Stalker 2 verkar kräva 180 GB på Xbox-konsolerna

Robot
Stalker 2 verkar kräva 180 GB på Xbox-konsolerna

Hälften av den inbyggda lagringskapaciteten hos en Series S.

#Gsc-game-world, #Stalker-2


Medlem

undrar om spelet blir lika buggigt som ettan vid launch..

Medlem
Medlem
Skrivet av SWEBarb:

undrar om spelet blir lika buggigt som ettan vid launch..

Buggar? Jag trodde det var anomalier 😆

Medlem

Inte intresserad av spelet förvisso och har inte skaffat någon Xbox ännu men måste faktiskt medge att lagringen på ps5an överträffat mina förväntningar. Den är ju ganska snålt tilltagen den också men jag vet inte om det har med filkomprimering eller liknande att göra för jag tycker det får plats mängder. 33 spel installerade i blandad storlek här hemma och runt 16 gb kvar. Jag tror aldrig jag hade så mycket installerat på ps4 med dubbel storlek på hårddisken.

Jag vet att jag läste nån artikel om att samma spel kan vara olika stora på Ps5 och Xbox. Hur upplever ni som spelar på Xbox lagringen?

Medlem

Unreal engine 5, icke-komprimerat? Med alla högupplösta texturer, mer komplexa animationer och öppna världar... tja det kommer kräva sitt utrymme och snabb lagring. Skulle inte vara förvånad om nvme blir krav för nyare spel i framtiden. Inte kul att sitta med en HDD och ladda in texturer på 10-tal gb. Blir svettigt detta på series s, men då har kanske priserna hunnit sjunka lite på lagringen.

Bara unreal engine 5 demot som visats upp tidigare låg på 100 gb....


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Inte intresserad av spelet förvisso och har inte skaffat någon Xbox ännu men måste faktiskt medge att lagringen på ps5an överträffat mina förväntningar. Den är ju ganska snålt tilltagen den också men jag vet inte om det har med filkomprimering eller liknande att göra för jag tycker det får plats mängder. 33 spel installerade i blandad storlek här hemma och runt 16 gb kvar. Jag tror aldrig jag hade så mycket installerat på ps4 med dubbel storlek på hårddisken.

Jag vet att jag läste nån artikel om att samma spel kan vara olika stora på Ps5 och Xbox. Hur upplever ni som spelar på Xbox lagringen?

Playstation 5 spel är i genomsnitt ca 30% mindre än series x versionen senast jag googlade på det. Jämför man med series s vet jag inte men series s versionerna är i vissa fall mindre än series x versionen.
Sen vet jag inte hur pålitliga de siffror jag hittade då är.

Medlem

Jag älskar Stalker spelen och är riktigt sugen på detta.. Men känns lite sådär å köpa ett Xbox bara för ett spel..
Mina kompisar har inte fått tag på några ps5:or än, så får försöka övertala något att köpa ett Xbox istället så man kan låna hem det sen 😏..

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Playstation 5 spel är i genomsnitt ca 30% mindre än series x versionen senast jag googlade på det. Jämför man med series s vet jag inte men series s versionerna är i vissa fall mindre än series x versionen.
Sen vet jag inte hur pålitliga de siffror jag hittade då är.

Svårt att säga hur det kommer bli framöver dock.
Om GPUn sköter komprimeringen så kan ju Series X ha fördel där, så storleken kanske inte skiljer så mycket ifall man inte vill kompromissa med prestanda.

PS5 har ju separat del för detta samt betydligt mycket snabbare lagringsenhet över lag.

Just nu så ska ju spelen vara kompatibla med gamla lagringsenheter, så det gör väl inget ifall GPUn belastas hårt eftersom att data hämtas emellan man spelar, men när spel blir exklusiva så kommer data hämtas under tiden vilket alltså kan påverka prestandan istället.

Den här nyheten bör dock inte förvåna någon, det är ju knappast svårt att förutse att Series S användare kommer behöva expandera sin lagring en bit in i generationen, ifall man vill ha mer än ett stort spel installerat i taget.

Avstängd

Jag har en Series S och har noterat att det fort blir trångt. Men det är faktiskt inte hela världen att avinstallera två-tre spel för att få plats med något annat. Går ju rätt fort nu för tiden och dessutom kan man göra annat under tiden.

Medlem

gör inget man kan ju ta bort spel åxå.

Medlem

Detta ser jag väldigt mycket fram emot att få spela. Blir ett Steam köp då FPS-spel måste liras med mus & KB. Sedan äger jagh ingen Xbox Series konsol.

Skrivet av gorbatjov:

Inte intresserad av spelet förvisso och har inte skaffat någon Xbox ännu men måste faktiskt medge att lagringen på ps5an överträffat mina förväntningar. Den är ju ganska snålt tilltagen den också men jag vet inte om det har med filkomprimering eller liknande att göra för jag tycker det får plats mängder. 33 spel installerade i blandad storlek här hemma och runt 16 gb kvar. Jag tror aldrig jag hade så mycket installerat på ps4 med dubbel storlek på hårddisken.

Jag vet att jag läste nån artikel om att samma spel kan vara olika stora på Ps5 och Xbox. Hur upplever ni som spelar på Xbox lagringen?

Jag som lirar AA och AAA-spel lyckas inte få plats med så många spel på min PlayStation 5 SSD. Blir ca 10 spel samtidigt. Antar att du lirar mycket indie spel som inte tar lika mycket palats.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Är väl bara att köpa expansionskortet för 5100kr, konsol som är så billigt!

Medlem
Skrivet av kebbe:

Är väl bara att köpa expansionskortet för 5100kr, konsol som är så billigt!

vadå 5000 ? det kostar ju en konsoll idag

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Detta ser jag väldigt mycket fram emot att få spela. Blir ett Steam köp då FPS-spel måste liras med mus & KB. Sedan äger jagh ingen Xbox Series konsol.

Jag som lirar AA och AAA-spel lyckas inte få plats med så många spel på min PlayStation 5 SSD. Blir ca 10 spel samtidigt. Antar att du lirar mycket indie spel som inte tar lika mycket palats.

Spelar du aktivt 10st 66,7GB spel samtidigt? Eller du kanske har ADSL eller betalar per GB när du laddar hem?

Själv så tycker jag att lagringshetsen är klart överdriven just nu, priserna kommer också sjunka med tiden.

Ca 1500 för en TB, om ett år så är det förhoppningsvis nere runt 1000Kr.
En extra TB borde räcka helt ok den här generationen.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

vadå 5000 ? det kostar ju en konsoll idag

Trodde 2TB-kortet som skulle hamna där släpptes i November men så verkar inte vara fallet. 1TB-kortet för 2600kr finns dock redo.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Spelar du aktivt 10st 66,7GB spel samtidigt? Eller du kanske har ADSL eller betalar per GB när du laddar hem?

Själv så tycker jag att lagringshetsen är klart överdriven just nu, priserna kommer också sjunka med tiden.

Ca 1500 för en TB, om ett år så är det förhoppningsvis nere runt 1000Kr.
En extra TB borde räcka helt ok den här generationen.

Nej menar att jag har 10 spel installerade. Sedan spelar jag inte alla spel samtidigt. Kanske 3 samtidigt. Har 100 lina fiber. SSDn är inget jätteproblem men skulle vara nice med det dubbla.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Jag som lirar AA och AAA-spel lyckas inte få plats med så många spel på min PlayStation 5 SSD. Blir ca 10 spel samtidigt. Antar att du lirar mycket indie spel som inte tar lika mycket palats.

Nej alla spelen jag har installerade är inte AAA men 9 av de 33 är vad jag skulle kalla AA och AAA. Resten är en blandad kompott av mindre indies som du säger och andra medelstora. Sonic Mania är det minsta på 423 mb och Death Stranding det största på 70 gb.
Jag har ju dock inte känt att jag behöver ta bort sånt jag egentligen vill ha kvar för att det börjar bli trångt vilket är skönt.
Kan hända att lite smått och gott får röra på sig i februari när Horizon släpps vilket jag antar är större än knappa 17 gb som jag har tillgängligt idag ^^.

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Nej menar att jag har 10 spel installerade. Sedan spelar jag inte alla spel samtidigt. Kanske 3 samtidigt. Har 100 lina fiber. SSDn är inget jätteproblem men skulle vara nice med det dubbla.

Ja, det är ju trevligt och smidigt.
Tyvärr så var de ju tvungna att kompromissa på något sätt.

Jag gillar och tror att det här med direct storage(och Sonys alternativ) kommer vara en väldigt bra lösning framöver, så jag tycker att de gjorde rätt när de fokuserade på hög hastighet istället för större lagring.
Har man lite tålamod så kommer ju priserna vara okey om ett tag med lagringsenheter som har 25-55ggr högre överföringshastighet och mycket lägre söktid än förra generationen.

Som jag har förstått det så kommer det också spara in prestanda, eftersom att datan kommer ta en annan väg genom systemet.

Undra bara när vi får de första direct storage spelen eller testerna på PC🤔

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Ja, det är ju trevligt och smidigt.
Tyvärr så var de ju tvungna att kompromissa på något sätt.

Jag gillar och tror att det här med direct storage(och Sonys alternativ) kommer vara en väldigt bra lösning framöver, så jag tycker att de gjorde rätt när de fokuserade på hög hastighet istället för större lagring.
Har man lite tålamod så kommer ju priserna vara okey om ett tag med lagringsenheter som har 25-55ggr högre överföringshastighet och mycket lägre söktid än förra generationen.

Som jag har förstått det så kommer det också spara in prestanda, eftersom att datan kommer ta en annan väg genom systemet.

Undra bara när vi får de första direct storage spelen eller testerna på PC🤔

Vad är det här med Direct Storage tekniken? Har hört ordet men inte läst på något.
___________________________
EDiT ::: Google är din vän.

What is direct storage?
DirectStorage is a storage API that aims to reduce game load times and texture pop-in by eliminating data streaming overhead. In other words, DirectStorage makes sure the GPU receives game data faster without jumping through a lot of hoops.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Ser så jävla läckert ut, frågan är om jag vågar spela det. Tycker de gamla spelen är läskiga än idag


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Vad är det här med Direct Storage tekniken? Har hört ordet men inte läst på något.
___________________________
EDiT ::: Google är din vän.

What is direct storage?
DirectStorage is a storage API that aims to reduce game load times and texture pop-in by eliminating data streaming overhead. In other words, DirectStorage makes sure the GPU receives game data faster without jumping through a lot of hoops.

LTT simpel förklaring

MIcrosoft, vad man bland annat kan göra med Direct storage(bland annat sampler feedback).

Sen så har du UE5 demot och Cernys "road to PS5" där han beskriver vad man kan göra med tekniken.

Windows 11 krävdes, men jag tror att Microsoft ändra sig om detta.

Nvidias teknik heter RTX IO

Ambassadör
Xbox

Förmodligen bara placeholder/hittepå.

CoD Vanguard låg på 270 GB i store, var 70 GB vid relase t.ex.


signatur

Jump in.

Medlem

Det spelet jag ser mest fram emot! Satan vilken atmosfär!

Medlem
Skrivet av ToubiCaro:

Jag älskar Stalker spelen och är riktigt sugen på detta.. Men känns lite sådär å köpa ett Xbox bara för ett spel..
Mina kompisar har inte fått tag på några ps5:or än, så får försöka övertala något att köpa ett Xbox istället så man kan låna hem det sen 😏..

Jag har för mig att det kom fram papper under tvisten mellan Epic och Apple där MS listade spelet som exklusivt i tre månader så det kommer troligen till PS5 också efter ett tag.

Medlem
Skrivet av Margy:

Jag har för mig att det kom fram papper under tvisten mellan Epic och Apple där MS listade spelet som exklusivt i tre månader så det kommer troligen till PS5 också efter ett tag.

Det vore ju underbart om det stämmer..

Medlem

Det var så länge sedan jag spelade första att det känns så konstigt att 2an kommer nu. Är lite tveksam till den här typen av spel. Tyckte senaste Metro spelet kändes väldigt gammalt tex. Hoppas verkligen att man får den där Dayz känslan i 2an.

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Det var så länge sedan jag spelade första att det känns så konstigt att 2an kommer nu. Är lite tveksam till den här typen av spel. Tyckte senaste Metro spelet kändes väldigt gammalt tex. Hoppas verkligen att man får den där Dayz känslan i 2an.

Jag köpte Metro Exodus efter lovord här och var men det kändes som du säger väldigt gammalt. Ljudmixen tyckte jag var katastrofal dessutom. Blev inte många timmar innan jag avinstallerade och insåg att tredjeperson nog mer är min grej.

1
Skriv svar