Final Fantasy XIV-regissören ber om ursäkt för login-strul, erbjuder gratisdagar som plåster på såren

Robot
Final Fantasy XIV-regissören ber om ursäkt för login-strul, erbjuder gratisdagar som plåster på såren

Trängseln är stor – som väntat.

#final-fantasy-xiv


Avstängd
Medlem

Jag har en känsla jag kommer inte kunna spela på några veckor pga långa köer.

Medlem

Över 5000 i kö kvällstid, 2,5 timmar att komma in. Man får börja köa innan man slutat jobbet för att kunna spela lite på kvällen Tur man jobbar hemma.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

är helt omöjligt att logga in på eftermiddagen och kväll 5000 i kö. upp mot 10 000.
Hinner gå och lägga sig igen innan man kommer in

Medlem

Loggade in från jobbet, kom in lagom tills att jag kom hem. Hann spela ca 40 minuter innan spelet kraschade. Har nu suttit i kö i 1,5h med troligtvis ca en timme kvar... Långa köer är en sak, fel som slänger ur en halvvägs genom en kö eller krascher som sätter en i 2-5 timmars kö igen gör saken ännu värre.

Medlem
Skrivet av Hota:

Loggade in från jobbet, kom in lagom tills att jag kom hem. Hann spela ca 40 minuter innan spelet kraschade. Har nu suttit i kö i 1,5h med troligtvis ca en timme kvar... Långa köer är en sak, fel som slänger ur en halvvägs genom en kö eller krascher som sätter en i 2-5 timmars kö igen gör saken ännu värre.

Lider med dig, försökte logga in med god framförhållning innan arbetsdagen var slut bara för att få ett felmeddelande och åka tillbaka från plats 700 till plats 3000 efter en timma.

c’est la vie

Medlem

går knappt att spela efter klockan 10:00. är på Phoenix och det är alltid minst en 3000 personer kö. riktigt tråkigt eftersom man hade tänkt att farma lite EX trials med sin raid grupp när man är klar med MSQ. ser inte ut som det kommer bli nåt sånt på några veckor

Gnällkuk

Jahapp, då läser vi väl nästa artiklar om dödshot mot utvecklare då…


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Jag tänker ställa mig mitt emellan alla.

Detta var helt förväntat att det skulle hända, p.g.a. situationen i världen så kunde de inte heller uppgradera sina datacenter i den mån de ville p.g.a. ohyggliga ökningen av spelare de har fått sedan i Juli, DC som Aether kunde redan ha mellan 500-1000 personer i kö vissa perioder. De har varnat för detta i flera månader och har gjort vad de kan för att lösa det, vilket är bra och det är bra att de hela tiden har hållit spelarna uppdaterade. Och vi ska vara väldigt tydliga med att de kollade på men hade inte tid att justera sin kod att kunna köras på hostade servrar som AWS eller Azure, hade de vetat om detta så hade de säkert kunna fixa det men nu skedde det en stor ökning på väldigt kort tid p.g.a. spelare som Asmongold.

Problemet är att spelet är instabilt och det är många som har DirectX11 krasher och p.g.a. hur deras loginsystem fungerar så om ditt spel krashar så slängs du ut och måste köa om från början helt och hållet. Det finns fixar som de hade kunnat göra för att minska frustrationen för spelarna. T.ex. låta dig behålla din kö om kön krashar när du försöker logga in, det gör du vid vissa fel, om du får 2002 t.ex. är det bara att starta spelet igen och du fortsätter ha samma plats, men om du får 404 på kön då slängs ut och måste köa om. Om de bara hade lagt in att du stannar på servern/kön i 5min efter en krash så du kan komma förbi kön om du redan har väntat så hade detta antagligen inte varit lika illa.

Med det sagt så alla trådar på deras forum är tammefan pinsamma och jag är inte ett fan av att peka finger men i princip alla som sitter och skriker som barnungar är wow refugees, vilket man ser på kommentarerna att blizzard aldrig hade sånna här problem... själv sitter jag där och kliar mig i huvudet för jag kommer ihåg att blizzard har haft precis lika dåliga launches (inte för att det är en lösning eller hjälper situationen) men blizzard hade ett mera stablit kösystem överlag som gjorde att om ditt spel krashade så kunde du logga in och stanna på servern. Och jag tror att inte är enkelt för dem att bygga om kösystemet p.g.a. hur deras serverinfrastruktur ser ut.

Är jag förvånad? Nej. Är jag sur över att spelet har blivit instabilt och krashar? Mm väldigt. Jag kan spela andra spel under tiden jag köar, det är inte hela världen och det kommer lugna ner sig om ett par veckor *COPIUM*.

Medlem

Ställer mig tveksam till att det räcker med ett par veckor för att det ska lugna ner sig. Julledigheten drar då igång och ännu fler kommer antagligen spela.

Den veckan (?) vi fick gratis kommer antagligen inte räcka långt


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

1
Skriv svar