Vad är viktigast för dig när du köper en konsol?

Medlem
Skrivet av Löfbergs lila:

Exklusiva titlar men d borde stå "egna spel". Jag gillar att Nintendo å Sony är superambitiösa spelmakare och inte bara tänker på säljet

Jag ska inte använda kraftuttryck om dig eller åsikten. Men jag skulle klassa Nintendo som den absolut största girigheten i spelvärlden.

Sony och Nintendo tänker absolut på ”säljet” och du bör se över din fanboysim.

Medlem

För att också bidra med diskussionen: jag valde ”vad jag haft tidigare” eftersom jag landade ganska bra med spelkompisar online, handkontroller och spelserier.

Xbox (Samtliga konsoler) är mitt huvudformat med Nintendo (SNES, Gameboy, Nintendo64, Gameboy Advance, NDS, Wii, 3DS, Switch) som ständig följeslagare.

Medlem

Jag valde PS5 på grund av de exklusiva spelen och den överlägsna handkontrollen. Jag kommer säkerligen köpa en Xbox Series X senare om det släpps något exklusivt på den som jag vill spela. Sen är ju Game Pass genialiskt.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem

Tidigare har det alltid varit exklusiva spel som har avgjort men denna gång var det Gamepass!

Medlem

Har pc, så med Game Pass va det ett enkelt val att köpa en One X.

Blir en series X när det behövs. Men ser inget behov av ny konsol än.

Medlem

Att den finns att köpa. Det är nog den avgörande biten för mig.

Medlem

Exklusiva spel och budget. Slutar oftast med att jag köper alla jag behöver för att kunna spela spelen jag vill.

Medlem

Att det är intuitivt med streaming, använder den inte till annat än att titta på netflix/HBO, har ps4or utspritt i varje rum för tillfället. Spel har jag till min PC.

Medlem
Skrivet av tetrisGOAT:

Jag valde "vad jag haft tidigare", men kunde lika gärna valt "exklusiva spel".

Jag har bara en konsol kvar. En Switch. Jag hade Xbox och PS i tidigare generationer, men det finns liksom noll anledningar ("för mig") att ha en ps/xb när jag nu ändå spelar på en pc.

Konsolen kommer alltid ha sämre prestanda än en pc, så det kvittar hur mycket sämre prestanda den har. Den kommer att vara sämre oavsett. Då vill jag hellre ha den konsol som försöker göra något annorlunda än den som försöker vara en kass PC. Ni behöver inte tycka likadant som jag, det här är inte en universell sanning.

De enda spelen som xb/ps har idag som jag saknar på PC är NHL-spelen. Och jag kommer inte lägga 9500 12000 på en konsol för det.

Edit: priset var dyrare nu än senast jag kollade.

Du vet väl att du kan få tag på en ps5 för typ 5000kr och en xbox series s för typ 2500-3000kr.
Att försöka skylla på pris och kolla vad scalpers tar är dålig bortförklaring.

Finns förresten inte EA play på pc och du kan spela Nhl där?

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Finns förresten inte EA play på pc och du kan spela Nhl där?

NHL-spelen har inte släppts på PC sedan NHL 09.

Medlem

Skulle jag bara köpa 1 konsol så skulle det viktigaste vara tillräckligt kompetent hårdvara så man får ta del av multiplatform spel.
Nu köper jag alla och då är exklusiva spel viktigast.

Medlem
Skrivet av hofwing:

NHL-spelen har inte släppts på PC sedan NHL 09.

Okej, ingen koll på det då äger ingen dator.

Medlem

Hade jag bara kunnat köpa en hade det blivit PS5 just för att jag även har en PC för spelande och MS har varit väldigt tydliga med att deras spel släpps både på konsol och PC framöver. Jag fick dock chansen att köpa en Series X då de en vecka låg på hyllan på elgiganten så.... jag gjorde det. Allra främst för att enkelt kunna skifta över till att spela i soffan bara. Då det så smidigt går att fortsätta där man avslutade i många spel är det väldigt smidigt, samt att gamepass är en gåva från gudarna när man har tre barn med helt olika spelsmak, finns massvis för var och en att ladda hem och spela så blir mycket mindre spelköp rent generellt just nu!

Medlem
Skrivet av Lord Chinaski:

Valde annat, efter att ha haft playstation 1,2,3 och 4 så var det gamepass som gjorde att jag skaffade mig min första xbox i våras.

Det blev samma beslut här. Även tillgången spelade in, Xbox series S är en otroligt prisvärd maskin som faktiskt går att få tag på under rekommenderat pris.


signatur

🖥️ Sony Bravia KDL49-WD753| 🎮 PS4 Slim 1TB CUH-2216b| 🔊 Sony HT-CT180 Soundbar

Avstängd

Följer spelen. Den konsol som har spel jag gillar köper jag. Inte svårare än så.


signatur

Vad är Playstation Now?

Ultimata PS Now spel guiden

I am not affiliated, associated, authorized, endorsed by, or in any way officially connected with Sony, or any of its subsidiaries or its affiliates.

Fragtjuv
Skrivet av Dejch21:

Att den finns att köpa. Det är nog den avgörande biten för mig.

Haha! Touché!


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Fragtjuv

Kul att så många har röstat! Nu har jag samlat lite information som jag kan använda inför dagens poddinspelning! Tack alla!


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Du vet väl att du kan få tag på en ps5 för typ 5000kr och en xbox series s för typ 2500-3000kr.
Att försöka skylla på pris och kolla vad scalpers tar är dålig bortförklaring.

Finns förresten inte EA play på pc och du kan spela Nhl där?

Jag kollade Prisjakt och det var de priserna som stod där. Jag vet inte vilka scalpers som säljer via Prisjakt, men om Prisjakt är fel alternativ att kolla på när någon vill köpa elektronik (sedan när då, förresten?), så upplys mig.

Och varför skulle jag betala ens så mycket pengar bara för att få spela NHL-spelen? Jag skyller inte på priset. Min poäng är fortfarande att konsoler är mig överflödiga, vad det faktiska priset är är helt irrelevant. Det finns bara ett spel som attraherar. Och det spelet är inte tillräckligt för att dra mig till en konsol, för jäkla sugen är jag inte. Utöver det spelet så ser jag inte vad en konsol hade tillfört mitt liv. Men. Det är ju roligare att medvetet missförstå, eller hur?

EA play finns på PC, men det går inte att spela NHL via det. Madden finns (för det är ju såå intressant för icke-amerikanska marknader), men NHL anses vara för litet.

Medlem
Skrivet av tetrisGOAT:

Jag kollade Prisjakt och det var de priserna som stod där. Jag vet inte vilka scalpers som säljer via Prisjakt, men om Prisjakt är fel alternativ att kolla på när någon vill köpa elektronik (sedan när då, förresten?), så upplys mig.

Och varför skulle jag betala ens så mycket pengar bara för att få spela NHL-spelen? Jag skyller inte på priset. Min poäng är fortfarande att konsoler är mig överflödiga, vad det faktiska priset är är helt irrelevant. Det finns bara ett spel som attraherar. Och det spelet är inte tillräckligt för att dra mig till en konsol, för jäkla sugen är jag inte. Utöver det spelet så ser jag inte vad en konsol hade tillfört mitt liv. Men. Det är ju roligare att medvetet missförstå, eller hur?

EA play finns på PC, men det går inte att spela NHL via det. Madden finns (för det är ju såå intressant för icke-amerikanska marknader), men NHL anses vara för litet.

Fast eftersom du själv tog upp priset och inte vill betala det för en konsol så är det väl bra du får korrekt information.

Har man lite koll på världen så vet man att konsoler inte kostar så mycket egentligen.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Fast eftersom du själv tog upp priset och inte vill betala det för en konsol så är det väl bra du får korrekt information.

Japp! Bra poäng, tack.

Skrivet av Neverwild:

Har man lite koll på världen så vet man att konsoler inte kostar så mycket egentligen.

Var finns den här världen? Var hittar jag de här priserna? Är det en allmän plats eller har du några exempel?

Medlem
Skrivet av tetrisGOAT:

Japp! Bra poäng, tack.
Var finns den här världen? Var hittar jag de här priserna? Är det en allmän plats eller har du några exempel?

Mediamarkt, Elgiganten, komplett, inet mm.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Mediamarkt, Elgiganten, komplett, inet mm.

Playstation 5 finns inte i någon av dessa butiker. Eller CDON eller Webhallen. Då hade den dykt upp på prisjakt.
Alltså kostar den 12000.

Medlem
Skrivet av tetrisGOAT:

Playstation 5 finns inte i någon av dessa butiker. Eller CDON eller Webhallen. Då hade den dykt upp på prisjakt.
Alltså kostar den 12000.

Nä det gör den inte.
Bara boka och så får du för det priset.

Men man märker ju nu ändå att du är ett troll.

Medlem

Ps4 för att få spela ghost of tushima ;D


signatur

Allätare

Medlem

Jag valde exklusiva titlar. Nu har jag alla current konsoler och en bra pc så jag märker av allt som är dåligt på varje konsol.

Det som är dåligt.
Nintendo switch. Oskön handhållen, ej ergonomisk. D pad på pro controllern är kass.

Ps5 oskönare handkontroller än ps4. Få bra dpel än så länge

Xbox series x inte tillräckligt många bra exklusiva titlar.

Pc att fiffla på innan allt rullar.

Hade pc haft allt så hade jag valt den naturligtvis. Konsolen som är skönast i dagsläget är dock xbox series x tycker jag.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Löfbergs lila:

Vad bra, bry dig mindre om vad andra tycker om din favoritleksak så löser d sig nog. Man får tycka att olika spelutgivare är olika bra, d tycker alla utan fanboys - som du. Nästa gång d börjar bubbla "kraftuttryck" inom dig när du läser åsikter om ditt Xbox/Microsoft på internet kanske du ska ta ett steg bak och fundera "vänta, är det jag som är fanboy som känner detta nu" istället.

Ditt användarnamn är btw synonym med xb fanboy i svenska forum sen flera decennier.

Se över dig själv.

Ja alla på samtliga svenska spelsidor vet.

Skönt att jag betyder så mycket i ditt liv fast jag inte har en aning om vem du är. Jag går och spelar Switch nu.

123
Skriv svar