Vad är viktigast för dig när du köper en konsol?

Fragtjuv
Vad är viktigast för dig när du köper en konsol?

Jag hade en diskussion med en kamrat igår angående hur viktiga egentligen exklusiva titlar är för en konsol. Vi var inte helt överens och därför har jag släng ihop en liten omröstning angående ämnet.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Valde annat.
Ska helt enkelt passa behovet.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Fragtjuv
Skrivet av Molotov:

Valde annat.
Ska helt enkelt passa behovet.

Behovet skojar man aldrig bort!


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Valde annat, efter att ha haft playstation 1,2,3 och 4 så var det gamepass som gjorde att jag skaffade mig min första xbox i våras.

Moderator | Testpilot

Exklusiva spel. Feature-mässigt är konsolerna nästan exakt likadana. Då jag har en PC (jag vet, tröttsamt argument) behöver jag ingen Xbox då jag kan använda Gamepass på den.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av joelthor100:

Behovet skojar man aldrig bort!

Kan utveckla.
Switch- för att kunna spela bärbart och ta med när man inte är hemma
Steam Deck - samma anledning med med extra goodies (PC)
Quest 2 - för att kunna använda VR trådlöst.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Spelen som avgör så valde exklusiva titlar men annat spelar såklart också in. Jag valde PS5 dels för dom exklusiva spelen som jag verkligen inte vill missa men också för att den polare som jag spelar mest med valde PS5. Sen hade jag PS4 innan så möjligheten att kunna fortsätta spela spelen jag redan köpt till den också en stor del i beslutet.

Sen har jag nog bra ekonomi för att inte behöva vara låst till en konsol. Jag har en PC och Switch också, kommer köpa en Xbox inom en snar framtid.

Skribent

Exklusiva spel, helt klart. Hade alla spel kommit till PC hade jag förmodligen aldrig köpt en konsol igen.

Fragtjuv
Skrivet av Molotov:

Kan utveckla.
Switch- för att kunna spela bärbart och ta med när man inte är hemma
Steam Deck - samma anledning med med extra goodies (PC)
Quest 2 - för att kunna använda VR trådlöst.

Perfekt! Tackar!


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Fick bli "annat" för mig, inte direkt för att det är något annat än alternativen som fanns, bara det att alla alternativ spelar på något sätt in och jag kan inte bara välja ett av dem.

Har ägt PS1, PS2, PS4, Xbox, Xbox 360, Xbox One. Massa gamla Segas och massa olika Nintendos.
Här spelar "Vad jag har ägt tidigare" in på så sätt jag visste att jag ville ha en Series X före PS5, men det spelar inte in på så sätt att jag skulle helt rata en konsol bara för att jag tidigare använt ett annat märke.

Exklusiva titlar spelar inte så jätte stor roll i val av märke, de bästa spelen är från 3e parts ändå. Men under förra generationen hade jag roligare med Xbox exklusiva än med Sonys, så återigen gick Xbox före.

Det som definitivt fick mig att välja Xbox före PS denna gång var Game Pass, just enkelheten med att jag och damen kan spela dessa spel både på våra PCs eller våra Series X. Nu har jag inte använt xCloud på ett tag då jag inte längre pendlar till och från jobbet, men bara att ha den möjligheten är nice. Vem vet, ska spendera julveckan hos svärföräldrarna 65mil bort, då kanske det blir lite mer streaming på mobilen.

Med detta sagt så är jag inte låst, utan kommer det ett bra spel på någon konsol som jag känner att jag måste spela, ja då köper jag en sån konsol.

Nästa generation kanske mina prioriteringar är annorlunda, Sony kanske släppte ett helt gäng med exklusiva som jag fullkomligt älsklade och då kanske just det väger tyngst.


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem

Exklusiva titlar valde jag. Men det har ju lite att göra med vad man har haft för konsol innan också då man har vissa spelserier som man aldrig kommer att kunna vara utan.
Efter det går jag på vad mina vänner spelar på och då alla uteslutande har samma system som jag är det inte mycket att orda om.


signatur

PSN: Swede_78

Medlem

För mig var PS5:an ett självklart val eftersom jag redan har en PC där många av de Xbox-exklusiva spelen också släppts. Sen tycker jag att PS5 är en klart läckrare konsol som känns mycket mer next gen än Xbox Series X.

Medlem

En gång i tiden var det nice med konsoler för att spelen VAR FÄRDIGA, men i dessa dagar finns det ingen anledning.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Löfbergs lila:

"Exklusiva titlar men d borde stå "egna spel". Jag gillar att Nintendo å Sony är superambitiösa spelmakare och inte bara tänker på säljet"

Hur är det annorlunda än vad Microsoft gör med sina exklusiva titlar?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Viktigaste är att det finns intressanta spel till den.
Playstation köpte jag nog mest för att den var coolast då, och hade Spyro the Dragon och Resident Evil, som var mina första spel.
PS2 köpte jag för Silent Hill 2.
Dreamcast för Shenmue.
Xbox 360 för Grand Theft Auto IV och Gears of War.
PS3 för Uncharted 2 och 3.
Och så vidare...

Medlem

Annat.

Det är väl en helhet som avgör. Det spelar ingen roll att bäst spel kommer till Xbox ifall konsolen i övrigt skulle vara kass. Det spelar ingen roll att Series X har bäst prestanda ifall tjänster med mer är bättre på andra format. Sen spelar det ingen roll att Game Pass är vida överlägset andra tjänster som försöker haka på ifall inte allt det andra stämmer in.

Utöver skönast handkontroll, att jag äger spel från generationer bak som spelas bäst där på nya generationen, snyggast konsol med mer. Sen att de har en bredd på spelen som andra utgivare saknar. Dvs det är inte enbart tredje persons actionspel utan det är bilspel, skjutarspel, strategi, rollspel med mer och allt i toppklass. 20 nominerade till årets Game Awards och de har bara börjat.
Att andra inte har tillgång till spelen på andra format känns mer som tvång än något som gör mitt spel bättre.

Medlem

Exklusiva titlar, helt klart, så valet skiftar från generation till generation. Senast föll valet på PS4 för att jag ville kunna lira The Last of Us-spelen, God of War, Death Stranding, Ghost of Tsushima m.fl. men allt mer talar för att det blir en Xbox Series S eller X härnäst eftersom jag gärna vill spela Starfield, Stalker 2 och nästa Elder Scrolls förutsatt att det blir Microsoft-exklusivt.

Jag köpte dock PS4 så sent som förra året så jag kommer vänta ett bra tag innan jag bestämmer mig vad gäller nya generationen. Kanske blir det Xbox, kanske PS5. Det beror lite på vilka spel som kommer de närmsta åren och till vilken konsol. Blir det ohållbart att välja en får det väl bli båda?

Medlem

Det började med att jag ville lira God of War, det vill säga det första spelet med det namnet, till PS2. Så exklusiva spel är helt klart en faktor.

Senare så fick jag tillfälle att testa att spela med en Xbox-kontroller lite grand. Jag har sedan dess ansett att sagda kontroller är ett tortyrredskap.

Så valet är enkelt. Om jag köper en konsol så står det Sony på den.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Valde annat:

För min del blir valet, den konsol som har flest japanska spel samt är region-fri.

Jag har nog alltid tyckt att japaner - i 8 fall av 10 - gör bättre konsolspel och spelkonsoler. Sen vill jag personligen kunna importera och spela japanska spel. Jag har läst japanska sen jag var 20 bast (15 år), så jag behärskar japanska till den grad att jag kan förstå handling och vägledning i spel som Dragon Quest Builders, Mario Galaxy och dylikt. Det svåraste jag lirat ut och förstått är Metal Gear Solid: Peace Walker.

Jag älskade dock Xbox 360 under flera års tid, det tog kanske 3-4 år innan PS3:an kom ikapp.

De senaste två åren har det dock blivit till 80% PC, 10% Switch och 10% PS4.

Det blir en PS5:a någon gång i framtiden.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Jag valde exklusiva titlar.

Den här generationen (d.v.s. förra) är det bara Sony som har lyckats locka till köp. The Last of Us Remastered och Heavy Rain triggade köplusten, Horizon: Zero Dawn och Detroit: Become Human fick mig att stanna. (Flertalet andra köptes också)

PS5 ska jag köpa när Horizon: Forbidden West släpps.

Xbox skulle jag köpa om Starfield/Elder Scrolls blev konsolexklusiva. Men tack och lov är MS snälla och släpper sina spel till PC också.

Nintendo är inte min grej, känns som om de fokuserar mer på "rolig spelupplevelse" än "bra story". Det lockar inte mig


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Väljer uteslutande för exklusiva titlar. Har en PC som huvudplattform och undviker konsol så långt det går, blir det köp är det för någonting jag annars skulle missa.

Medlem

Spelutbudet, vilket är varför det brukar ta 3-4 år innan jag tycker det är värt att köpa en konsol. Nu har det gått ett år och varken PS5 eller XSX har något som intresserar mig för tillfället.

Medlem

Valde annat då jag har turen(?) eller är en sådan idiot att jag sitter på allt förutom Nintendo...Var diehard PC-fanboy till för några år sedan, nu har det dock svängt en aning. Enkelheten med konsolerna och bekvämligheten väger tungt för mig idag, jag sitter ändå hela dagarna framför en datorskärm så ganska skönt att ligga i soffan eller sängen och spela när man känner för det.

Medlem

Jag känner ingen som har ett Xbox så det blev ett Playstation den här generationen också. Det i kombination med grymma exklusiva spel och att jag har några hundra PS4 spel att ta mig igenom som jag nu kan köra på PS5an.
Sen har jag en PC också så jag kan spela Xbox spel den vägen.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Grymt svårt att välja mellan kompisar och exklusiva spel, men i slutändan vinner nog där polarna spelar.

EDIT: Nä, fan...när jag tittar tillbaka har jag köpt en jävla massa konsoler baserat på exklusiva spel, så det måste vara det. Men i känslan vill man ju att det ska vara polarna

It's not a lake, it's an ocean

Vill minnas att vi hade en sådan här omröstning för inte jättelänge sedan. För mig är det en kombination av saker: hårdvara, spel, handkontroll och tjänster.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

ja för mig ska det vara exklusiva titlar antar ja, ser ingen anledning att köpa en produkt som är sämre på alla punkter än min dator annars.

Medlem

Exklusiva titlar först och främst men jag har PS5 som primär konsol och Switch för sällskap och bärbart spelande. PC för gamepass för tillfället men kommer nog skaffa en Series S om det kommer något jag verkligen vill spela. (Orkar inte sitta vid PC längre 😅) Starfield kommer väl vara det så småningom kan jag tänka mig

Medlem

Har alltid varit ps kille om kommer vara det till den dagen döden skiljer oss åt.

Medlem

SPELEN! 😍

Nu valde jag ”exklusiva spel”, då det passade bäst som alternativ. Borde givetvis valt ”annat”, då SPELEN för mig innefattar både exklusiva och tredjepart.

123
Skriv svar