Frilansare, egenföretagare, drömmare?

Medlem
Frilansare, egenföretagare, drömmare?

Efter ännu en helg där jag varit så slutkörd efter jobbveckan att jag mest orkat ligga och slösurfa på mobilen och halvhjärtat spela lite så har jag ställt mig frågan, vad är det egentligen jag vill lägga min tid och energi på?

På jobbet:

För mycket att göra? Ok, hur ska DU strukturera ditt arbete för att orka med? En tripp till företagshälsan?

Hinner du inte med? Är arbetsbördan för stor för att klara av på 8h? Lös det.

Ser du bra och enkla lösningar på irriterande problem? Bara att hålla käften och bita ihop. Ofta ska det igenom fem avdelningar innan ett beslut kan tas. Under tiden får du dras med problemet. Om du har otur så känner sig någon hotad av ditt förslag och vill göra det på sitt sätt istället.

Jobbig kund/klient? Som vanlig anställd ska du hålla kunden nöjd. Le. Kunden har alltid rätt.

De flesta i min umgängeskrets är mellan 30 - 45. En stor del av dem känner att de håller på att jobba ihjäl sig eller känner en enorm frustration över att jobbet äger så mycket av deras tid.

Att driva eget kan vara hårt.

Frågan är, på lång sikt, jobba ihjäl sig för någon annan eller jobba ihjäl sig för sin egen skull, förhoppnimgsvis med stoltheten kvar?

Finns det någon mer här på FZ som är lite trött på jobbet som slav och drömmer om att starta eget?


signatur

Drömmer om en värld med speltidningar, fysiska spelbutiker och kasetter. Sedan ungefär 2005 har allt blivit sämre i samhället.

Medlem

Både drömt och försökt flera gånger. Vissa grejer har jag gjort jättebra, annat väldigt kasst. Så ska man göra allting själv så krävs det en hel del. Har en del vänner som är egenföretagare och tjänar väldigt bra. Men de jobbar också mer än ett vanligt jobb. De är inte heller nöjda, utan önskar att de kunde tjäna lika mycket och att slippa arbeta. Några försöker automatisera det som de kan.

För mig har det iallafall underlättat väldigt med att jobba hemifrån. Min "jobbångest" har minskat drastiskt och jag har mycket lättare att orka med det. Sen kan man fortfarande alltid försöka med att starta något vid sidan om såklart.

Frilansare av och till sedan 1989. Ask me anything


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Startade eget december 2000....
Gick lite upp och ned, start stop start stop på kundernas projekt.
Fick komplettera med 50% som konsult men är nu åter igen 100% egen, mer värt att skära ned på övrigt och ha mindre krav på fakturering för mig själv tills kunderna är helt stabila.
Men börjar ändra sig, får väl se vad nya variante ställer till med.

Medlem

Jag har drivit eget ihop med en kompanjon ända sedan avslutad utbildning 2009. Har aldrig ångrat det valet. Men det är inte en yrkestillvaro som passar alla, det beror på vad man sätter störst värde vid.

Främsta fördelarna:

  • Jag bestämmer över min egen tid. Kan i princip jobba när jag vill.

  • Har möjligheten att välja – och välja bort– uppdrag och arbetsuppgifter efter eget tycke.

  • Slipper hantera chefer och störiga kollegor.

Största nackdelarna:

  • Ekonomisk otrygghet. Har lärt mig leva med att det går upp och ned och att aldrig veta säkert om jag kan ta ut lön om ett halvår. Sköter man säljdelen så ska det dock inte bli ett skarpt problem.

  • Kan bli rätt ensamt ibland. Jag har ju en kompanjon som gör skillnad, men jag kan vara avundsjuk på kompisar på stora arbetsplatser och vad det ger socialt.

  • Inget kommer gratis. Man behöver själv initiera all form av utveckling.

Min rekommendation är att om man är sugen på eget företag så ska man testa!

Medlem

Hade ett relativt bra assistant jobb men nackdelen var att de var 24h pass. Efter 1 år gör det något på ens psyke..

Nu jobbar jag 10,5h 3-4 pass i veckan. Det är skönt att få sömn men satan bilken stressig brukare. Kontrollbehov på en massiv skala. Tar kål på mig.

Jag insåg i väldigt ung ålder att heltid är inte aktuellt för mig. Det är 50-75% som gäller oså får man anpassa livet därefter..

Megadelux

Själv jobbar jag just nu på båt. Jobbar 10 dagar, Ledig 10 dagar och har börjat kolla in att starta eget rökeri som hobby/företagare. Har pratat med både livsmedelsverket och Kommun, ska ha ett möte med kommun i Januari. Samt Livsmedelsverket skall besiktiga utrymmen jag kommer använda när det väl kommit igång.

F.ö har jag ca 20 år inom resturant. Och rökt kött/fisk/osv i ca 10år som hobby.

Kommer bli på sidan av jobbet till en början men målbilden är att försöka 3 år med tex Gårdsförsäljning och lokala ICA.

Medlem

Äger och driver byggföretag med handfull anställda.
Trivs som fisk i vattnet och önskar att man skulle ha gjort de tidigare. Men tidigare hade man inte samma byggteknisk kunskap som man har idag.
I andra ord, vette fan om man skulle ha gått lika bra som de går nu.

Jag rekommenderar starkt att alla provar. Om inte annat så brukar de vara stark merit när man söker jobb.

Passar på nämna att om er företag vill bygga om. Då vet ni vem ni ska kontakta. 😆


signatur

🐖💨💩

Medlem

I perioder har jag drömt om att starta eget, men det faller alltid på att jag är något av en trygghetsnarkoman. En säker månadslön väger kort sagt tungt för mig. Dessutom är jag tämligen introvert, så det där med att bygga kundrelationer lockar verkligen inte. Jag skulle alltså behöva en extrovert kollega med förmågan att fiska upp uppdrag, som jag sedan skulle kunna vispa kod till. Har dessvärre ingen i bekantskapskretsen som passar in på den beskrivningen.

Men jag känner igen mig i vad du säger om att slita ihjäl sig för någon annan. Inte för att jag sliter så hårt, men att någon annan äger 40 timmar av mitt liv, varje vecka, det känns surt. Nog för att jag får hyggligt betalt för det, men ändå. Tid är värd mer än pengar.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Jag har inte något emot att jobba hårt eller mycket. Trivs egentligen bra med det.

Jag blir dock otroligt trött av att jobba med orimliga förväntningar utan tillräckligt med resurser.

Jag blir också extremt trött av trögheten i större organisationer. Istället för att låta berörd kompetent personal lösa probleme så ska det hållas möte efter möte där det pratas otroligt mycket och uppgifter delas ut, men efteråt så undrar alla vad man egentligen kom fram till. Kom man ens fram till något?


signatur

Drömmer om en värld med speltidningar, fysiska spelbutiker och kasetter. Sedan ungefär 2005 har allt blivit sämre i samhället.

Medlem
Skrivet av Nomman:

I perioder har jag drömt om att starta eget, men det faller alltid på att jag är något av en trygghetsnarkoman. En säker månadslön väger kort sagt tungt för mig. Dessutom är jag tämligen introvert, så det där med att bygga kundrelationer lockar verkligen inte. Jag skulle alltså behöva en extrovert kollega med förmågan att fiska upp uppdrag, som jag sedan skulle kunna vispa kod till. Har dessvärre ingen i bekantskapskretsen som passar in på den beskrivningen.

Jag sitter i ungefär samma sits som dig, förutom att jag redan startat en egen firma som jag har vi sidan av min vanliga anställning. Gjorde det i samband med att jag hade lite uppdrag på g, men nu när dessa är avklarade så vet jag inte riktigt hur jag ska göra.

Det kostar ju inget att ha firman vid liv ifall nåt dyker upp, men precis som du så är jag antagligen i behov av en kompanjon med bättre social skills än mig

Medlem
Skrivet av Nocternity:

Jag sitter i ungefär samma sits som dig, förutom att jag redan startat en egen firma som jag har vi sidan av min vanliga anställning. Gjorde det i samband med att jag hade lite uppdrag på g, men nu när dessa är avklarade så vet jag inte riktigt hur jag ska göra.

Det kostar ju inget att ha firman vid liv ifall nåt dyker upp, men precis som du så är jag antagligen i behov av en kompanjon med bättre social skills än mig

Skönt att jag inte är den enda

En enskild firma som jag nolldeklarerar har jag faktiskt. Startade den för några år sedan då jag gav ut en bok på eget förlag. Har inte haft hjärta att ta död på den än. Det vore ju att ta död på författardrömmen. Och som du säger, det kostar inget att ha den vid liv. Kanske att jag rent av borde uppdatera inriktning så att jag kan ta utvecklingsuppdrag vid sidan av att (inte) ge ut böcker.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av Nomman:

Skönt att jag inte är den enda

En enskild firma som jag nolldeklarerar har jag faktiskt. Startade den för några år sedan då jag gav ut en bok på eget förlag. Har inte haft hjärta att ta död på den än. Det vore ju att ta död på författardrömmen. Och som du säger, det kostar inget att ha den vid liv. Kanske att jag rent av borde uppdatera inriktning så att jag kan ta utvecklingsuppdrag vid sidan av att (inte) ge ut böcker.

Jomen gör det! Det skadar ju aldrig. Dessutom så kan du ju även utveckla tjänster/mjukvara som du kan sälja i olika app stores. Det är en sak jag funderar på att göra, istället för att försöka ragga uppdrag.

Medlem
Skrivet av Nocternity:

Jomen gör det! Det skadar ju aldrig. Dessutom så kan du ju även utveckla tjänster/mjukvara som du kan sälja i olika app stores. Det är en sak jag funderar på att göra, istället för att försöka ragga uppdrag.

Two great minds think alike. Jag håller faktiskt på med ett litet program som jag överväger att lägga upp på Microsoft Store om det blir bra nog.

Ska dock sägas att jag är javautvecklare med backend-fokus i grunden, så att knåpa ihop en användarvänlig app i C# var lättare sagt än gjort. Nog för att den fungerar, från konsollen. Men att rita UI:s har verkligen förändrats sedan jag gjorde det senast. (Men det är en annan historia).

Antar att man egentligen borde fokusera på appar till smartphones, men till sådana har jag noll idéer. Antar att jag är för gammal för det. Tänker fortfarande i termar om mus och tangentbord, inte små touchskärmar


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av Gammelgejmern:

Ser du bra och enkla lösningar på irriterande problem? Bara att hålla käften och bita ihop. Ofta ska det igenom fem avdelningar innan ett beslut kan tas. Under tiden får du dras med problemet. Om du har otur så känner sig någon hotad av ditt förslag och vill göra det på sitt sätt istället.

Det du beskriver, sådan kultur existerar bara i större organisationer, små och effektiva, även mellanstora, kan få genom beslut fortare.

Har arbetat i små, mellanstora och stora organisationer, privat, kommunalt och statligt. Skulle föredra att arbeta i en mindre organisation med 1-20 anställda som fokuserar på sitt arbete och samarbetar när det behövs. Svårt att hitta någonting som det just nu. Har hört historier om i större organisationer om folk som får sina idéer stulna eller blockerade på för att någon annan vill göra karriär.

Anyway topic: jag har inte tröttnat på jobbet, men har tröttnat på att vissa chefer får vara hur inkompetenta som helst och det alltid ska rekryteras någon slips istället för att det finns en karriärstege inom företaget så att man kan se en framtid och inte förblir någon tekniker i alla framtid.

Och det en gör inte blir belönat om du gör något utöver det vanliga. Alla som arbetar på ett ställe är INTE jätteduktiga, de flesta är generalister som bara ska göra och inte tänka, och då använder de sig av andras produkter och får dras med produkternas begränsningar. Få klarar av att utveckla något nytt som löser befintliga problem, och där stannar företagets konkurrentfördelar då de aldrig blir bättre än konkurrenter som använder sig av samma typ av produkter. Branschen hamnar i ett ekvilibrium av mediokerhet, men många företag vill ge sken av att de är skitduktiga. Duktiga är de inte, men resten av ordet håller jag med om.

Det jag vill göra, går inte att göra ensam, det kräver att flera personer med en kunskapsbank som är bred arbetar tillsammans, har fått en del kontakter på senare. Är fullstack .NET utvecklare och säkerhetexpert. Utveckling är bara ett verktyg för mig att bygga nya säkerhetsfunktioner, vill inte arbeta som utvecklare, vill bara arbeta inom säk.

Under 2020 var jag del av en startup och blev väldigt sugen på att köra egen när jag lämnade sommaren 2021. Sedan dess utvecklar jag en plattform som löser många problem, för att komma i hamn behöver jag folk omkring mig som klarar av ekonomi (har läst Ek, vill inte arbeta med det), Marknadsföring (samma), Sälj (inte överdrivet intresserad), IT drift (Gäääääsp, tröttnat).

Har arbetat länge med IT/IT-Säkerhet och känner att det är dags att bygga något eget nu. Om jag får arbeta hårt, så får det bli så. Är trött på att lyssna på slipsar som gått in genom fel dörr på stan och fick en chefs titel i en skål i receptionen. Jag vill ha frihet och slippa problem på två ben.

Jag vill fokusera på att leverera kundnytta, både i mjukvara och kunskap, inget annat. När jag är klar med det så vill jag bygga nästa ide, och nästa och nästa och jag har en del i ryggsäcken jag vill bygga. Det funkar inte på de flesta arbetsplatserna.

Det som levereras i branschen är ungefär samma skit på de flesta företagen, och de gör det för att - hey it works, why change?. Sverige är ett U-land när det gäller säkerhet och något måste göras för att höja nivån - och det görs inte genom att skriva mer meningslösa word dokument, utan genom att leverera avancerade tjänster som ger effekt mot den värld vi lever i med organiserad brottslighet på nätet.

Medlem

Jag skulle gärna starta eget men då måste jag bara komma på inom vad först. Har inget emot att vara anställd heller men det hade varit kul att försöka bygga upp något eget.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av Gammelgejmern:

Efter ännu en helg där jag varit så slutkörd efter jobbveckan att jag mest orkat ligga och slösurfa på mobilen och halvhjärtat spela lite så har jag ställt mig frågan, vad är det egentligen jag vill lägga min tid och energi på?

På jobbet:

För mycket att göra? Ok, hur ska DU strukturera ditt arbete för att orka med? En tripp till företagshälsan?

Hinner du inte med? Är arbetsbördan för stor för att klara av på 8h? Lös det.

Ser du bra och enkla lösningar på irriterande problem? Bara att hålla käften och bita ihop. Ofta ska det igenom fem avdelningar innan ett beslut kan tas. Under tiden får du dras med problemet. Om du har otur så känner sig någon hotad av ditt förslag och vill göra det på sitt sätt istället.

Jobbig kund/klient? Som vanlig anställd ska du hålla kunden nöjd. Le. Kunden har alltid rätt.

De flesta i min umgängeskrets är mellan 30 - 45. En stor del av dem känner att de håller på att jobba ihjäl sig eller känner en enorm frustration över att jobbet äger så mycket av deras tid.

Att driva eget kan vara hårt.

Frågan är, på lång sikt, jobba ihjäl sig för någon annan eller jobba ihjäl sig för sin egen skull, förhoppnimgsvis med stoltheten kvar?

Finns det någon mer här på FZ som är lite trött på jobbet som slav och drömmer om att starta eget?

Om du vill frilansa så vill jag tipsa dig om att kanske börja med att frilansa via företag som du kan skicka fakturorna till, typ finansfrilans osv så kan du känna dig för om det är roligt. Samt slippa ekonomiskt tjafs som kanske tar mer tid än det roliga. Jag har funderat på att frilansa några gånger men jag vet inte vad jag vill göra och jag vill allra helst ha ett fast jobb med en fast lön. Det vore om jag jobbade deltid eller upp till 80% och kunde ha något projekt att jobba med inom event (bra tajming). Tror att egenföretagare eller frilansare har mycket större frihet men det innebär också att du måste ha en buffert och planera vad du ska jobba med under en längre tid, exempelvis vad du ska göra till nästa höst och 2023.

Men annars kör hårt om du känner fört!

Medlem

Jag jobbade som frilans under drygt 8 år och trivdes ganska bra med det. Speciellt det faktum att jag kunde ha så många olika arbetsuppgifter gjorde det roligt för mig, men det var också ett jävla slit. Den här drömmen om att bara ta uppdrag som du själv brinner för är ofta en halmgubbe. Ialf om du vill ha en dräglig tillvaro, sen är vi ju alla olika där. Jag gillar dock att ha pengar att röra mig med, vända ut och in på varje slant skulle aldrig göra mig särskilt lycklig.

Jag har förstått att jag är mer lycklig över att ha ett ”fritt” jobb där jag exempelvis kan jobba hemifrån. Det gör väldigt mycket för min mentala hälsa och framförallt att inte behöva ställa klockan på morgonen. Jag avskyr att behöva gå upp tidigt…

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Jag skulle gärna starta eget men då måste jag bara komma på inom vad först. Har inget emot att vara anställd heller men det hade varit kul att försöka bygga upp något eget.

Allt faller på plats när du ser helheten. Att bara ha kunskaper, eller bara ha ett nätverk, eller bara vilja något räcker inte. Jag ser på livet efter Ikigai. När alla bitar är på plats då kan du lyckas.

- Vad älskar du att göra?
- Vad är du bra på?
- Vad behöver världen?
- Vad kan du få betalt för?

Om något av de 4 kriterierna inte kan uppfyllas så funkar det inte. Det mesta av det här kommer med tiden och erfarenhet.

Du kan läsa mer om det Här.

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Allt faller på plats när du ser helheten. Att bara ha kunskaper, eller bara ha ett nätverk, eller bara vilja något räcker inte. Jag ser på livet efter Ikigai. När alla bitar är på plats då kan du lyckas.

- Vad älskar du att göra?
- Vad är du bra på?
- Vad behöver världen?
- Vad kan du få betalt för?

Om något av de 4 kriterierna inte kan uppfyllas så funkar det inte. Det mesta av det här kommer med tiden och erfarenhet.

Du kan läsa mer om det Här.

https://thumbor.forbes.com/thumbor/960x0/https%3A%2F%2Fblogs-...

Intressant. Det där är ju en väldigt bra utgångspunkt.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av Nomman:

I perioder har jag drömt om att starta eget, men det faller alltid på att jag är något av en trygghetsnarkoman. En säker månadslön väger kort sagt tungt för mig. Dessutom är jag tämligen introvert, så det där med att bygga kundrelationer lockar verkligen inte. Jag skulle alltså behöva en extrovert kollega med förmågan att fiska upp uppdrag, som jag sedan skulle kunna vispa kod till. Har dessvärre ingen i bekantskapskretsen som passar in på den beskrivningen.

Men jag känner igen mig i vad du säger om att slita ihjäl sig för någon annan. Inte för att jag sliter så hårt, men att någon annan äger 40 timmar av mitt liv, varje vecka, det känns surt. Nog för att jag får hyggligt betalt för det, men ändå. Tid är värd mer än pengar.

Vad är det för kod du kan vispa fram?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Jag har drivit eget med min familj sedan 10 år och har en helt egen firma på sidan där enbart jag arbetar sedan 5 år.

Ibland önskar jag att jag var anställd. Att handskas med en personalstyrka på 30 personer är inte helt enkelt. Problem uppstår och man får jobba ofta jobba dubbelt.

Jag står egentligen inte I verksamheten (inom restaurang) men får allt för ofta täcka upp, inte minst nu när minsta förkylningssymptom är lika med att stanna hemma.

Missförstå mig inte, det är oftast värt det när allt flyter på, att bestämma sina tider själv och inte ha någon över som tar dåliga beslut, nu är det jag som tar de dåliga besluten. 😂

Man måste dock vara införstådd i att det är helvetets mycket jobb.

Jag tycker definitivt alla ska pröva men kanske börja lite på sidan av son anställning för att sedan skala upp.

Sedan är det alla skatter, avgifter, regler etc. Retar ofta gallfeber på mig att hålla koll på allt sådant.

Summa summarum, det är kul och utvecklande men samtidigt mycket jobb.

Skrivet av Nattklo:

Men, åter till eget företagande. Det finns mycket som är läskigt med det, och som många andra berör är det i många fall en ekonomisk otrygghet. Det är mycket att lära sig och det kräver en hel del av en. Men det kommer också med så mycket mer, exempelvis en frihet som få andra jobb erbjuder.

Att ha en enskild firma som huvudsysselsättning där alla dina omkostnader per månad ska täckas, alla kostnader för din "frihet" (här läser jag snarare "fritid" och avser tid du bara är en kostnad för ditt företag) och samtidigt ha redundans för oförutsedda händelser (såsom att du blir överkörd av sopbilen eller att din kund/kunder kommer på bättre tankar) kräver en JÄTTESTOR arbetsinsats från din sida. Såvida inte den vara/tjänst du producerar är riktigt, riktigt lönsam (Då är det ju bara att säga grattis!).


signatur

Viam inveniam aut faciam

phi
Medlem

Drev eget (nåja, med ett par delägare då) tidigare och saknar definitivt friheten i att vara min egen chef och styra mina egna arbetstider. Saknar desto mindre personalansvar och allt de övriga administrativa med att driva eget. Vi var dels för dumsnåla som inte lejde bort allt annat och fick istället göra allt själva.

Planerar nu sen en tid tillbaka en exit från livet som anställd igen för att starta eget och denna gång kommer jag att driva det helt själv och inte ha för avsikt att anställa någon.

Rekommenderad läsning: https://www.adlibris.com/se/bok/company-of-one-why-staying-sm...

Medlem
Skrivet av Emelal:

Sedan är det alla skatter, avgifter, regler etc. Retar ofta gallfeber på mig att hålla koll på allt sådant.

Lagar och förordningar ändras då och då, samma sak med regler och skatter. Känner en och en annan som kör eget och de har inte tid/ork/intresse att sätta sig in i t.ex. bokföring, förändringar av kontoplaner och regler för avdrag etc. "Allt som inte hör till kärnverksamheten ska du se till att någon annan gör" var tipset jag fick.

Medlem

För tre år sedan så köpte jag företaget där jag var aanställd sen tio år tillbaks. Visste att jag hade kunnandet och drivet för att få det att fungera. Men var orolig för att mitt kontrollbehov och mitt ointresse för ekonomidelen skulle ställa till det.

Utan att gå in idetaljer, så har dom här tre åren gått bra på alla sätt, både med siffrorna och kvaliteten på det vi levererar. Det är grymt bekvämt att vara anställd, men tror aldrig mer jag kommer vara det.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Kräver en JÄTTESTOR arbetsinsats från din sida. Såvida inte den vara/tjänst du producerar är riktigt, riktigt lönsam (Då är det ju bara att säga grattis!).

Det här beror verkligen på vad det är för bransch man ger sig in i och vilka ekonomiska mål man har. Jag känner personligen inte alls igen mig i att arbetsinsatsen är jättestor nödvändigtvis. Faktum är att jag nog jobbar något mindre än 40 timmar en vanlig vecka och överlever ändå. Men då är jag nöjd med en medianinkomst.

Vill man bli rik på eget företag så är det en helt annan sak förstås.

Medlem

Jag vill börja med att säga att det så klart finns många människor som lever med ekonomisk osäkerhet på grund av orsaker som ligger utom deras kontroll.

Men är inte ekonomisk osäkerhet många sätter sig i själva också? Man skulle nästan kunna säga att det normaliserats.

Man maxar sina lån för att man vill ha det stora huset, leasar en eller två maxade bilar trots att man bara åker och handlar och kör fem minuter till jobbet. Man vill byta tv ofta, telefon ofta, och det vill resten av familjen också. Sen vill man dra till Thailand, hela familjen, 50.000 vid jul. Var inte vädret i somras lite dåligt? Jo, vi drar till spanien på höstlovet, 30.000.


signatur

Drömmer om en värld med speltidningar, fysiska spelbutiker och kasetter. Sedan ungefär 2005 har allt blivit sämre i samhället.

Medlem
Skrivet av Nomman:

Two great minds think alike. Jag håller faktiskt på med ett litet program som jag överväger att lägga upp på Microsoft Store om det blir bra nog.

Ska dock sägas att jag är javautvecklare med backend-fokus i grunden, så att knåpa ihop en användarvänlig app i C# var lättare sagt än gjort. Nog för att den fungerar, från konsollen. Men att rita UI:s har verkligen förändrats sedan jag gjorde det senast. (Men det är en annan historia).

Antar att man egentligen borde fokusera på appar till smartphones, men till sådana har jag noll idéer. Antar att jag är för gammal för det. Tänker fortfarande i termar om mus och tangentbord, inte små touchskärmar

Härligt! Hoppas du får ut appen och kan tjäna en slant på den! Jag är med inriktad på backend, men med C# i botten (har inte krånglat med Java sen universitetet, haha), så UX och att designa gränssnitt är inte heller riktigt min cup of tea (däremot märker man direkt när någon annans UI är åt helsike dåligt!). Men har suttit en del med XAML-kodning för gränssnittet när jag tråcklat med mobilappar i Xamarin Forms, och det blev lite mer begripligt efter man trilskats med det en stund.

Skrivet av bluebird:

Det här beror verkligen på vad det är för bransch man ger sig in i och vilka ekonomiska mål man har. Jag känner personligen inte alls igen mig i att arbetsinsatsen är jättestor nödvändigtvis. Faktum är att jag nog jobbar något mindre än 40 timmar en vanlig vecka och överlever ändå. Men då är jag nöjd med en medianinkomst.

Vill man bli rik på eget företag så är det en helt annan sak förstås.

Självfallet!
Det är ju många som hankar sig fram månad för månad, där de aldrig riktigt vet hur stor lönen blir.
Sedan finns det de som kan arbeta 8 timmar och dra in tillräckligt mycket pengar för att inte behöva arbeta fler timmar den månaden. Men många kommer att kämpa (åtminstone i början) på att fixa fram de där... Vad är det, drygt 450 kr / timmen på en normalmånad för att nå medianlön? Då är det för en person, utan pensionsavsättning och utan semesteravsättning.

Skrivet av Gammelgejmern:

Jag vill börja med att säga att det så klart finns många människor som lever med ekonomisk osäkerhet på grund av orsaker som ligger utom deras kontroll.

Men är inte ekonomisk osäkerhet många sätter sig i själva också? Man skulle nästan kunna säga att det normaliserats.

Man maxar sina lån för att man vill ha det stora huset, leasar en eller två maxade bilar trots att man bara åker och handlar och kör fem minuter till jobbet. Man vill byta tv ofta, telefon ofta, och det vill resten av familjen också. Sen vill man dra till Thailand, hela familjen, 50.000 vid jul. Var inte vädret i somras lite dåligt? Jo, vi drar till spanien på höstlovet, 30.000.

Ja, de flesta av oss har väl tittat på något avsnitt av Lyxfällan.
Det brukar gå sådär...

Men ja, som egenföretagare tar du lite större ekonomiska risker. Dessutom kan riskerna slå på dig som privatperson om du inte är försiktig. Ibland hjälper det inte, jag vet flera som blivit satta i skiten bara på grund av att deras revisor gick in i väggen. Shit happens, men de fick ändå pussla ihop sina liv efter att de gått i personlig konkurs (Det gäller även att välja rätt bolagsform när du kör själv för att minimera risker).


signatur

Viam inveniam aut faciam

1
Skriv svar