Sweclockers prestandatestar Halo Infinite på PC

Medlem

Rullar på bra och har bara kört kampanjen i några timmar men det känns bra och det viktigaste är att det är roligt. Bara hitta lite mer tid att spela det.

Medlem

Ni som säger att spelet rullar på, vad är "rullar på" enligt er? Är det 60 FPS eller?

Medlem
Skrivet av Rafner:

Ni som säger att spelet rullar på, vad är "rullar på" enligt er? Är det 60 FPS eller?

Enligt mig är det stadiga 60 fps på Series X iaf.

Medlem
Skrivet av Razken:

Rullar katastrofalt dåligt, iaf på min burk.
Fascinerande hur pass dåligt optimerat det är, när det inte ser det minsta grafiskt imponerande ut förutom i cutscenes. Ser överlag väldigt gammalt ut.

Kantat med horribelt grötig grafik, stutter, framepacing-problem, låg fps på animationer osv, osv.

Fattar inte hur det kan glida så pass dåligt när det inte är i närheten av lika imponerande som RDR2 & Doom Eternal tex, som jag rullar runt 100 knutar.

Snacka om att speleti övrigt känns fattigt och gammalt.
Samma trötta värld rakt igenom, samma gameplay som för 20 år sen. Nya klämchecka Cortanakopian knäpper med fingrarna 500 gånger, Master Chief som frågar "is there a problem" och den arga flåsande spanjoren vart man ganska led på väldigt fort... men det är också allt som spelet var.

Besviken, även fast man inte är ett Halo-fän. 😐

Jag hade också väldigt dåliga frames på mitt kort när jag startade men blev en jädra skillnad när jag laddade hem senaste drivrutinerna. Nu har jag ingen koll på vad för hårdvara du har men kolla att du har senaste drivisarna iaf.

Jag har lyckats få ut 60+ fps i 4k med amd kort.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Enligt mig är det stadiga 60 fps på Series X iaf.

Då kör du performance för när jag spelade på min krysslåda så tappade den frames i quality läget titt som tätt. Indoor flöt det på fint.

Medlem
Skrivet av kaugen:

Testade spelet på grund av bra betyg på FZ.
Måste säga ett av de sämsta spelen jag har spelat, fattig miljör tråkiga fiender allt känns fruktansvärt avskalat och repetitivt.

Lol vafan spelar du för spel? Spelat inledningen hitills och tycker det ska bli kul nu när det blev mer open. Och så är man intresserad av storyn. Nja en sak är säkert Halo Infinite är definitivt inte kompost nivå.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Enligt sweclockers va det det

Japp tycker det är bättre optimerat än vad det skulle kunnat vara. Min PC jag spelar på klarar inte av RDR2 alls men iaf Inifinite på runt 60 fps med allt lägsta nästan. Förvänta mig inte ens att PCn skulle klara spelet. För övrigt så kör den fortnite på lägsta grafiken också nästan.

Medlem
Skrivet av Kavakava83:

Då kör du performance för när jag spelade på min krysslåda så tappade den frames i quality läget titt som tätt. Indoor flöt det på fint.

Haha du vill definitivt inte kör Infinite på One X i quality iaf. fps ligger mellan 10-20 känns det som, konstant. måste köra i performance. Däremot ser man typ ingen skillnad mellan lägena heller förutom fpsen

Medlem
Skrivet av Rafner:

Ni som säger att spelet rullar på, vad är "rullar på" enligt er? Är det 60 FPS eller?

Ja mellan 45-60 fps för mig. 45 som lägst. kör nästan allt på lägsta däremot förutom upplösningen som är i 1080p

Medlem
Skrivet av Kavakava83:

Jag hade också väldigt dåliga frames på mitt kort när jag startade men blev en jädra skillnad när jag laddade hem senaste drivrutinerna. Nu har jag ingen koll på vad för hårdvara du har men kolla att du har senaste drivisarna iaf.

Jag har lyckats få ut 60+ fps i 4k med amd kort.

Listar specsen i några inlägg under citatet.
Nya drivisar var inget som höjde prestandan för mig tyvärr.
Kul att AMD verkar ha åtminstone en titel som fungerar bättre vid launch, annars brukar det oftast vara tvärt om.

Kommer iaf inte köra vidare eftersom hela konceptet med detta spel kändes för torrt redan för ett år sedan.
Mina 6-7h räckte gott och väl för att ha upplevt det. 😋

Medlem

Spelet rullar på i 60 FPS på min burk i 1080p. 1440p eller 4K fungerar inte utan att spelet totalt segar ned oavsett grafiska inställningar. Men i 1080p med allt på max rullar det på i 60FPS. Har problem med grafiska glitcher som uppstår efter ett tag, dessa glitcher sträcker ut objekt så de blir som trianglar över allt och utdragna texturer som är i vägen, väldigt jobbigt i MP då hela gångar kan bli dolda i grafiska artefakter. Både GPU och CPU ligger på 60°C - 70°C så inga överhettningsproblem, spelet använder knappt en 50% av CPU:n och inte ens i närheten av 100% av GPU:n. Har stängt av HD Texture Pack för tänkte att det orsakade grafik problemen men nej, påverkade inte ett dugg. Varje gång det händer måsta jag starta om spelet. Min dator borde inte ha något problem att köra detta spel. Och ja innan någon kommer och säger dumheter, nej det är bara Halo som detta händer i. Till och med Cyberpunk 2077 flyter på bättre och då helt utan några grafiska problem.

Gillar spelet men hoppas de löser detta fel.

Medlem
Skrivet av Kavakava83:

Då kör du performance för när jag spelade på min krysslåda så tappade den frames i quality läget titt som tätt. Indoor flöt det på fint.

Ja, som jag skrev innan så är det Performance som gäller. Alltid det framför Quality. Ser knappt någon skillnad ändå mellan de två lägena på Series X. Sen så hjälper ju VRR till också såklart.

Medlem
Skrivet av Razken:

Rullar katastrofalt dåligt, iaf på min burk.
Fascinerande hur pass dåligt optimerat det är, när det inte ser det minsta grafiskt imponerande ut förutom i cutscenes. Ser överlag väldigt gammalt ut.

Kantat med horribelt grötig grafik, stutter, framepacing-problem, låg fps på animationer osv, osv.

Fattar inte hur det kan glida så pass dåligt när det inte är i närheten av lika imponerande som RDR2 & Doom Eternal tex, som jag rullar runt 100 knutar.

Snacka om att speleti övrigt känns fattigt och gammalt.
Samma trötta värld rakt igenom, samma gameplay som för 20 år sen. Nya klämchecka Cortanakopian knäpper med fingrarna 500 gånger, Master Chief som frågar "is there a problem" och den arga flåsande spanjoren vart man ganska led på väldigt fort... men det är också allt som spelet var.

Besviken, även fast man inte är ett Halo-fän. 😐

Skrivet av Cyberz:

Jag håller med. har 100+ fps men det rullar som en sketen potatis.
2080ti 9900k @ 4.8ghz 1440p

Skrivet av Alexraptor:

Sjukt dåligt optimerat. Men själv tycker jag att spelet är ett av de vackraste jag har spelat på länge. Har inte heller haft så kul i en singleplayer kampanj sedan Crysis anno 2007.

Vid första anblick så kanske det inte ser så imponerande ut. Men tar man en stund och saktar ner så lägger man märke till hur nyanserad och detaljrik ljussättningen är. Jag tycker också att grafiken har en slags djup som suger in en på ett sätt som inte verkar förekomma i kontemporära spel.

But that of course is just one man's 'opinion'.

När det gäller stutter problem verkar det gå att lösa genom att stänga av vsync och fps limiter, DF pratar om detta i första delen av den här videon...

Medlem
Skrivet av Kexchexx:

Ja mellan 45-60 fps för mig. 45 som lägst. kör nästan allt på lägsta däremot förutom upplösningen som är i 1080p

Ah okej. Kommer jag inte upp i 90-120 fps i en förstapersonsskjutare så brukar jag oftast låta bli att spela. Därav kan jag inte rekommendera PC-versionen av Infinite. Systemkraven är fullständigt absurda för att komma upp i någon vettig fps. Man måste liksom sitta på en GTX 3080 för att spelet ska flyta ordentligt i 1080p, vilket är helt sanslöst.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av Rafner:

Ni som säger att spelet rullar på, vad är "rullar på" enligt er? Är det 60 FPS eller?

Ultra & 1440p, Radeon 6800 och Ryzen 5 5600X.

120-150 FPS i inomhusmiljöer, 70-90 FPS i den öppna världen. Pendlar rejält men håller sig stadigt över 60.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem
Skrivet av Rafner:

Ah okej. Kommer jag inte upp i 90-120 fps i en förstapersonsskjutare så brukar jag oftast låta bli att spela. Därav kan jag inte rekommendera PC-versionen av Infinite. Systemkraven är fullständigt absurda för att komma upp i någon vettig fps. Man måste liksom sitta på en GTX 3080 för att spelet ska flyta ordentligt i 1080p, vilket är helt sanslöst.

Måste strongt hålla med här.
Systemkraven känns oerhört "off" och är inte alls befogat eftersom ingen av de högre inställningarna förändrar utseendet drastiskt på något sätt (Ifall man inte tittar mikroskopiskt noga då förståss).

Testade att sänka allt till Medium-Low, men märkte ingen prestandaboost öht. Inte förens jag drog ned interna rez'en till 60% eller använde "Minimum Framerate-funktionen", som i princip gör samma sak, så märkte jag till slut ett lyft.
Men då ser ju spelet ut som en skål med gröt också... det är inte en smäll som jag är villig att ta.
Kör 1440p med RTX 2080 & i7 8086k.

Är numera väldigt van att komma upp i 100+ sträcken med 170hz-skärm, allt därunder känns laggigt.

Medlem
Skrivet av Rafner:

Ah okej. Kommer jag inte upp i 90-120 fps i en förstapersonsskjutare så brukar jag oftast låta bli att spela. Därav kan jag inte rekommendera PC-versionen av Infinite. Systemkraven är fullständigt absurda för att komma upp i någon vettig fps. Man måste liksom sitta på en GTX 3080 för att spelet ska flyta ordentligt i 1080p, vilket är helt sanslöst.

Sitter ej med monster dator så för mig är det acceptabel fps. Menar att det är okej optimerat för potatis pc jag sitter på, iallafall bättre än vad det kunnat vara. Så.. för redan bra datorer kanske det är dåligt optimerat jag vet ej. Det jag vet är att det är bra optimerat (bättre än förväntat) för potatis PC.

Medlem
Skrivet av Razken:

Måste strongt hålla med här.
Systemkraven känns oerhört "off" och är inte alls befogat eftersom ingen av de högre inställningarna förändrar utseendet drastiskt på något sätt (Ifall man inte tittar mikroskopiskt noga då förståss).

Testade att sänka allt till Medium-Low, men märkte ingen prestandaboost öht. Inte förens jag drog ned interna rez'en till 60% eller använde "Minimum Framerate-funktionen", som i princip gör samma sak, så märkte jag till slut ett lyft.
Men då ser ju spelet ut som en skål med gröt också... det är inte en smäll som jag är villig att ta.
Kör 1440p med RTX 2080 & i7 8086k.

Är numera väldigt van att komma upp i 100+ sträcken med 170hz-skärm, allt därunder känns laggigt.

Gick såna som ni in i en depression eller runt 2007 då crysis släpptes? Och det inte flöt på i 120 fps minst? Eller det kanske gjorde det?

Medlem
Skrivet av Kexchexx:

Gick såna som ni in i en depression eller runt 2007 då crysis släpptes? Och det inte flöt på i 120 fps minst? Eller det kanske gjorde det?

Det var andra tider det. Då var 60 fps målet. Och mjo jag var ganska besviken. Köpte en ny dator för 20 lök enkom för att Crysis var på väg att släppas, men spelet flöt likväl som skit. Dock var Crysis helt sinnessjukt snyggt, bortom allt annat som fanns att tillgå i flera år framöver, så det gick liksom att acceptera. Halo ser "bra" ut, men inte mer, och flyter lika bra som en betonggris.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Ja, som jag skrev innan så är det Performance som gäller. Alltid det framför Quality. Ser knappt någon skillnad ändå mellan de två lägena på Series X. Sen så hjälper ju VRR till också såklart.

Ja det är najs med lite vrr.

Största skillnaden i alla dessa lägen är väl att upplösningen blir lägre. Det brukar ju vara den största skillnaden.
Har man ingen stor tv så är det nog helt rätt väg att gå 👍

Medlem
Skrivet av Kexchexx:

Gick såna som ni in i en depression eller runt 2007 då crysis släpptes? Och det inte flöt på i 120 fps minst? Eller det kanske gjorde det?

Minns att jag blev helt bortblåst av alla trailers som släpptes innan release.
Sen när spelet kom så hade man en dator som knappt kunde klara Battlefield 2.
Men på den tiden hade jag varken råd eller kunskap.
Minns att jag laddade ned demot i skolan, då jag själv saknade ordentligt internet (hade fortfarande 56K ute i bushen, men skaffade Mobilt Bredband precis när det lanserades kort efteråt).
2009, köpte jag ett datorpaket som jag fick rekommenderat som skulle klara Crysis. Givetvis funkade inte spelet så himla bra.
Senare, 2013-14 köpte jag en asfet rigg som till slut klarade Crysis i 60fps 1080p.
Det var fortfarande ett av mina favorittitlar till PC. Men det var också då jag läste mig till att spelet är katastrofalt o-optimerat.
Så det är inte så undra på att det har rullat skitdåligt på alla datorer, oavsett hårdvara.

Det är först nu, 14 år senare som jag till slut har råd att skaffa hårdvara som klarar att driva runt spel i väldigt höga bilder/sekund samtidigt som det också är högupplöst. Det är lite av ett privilegium att få uppleva.
Nu när jag är van, så skulle jag inte kunna gå tillbaka. Det tror jag många håller med mig om.
Och nej, det är inte för att skryta... det är bara mina förväntningar på att spelet ska glida ordentligt. Det är inte 2007 längre. 😁

Och för att ordentligt svara på din fråga - Njäää, inte då vid release, för på den tiden så var 30-60 fps målen att nå upp till.
Datorn som jag först testade Crysis på, klarade Medium inställningar i 22-27fps med den nätta upplösningen 1024x768! (tjock-monitor).

Medlem
Skrivet av Razken:

Rullar katastrofalt dåligt, iaf på min burk.
Fascinerande hur pass dåligt optimerat det är, när det inte ser det minsta grafiskt imponerande ut förutom i cutscenes. Ser överlag väldigt gammalt ut.

Kantat med horribelt grötig grafik, stutter, framepacing-problem, låg fps på animationer osv, osv.

Fattar inte hur det kan glida så pass dåligt när det inte är i närheten av lika imponerande som RDR2 & Doom Eternal tex, som jag rullar runt 100 knutar.

Snacka om att speleti övrigt känns fattigt och gammalt.
Samma trötta värld rakt igenom, samma gameplay som för 20 år sen. Nya klämchecka Cortanakopian knäpper med fingrarna 500 gånger, Master Chief som frågar "is there a problem" och den arga flåsande spanjoren vart man ganska led på väldigt fort... men det är också allt som spelet var.

Besviken, även fast man inte är ett Halo-fän. 😐

Vad har du för innehåll i din burk?

Medlem

Kan nämna att man med fördel bör köra spelet i "quality mode" på Series X, även om det tappar några frames då och då så är upplevelsen betydligt bättre för SP delen av spelet då "performance mode" är på gränsen till hackigt då VRR inte är implementerat korrekt just nu. Jag själv spelar på en LG CX med VRR och hade gärna spelat vissa partier av spelet i 1440p (DRS) i 120hz med VRR, men det fungerar helt enkelt inte just nu.

Mer om detta kan ni läsa om hos DF eller kolla in på deras kanal - kortare citat nedan:

"According to Digital Foundry, despite the television display noting that VRR is active, the game doesn’t actually seem to make use of it. The same amount of screen judder remains whether VRR is turned on or off. This impacts the performance mode more so than the quality mode, which sticks to its framerate target much more consistently"

I övrigt tycker jag spelet är riktigt roligt men hoppas det erbjuder något nytt framåt och speciellt mer öppna ytor då miljön inte alls känns designat efter fordon - vägarna är smala och träden är många.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Ja, som jag skrev innan så är det Performance som gäller. Alltid det framför Quality. Ser knappt någon skillnad ändå mellan de två lägena på Series X. Sen så hjälper ju VRR till också såklart.

Tyvärr fungerar inte VRR i Infinite just nu, jag upplever performance mode som bitvis hackigt - man kan vara olika känslig såklart, men quality mode är betydligt mindre "hackigt" (I brist på ett svenskt ord).

Medlem
Skrivet av Fiddlers:

Tyvärr fungerar inte VRR i Infinite just nu, jag upplever performance mode som bitvis hackigt - man kan vara olika känslig såklart, men quality mode är betydligt mindre "hackigt" (I brist på ett svenskt ord).

Googlade lite snabbt och har faktiskt inte upplevt problem med VRR själv. Eller rättare sagt, det är inget jag tänkt på i alla fall. Upplever det som att det flyter på bra, men kanske är någon typ av placebo då.

Är inte sjukt insatt om jag ska vara ärlig. Brukar titta på Digital Foundry ibland men detta har gått mig helt förbi.

Sitter med en LG CX.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Googlade lite snabbt och har faktiskt inte upplevt problem med VRR själv. Eller rättare sagt, det är inget jag tänkt på i alla fall. Upplever det som att det flyter på bra, men kanske är någon typ av placebo då.

Är inte sjukt insatt om jag ska vara ärlig. Brukar titta på Digital Foundry ibland men detta har gått mig helt förbi.

Sitter med en LG CX.

Då har vi samma "rigg", underbar TV för PS5/Series X

Jag tror inte det är placebo, du får betydligt fler frames såklart men när väl VRR är korrekt implementerat så kommer du mest troligt uppleva spelet ännu mer följsamt. Ibland är det även negativt att tex kolla på DF´s genomgång av diverse titlar då dem lyfter fram saker som man själv inte hade uppmärksammat annars, just nu är själva animeringen när man tar tag i en avsats något som verkligen ser märklig ut i sina 30 fps eller lägre...

Medlem
Skrivet av Fiddlers:

Då har vi samma "rigg", underbar TV för PS5/Series X

Jag tror inte det är placebo, du får betydligt fler frames såklart men när väl VRR är korrekt implementerat så kommer du mest troligt uppleva spelet ännu mer följsamt. Ibland är det även negativt att tex kolla på DF´s genomgång av diverse titlar då dem lyfter fram saker som man själv inte hade uppmärksammat annars, just nu är själva animeringen när man tar tag i en avsats något som verkligen ser märklig ut i sina 30 fps eller lägre...

Just det där med animationerna när man tar tag i en avsats hörde jag att Digital Foundry nämnde, men hade helt förträngt det faktiskt. Blir att kolla nästa gång jag spelar, kanske kommer störa mig oerhört.

Medlem
Skrivet av kaugen:

Testade spelet på grund av bra betyg på FZ.
Måste säga ett av de sämsta spelen jag har spelat, fattig miljör tråkiga fiender allt känns fruktansvärt avskalat och repetitivt.

Skrivet av itsnotme:

Jag förstår inte varför reccensenter ger "snälla" betyg. Sanningen kommer ju fram när kunderna köper spelet. Vilket leder till missnöje och misstro. Journalister ska skydda konsumenter från företagens skeva marknadsföring.

Håller dock inte med om att man skulle ha get "snälla betyg" till just Halo Infinite, som jag tycker har varit väldigt bra såhär långt. Multiplayern är solid och singlepleyerkampanjen är, så långt som jag spelat bra, och väldigt Halo på alla sätt och vis.

Att kalla det "ett av de sämsta spelen jag har spelat" låter bara löjligt. Antingen har du bara spelat perfekta spel tidigare, vilket jag starkt betvivlar, eller så överdriver du något fruktansvärt. Det finns gott om spel som får oförtjänt höga betyg, men Halo Infinite är inte ett av dom, 4/5 eller 8/10 tycker jag är fullkomligt rimligt.

Jämför med Cyberpunk 2077 som här på FZ fick 5/5, där snackar vi orimligt högt betyg.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

När det gäller stutter problem verkar det gå att lösa genom att stänga av vsync och fps limiter, DF pratar om detta i första delen av den här videon...
https://www.youtube.com/watch?v=bCj2wEi80zA

Ja. Inte så bra optimerat.
Bättre att vänta på patchar som fixar till de

12
Skriv svar