Assassin's Creed Valhalla ska hårdbanta sin filstorlek

Robot
Assassin's Creed Valhalla ska hårdbanta sin filstorlek

Men alla kommer bli tvungna att ladda ner spelet igen.

#Assassins-creed-valhalla, #Ubisoft


Medlem

Låter bra! Men varför skiljer sig storlekarna så mycket på de olika konsolerna?

Skribent
Skrivet av Rhymst:

Låter bra! Men varför skiljer sig storlekarna så mycket på de olika konsolerna?

För Playstation 5 är det för att konsolen har väldigt bra och snabba tekniker för komprimering och strömning av data.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

För Playstation 5 är det för att konsolen har väldigt bra och snabba tekniker för komprimering och strömning av data.

Kan inget om specs men har alltid hört att Series X ska vara den starkaste pjäsen i stan!😆 Men att det skiljer sig 21g (nästan ett helt spels storlek) mellan SX och PS5 är ju helt otroligt!

Medlem

Det är ju inte ett så stort spel ändå jämfört med många andra tycker jag. Men ändå sjukt att dom kan få ner det till 13 Gb på PS5.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Jag som precis drog hem det


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Det är ju inte ett så stort spel ändå jämfört med många andra tycker jag. Men ändå sjukt att dom kan få ner det till 13 Gb på PS5.

Det får dem inte, ned till 40gb från 53gb. 13gb är minskningen

Medlem

Det är imponerande hur lite plats många spel tar upp på PS5, och att det inte bara är Sonys egna utvecklare som använder det. 667GB SSD kanske duger ändå?

Medlem
Skrivet av Kasse:

Det får dem inte, ned till 40gb från 53gb. 13gb är minskningen

Som Kasse sa så är det minskningen.
Köpte nyligen ett paket med assassins creed och fenyx rising. så det är goda nyheter. just nu tar valhalla 116gb på xboxen.

Medlem

"Ladda ned igen", alltså man måste ta bort hela spelet? Och sedan installera/ladda ned igen då

Skribent
Skrivet av Lioras:

"Ladda ned igen", alltså man måste ta bort hela spelet? Och sedan installera/ladda ned igen då

Exakt hur det kommer att gå till vet jag inte (om det sköts automatiskt eller om man själv måste ta bort det existerande spelet), men ja, man blir tvungen att ladda ner spelet igen (med de nya, mindre filstorlekarna) om man vill ta del av denna och framtida uppdateringar.

Medlem

Man kan ju hoppas att problemen med krascher blir mindre på PC med denna uppdatering. Har periodvis varit näst intill omöjligt att spela mer än 10 minuter för mig (men har även kunnat spela timtals utan problem andra perioder). Det lustiga är att problemen började efter andra eller tredje patchen för mig, releaseversionen var stabil. Älskar att även dagens singleplayer spel ska ha med "games as a service" funktioner så att man fullkomligt förstör spelbarheten var och varannan uppdatering.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

För Playstation 5 är det för att konsolen har väldigt bra och snabba tekniker för komprimering och strömning av data.

Jag kanske missuppfattar men läser man på Ubisofts hemsida ser det ut som Xbox XS totala filstorlek efter uppdateringen till och med blir mindre än PS5 för en gång skull.

”Disc space used after installing 1.4.1”

PC ~77 GB
PS4 ~75 GB
PS5 ~77 GB
X1 ~63 GB
XS ~72 GB

Skribent
Skrivet av Roqka:

Jag kanske missuppfattar men läser man på Ubisofts hemsida ser det ut som Xbox XS totala filstorlek efter uppdateringen till och med blir mindre än PS5 för en gång skull.

”Disc space used after installing 1.4.1”

PC ~77 GB
PS4 ~75 GB
PS5 ~77 GB
X1 ~63 GB
XS ~72 GB

Nej då, du har uppdattat det rätt. Det vara bara nedladdningsstorleken som det var betydande skillnader i. Men jag har lagt till totalstorleken för att förtydliga.

Medlem
Skrivet av Roqka:

Jag kanske missuppfattar men läser man på Ubisofts hemsida ser det ut som Xbox XS totala filstorlek efter uppdateringen till och med blir mindre än PS5 för en gång skull.

”Disc space used after installing 1.4.1”

PC ~77 GB
PS4 ~75 GB
PS5 ~77 GB
X1 ~63 GB
XS ~72 GB

Jag tror att folk läser det dom vill läsa, för enligt forumet så skiljer det varken mycket i storlek mellan konsollerna eller så är PS5ans version mindre.
lite häftigt att PS5an har väldigt bra och snabba tekniker för komprimering och strömning av data som gör storleken större


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem

Får ju hoppas man får ha kvar sparfilen iaf så man slipper köra om från början.

Skribent
Skrivet av Issue:

Jag tror att folk läser det dom vill läsa, för enligt forumet så skiljer det varken mycket i storlek mellan konsollerna eller så är PS5ans version mindre.
lite häftigt att PS5an har väldigt bra och snabba tekniker för komprimering och strömning av data som gör storleken större

Det var ett mer övergripande svar till varför PS5 generellt har mindre fil- och nedladdningsstorlekar. I det här fallet är det givetvis komprimeringen som spelade roll för nedladdningsstorleken

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Det var ett mer övergripande svar till varför PS5 generellt har mindre fil- och nedladdningsstorlekar. I det här fallet är det givetvis komprimeringen som spelade roll för nedladdningsstorleken

Ja, smidigt av mig att skriva att andra läser det dom vill läsa medans jag gjorde exakt samma tolkade som att folk trodde att den slutgiltiga filstorleken var mindre på PS5 och att det var pga av deras häftiga lagring.


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem

För de som spelar på väldigt nya PC ska också 1.4.1 uppdateringen nästa vecka fixa problem med senaste Intel CPU (Alder Lake-serien) och Ubisofts drakoniska DRM-skydd.
https://discussions.ubisoft.com/topic/76980/assassin-s-creed-...

"ISSUES PLANNED TO BE ADDRESSED WITH FUTURE UPDATES
Target: 1.4.1 (Expected release: December)
The below issues are currently targeted to be addressed in a future update.

PC
The game does not launch on a system with Intel Core i9-12900K"

Medlem

Det kanske blir bra. Just nu tar det sju minuter att starta spel, från avstängd Xb1 till att Eivor kutar runt. Har kontrollerat att allt ligger på samma disk, men samma träliga laddtid.

Har spelet på skiva så undrar hur det kommer att funka med uppdatering.

Qui vivra verra nästa vecka


signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

Medlem
Skrivet av Roqka:

Jag kanske missuppfattar men läser man på Ubisofts hemsida ser det ut som Xbox XS totala filstorlek efter uppdateringen till och med blir mindre än PS5 för en gång skull.

”Disc space used after installing 1.4.1”

PC ~77 GB
PS4 ~75 GB
PS5 ~77 GB
X1 ~63 GB
XS ~72 GB

Skrivet av Jonny Myrén:

Nej då, du har uppdattat det rätt. Det vara bara nedladdningsstorleken som det var betydande skillnader i. Men jag har lagt till totalstorleken för att förtydliga.

Jag fattar inte, får typ migrän.

Kan de inte bara skriva innan och efter?
Hur kan PS5 versionen ta mer än Series versionen?
Varför tar Series S och X lika mycket?

Har de misslyckats med komprimering och optimering(speciellt med de nya konsolerna)?
Series S brukar dra mindre utrymme och PS5 optimerade spel brukar också spara in en hel del, de kanske inte hann uppdatera spelmotorn och inte orkar fixa till detta innan nästa Assassins creed?

Skulle vara kul med en teknisk förklaring på vad de gjort egentligen....

Nedladdningsstorleken behöver inte vara samma som använt utrymme BTW.

Medlem

Pessimisten i mig viskar försynt att det kommer bli en buggfest utan dess like. Till en början får man nog räkna med det. Ser fram emot nya DLCn. Var ett tag sedan man hade igång spelet nu.

Medlem

Har precis skaffat ett fysiskt exemplar så det blir helt enkelt till att vänta med att installera det till nästa vecka då.

Gen
Medlem

Sugen på att tanka ned det igen och försöka varva skiten. Blir tredje försöket isf.
Har iofs samma problem med RDR2 som jag försökt köra klart fem gånger nu.

Medlem
Skrivet av Kasse:

Det får dem inte, ned till 40gb från 53gb. 13gb är minskningen

Haha oops. Nu när du säger så är det ju faktiskt så det står i artikeln


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Välkommet!

Spelet tar så jävla mycket plats på PC så mycket att min lilla SSD disk på 250 gb inte har plats för andra saker än AC: Valhalla och windows typ sedan den senaste expansionen och jag var därför tvungen att lägga spelet åt sidan...

1
Skriv svar