Vild strejk hos Call of Duty-studion Raven

Robot
Vild strejk hos Call of Duty-studion Raven

Anställda på Activisionägda veteranstudion Raven Software arrangerade igår en walkout i protest mot uppsägningar förra veckan.

#activision-blizzard, #call-of-duty, #raven-software


Medlem

Behövs jo ingen QA teams längre det gör spelarna åt dom gratis efter release

Medlem

Märklig artikel eller händelse, varför blir dom uppsagda? Är det dålig ekonomi/lönsamhet. Hur ska dom annars göra då? Blir ekonomin bättre om man ger dom fasta heltidstjänster tänker dom?

Medlem

Det blir så när vi har recensenter som sätter glädjebetyg på halvfärdiga spel och konsumenter som förhandsbeställer spel.

Medlem
Skrivet av Bananaface_86:

Märklig artikel eller händelse, varför blir dom uppsagda? Är det dålig ekonomi/lönsamhet. Hur ska dom annars göra då? Blir ekonomin bättre om man ger dom fasta heltidstjänster tänker dom?

Ekonomin blir väl kortsiktigt bättre men kvalitén på produkten (potentiellt) sämre. Vilket alla anställda inte gillar. Därav protesten.

Medlem

Var det inte också att Raven hade flyttat och om folk ville ha kvar sina jobb så behövde dem flytta bara för att sedan få sparken?

https://twitter.com/eyyohbee/status/1466890788235878409


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem

Som testare är jag glad att jag aldrig försökte ge mig in i spelindustrin faktiskt.

Medlem
Skrivet av Maddox:

Var det inte också att Raven hade flyttat och om folk ville ha kvar sina jobb så behövde dem flytta bara för att sedan få sparken?

https://twitter.com/eyyohbee/status/1466890788235878409

Ja, det stämmer. Många hade packat hus o familj för att jobba på nya platsen och sedan blivit uppsagda

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Varför tror ni att det har med förhandsbeställningar att göra? Har aldrig förstått agget mot förhandsbeställningar. Inte så att om man hade slutat med det att spelet magiskt hade blivit bättre vid release.

Jag köper i princip aldrig på förhand. Senast jag gjorde det var Red Dead Redemption 2, ångrar det inte en sekund. Och nu har jag gjort det med Total War: Warhammer 3, och kommer inte ångra det. Så varför skulle jag låta bli?

Om många konsumenter förhandsköper spelen istället för att invänta recensioner och omdömen minskar incitamenten för företagen att släppa "färdiga" spel.

Pengarna rullar in innan spelet ens är släppt - behöver inte oroa sig nämnvärt för dåliga recensioner från journalister eller spelare.

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Varför tror ni att det har med förhandsbeställningar att göra? Har aldrig förstått agget mot förhandsbeställningar. Inte så att om man hade slutat med det att spelet magiskt hade blivit bättre vid release.

Jag köper i princip aldrig på förhand. Senast jag gjorde det var Red Dead Redemption 2, ångrar det inte en sekund. Och nu har jag gjort det med Total War: Warhammer 3, och kommer inte ångra det. Så varför skulle jag låta bli?

Förhandsbeställningar gynnar ju egentligen bara företagen. Det är självklart därför de lockar med unika prylar och diverse marknadsföring om varför du redan borde gjort ditt val att köpa spelet. Anledningen är enkel; du har redan köpt spelet och ingår i gruppen personer som numera inte behöver pushas över tröskeln att inhandla spelet efter dess släpp. Recensioner eller kvalitet är egentligen mindre relevant då du redan bestämt dig.

Det bästa från ett kundperspektiv och hur vi kan få industrin att släppa spel av högre kvalitet är självklart att straffa dessa när kvaliteten är undermålig. Det är så vår marknad funkar. Kunderna bestämmer kraven från företagen och när de är beredda att köpa något. Om de inte tjänar pengar på att släppa spel av dålig kvalitet kommer de också anpassa utveckling efter dessa krav.

Själv tänker jag förövrigt tvärtom. Med vetskap att det är dålig praxis att förbeställa, varför ska jag då göra det? Vad tjänar jag egentligen? Det är en digital marknad så jag kommer ändå inte behöva vänta. En dag måste man väl ändå kunna vänta. Jag förbeställer aldrig spel och det innebär att jag hinner kolla recensioner eller kundkritik och undvika spel som är brutna vid release. Om företaget sedan löser problemen pga spelet undersäljer så är ju det toppen!

Angående RDR2 som exempel. Det är ju ett fantastisk spel och som kund är det lätt att tänka på Rockstar som ett företag man utan oro kan förbeställa från. GTA: Definitive Edition släpptes nyligen och var ett vrak till spel, helt under allt rimlig kritik. Blizzard har genomgått exakt samma problematik med Warcraft: Reforge och CDPR med Cyberpunk som för alltid kommer vara känt för sin release.

Medlem

Citatet “It feels like Activision’s toxic culture is starting to bleed into Raven.” får det att låta som ren opportunism. Verkar som att de jobbat väl medvetna om att beskedet om anställning skulle komma under den angivna tidsperioden, uppsägningarna var ingenting som kom som en överraskning. Tar jag en provanställning blir det lite märkligt att gå runt och anta att heltidstjänsten är säkrad..

Medlem
Skrivet av kebbe:

Citatet “It feels like Activision’s toxic culture is starting to bleed into Raven.” får det att låta som ren opportunism. Verkar som att de jobbat väl medvetna om att beskedet om anställning skulle komma under den angivna tidsperioden, uppsägningarna var ingenting som kom som en överraskning. Tar jag en provanställning blir det lite märkligt att gå runt och anta att heltidstjänsten är säkrad..

Fast nu gjorde spelet Call of Duty Warzone en vinst på 3 miljarder dollar så inte så det skriker tomt på banken

Medlem
Skrivet av kebbe:

Citatet “It feels like Activision’s toxic culture is starting to bleed into Raven.” får det att låta som ren opportunism. Verkar som att de jobbat väl medvetna om att beskedet om anställning skulle komma under den angivna tidsperioden, uppsägningarna var ingenting som kom som en överraskning. Tar jag en provanställning blir det lite märkligt att gå runt och anta att heltidstjänsten är säkrad..

Exakt.

Jag jobbar själv på en spelstudio i Sthlm och har gjort det väldigt länge så jag är mycket väl medveten om vad som händer, hur arbetsförhållanden ser ut och hur saker och ting fungerar. Jag är 100% för att man vill kämpa för att få bättre arbetsförhållanden, bort med s.k. "toxic culture" (drar mig från att använda termen, men..), och helt enkelt bättra på flera punkter i branschen. Med det sagt så känns det som att folk har börjat gapa efter lite väl mycket när dom har sett att det ger resultat. Nu är jag inte helt insatt i vad som händer på just Raven men av informationen som finns ute så låter det som att det finns kontraktanställda på Raven som har antagit att dom ska få fulltidskontrakt efter kontraktsanställningen, det är helt fel och då får man skylla sig själv.

Står det inte på svart och vitt i ditt kontrakt att du kommer garanterat att få fulltidskontrakt efter en viss period, då har du bara dig själv att skylla om du har flyttat tvärs över landet i tron att du ska få en fast position. Det låter kanske hemskt men så är det bara. Jag håller helt med om att QA är extremt viktigt på ett företag, men faktum är att du knappt behöver det första 1-2åren av en medelstor produktion. Pre-prod och first pass finns det inget som helst behov av QA och det kan motsvara 1år på en produktion. När man landar i 2nd pass och faktiskt måste börja deploya byggen på konsol, påbörja collision testing, FQA, LQA etc. Då är QA ett absolut måste. Är din produkt också en live-service som ska pågå i flera år, då är det ett måste med QA på plats.

Det finns otroligt mycket som måste bättras på i spelbranschen, i det här fallet är jag beredd att hålla med om Raven's beslut det är faktiskt inget konstigt alls och det verkar som folk försöker pusha igenom saker dom inte är berättigade till just för att det är under "Evil Activision".

Som sagt tidigare, jag utgår bara från informationen som finns ute och det kan såklart se annorlunda ut, men som det låter just nu så anser jag inte att Raven har gjort fel.

Medlem
Skrivet av Keima:

Fast nu gjorde spelet Call of Duty Warzone en vinst på 3 miljarder dollar så inte så det skriker tomt på banken

Det betyder inte att man ska låta folk vara kvar och sitta och rulla tummarna på kontoret i ett år. i 2nd och final pass av en produktion behövs QA som mest, innan det och efter release behövs det helt enkelt inte. Såvida det inte är en live-service och då behövs det ändå inte 100% full staff QA.

Du skickar inte elektriker till en byggplats innan man ens har lagt grunden.

Medlem

Det står på wikin att raven har 350 anställda, 12 får inte behålla jobbet... QA dessutom... är det så här jag skall förstå det?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Svarar även @G4ruda i samma inlägg.

Men det är ju fel att det bara gynnar företagen, förstår vad du menar dock. Men som exempel med Total War, jag får ett gratis raspaket med i förhandsbeställning som jag ändå hade köpt. Alltså sparar jag pengar på det, jämfört med att köpa dag 1 då. Sen att det är ren och skär uppmuntran till förhandsbeställning, självklart de är inte dumma.

Vad är det för skillnad på att köpa dag 1 jämfört med förhand? Om man nu är väldigt nöjd med utvecklarens tidigare spel så är risken för att bli missnöjd liten.

Håller med dig att man bör straffa utvecklare som gör dåliga spel eller helt enkelt inte är innovativa längre. Då kanske man bör sträcka sig och straffa utvecklare som inte utvecklar längre, som till exempel de som släpper en massa remasters eller samma spel på nya format hela tiden. De är nog, gissar jag, en större ekonomisk faktor än förhandsbeställningar.

Men raspaketet är ju skapat för att locka dig som kund. Det är antingen content som man tar bort från spelet för att locka förhandsbokningar eller content som man skapar unikt för att locka, då det helt enkelt är värt pengar att göra detta. Kanske cyniskt, men det är inte utvecklare som vill tacka din lojalitet utan slippsgubbar som har ränkat på hur mycket man tjänar på att göra precis så. Extra förhandsbokningar innebär säkra pengar och mindre behov att slipa de där extra veckorna. En rätt enkel kalkyl ändå eftersom detta extra content antingen redan finns eller kostar lite att utveckla. Resultatet blir även att andra kunder inte får ta del av detta content.

Skillnad på dag 1 (helst ska det nog vara vecka 1) är att recensioner borde finnas ute. Nu är recensioner i sig en helt egen diskussion och kan också vara missvisande. Bästa är att få recensioner samt höra vad andra kunder upplever. Simcity var ett sådant spel där recensionerna fick testa något som inte alls representerade slutprodukten för kunderna t.ex. Deathloop är ett spel som kommer från min absoluta favoritutvecklare. Genom att vänta fick jag dag 1 reda på att spelet inte funkade toppen på PC. Nu några patchar senare ska det förhoppningsvis vara bättre och min upplevelse blir också bättre.

Det jag menade med att nämna Rockstar, Blizzard, CDPR är att alla dessa har exakt det argumentet med sig som du nämner. "Det är liten risk". Alla dessa företag har levererat spel som ingår i kategorin världens bästa och har miljontals diehard fans. De har dock också levererat spel som varit brutna upplevelser vid release men ändå fått in miljoner / miljarder på dessa tack vare förhandsbeställning. CDPR sålde 13 miljoner kopior av Cyberpunk vid release varav 8 miljoner var förhandsbokning. Det säger ju sig själv att de tjänade massvis med pengar på att folk gjorde det valet istället för att vänta och undvika att inhandla det. Sen gnäller massa gamers på att spelet är brutet. Helt rätt såklart, men kom igen, det finns ju faktiskt ett väldigt enkelt sätt att undvika detta som kund.

Du har allt rätt som kund att förhandsboka och tror knappast det kommer minska, menar bara att det verkligen inte finns mycket vinst på det. Idéen att det är en vinst att förhandsboka är egentligen bara skapat av företagen för att locka dig att göra ett val som de hoppas att du ska göra då de kan säkra pengar.

Det är förresten det positiva jag ändå kan se med förhandsbokning; att säkra pengar för projekt som annars inte kan genomföras. Detta är dock varför early access existerar och mindre företag som främst behöver det.

Medlem

Äh, oroa er inte. Dom kompenserar säkert uppsägningarna med ett par miljoner i bonus till VD och styrelsen.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Trenden är att spel släppts i ett sämre och sämre stadie för varje år som går.
Lösningen: Sparka QA

eld
Medlem
Skrivet av duchovny:

Exakt.

Jag jobbar själv på en spelstudio i Sthlm och har gjort det väldigt länge så jag är mycket väl medveten om vad som händer, hur arbetsförhållanden ser ut och hur saker och ting fungerar. Jag är 100% för att man vill kämpa för att få bättre arbetsförhållanden, bort med s.k. "toxic culture" (drar mig från att använda termen, men..), och helt enkelt bättra på flera punkter i branschen. Med det sagt så känns det som att folk har börjat gapa efter lite väl mycket när dom har sett att det ger resultat. Nu är jag inte helt insatt i vad som händer på just Raven men av informationen som finns ute så låter det som att det finns kontraktanställda på Raven som har antagit att dom ska få fulltidskontrakt efter kontraktsanställningen, det är helt fel och då får man skylla sig själv.

Står det inte på svart och vitt i ditt kontrakt att du kommer garanterat att få fulltidskontrakt efter en viss period, då har du bara dig själv att skylla om du har flyttat tvärs över landet i tron att du ska få en fast position. Det låter kanske hemskt men så är det bara. Jag håller helt med om att QA är extremt viktigt på ett företag, men faktum är att du knappt behöver det första 1-2åren av en medelstor produktion. Pre-prod och first pass finns det inget som helst behov av QA och det kan motsvara 1år på en produktion. När man landar i 2nd pass och faktiskt måste börja deploya byggen på konsol, påbörja collision testing, FQA, LQA etc. Då är QA ett absolut måste. Är din produkt också en live-service som ska pågå i flera år, då är det ett måste med QA på plats.

Det finns otroligt mycket som måste bättras på i spelbranschen, i det här fallet är jag beredd att hålla med om Raven's beslut det är faktiskt inget konstigt alls och det verkar som folk försöker pusha igenom saker dom inte är berättigade till just för att det är under "Evil Activision".

Som sagt tidigare, jag utgår bara från informationen som finns ute och det kan såklart se annorlunda ut, men som det låter just nu så anser jag inte att Raven har gjort fel.

Det är för att vi normaliserat behandlingen av kontraktare.

Bara för att du är väl medveten om att du kommer behandlas som en andrahands anställd så betyder inte det att det är okej.

Projektanställning i spelindustrin har alltid varit ohälsosamt, och fulltidsanställningen dinglas alltid framför näsan på dessa personer.

https://twitter.com/eyyohbee/status/1466890788235878409?t=NEaQPCur815TCT32hFQaQw&s=19

Medlem

Härligt o se arbetare stå upp för varandra iaf. Även om det kanske inte gav något den här gången.
Detta var iaf en fin walk out protest till skillnad från den som hände hos netflix för ett tag sedan när ett gäng tomtar gjorde walk out för de inte gillade Dave Chapelle haha.
Larv.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av eld:

Det är för att vi normaliserat behandlingen av kontraktare.

Bara för att du är väl medveten om att du kommer behandlas som en andrahands anställd så betyder inte det att det är okej.

Projektanställning i spelindustrin har alltid varit ohälsosamt, och fulltidsanställningen dinglas alltid framför näsan på dessa personer.

https://twitter.com/eyyohbee/status/1466890788235878409?t=NEaQPCur815TCT32hFQaQw&s=19

Jag håller helt med och har aldrig sagt något annat. Jag va med om mer eller mindre exakt samma grej för 3-4år sedan men vill inte säga mer än så, vissa av er kan redan gissa er till vad det gäller. Det jag säger är att jag vet hur dåliga förhållanden är på vissa företag, av exakt den anledningen hade jag aldrig (igen, tyvärr..) antagit något förrän det finns på svart/vitt i min hand. Att en studio "lovar att se över era löner i framtiden" är inte en garanti på att du ska få behålla jobbet, det är extremt fult men varken olagligt eller ovanligt.

Så fort folk i branschen släpper idéen av att spelföretag är din familj, alla vill dig väl, vi är "rockstars" osv. så kommer man kunna se alla potentiella röda flaggor mycket tidigare och undivka att råka illa ut.

Det ska såklart inte vara så, men det är tyvärr så det är.

eld
Medlem
Skrivet av duchovny:

Jag håller helt med och har aldrig sagt något annat. Jag va med om mer eller mindre exakt samma grej för 3-4år sedan men vill inte säga mer än så, vissa av er kan redan gissa er till vad det gäller. Det jag säger är att jag vet hur dåliga förhållanden är på vissa företag, av exakt den anledningen hade jag aldrig (igen, tyvärr..) antagit något förrän det finns på svart/vitt i min hand. Att en studio "lovar att se över era löner i framtiden" är inte en garanti på att du ska få behålla jobbet, det är extremt fult men varken olagligt eller ovanligt.

Så fort folk i branschen släpper idéen av att spelföretag är din familj, alla vill dig väl, vi är "rockstars" osv. så kommer man kunna se alla potentiella röda flaggor mycket tidigare och undivka att råka illa ut.

Det ska såklart inte vara så, men det är tyvärr så det är.

De flesta kan inte bara hoppa sitt jobb för att de ser röda flaggor, de behöver ju överleva.

Tanken är att de inte ska bli utnyttjade, även om de vet att de potentiellt kan bli utnyttjade. Det blir ju lite jobbigt i längden för oss som jobbar i spelindustrin att ha i åtanke att allt kan vara en fälla.

Så det är just därför de gör rätt i att strejka.

Medlem
Skrivet av eld:

De flesta kan inte bara hoppa sitt jobb för att de ser röda flaggor, de behöver ju överleva.

Tanken är att de inte ska bli utnyttjade, även om de vet att de potentiellt kan bli utnyttjade. Det blir ju lite jobbigt i längden för oss som jobbar i spelindustrin att ha i åtanke att allt kan vara en fälla.

Så det är just därför de gör rätt i att strejka.

Återigen, jag har aldrig sagt något annat. Jag har heller aldrig sagt att man bara ska säga upp sig så fort något känns fel. Det jag har sagt är att man inte ska flytta från stad till stad baserat på egna antaganden. Alltså, vi har sagt samma sak hela tiden, vi håller med varandra.

Den enda skillnaden är att jag har påpekat hur det ser ut i dagsläget.

Nej, dom ska inte bli utnyttjade men tyvärr blir man det, därför ska man inte anta någonting, du måste ha det skrivet klart och tydligt i ditt kontrakt punkt slut, annars begår du ett stort misstag.

Det är klart att dom ska strejka i hopp om att få bättre arbetsförhållanden, men argument som "jag trodde jag skulle få fast anställning, nu är jag hemlös i en annan ort" är helt meningslösa.

Medlem

Det jobbiga för QA-arbetare är att dom är fett replaceable.

Grejjen med 'non-skilled labor' dvs jobb som inte kräver någon direkt utbildning är att dom är skitlätt att hitta nya anställda till.
Det blir inte svårare för att du rent tekniskt "jobbar med att spela spel!"...

I duno man.. Vill ni ha jobbsäkerhet så go back to school


signatur

subterranean homesick alien

1
Skriv svar