längre/dyrare utvecklingstid.
Dvs mycket utfyllnad, lite "riktigt" innehåll.

Risken finns absolut. Men eftersom AAA-spel fortfarande säljer väldigt bra, något som inte minst visade under hela förra generationen, har jag svårt att se varför vi inte skulle få fler sådana i framtiden. Om de hamnar på prenumerationstjänster är en annan femma. Microsofts gör förstås det, men det är inte alls säkert att Sony väljer samma strategi. Det skulle förvåna mig (de kan förstås locka in kunder med ett eller två AAA-spel dag 1, men att alla PlayStation Studios-titlar skulle släppas där direkt tror jag inte riktigt på än).


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Risken finns absolut. Men eftersom AAA-spel fortfarande säljer väldigt bra, något som inte minst visade under hela förra generationen, har jag svårt att se varför vi inte skulle få fler sådana i framtiden. Om de hamnar på prenumerationstjänster är en annan femma. Microsofts gör förstås det, men det är inte alls säkert att Sony väljer samma strategi. Det skulle förvåna mig (de kan förstås locka in kunder med ett eller två AAA-spel dag 1, men att alla PlayStation Studios-titlar skulle släppas där direkt tror jag inte riktigt på än).

Nej det var det jag menade från början.
Jag tror inte heller Sony har råd med en sån strategi.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Förre Sony bossen Shawn layden, som borde veta vad han pratar om, har ju sagt följande :

"It's very hard to launch a $120m game on a subscription service charging $9.99 a month. You pencil it out, you're going to have to have 500 million subscribers before you start to recoup your investment.

"That's why right now you need to take a loss-leading position to try to grow that base. But still, if you have only 250m consoles out there, you're not going to get to half a billion subscribers. So how do you circle that square? Nobody has figured that out yet."

Exemplet med netflix är också intressant då de har ca 200 miljoner subscribers men hade negativt kassa-flöde (dvs de fick låna pengar för att gå runt) ända fram tills pandemi-året då de fick positivt flöde p.g.a att nästan inget nytt material producerades. Det är MYCKET dribblande med siffror helt enkelt för att framstå som att nånting går bättre än vad det gör.

Dex
Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Förre Sony bossen Shawn layden, som borde veta vad han pratar om, har ju sagt följande :

"It's very hard to launch a $120m game on a subscription service charging $9.99 a month. You pencil it out, you're going to have to have 500 million subscribers before you start to recoup your investment.

"That's why right now you need to take a loss-leading position to try to grow that base. But still, if you have only 250m consoles out there, you're not going to get to half a billion subscribers. So how do you circle that square? Nobody has figured that out yet."

Exemplet med netflix är också intressant då de har ca 200 miljoner subscribers men hade negativt kassa-flöde (dvs de fick låna pengar för att gå runt) ända fram tills pandemi-året då de fick positivt flöde p.g.a att nästan inget nytt material producerades. Det är MYCKET dribblande med siffror helt enkelt för att framstå som att nånting går bättre än vad det gör.

Tycker dock inte hans exempel fungerar, men jag förstår hans poäng dock.
För säg att det krävs 500 miljoner subscribers. Skillnaden är dock att dom flesta är ju bara subscribers i en månad så efter 2 månader behövs det ju "bara" 250 miljoner och sen fortsätter det halveras hela tiden.
Visst är det så att en hel del inte fortsätter betala och bara kör en månad, men många fortsätter köra också. Visst, om man bara vill jämföra med en månad så kan man säga som han gör, men tycker inte riktigt det stämmer.

Dock håller jag med honom att jag tror det är svårt för ett företag som Sony att tjäna pengar på att deras egna spel ska vara dag ett på en sådan tjänst då en hel del av deras spel säljer så många miljoner exemplar redan och har svårt och se att dom skulle tjäna mer på att vara på en gamepass tjänst istället. Naturligtvis gissar jag ju bara eftersom jag inte har någon statistik, men tror nog jag har rätt

Dom kan ju ha sina "mindre" spel dag ett på tjänsten, men inte deras stora spel, men det hade nog knappast blivit populärt och hade känts jätte konstigt.

Ska helt enkelt bli intressant och se vad dom presenterar om några månader om detta stämmer.

Medlem
Skrivet av Dex:

Tycker dock inte hans exempel fungerar, men jag förstår hans poäng dock.
För säg att det krävs 500 miljoner subscribers. Skillnaden är dock att dom flesta är ju bara subscribers i en månad så efter 2 månader behövs det ju "bara" 250 miljoner och sen fortsätter det halveras hela tiden.
Visst är det så att en hel del inte fortsätter betala och bara kör en månad, men många fortsätter köra också. Visst, om man bara vill jämföra med en månad så kan man säga som han gör, men tycker inte riktigt det stämmer.

Dock håller jag med honom att jag tror det är svårt för ett företag som Sony att tjäna pengar på att deras egna spel ska vara dag ett på en sådan tjänst då en hel del av deras spel säljer så många miljoner exemplar redan och har svårt och se att dom skulle tjäna mer på att vara på en gamepass tjänst istället. Naturligtvis gissar jag ju bara eftersom jag inte har någon statistik, men tror nog jag har rätt

Dom kan ju ha sina "mindre" spel dag ett på tjänsten, men inte deras stora spel, men det hade nog knappast blivit populärt och hade känts jätte konstigt.

Ska helt enkelt bli intressant och se vad dom presenterar om några månader om detta stämmer.

Nej visst låter hans exempel extremt, men förmodligen är det väl så att den där 100-lappen i månaden blir inte mycket kvar av när alla "upkeep" kostnader och skatter har betalats. Dvs det blir inte så mycket i slutändan som kan användas till nya investeringar/utveckling av nya spel.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jo, men det är ju först de senaste åren vi kunnat gör något åt det hållet. Det har ju pratats under hela ps4-generationen om att vi vill kunna spela ps3-spel på konsolen, men att tekniken satt stopp för det. Så det har ju varit uppenbart att ps3:ans arkitektur har ställt till problem för Sony.

Ja det är cell teknologin som sätter käpptar i hjulet i fråga om att kunna köra dem på de nyare konsollerna helt klart.
Det jag ville få fram är att streamingen fungerar riktigt bra nu på ps now tycker jag.
Jag har iaf inte haft några problem med det som det fanns för några år sedan när spelen liksom hackade till ibland.
Plus man kan streama i 1080p nu med så spelen ser riktigt bra ut


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Mycket "tjänster" nu för tiden. Tjänster och appar. Lycka till med en insnöad mysspelning i någon avlägsen stuga om fem år.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Nej visst låter hans exempel extremt, men förmodligen är det väl så att den där 100-lappen i månaden blir inte mycket kvar av när alla "upkeep" kostnader och skatter har betalats. Dvs det blir inte så mycket i slutändan som kan användas till nya investeringar/utveckling av nya spel.

De räknar nog även med att folk ska köpa expansioner och sånt till spelen. I stort sett alla moderna spel har ju någon form av extra köp efter inköp av spelet.

Medlem
Skrivet av Witchfinder:

Mycket "tjänster" nu för tiden. Tjänster och appar. Lycka till med en insnöad mysspelning i någon avlägsen stuga om fem år.

De flesta tjänster har väl ändå ett offlineläge idag?

Avstängd
Skrivet av anon_118566:

Du kan inte ladda ner spel till din PC med PS now. Du måste streama och sist jag testade så var man tvungen att använda handkontroll. Med game pass kan du testa spel genom att snabbt streama en stund för att sedan ladda ner det om det var något för dig. Du kan i många spel skifta mellan konsol och PC och köra vidare på samma save eller progression. Du kan spela på din platta eller mobil med game pass. Men den kanske största fördelen kontra PS now är att alla första parts inklusive AAA-titlarna kommer dag ett. Även vissa tredjeparts kommer dag ett. Jag säger inte att PS Now är kasst men det är i stort sett bara om man spelar på sin Playstation det är bra. Jag välkomnar att Sony gör ett omtag och hoppas att det kommer ges mer kärlek till PC samt att spelen kommer direkt.

Gissar att du menar gamepass ultimate med ovanstående inlägg och inte enbart gamepass.

Till PC måste man streama jo. På konsol kan du ladda ner. Du kan även testa spel genom att snabbt streama en stund för att sedan ladda ner det om det var något för dig. Detta gäller alla spel på tjänsten. Om jag förstått xcloud rätt så är det egentligen en skilld tjänst från gamepass (som råkar ingå i ultimate) och som inte innehåller alla gamepass spel.

Man kan även här spela vidare på samma save med Playstation now på PC och konsol.

Spela på platta eller mobil fungerar också (varför man nu skulle vilja göra det). Dock via remoteplay istället. Native mobilapp ryktas vara under utveckling.

9 st dag 1 ps5-spel har släppts till ps plus sedan lanseringen av PS5.

Hur många första parts spel släpps i snitt årligen till gamepass som gör det till den största fördelen? Ärlig fråga eftersom jag inte har någon aning.
Vad jag hittar snabbt är att Microsoft ska försöka sikta på 1 spel / kvartal. Så max 4 vill säga. Om varje spel håller halo eller Forza kvalitet så förstår jag gott och väl att det känns som en stor fördel. Dessvärre kommer det nog smyga in lite crackdowns och bleeding edge också tror jag


signatur

Vad är Playstation Now?

Ultimata PS Now spel guiden

I am not affiliated, associated, authorized, endorsed by, or in any way officially connected with Sony, or any of its subsidiaries or its affiliates.

Medlem
Skrivet av Löfbergs lila:

Wow - ännu en dud på internet som inte förstår vad now är....

Ryktet är att d slår ihop now + plus, d.v.s. "gamepass ultimate"

Inte att d "planerar för playstation gamepass", d har d redan!

Är det verkligen så jobbigt att skriva "de" ?

Medlem

Jag har både Psnow och gamepass, så det ska bli så skoj när barnen här har korat en vinnare så att jag vet vilken jag kan njuta av mest 👍

Avstängd
Skrivet av Löfbergs lila:

De är väldigt utspridda. Vi pratar inte ens fingrarna på en hand. Sony gör både mkt mer och mkt större spel än MS så att begära d av PS Now är egentligen rätt verklighetsfrånvänt! Däremot är d inte bara förstapart spel som ibland kmr direkt till Gamepass men d är ju indiespel en då främst betalar för. Sen kmr det nya releaser även på PS Now, VF Ultimate Showdown, Tokyo Olympics, Gta3 DF bla.

Ok. Då vet jag.
Tar man med PS plus (gwg ingår ju också i ultimate och det verkar som att dom flesta menar ultimate när dom pratar om gamepass iom streamandet) också för Playstation så verkar det ju dra ganska jämnt skägg alltså. 9 dag 1 släpp so far sedan PS5 släpptes. Samt en handfull på psnow.

Är alltså då bara ett enkelt räknat antal första part spel som skiljer åt och som gör Playstation now till att inte vara en "riktig" prenumerationstjänst. Även om det är billigare och erbjuder fler titlar.


signatur

Vad är Playstation Now?

Ultimata PS Now spel guiden

I am not affiliated, associated, authorized, endorsed by, or in any way officially connected with Sony, or any of its subsidiaries or its affiliates.

Medlem

Hoppas att deras lägsta nivå kommer vara som PS Plus är idag. Har inte så mycket speltid att jag är intresserad av en prenumerationstjänst med spel (speciellt inte om de försvinner efter ett tag).
Om deras högsta nivå ska innehålla Sonys egna spel på releasedagen lär priset på den bli rätt hög misstänker jag.


signatur

PSN: Swede_78

Skriv svar