The Matrix Awakens: An Unreal Engine 5 Experience

Medlem
The Matrix Awakens: An Unreal Engine 5 Experience

Med lite avslagen inställning slog jag igång The Matrix Awakens: An Unreal Engine 5 Experience på min Xbox Series X igår kväll. Förväntade mig inget mer än något halvfancy promomaterial för nya filmen. Men oj så fel jag hade. Jag blev fullständigt blown away. Har ni inte testat så rekommenderar jag er verkligen att ladda ned och dra igång. För detta är verkligen något helt annat än vad vi hittills sett på den nya konsolgenerationen (ja, jag vet att PC-spelare kunnat se liknande ett tag).

Och det ska sägas direkt: Bilduppdateringen är inte bra alls. Men det gör nästan ingenting, för oj vilka drömmar detta skapar om hur spel kommer se ut om några år. Jag blev helt häpen. När man blir placerad i staden och börjar röra sig runt – den närvarokänslan var det länge sen jag kände i ett spel. Det ser verkligt ut på ett sätt som är lite svårt att ta på. Ljuset är makalöst vackert.

Digital Foundry har gjort en analys för den intresserade, men jag rekommenderar nästan att testa upplevelsen (för det är vad det är) själva först:

Och här är lite klipp:

Medlem

Shit!! Det var längessen en gameplay video hade wow-effekt. Nu undrar man, när släpps spel i denna motor? Är det något vi ser 5-6 år från nu eller är det redan på G?

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Shit!! Det var längessen en gameplay video hade wow-effekt. Nu undrar man, när släpps spel i denna motor? Är det något vi ser 5-6 år från nu eller är det redan på G?

Det är redan på gång, kommer börja släppas spel med motorn i vår, och Fortnite tror jag redan har börjat använda den.. men är inte helt säker.

Edit; Stalker 2 (april tror jag), Ark 2 (potentiell early access) och Layers of Fear 3 är några av de spel jag tror är närmast release.

Inaktiv

Jag upptäckte detta igår också på Youtube. Är lite förvånad att FZ inte skrivit mer om detta än artiklarna om att någon diffus matrixupplevelse ska släppas på konsoler men sen ingen uppföljning när det väl släpptes. Ett demo är alltid bara ett demo men det ser ju bra ut.

FM-guru
F.d. Sisyr

Satt och kikade på detta igår, häftigt!

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Shit!! Det var längessen en gameplay video hade wow-effekt. Nu undrar man, när släpps spel i denna motor? Är det något vi ser 5-6 år från nu eller är det redan på G?

Kommer ett tiotal minst nästa år

Medlem

"The city contains over 7 million instanced assets and more than a few llamas" 😃

Medlem

Ladda ner och testa om ni har möjligheten, det är najs!!

Medlem

Mycket vackert. Men gameplay är ju bara en rail-shooter.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av Ravenknight:

Mycket vackert. Men gameplay är ju bara en rail-shooter.

Det är bara ett tekniskt demo, inte ett spel som faktiskt kommer släppas.
Bilarna som man skjuter på reagerar också olika varje gång.

Synd bara att PC inte får ett demo.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Skribent
Skrivet av anon_119148:

Jag upptäckte detta igår också på Youtube. Är lite förvånad att FZ inte skrivit mer om detta än artiklarna om att någon diffus matrixupplevelse ska släppas på konsoler men sen ingen uppföljning när det väl släpptes. Ett demo är alltid bara ett demo men det ser ju bra ut.

Jag funderade om jag skulle skriva något idag, men den förra artikeln som skrevs tyckte jag sa allt. Dvs att det går att ladda hem ett unreal 5 demo i Matrix-tema. Jag har själv inte hunnit prova heller så kände inte direkt jag hade mer att tillföra.

Men atr diskutera under en tråd i forumet är ju bra för de som testat demot.


signatur

"Writer and Fighter"

Laddade ned på XBSX och har haft kul i någon timme. UE5 är ett fantastiskt verktyg.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Inaktiv
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag funderade om jag skulle skriva något idag, men den förra artikeln som skrevs tyckte jag sa allt. Dvs att det går att ladda hem ett unreal 5 demo i Matrix-tema. Jag har själv inte hunnit prova heller så kände inte direkt jag hade mer att tillföra.

Men atr diskutera under en tråd i forumet är ju bra för de som testat demot.

Nja och nej. Personligen tycker jag att det var stor skillnad intressemässigt när jag fick veta om den luddiga matrixupplevelsen i artikeln och när jag fick se på Youtube vad det rörde sig om. Jag tror att många skulle gilla att se upplevelsen/tech demot-klippet på YT, särskilt eftersom en stor andel inte kan ladda ner och prova det själv eftersom det är konsolexklusivt.

Medlem

Såg bara videon och var inte så imponerad. Ska ladda ner demot och testa


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Satt med käften i backen då man fick ta över kontrollen själv och sätta sig i drönaren och flyga upp över staden.
Helvete vad det imponerar, men det som imponerar mest är att alla dessa byggnader inte är tomma "block" som vanligt, utan de har faktiskt rum. GALET.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Inaktiv
Skrivet av theBoosing:

Satt med käften i backen då man fick ta över kontrollen själv och sätta sig i drönaren och flyga upp över staden.
Helvete vad det imponerar, men det som imponerar mest är att alla dessa byggnader inte är tomma "block" som vanligt, utan de har faktiskt rum. GALET.

Nu vill jag inte vara en buzzkill och det kanske jag inte är för detta är faktiskt cool men rummen ÄR mest sannolikt tomma, det är bara en häftig shader som gör så det ser ut som att det är rum där inne. Tror att nya spider man använde samma teknik. Jag ska se om jag hittar en video på detta

Edit:

Video som förklarar hur detta går till:

KoP
Medlem

Miljön i "demot" är ju ganska hårt kontrollerat, så inte så konstigt egentligen att dom kan kräma på med det grafiska. Imponerad? Nja. ╮(╯_╰)╭

Medlem

Jag var imponerad som bara fan. Det kliade rent av i köp-tarmen för att få en PS5a att pröva demot på. Men det får nog vänta några månader till.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Nu vill jag inte vara en buzzkill och det kanske jag inte är för detta är faktiskt cool men rummen ÄR mest sannolikt tomma, det är bara en häftig shader som gör så det ser ut som att det är rum där inne. Tror att nya spider man använde samma teknik. Jag ska se om jag hittar en video på detta

Tack, jag trodde verkligen att det var riktiga rum. Men tekniken är riktigt häftig!


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Shit!! Det var längessen en gameplay video hade wow-effekt. Nu undrar man, när släpps spel i denna motor? Är det något vi ser 5-6 år från nu eller är det redan på G?

Skrivet av Doed:

Det är redan på gång, kommer börja släppas spel med motorn i vår, och Fortnite tror jag redan har börjat använda den.. men är inte helt säker.

Edit; Stalker 2 (april tror jag), Ark 2 (potentiell early access) och Layers of Fear 3 är några av de spel jag tror är närmast release.

Japp Fortnite rullar i UE5 sedan en vecka tillbaka

Medlem
Skrivet av KoP:

Miljön i "demot" är ju ganska hårt kontrollerat, så inte så konstigt egentligen att dom kan kräma på med det grafiska. Imponerad? Nja. ╮(╯_╰)╭

Jag håller med dig gällande actionscenen när man skjuter från bilen. Så långt kändes det såklart snyggt men med en stark känsla av att de kändes väldigt styrt och inte sa jättemycket. Men käken åkte verkligen i backen när man sedan kunde börja röra sig runt i den öppna världen, för där var det verkligen inte kontrollerat. Bara att flytta runt på solen var ju magi.

Har du testat den delen?

Medlem
Skrivet av Thane:

Japp Fortnite rullar i UE5 sedan en vecka tillbaka

Är det några större visuella förbättringar? Funderar på om det skulle vara värt att installera bara för att se dem.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Som jag förstått kommer de släppa alla delar och data för demon fritt med UE5 när den släpps officiellt 2022.

Medlem
Skrivet av KoP:

Miljön i "demot" är ju ganska hårt kontrollerat, så inte så konstigt egentligen att dom kan kräma på med det grafiska. Imponerad? Nja. ╮(╯_╰)╭

Man kan ju gå runt eller flyga runt med kamerat fritt i hela staden och köra bilar och krocka etc när demot kört klart. Se video här och framåt t.ex. https://youtu.be/qOkScZ100J0?t=595

Medlem

Inte imponerande? 🤣 Att det ens är möjligt att rendera den interaktiva biljakt scenen inkl bilcrasherna i real-time på en konsol i photorealistisk grafik är riktigt imponerande. Lägg till att det även är ray-traycing.

7000 byggnader
18000 Npcer
45073 parkerade bilar (38 146 är körbara)

Medlem
Skrivet av Zerox_no1:

Inte imponerande? 🤣 Att det ens är möjligt att rendera den interaktiva biljakt scenen inkl bilcrasherna i real-time på en konsol i photorealistisk grafik är riktigt imponerande. Lägg till att det även är ray-traycing.

7000 byggnader
18000 Npcer
45073 parkerade bilar (38 146 är körbara)

Jag var inte jätteimponerad när jag såg videon på YT men när jag fick testa själv var det sjukt imponerande. Sen att alla bilmodeller kan deformeras vid krockar var också coolt.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Jag var inte jätteimponerad när jag såg videon på YT men när jag fick testa själv var det sjukt imponerande. Sen att alla bilmodeller kan deformeras vid krockar var också coolt.

Gillar du bilcrasher ska du kolla in Beamng.Drive


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Gillar du bilcrasher ska du kolla in Beamng.Drive
https://youtu.be/MGFuXAW0bZ0

Tack för tipset! Men jag har redan spelat det en hel del
Gillar att titta på krockar i slow motion i det spelet. Riktigt bra. Längtar tills tekniken finns i andra spel. Tänk ett open world med den fordonsfysiken


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Impressive!


signatur

autograph

1
Skriv svar