PUBG blir free-to-play i januari

Robot
PUBG blir free-to-play i januari

Rätt väg för battle royale-pionjären?

#free-to-play, #pubg-battlegrounds


Medlem

Fuskarna har väl drivit bort majoriteten, och nu försöker de locka mer kanonfoder till fuskarna genom att göra det F2P.


signatur

I drank what?

ELF
Medlem

Inte spelat på länge, men har de alltså tappat så många spelare så de måste gå F2P?


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Fuskarna har väl drivit bort majoriteten, och nu försöker de locka mer kanonfoder till fuskarna genom att göra det F2P.

De retarderade bottarna gjorde av med långt mycket mer spelare än fuskarna

Medlem

Tyckte PUBG var ganska kul, iaf när man hade några att spela med. Var dock inte så jätte vass på det

Medlem
Skrivet av ELF:

Inte spelat på länge, men har de alltså tappat så många spelare så de måste gå F2P?

Ja, det har väl varit på stadig nedgång de senaste åren. Handlar nog mest om att få in fler spelare som köper grejer med mikrotransaktioner än att få en stor spelarbas. Jag menar det finns väl ingen som gått och väntat med att spela PUBG pga priset om man varit minsta intresserad av battle royal.

Medlem

Är väl vettigt för deras skull (utvecklaren) att gå free-to-play... Är nog svårt att 'stay competitive' annars.. För oss som är det minsta intresserade har väl redan PUBG och påverkar därmed inte nämnvärt iaf inte positivt (att gå f2p brukar kunna leda till ökning av fuskare och microtransactions).


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Alltså vilken dynga spelet blivigt.
Utsågs det inte till årets spel när det släpptes här på FZ?

Jag tyckte också spelet var riktigt kul och det var spänning när man spelade, speciellt solo.

Vad hände?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Spelet har aldrig varit bra och har definitivt inte blivit bättre sen det släpptes första gången. Fattar inte vad det är för personer som kan sitta och nöta ett så repetitivt spel som dessutom är skitdåligt

Medlem

Jag trodde det alltid varit Free to play snacka om att inte hänga me haha! Men aja då kanske det blir till att prova det någon dag

Medlem
Medlem

Långsamt uttaget med ett abrupt slut. Inte min kopp te.

Medlem

Håller inte med folks åsikt i denna tråden. Även om spelet har sina brister och är väldigt oförlåtande (på gott och ont?) så är PUBG fortfarande det spel med bäst gunplay och där man efter alla "chicken dinners" ändå sitter med förhöjd puls när de sista två ringarna drar sig mot mitten och man antingen måste förflytta sig eller hålla koll på var fienden kommer att röra sig mot en.
Uppenbara fuskare har jag inte stött på sen jag vet inte när.
Hoppas fler blir sugna på att ge spelet en chans!

Medlem

Trodde det redan var F2P...inte spelat på väldigt länge, haha.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Alltså vilken dynga spelet blivigt.
Utsågs det inte till årets spel när det släpptes här på FZ?

Jag tyckte också spelet var riktigt kul och det var spänning när man spelade, speciellt solo.

Vad hände?

Botar hände. Förstår inte hur devsen tänkte, ingen hade väl frågat efter botar (eller?) och alla hatade det, men ändå envisades de med att införa det.
Jag hade gärna fortfarande lirat några matcher i tid och otid men jag avskyr tanken på att det kan vara botar jag möter. Vill jag spela SP så lirar jag något annat.

Medlem
Skrivet av BloodFarmer:

Botar hände. Förstår inte hur devsen tänkte, ingen hade väl frågat efter botar (eller?) och alla hatade det, men ändå envisades de med att införa det.

Inte provat post-botar men rent spotant låter det som det skulle kunna vara kul att inte vara sämst...

Jag lovar att Fortnite har bottar bara att dom kammoflerar dom mycket bättre.. För jag gör bättre ifrån mig i Fortnite än vad jag vet att jag är värd spelmässigt


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Inte provat post-botar men rent spotant låter det som det skulle kunna vara kul att inte vara sämst...

Jag lovar att Fortnite har bottar bara att dom kammoflerar dom mycket bättre.. För jag gör bättre ifrån mig i Fortnite än vad jag vet att jag är värd spelmässigt

Nu ska vi inte underskatta alla Fortnite spelande kids men många som spelar fortnite är barn som bara leker i spelet.
Sett många kompisars småbarn sitter och spelar fortnite och leker sandlåda i Battleroyal mm, lyckas skjuta nån 1 på 100.

Mina ungar spelade också från att inte lyckas med nått till att tom vinna, nu har dom lagt ner spelet för det är "barnsligt"


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av BloodFarmer:

Botar hände. Förstår inte hur devsen tänkte, ingen hade väl frågat efter botar (eller?) och alla hatade det, men ändå envisades de med att införa det.
Jag hade gärna fortfarande lirat några matcher i tid och otid men jag avskyr tanken på att det kan vara botar jag möter. Vill jag spela SP så lirar jag något annat.

Jag la av pga botarna, det förstörde hela upplevelsen med spelet HELT. Och deras botar var inte ens bra, vissa sprang bara trots att man sköt på de. Man tappade motivationen av att spela alls när man visste att man mötte botar. Hela battle royale känslan är ju grym när man vet att man dödat någon annan, och det försvinner helt med botar.

/Botar

Medlem
Skrivet av Molotov:

Alltså vilken dynga spelet blivigt.
Utsågs det inte till årets spel när det släpptes här på FZ?

Jag tyckte också spelet var riktigt kul och det var spänning när man spelade, speciellt solo.

Vad hände?

Jag har sett liknande kommentarer om spelet flera gånger i olika forum.
För dig, vad är det som gjort spelet så pass dåligt jämfört med när det lanserades?

Jag tycker att spelet rent tekniskt och spelmekaniskt är mer polerat än någonsin.
Det jag saknar är den enorma spelarbasen som fanns i början.

Min analys är att majoriteten av spelarna helt enkelt tröttnade på spelidén och dess implementering efter att ha upplevt det som något nytt och fräscht att utforska vid spelets lansering.

Medlem
Skrivet av Gamblor:

Jag har sett liknande kommentarer om spelet flera gånger i olika forum.
För dig, vad är det som gjort spelet så pass dåligt jämfört med när det lanserades?

Jag tycker att spelet rent tekniskt och spelmekaniskt är mer polerat än någonsin.
Det jag saknar är den enorma spelarbasen som fanns i början.

Min analys är att majoriteten av spelarna helt enkelt tröttnade på spelidén och dess implementering efter att ha upplevt det som något nytt och fräscht att utforska vid spelets lansering.

Jag slutade spela flr at jag ledsna, var helt enkelt inte lika kul.
Sen har man bara läst negativa saker om spelet så man har inte provat igen.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Något som drog ner på spelandet väldigt mycket, var att kartorna blev mindre och mindre (och att du inte kan välja bana att spela på)
En liten karta mot en stor karta är helt olika gameplay (enligt mig iaf).
Och det finns rätt mycket FPS & Battle Royal spel med mindre kartor/banor som gör det bättre än PUBG.

Medlem
Skrivet av thefog:

Något som drog ner på spelandet väldigt mycket, var att kartorna blev mindre och mindre (och att du inte kan välja bana att spela på)
En liten karta mot en stor karta är helt olika gameplay (enligt mig iaf).
Och det finns rätt mycket FPS & Battle Royal spel med mindre kartor/banor som gör det bättre än PUBG.

Håller med.
Jag gillar det mer DayZ/ARMA-aktiga spelet som det blir med större kartor.

Medlem

Finns inget spel där det är lika tillfredställande att döda någon eller vinna en match som i PUBG. Det känns verkligen som att man kämpar och sliter sig till vinsterna, särskilt i rankade matcher.

Men visst märks det att de flesta tröttnat på spelet generellt. I rankade matcher möter man samma personer om och om igen och i ”normals” är det botfest. Hoppas dom gör ett PUBG 2 som kan väcka intresset igen.

Medlem
Skrivet av thefog:

Något som drog ner på spelandet väldigt mycket, var att kartorna blev mindre och mindre (och att du inte kan välja bana att spela på)
En liten karta mot en stor karta är helt olika gameplay (enligt mig iaf).
Och det finns rätt mycket FPS & Battle Royal spel med mindre kartor/banor som gör det bättre än PUBG.

Ja, det är så många frågetecken. Typ varför fick man inte välja bana? Varför fick man inte välja att spela med bottar eller inte? De får skylla sig själva när de inte ger spelaren valmöjlighet.

Medlem

Bottar och fjantiga anime-kläder kan förstöra vilket spel som helst. Att gå från stora kartor med begränsat med loot till små med spam-mycket vapen överallt var inte heller smart, det ändrade spelet för mycket.

Another one bites the dust. ☹

Medlem

https://steamdb.info/app/578080/graphs/

Ändå inte direkt motiverat att gå till F2P?
Dom märker väl att dom får inte tillräckligt med intäkter dom giriga asen.

Det är väl tre stycken olika valutor i spelet nu, och spelar man det vanliga "random game" så är risken stor man hamnar med typ 40-60% bottar.

Skrivet av IMSG:

Finns inget spel där det är lika tillfredställande att döda någon eller vinna en match som i PUBG. Det känns verkligen som att man kämpar och sliter sig till vinsterna, särskilt i rankade matcher.

Men visst märks det att de flesta tröttnat på spelet generellt. I rankade matcher möter man samma personer om och om igen och i ”normals” är det botfest. Hoppas dom gör ett PUBG 2 som kan väcka intresset igen.

Förr innan bottar och skit fanns den känslan, ens puls var i 200 när man var i slutskedet.

Men dom få gångerna jag har spelat nu, när det har varit ~5st kvar har jag inte haft någon puls överhuvudtaget, och när jag fått chicken dinner är det "yey..." typ

Hoppas inte dom gör PUBG 2.

Inaktiv
Skrivet av Gamblor:

Jag har sett liknande kommentarer om spelet flera gånger i olika forum.
För dig, vad är det som gjort spelet så pass dåligt jämfört med när det lanserades?

Jag tycker att spelet rent tekniskt och spelmekaniskt är mer polerat än någonsin.
Det jag saknar är den enorma spelarbasen som fanns i början.

Min analys är att majoriteten av spelarna helt enkelt tröttnade på spelidén och dess implementering efter att ha upplevt det som något nytt och fräscht att utforska vid spelets lansering.

För mig var det mycket fuskarna och sen bottarna. Spelet i sig har ju blivit bättre men vad spelar det för roll när risken att möta cheaters är så pass stor att det ofta finns minst 1 av alla 100 vilket innebär att hur långt man än tar sig så lär man förr eller senare måsta möta den jäveln.

Sen när den känslan väl satt sig så är det kört för man har det hela tiden i bakhuvudet att när som helst stöter man på en cheater och om man dör så går det inte att undvika undra om det var en cheater.

Medlem

Jag tycker Free-to-play är helt kass. Man börjar spela. Och är det så att det är kass lägger man ner det. Men om man faktiskt gillar det så blir det snart så att man ska betala mer hela tiden. Det är det modellen bygger på och jag gillar det inte alls.

Medlem

Mycket klagomål, så vilka spel är bra alternativ i dag? något som siktar på realism och där spänningen kan byggas upp rejält.

Medlem
Skrivet av Supra8:

Mycket klagomål, så vilka spel är bra alternativ i dag? något som siktar på realism och där spänningen kan byggas upp rejält.

Jag har letat men har inte hittat något bra alternativ där gameplayet är identiskt. Warzone verkar bra i teorin men jag har läst om att det har extremt stora problem med fuskare. Hunt: Showdown finns ju men det har typ bossar och grejer man måste ta ut, vilket jag inte är intresserad av.

12
Skriv svar