Medlem
Telia och ip

Skrev till Telia och frågade lite som följer. Vilken sjyst inställning telia har till sina kunder.

Alla ni som börjar hojta om fidelning kan svälja direkt. Det är inte det frågan gäller utan Telias inställning till den personliga integriteten.

Ärendenummer: 1873715.

Fråga 2009-04-18 00:16

Undrar bara om ni planerar att följa Bahnhof med flera "det finns faktist flera" och radera ip- nummer omedelbart efter att det använts? Annars kommer ni nog förlora många abbonenter. Däribland mig. Jag har varit nöjd kund hos er i flera år och hoppas så förbli.

Svar 2009-04-18 14:05

Hej!
Tack för din förfrågan.

Telias policy är att om domstol ber om uppgifter så lämnar vi ut dem. I dagsläget raderar vi inga uppgifter.Vår förhoppning är att du i övrigt är nöjd med oss som leverantör och väljer att stanna av andra anledningar!

Med vänlig hälsning

Cecilia Larsson
Telia Kundservice

Fråga 2009-04-18 15:27

En domstol lämnar inte ut uppgifter utan att någon begärt detta. Polisen gör inte detta (såvida dom inte misstänker pedofiler eller liknande) utan det är företag som gör det.
Så med andra ord är Telias policy att det är ok att kränka den personliga integriteten.

Svar 2009-04-19 10:10

Hej!

Precis vi lämnar ut uppgifter om dem finns kvar, vi sparar inte för alltid utan det raderas efter en tid men vi kommer inte göra som Bahnhof som raderar med en gång. Dock lämnar vi ej ut om inte en domstol har begärt det.

Med vänlig hälsning

Alexander Lehtola
Telia Kundservice

Medlem

så med andra ord är telias policy att det är ok att kränka den personliga integriteten
--
precis

amen gud, smart svar :P.
Sen så är det inte kränkning eftersom det är tillåtet

Medlem

Annars finns det ju alltid en massa vpn tjänster tex. prq.se Dem har garanterade hastigheter så där segar det inte ner men däremot så kostar det..

Medlem
Skrivet av Jühan:

Annars finns det ju alltid en massa vpn tjänster tex. prq.se Dem har garanterade hastigheter så där segar det inte ner men däremot så kostar det..

Mjo, bara det att 100mbit kostar 600kr/månad + de 300kr/månad man redan betalar till sin leverantör.

Är det alltså meningen att man ska tvingas betala 900kr/månad för att vara privat på internet fastän man fortfarande har sin fulla bandbredd.

Själv förstår jag dock inte varför du skickar den frågan till Telia om det inte skulle röra fildelning, det är ju ingen skillnad att surfa på internet nu gentemot innan IPRED lagen om man inte fildelar.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem
Skrivet av Aiek:

Sen så är det inte kränkning eftersom det är tillåtet

Säg att det där är ett skämt.


signatur
Medlem

Är väl inte så mycket Telias fel? det är ju ny lag som tvingar dem till att lämna ut uppgifter.

Medlem

Ja, men enligt lag ska de också ta bort uppgifterna så fort de inte behöver de.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem

Jag fick det berättat för mig av en teliaanställd, om jag inte minns fel så sparar de uppgifterna i 1 år sen så raderas de.

Medlem
Skrivet av Pliskin:

Jag fick det berättat för mig av en teliaanställd, om jag inte minns fel så sparar de uppgifterna i 1 år sen så raderas de.

Nämen dåså! Då är det ju bara att ladda ner för...1 år sen... FAN!


signatur

Informationsbrev, jasså det är så det kallas nu. Jag antar att de vill informera om vilket konto man ska betala in skadeståndssumman till.

Medlem
Skrivet av TysN:

Ja, men enligt lag ska de också ta bort uppgifterna så fort de inte behöver de.

Problemet är väl att de nya lagarna inte stämmer så bra överens med en äldre lag (kommer inte ihåg vad lagen heter)
Läste nånstans att Bahnhof (med flera) helt enkelt valde att följa den äldre lagen eftersom den nya går emot den gamla på flera punkter.


signatur

Insert funny qoute here

Medlem
Skrivet av Exeron:
Skrivet av Pliskin:

Jag fick det berättat för mig av en teliaanställd, om jag inte minns fel så sparar de uppgifterna i 1 år sen så raderas de.

Nämen dåså! Då är det ju bara att ladda ner för...1 år sen... FAN!

ipred gäller inte retroaktivt, de kan dvs inte komma och be om uppgifter för nerladdningar som skett innan 1 april.


signatur

thank you, come again

1
Skriv svar