Sony beviljas patent på spelarinfluerade världar likt Death Stranding

Medlem
Skrivet av Molotov:

Just motorvägar bygger man mellan olika bestämda punkter så man kan inte dra kors och tvärs hursom helst, utan ju mer allt blir utbyggt ju mer genomtänkt vägnät blir det så inget som går som irrvarv.

Däremot stegar, rep, skyltar, förvaringsskåp osv kan placeras fritt.
Det var väll på vissa ställen man tyckte det var lite väl med skyltar men inget som egentligen störde inlevelsen. Sen kunde väll nån missplacerad meningslös bro vara byggd nånstans. Det kändes mer som här har det sprungit en del och gjort ett avtryck i världen

Man kunde också radera saker som kändes fel, det raderas då bara för en själv.

Skrivet av Johan Lorentzon:

Du blir indelad i klustrar av jag tror max 30-spelare när du startar spelet första gången. Dessa 30 är din lilla community så det blir väldigt lite så kallade skräpbyggen. Angående hus, så är det ju inte något du bygger i spelet. Det du kan sätta ut är stegar, rep och liknade för att hjälpa andra spelare. Sen även bygga vägar då. Det fina är att du kanske har en rutt du ska ta för att nå dit kurirmål vilket innebär att du måste gå runt ett berg. När du väl kommer till berget så kan någon snäll individ lämnat ett rep så du kan klättra över istället för att gå runt. Sådant blir man väldigt glad över i spelet och sen kan du då lämna en tumme upp om detta hjälpt dig som sedan dyker upp för spelaren som lämnat repet.

Ok tack då låter det inte som att risken för spammande med skit är så hög. Men vad händer om jag säg hamnar i en grupp med 30 spelare där 28 st typ lägger av med spelet 3 timmar in. Kommer jag hamna i en ny grupp eller är man fast med gruppen spelet ut och blir utan massa hjälp i världen?

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Ok tack då låter det inte som att risken för spammande med skit är så hög. Men vad händer om jag säg hamnar i en grupp med 30 spelare där 28 st typ lägger av med spelet 3 timmar in. Kommer jag hamna i en ny grupp eller är man fast med gruppen spelet ut och blir utan massa hjälp i världen?

Så kan det bli men grejen är att dina egna byggen sparas i din egna värld.
Dessutom så första gången man kommer in i ett omrpde finns inte hjälpen. Alla andra spelares byggen kommer fram först nör man anslutit den delen till nätverket i spelet.
Så alla byggen hjälper i backtrackingen.
Så en icke ansluten del av kartan är utan byggen från andra spelare till man som sagt ansluter den.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Snälla kan vi få ett slut på denna typen av patent. Det hämmar ju utvecklingen om något mer än den eventuellt skulle hjälpa innovatörer.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem
Skrivet av KoP:

R.I.P Minecraft? 😂

Snarare R.I.P Sony på grund av Minecraft det är en prior work som kommer ställa till de för sony.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Vänta? Så då skulle man rent teoretiskt kunna ta pantent på "handkontroller till konsolspelande" och det skulle påverkar alla konsoltillverkare? Menar det är ju en metod handkontroller kan användas för?

Galet i så fall, men det är mycket galet där å andra sidan...

Förutom om att patent måste vara något nytt som ingen har gjort förut, visst du kan få patenten ändå fast de inte uppfyller de kraven. Men det betyder enbart att så fort någon ifråga sätter ditt patent i domstol så kommer du att förlora det.

Medlem
Skrivet av HYBRiS:

Snälla kan vi få ett slut på denna typen av patent. Det hämmar ju utvecklingen om något mer än den eventuellt skulle hjälpa innovatörer.

Dom kommer förlora patentet så fort någon ifrågasätter det då det finns så mycket prior works. Du kan nämligen inte patentera något så länge det inte är något nytt och unikt på den punkten du söker patentet. Så blir svårt för Sony att försvara detta patienten men de kommer så klart använda det för att utpressa mindre utvecklare. Det är ju därför man skaffar sådana patent som man kan bli ett patent troll.

Medlem
Skrivet av Gandir:

Förutom om att patent måste vara något nytt som ingen har gjort förut, visst du kan få patenten ändå fast de inte uppfyller de kraven. Men det betyder enbart att så fort någon ifråga sätter ditt patent i domstol så kommer du att förlora det.

Problemet är att i Usa där trollen "patent advokaterna" lever gott på infringement stämningar gör att det kostar massor att bestrida ett patent. En av orsakerna varför jag aldrig skulle gå in och sälja mjukvara på den Amerikanska marknaden.

Det är ett sjukt system och det bästa vore att ta bort alla mjukvarupatent.

Medlem

Lite tramsigt kan jag tycka och jag hoppas verkligen inte det hämmar någonting framöver.

Death Stranding tycker jag dock alla åtminstone borde testa! Ett helt fantastiskt spel i mina ögon!

----------------------------------------------------------------------
Jag har tagit en rejäl avstickare ett tag nu från main storyn och springer runt bland de snötäckta bergen fullastad med pcc.er och placerar ut ziplines för enkel tillgång till bergstopparna. Det tar ju sin lilla tid att pulsa runt i snön och utöver att det nu är apsmidigt att förflytta sig mellan "The Mountaineer" på berget och "The photographer" nere i dalen så har det kanske inte fyllt någon annan jätteviktig funktion än så länge^^. Grymt tillfredsställande ziplinande mellan bergen och härliga vyer har ju definitivt vägt upp för de timmarna dock:-D <3.
Älskart!

Medlem

No Man's Sky fungerar väl lite såhär också redan? Kan t.ex hitta folks baser utan att någonsin ens ha sett röken av personen som äger den.

Medlem
Skrivet av Gandir:

Dom kommer förlora patentet så fort någon ifrågasätter det då det finns så mycket prior works. Du kan nämligen inte patentera något så länge det inte är något nytt och unikt på den punkten du söker patentet. Så blir svårt för Sony att försvara detta patienten men de kommer så klart använda det för att utpressa mindre utvecklare. Det är ju därför man skaffar sådana patent som man kan bli ett patent troll.

Jo, så blir det förstås, men det förutsätter först att någon vågar driva det och inte skräms att lägga ned antingen redan innan de utvecklat eller efter de tänkt publicera. För du kan ge dig den på att Sonys advokater lär använda det som leverage och patenttrolla skiten ur framför allt mindre bolag, som inte vågar riskera dyra skiljedomar.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem

Det mest "fantastiska" patentet måste vara minispel på laddningskärm så nu är det enda man kan göra är att glo på skärmen när spelet laddar

Medlem

Blir lika trött varje gång nya patent dyker upp. Hämmar utvecklingen.

Tänk vad nemesis-systemet hade kunnat bli i kompetenta händer.

Medlem

Första spelet jag upplevde multiplayer utan äkta multiplay var nog i indie spelet Journy där man ser andra spelare i världen springa runt och följas åt.

Sätter de patent på detta så är det ju lite som att de låser in kommande From Software spel till playstation.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Gandir:

Dom kommer förlora patentet så fort någon ifrågasätter det då det finns så mycket prior works. Du kan nämligen inte patentera något så länge det inte är något nytt och unikt på den punkten du söker patentet. Så blir svårt för Sony att försvara detta patienten men de kommer så klart använda det för att utpressa mindre utvecklare. Det är ju därför man skaffar sådana patent som man kan bli ett patent troll.

Skrivet av HYBRiS:

Jo, så blir det förstås, men det förutsätter först att någon vågar driva det och inte skräms att lägga ned antingen redan innan de utvecklat eller efter de tänkt publicera. För du kan ge dig den på att Sonys advokater lär använda det som leverage och patenttrolla skiten ur framför allt mindre bolag, som inte vågar riskera dyra skiljedomar.

Det finns väl dock företag som skaffar patent på viktiga saker för att beskydda sig och sin verksamhet mot patenttroll, även om de inte har för avsikt att använda dem i fientligt syfte mot konkurrenter.

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Problemet är att i Usa där trollen "patent advokaterna" lever gott på infringement stämningar gör att det kostar massor att bestrida ett patent. En av orsakerna varför jag aldrig skulle gå in och sälja mjukvara på den Amerikanska marknaden.

Det är ett sjukt system och det bästa vore att ta bort alla mjukvarupatent.

Kan inte annat än hålla med om det, man gillar att göra det omöjligt för små aktörer på mjukvara marknaden i USA. Men även hårdvaran har ju samma problem däremot.

Medlem
Skrivet av HYBRiS:

Jo, så blir det förstås, men det förutsätter först att någon vågar driva det och inte skräms att lägga ned antingen redan innan de utvecklat eller efter de tänkt publicera. För du kan ge dig den på att Sonys advokater lär använda det som leverage och patenttrolla skiten ur framför allt mindre bolag, som inte vågar riskera dyra skiljedomar.

Japp men det är ju så den amerikanska modellen för företagande ser ut, all rätt till de stora och inget till dem små.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Det finns väl dock företag som skaffar patent på viktiga saker för att beskydda sig och sin verksamhet mot patenttroll, även om de inte har för avsikt att använda dem i fientligt syfte mot konkurrenter.

Ja det har du helt rätt i, men Sony är tyvärr inte en av dem. Alla stora mjukvaruföretag som MS, Apple, Adobe, IBM mfl köper ju upp massor av patent för att göra dem tillgängliga för alla företag och personer att använda.

Medlem
Skrivet av lonian:

Första spelet jag upplevde multiplayer utan äkta multiplay var nog i indie spelet Journy där man ser andra spelare i världen springa runt och följas åt.

Sätter de patent på detta så är det ju lite som att de låser in kommande From Software spel till playstation.

Eller så använder bara Sony det för att blockera att de släpper spel på andra plattformar än deras egen?

Medlem

Sony.... ugh.

Medlem
Skrivet av Gandir:

Ja det har du helt rätt i, men Sony är tyvärr inte en av dem. Alla stora mjukvaruföretag som MS, Apple, Adobe, IBM mfl köper ju upp massor av patent för att göra dem tillgängliga för alla företag och personer att använda.

Måste vara rejält blåögd om man tror att nämnda företag delar med sig av alla sina patent helt fritt, utan ersättning eller motkrav.

Exempelvis IBM (som har uppemot 110000 patent):
- IBM sued Tokyo-based Rakuten Inc in Delaware federal court on Monday for allegedly infringing four of its patents covering technology related to e-commerce
- IBM files patent infringement suit against Informix
- IBM has filed a patent infringement lawsuit against Zillow
- IBM sues Groupon over alleged patent infringement
- IBM sues AirBnB: Infringement of digital patents on platform
- IBM sues Expedia for patent infringement
osv

Kan inte direkt hitta några källor som visar att Sony utmärker sig i sin hantering av Patent gentemot de andra företagen du nämner. IBM, som troligen har flest IT -relaterade patent i världen, verkar dock ofta stämma företag p.g.a. patent-inskränkningar.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av Löfbergs lila:

Gör d verkligen d? Om nått hämmar d väl trötta plagiat. Se i princip alla spel just nu som bara är kopior av varandra. Kanske borde alla patentera skiten ur koncept från början så utvecklare tvingas komma på eget.

Ganska intressant tanke ändå.

Medlem

Hmm, hur i helvete kan Sony ta patent på detta då Frontier Development redan hade detta system i Elite Dangerous som är både multiplayer, co-op och singleplayer i ett och samma spel. Spelar man singleplayer så kan man märka av andra spelares påverkan i spelet. Att Sony ska ta patent på detta är ju katastrofalt. Personligen tycker jag patentlagarna är så förbannat utdaterade då de skapades för stenålders-samhället (1800-talet) i syfte att skydda enskilda uppfinnares verk. Men idag abusar storföretagen patentlagarna och detta var ju aldrig tanken från början.

Medlem
Skrivet av Löfbergs lila:

Gör d verkligen d? Om nått hämmar d väl trötta plagiat. Se i princip alla spel just nu som bara är kopior av varandra. Kanske borde alla patentera skiten ur koncept från början så utvecklare tvingas komma på eget.

Håller inte med om att alla spel är kopior av varandra. Där emot så går det trender i spelutvecklingen, precis som inom all kultur, och där hjälper inte patent. Battle royal nyligen t.ex.

Tror att nemesis-liknande hade gjort andra spel ännu bättre. Känns lite bortkastat att vara helt låst till Monolith.

12
Skriv svar