NES- och SNES-huvudarkitekt Masayuki Uemura har lämnat oss

Robot
NES- och SNES-huvudarkitekt Masayuki Uemura har lämnat oss
Medlem

Han såg ut att vara en helskön snubbe.

Vila i frid.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Medlem
Skrivet av Gesturr:

Vad nesligt

Det där är inget man sneser ur sig hur som helst!

RIP

Medlem

Tack för alla de underbara minnen man fått som barn. Minns fortfarande dagen när min nyligen också bortgångna far kom hem med en NES under armen, likaväl julen när jag fick min SNES. Underbara tider.

Medlem

"Fz för heta nyheter.. några dar senare". (på text tv igår, de brukar vara snabbare, internet i förrgår.. tydligen).


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

Spelmaskiner hade nog funnits ändå men i någon annan skepnad än vad vi växte upp med. Men NES och SNES har definitivt satt största milstolparna i sitt eget gaming uppväxt

Medlem
Citat:

Vi gejmers har således han att tacka för att vår digitala hobby överhuvudtaget finns idag.

Eh... nej.

Den första spelkonsollen för hemmamarknaden släpptes 1972, 11 år innan NES.
https://en.wikipedia.org/wiki/Magnavox_Odyssey

Atari 2600, tex, släpptes 1977.

Finns saker att tacka honom för men inte det.

Medlem
Skrivet av filbunke:

Eh... nej.

Den första spelkonsollen för hemmamarknaden släpptes 1972, 11 år innan NES.
https://en.wikipedia.org/wiki/Magnavox_Odyssey

Atari 2600, tex, släpptes 1977.

Finns saker att tacka honom för men inte det.

Jag vill nog påstå att Nintendo gjorde att det slog igenom. Bara tänk hur det var i sverige.
Allt tidigare kan inte jämföras.

Ontopic kan inte säga annat än tack för allt, vila i frid.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag vill nog påstå att Nintendo gjorde att det slog igenom. Bara tänk hur det var i sverige.
Allt tidigare kan inte jämföras.

Mjo men Sveriges genombrott med NES kom väl med Bergsala? Skall man tacka någon eller något för att vi hamnat så långt fram i gaming så är det nog där tacket skall ligga.
Jag får nog hålla med om föregående kommenterar.
Ägde själv ett SNES, men nu i efterhand upplever jag det finns andra aktörer som varit mer avgörande. Tom sega låg mer i framkant med tekniken, men också troligt varför de försvann från hårdvara. Forskning kostar...

Och förresten RIP...

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag vill nog påstå att Nintendo gjorde att det slog igenom. Bara tänk hur det var i sverige.
Allt tidigare kan inte jämföras.

Ontopic kan inte säga annat än tack för allt, vila i frid.

Om man skall prata om en spelkonsol som gjorde att det slog igenom, så är det inte NES utan Atari 2600, som såldes i 30 miljoner exemplar (10-30 ggr fler än dåtida konkurrenter.)

Men, även utan NES, Atari 2600, eller Magnavox_Odyssey så hade fortfarande det kommit spelkonsoler till hemmet.

Medlem

Det är ju tur att det går att tacka mer än ett företag och att olika spelkonsoler, genom tiderna, har haft olika betydelse för olika generationer.

Skribent
Skrivet av filbunke:

Eh... nej.

Den första spelkonsollen för hemmamarknaden släpptes 1972, 11 år innan NES.
https://en.wikipedia.org/wiki/Magnavox_Odyssey

Atari 2600, tex, släpptes 1977.

Finns saker att tacka honom för men inte det.

Vi hade ju TV-spelscrashen 1983 och Nintendo är en stor anledning till varför TV-spel tog sig upp till ytan igen. Industrin var i princip död där innan Nintendo lyckades återuppliva marknaden.

Edit: Såg också att jag fumlade med namnet i artikeln, men det är tillfixa nut.


signatur

"Writer and Fighter"

Skrivet av Johan Lorentzon:

Vi hade ju TV-spelscrashen 1983 och Nintendo är en stor anledning till varför TV-spel tog sig upp till ytan igen. Industrin var i princip död där innan Nintendo lyckades återuppliva marknaden.

Absolut, Nintendos betydelse för spelindustrin och dess utveckling går knappast att underskatta.

Men vad många glömmer är att "tv-spelskraschen" är en väldigt amerikanskt vinklad historieskrivning. I Europa frodades hemdatormarknaden under 80-talet och början på 90-talet. I Japan bidrog även Sega, Hudson Soft/NEC och MSX till att industrin aldrig kraschade där på samma sätt som den gjorde i staterna.

Skribent
Skrivet av Sebastian Lind:

Absolut, Nintendos betydelse för spelindustrin och dess utveckling går knappast att underskatta.

Men vad många glömmer är att "tv-spelskraschen" är en väldigt amerikanskt vinklad historieskrivning. I Europa frodades hemdatormarknaden under 80-talet och början på 90-talet. I Japan bidrog även Sega, Hudson Soft/NEC och MSX till att industrin aldrig kraschade där på samma sätt som den gjorde i staterna.

Ja jag målar ju med en lite bredare pensel, men tyckte att Uemura förtjänar att bli omnämnd då hårdvaruarkitekterna oftast inte tas upp i samma mening som t.ex. legendariska spelutvecklare som Miyamoto. Men utan NES och SNES hade nog industrin sett helt annorlunda ut idag, i alla fall utifrån vårt perspektiv då Nintendo blev en stor del i spelhistorien.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av filbunke:

Om man skall prata om en spelkonsol som gjorde att det slog igenom, så är det inte NES utan Atari 2600, som såldes i 30 miljoner exemplar (10-30 ggr fler än dåtida konkurrenter.)

Men, även utan NES, Atari 2600, eller Magnavox_Odyssey så hade fortfarande det kommit spelkonsoler till hemmet.

Ja jag säger inte emot men det käns som mer äldre folk från Nintendo genomslaget som fortfarande gejmar än dom som höll på med Atari osv förutom "nördarna".


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skrivet av Johan Lorentzon:

Ja jag målar ju med en lite bredare pensel, men tyckte att Uemura förtjänar att bli omnämnd då hårdvaruarkitekterna oftast inte tas upp i samma mening som t.ex. legendariska spelutvecklare som Miyamoto. Men utan NES och SNES hade nog industrin sett helt annorlunda ut idag, i alla fall utifrån vårt perspektiv då Nintendo blev en stor del i spelhistorien.

Absolut! Kul att de uppmärksammas!

Ett artikeltips! Det skulle vara kul med en eller flera artiklar som gick in lite mer på djupet på vad t ex Uemuras viktigaste bidrag med Super NES-hårdvaran var, eller jämförelser i ljudchip/designfilosofi i t ex Super NES-ljudchip och Mega Drives "råare" sound, och även om vad andra viktiga hårdvarufolk som t ex Gunpei Yokoi m fl bidragit med. Håller helt med om att ingenjörskapen i dessa gamla konsoler sällan uppmärksammas tyvärr, särskilt inte i svensk spelpress. Men förstår att det kanske kräver mycket tekniskt kunnande också så kan vara knepigt att skriva om, och frågan är hur många fler nördar som mig det finns som bryr sig om ämnet. Vi är inne på high-level nörderi nu.

Skribent
Skrivet av Sebastian Lind:

Absolut! Kul att de uppmärksammas!

Ett artikeltips! Det skulle vara kul med en eller flera artiklar som gick in lite mer på djupet på vad t ex Uemuras viktigaste bidrag med Super NES-hårdvaran var, eller jämförelser i ljudchip/designfilosofi i t ex Super NES-ljudchip och Mega Drives "råare" sound, och även om vad andra viktiga hårdvarufolk som t ex Gunpei Yokoi m fl bidragit med. Håller helt med om att ingenjörskapen i dessa gamla konsoler sällan uppmärksammas tyvärr, särskilt inte i svensk spelpress. Men förstår att det kanske kräver mycket tekniskt kunnande också så kan vara knepigt att skriva om, och frågan är hur många fler nördar som mig det finns som bryr sig om ämnet. Vi är inne på high-level nörderi nu.

Det där skulle faktiskt vara intressant, vet inte om jag är den som är nördig nog för att gör efterforskningen om det. Men jag hade gärna själv läst om det!


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

RiP. ❤❤❤

NES™ 8-Bit var min första konsol. Farsan köpte hem en sån ca 1989 men minns inte den dagen då jag var extremt liten/ung då. Har minnen från tidigt 90-tal.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Skribent

Riktigt trist, men alla ska vi den vägen vandra.

Även om vi hade en Commodore (med bandspelare) så är det ändå NES man minns bäst från sina tidiga gamer-dagar. Ice Climber, Super Mario Bros., Tennis, Blades of Steel, Mega Man, Balloon Fight och Bubble Bobble är verkligen odödliga favoriter som jag alltid kommer att minnas. Traditionen på nyårsafton med att dra igång några av dessa (alltid med Mega Man först) kommer att leva vidare tills jag stupar.

Stort tack till Uemura för hans fantastiska bidrag till spelvärlden.

Medlem

RIP

NES var en enorm del av min barndom, en stor man har lämnat oss


signatur

“People shouldn't be afraid of their government. Governments should be afraid of their people.”

Medlem

Vet inte vem han är men NES och SNES tillhör några av mina absoluta favoriter när det kommer till konsoler, RIP

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja jag säger inte emot men det käns som mer äldre folk från Nintendo genomslaget som fortfarande gejmar än dom som höll på med Atari osv förutom "nördarna".

När NES kom kändes det enkelt och var en konsol för alla utan något "datornörderi". Koppla bara in i din tv och stoppa i ett spel-spela. Såldes i leksaksaffärer så det kändes för de vuxna att det här är ju kul för barnen. Det var en mer oskuldsfylld konsol innan det började pratas om våldsspel. Det var ju videovåldet och satansdyrkande hårdrockare som var hemskt då😉😁

R.I.P förresten.😞

Medlem

Tråkit att höra!
Vila i frid.

Inaktiv

Det var verkligen tråkigt att höra R.I.P

Hade det inte varit för SNES så hade inte Playstation varit som den är idag.

Medlem

Båda dessa konsolerna hade en stor påverkan på min barndom. Vila i frid.

1
Skriv svar