Medlem
LA Noire

Trots att det nu har gått tio år sedan Team Bondi släppte sitt mustiga 40-talsepos har undertecknad inte spelat igenom det förrän nu. Åldern har börjat synas både här och där, men historien om Cole Phelps håller än idag.

Gameplay
Du intar alltså rollen som Cole Phelps, en före detta soldat som efter tjänstgöring i andra världskriget återvänder hem till Los Angeles för att där påbörja en ny karriär som polis. Du börjar din bana som en vanlig polisman för att därefter göra någon form av kometkarriär inom LAPD, detta gör du genom att lösa diverse brott som du inför varje kapitel får dig tilldelat.
Hur du löser de här brotten skiljer sig en hel del åt brotten emellan, men en röd tråd genom hela spelet är dels letandet efter ledtrådar, dels förhör av vittnen och misstänkta. Just förhören var en av de saker som man drog väldigt hårt på i marknadsföringen av spelet, tekniken Team Bondi var oerhört stolta över kallad ”Motion Scan” skulle göra att människorna i spelet kom till liv på ett sätt som vi aldrig tidigare hade sett. Du skulle kunna läsa av huruvida en människa talade sanning eller ej bara genom att avläsa deras ansiktsrörelser. Riktigt nyskapande där och då, men resultatet var väldigt ojämnt, en del människor såg rent komiska ut medan andra fungerade utmärkt.

När det kommer till ledtrådarna som också är en stor del av spelet är det lite mer straight forward, du anländer till en brottsplats där du sedan undersöker diverse föremål som kan vara av intresse för utredningen. Detta gör du genom att interagera med sakerna och vända och vrida på objekten. Systemet om än något simpelt så fungerar det väldigt bra, speciellt de fall där man kanske måste göra något litet pussel för att få fram en ledtråd. Svårighetsgraden på de här skiljer sig dock något enormt där speciellt ett pussel i slutet av spelet var mer eller mindre obegripligt, kanske är det jag som inte är tillräckligt smart men att ha en Walktrough nära till hands rekommenderas för er som inte vill slita ert hår i stycken.

När det kommer till spelkänslan måste jag säga att spelet håller upp helt okej än idag på många sätt, visst är det ibland lite stelt och styltigt, men överlag tycker jag att både bilkörningen och även mycket av eldstriderna fungerar bra. Coversystemet är simpelt även för sin tid men fungerar okej. Samtidigt är detta verkligen inget spel du spelar för just de här sakerna, striderna är ganska få och det är egentligen inte förrän senare delen av spelet du verkligen behöver använda dig av covermekaniken. Bilkörningen är funktionell tycker jag och om du verkligen inte gillar att köra så kan du i de flesta fall även be din partner att köra dig.

Spelet är som sagt indelat i olika kapitel och akter där du börjar som en vanlig polisman för att sedan göra karriär och hamna på en del olika avdelningar inom polisen. Totalt sett är det fem olika avdelningar du får spela igenom. Varje avdelning ger dig också en ny partner, karaktärer som verkligen i många fall är helt lysande skrivna. Speciellt den bullriga Rusty som du kamperar ihop med på mordroteln är en personlig favorit. Utöver det så kommer du även att jobba inom Trafik, Vice, Patrull och Mordbränning.
Fallen avslutas oftast med en jakt på den misstänkte där utgången lite för ofta i min bok blir att du behöver skjuta ihjäl gärningsmannen. Synd kan jag tycka då förhören som Team Bondi la så mycket tid och energi på ofta lyser med sin frånvaro väl i slutskedet av fallen. Actionscenerna är den svagaste biten i hela spelet och att man då faller in i det på det här sättet gör mig lite besviken. Det är synd att man inte vågade löpa hela linan ut så att säga.

Vad som inte heller är så kul att se är hur mycket buggar det ändå finns kvar i spelet. Jag spelade den remastrade versionen som släpptes 2017 till PS4 och Xbox One där jag valde att spela den både på Series X och Xbox One S. Spelet är på intet sätt ospelbart men kan ibland vara oerhört frustrerande. Bland annat hände det mig ett antal gånger att personer jag följde efter fastnade i trafik och helt sonika aldrig rörde på sig eller att personer gick igenom väggar eller liknande. På One S upplevde jag även en hel del pop-ins, kanske inte förvånande när den hårdvaran är så gammal men ändå. Något annat som är en aning frustrerande är också hur styltig Phelps ibland känns i sekvenser där du exempelvis ska balansera på en planka eller liknande, ofta känns kontrollerna väldigt klumpiga där och allt som oftast slutar det med att du kanske dör tre gånger för att sedan kunna hoppa över hela actionsekvensen.

Något som verkligen är positivt är dock hur de valt att jobba med musiken i spelet. För det första så passar den in så oerhört bra i settingen, men också när man letar efter ledtrådar där en musikslinga fortsätter så länge du har saker kvar att upptäcka på platsen, en kul twist i stället för att någon säger till dig att det inte finns mer att finna på platsen. Utöver det så måste man ge Team Bondi credd för hur väl röstskådespelarna fungerar, så här på rak arm kan jag inte komma på en enda i hela spelet som inte funkat vilket än idag är sällsynt i många spel.

Story
Att Team Bondi tog inspiration från Noir-scenen i LA på 40-talet är självskriven och även om undertecknad inte är någon konnässör när det kommer till film-Noir så vet jag så pass mycket att det här fyller i väldigt mycket av alla de här boxarna. Spelet är överlag väldigt filmiskt och skådespelarna känns som saft oftast väldigt genuina, lägg därtill ett LA som faktiskt känns riktigt levande för det mesta. I ett tidigare stycke nämnde jag att man kunde be sin partner köra bilen när man kanske inte orkar köra till en brottsplats själv, helt förståeligt då avstånden ibland kan vara riktigt långa. Samtidigt vill jag avråda starkt från att göra detta, det ger så oerhört mycket mer att glida fram genom ett LA som efter krigsslutet verkligen osar av framtidstro och hopp. Hollywood går in i sin guldålder och USA som land har blivit hela världens stormakt och centrum, den känslan tycker jag Team Bondi fångar på ett ypperligt sätt samtidigt som du också går miste om de härliga konversationer som Phelps och hans partner har med varandra i bilen. Just det här är den där lilla extra guldkanten för mig som verkligen får mig att dyka in i den här världen, visst ser mycket idag lite utdaterat ut men människorna och känslan de förmedlar är i min bok top notch. Musiken i spelet spelar såklart också in här och även där tycker jag att Team Bondi lyckades. Alltifrån den mjuka slingan som går när du letar efter ledtrådar till stråkarna och basen som ackompanjerar dig vid en hetsig biljakt genom ett regntungt LA, briljant i sina små stycken.

Även berättandet tycker jag håller i stora delar, speciellt tiden du spenderar på Mordroteln är väldigt välskrivna och det sista uppdraget där är rent gastkramande över hur bra det är. Överlag är de flesta fallen riktigt bra skrivna och även slutet av spelet tycker jag håller även om det hos många är en aning kontroversiellt (när är det egentligen inte det?). Den enda riktigt svaga punkten är väl egentligen hur de skriver in Phelps familjeliv i historien, det känns så onödigt och för egentligen inte storyn framåt på något sätt utan känns mest som någon form av skiss som av misstag tog sig in i spelet. Väldigt konstigt hur de sektionerna överlevde måste jag säga.

Avslutning
LA Noire är ett bra spel, kring det råder det inga tvivel. Under mina drygt 25 timmar jag spenderar tillsammans med Cole Phelps så känner jag mig stundtals riktigt tagen av världen och dess karaktärer. De flesta av fallen som man tar sig an är fina upplevelser och när väl Team Bondi bjuder till och vi får uppleva en riktigt spännande historia så lyser verkligen spelet tillsammans med sitt karaktärsgalleri upp och blir fulländat. Vad som är synd är bara att det kanske lyser upp lite väl sällan? I alla fall så att allt hänger ihop, en del fall känns tyvärr mycket som en transportsträcka och återigen kommer jag tillbaka till hur de inte riktigt vågade löpa hela linan ut när det kommer till avslutningarna av fallen, på tok för ofta avslutas det tyvärr med några salvor i någons bröst i stället för att få en större inblick i hur och varför de här brotten faktiskt begicks.

Med det sagt, LA Noire håller i stora delar än idag och är du som mig och missade det back in the days så kan man verkligen spendera 25 timmar på bra mycket sämre spel.

Team Bondi
LA Noire var på mänga sätt nyskapande när det kom 2011 och där och då trodde Team Bondi stenhårt på sin MotionScan-teknik men framtiden skulle visa sig bli väldigt turbulent för studion som lite mindre än ett halvår efter släppet av LA Noire fick vika in hovarna och lägga ner. Anledningarna till detta var många, atmosfären på arbetsplatsen verkar ha varit allt annat än god och den stress och press som utvecklarna av spelet sattes under var på inga sätt mänsklig. Brendan McNamara som var Creative Director på studion och ledningen satte tidigt i studions linda i system att anlita så många nyexaminerade och unga som möjligt, detta då de ofta var billigare och inte ställde samma krav som kanske mer erfarna utvecklare. Under skapandet av LA Noire var det mer eller mindre som svängdörrar på studion där folk byttes ut och slutade i en rasande takt och med facit i hand är det ändå otroligt att spelet hänger ihop så väl som det gör. En av de sista spikarna i kistan var dock när LA Noire väl var släppt och ett flertal som jobbat på projektet men som fått sluta tidigare och liknande saknades i eftertexter, ett vidrigt sätt att bedriva ett företag på och för många av de här utvecklarna var det också ett synnerligen hårt slag då detta var det första spelet många jobbade på.

Rockstar hade redan innan spelet var ute börjat dra öronen åt sig och när väl allt fler saker började komma fram valde man att ta sin hand från McNamara och Team Bondi. Detta visade sig i mångt och mycket vara dödsstöten för studion. Synd och tråkigt att det slutade som det gjorde för då potentialen helt klart fanns där för att skapa speciella spelupplevelser.

LA Noire
3
Bra
+
Stark story i stora delar
+
Karaktärsgalleriet
+
LA känns levande
-
De ibland styltiga kontrollerna
-
En del buggar fortfarande
-
Halvtråkiga slut på många uppdrag
Det här betyder betygen på FZ
Medlem

tyckte det var väldigt svårt att se på ansiktena om dom ljög eller inte dock.
bra lir annars. annorlunda.

Har påbörjat det tre gånger, aldrig slutfört, men jag ska testa det igen.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Gillade inte detta spel alls förutom själva spelvärlden som var väldigt levande och imponerade att åka omkring i en stund.

Men jag var övertygad om att det fanns en suverän berättelse någonstans så jag tvingade mig själv att spela vidare trots jag inte gillade dess gameplay, dialoger, uppdrag osv. Men vad jag väntade på hände aldrig, och sedan var det slut.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Gillade inte detta spel alls förutom själva spelvärlden som var väldigt levande och imponerade att åka omkring i en stund.

Men jag var övertygad om att det fanns en suverän berättelse någonstans så jag tvingade mig själv att spela vidare trots jag inte gillade dess gameplay, dialoger, uppdrag osv. Men vad jag väntade på hände aldrig, och sedan var det slut.

Jag kan skriva under på mycket av det du säger. Du hade nog lite svårare för det än mig, men just det här med att det aldrig riktigt händer känner jag igen på många sätt. Tycker som sagt att berättelserna ofta börjar ganska starkt för att sedan liksom pysa ut i slutet..

Medlem

Bra recension . Gillade verkligen detta spel och håller med om att det ofta faller kort. Temat och världen kompenserar många gånger.

Medlem

Köpte remastrade versionen i hopp om att äntligen få uppleva detta spel man har varit intresserad av sen det lanserades. Men redan vid första "övningsuppdraget" så gick jag bet på spelmekaniken. Hur korrelerade mina anteckningar/bevis i förhållandet till förhören och Truth/doubt/lie framgick inte alls, jag misslyckades gång på gång och blev frustrerad. Det är få spel som har fått mig att känna mig dum i det att jag inte förstår vad jag skall göra i vuxen ålder. Det slutade med att jag avinstallerade spelet och har inte återvänt än, men jag skall fanimej förstå mig på spelets funktioner, en vacker dag!


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Medlem
Skrivet av doversund:

Köpte remastrade versionen i hopp om att äntligen få uppleva detta spel man har varit intresserad av sen det lanserades. Men redan vid första "övningsuppdraget" så gick jag bet på spelmekaniken. Hur korrelerade mina anteckningar/bevis i förhållandet till förhören och Truth/doubt/lie framgick inte alls, jag misslyckades gång på gång och blev frustrerad. Det är få spel som har fått mig att känna mig dum i det att jag inte förstår vad jag skall göra i vuxen ålder. Det slutade med att jag avinstallerade spelet och har inte återvänt än, men jag skall fanimej förstå mig på spelets funktioner, en vacker dag!

Skriver under fullständigt, jag spelade också remastern och här är det ju än värre? Av någon anledning valde de att byta ut Truth/Doubt/Lie till Good Cop/ Bad Cop/ Accuse. Accuse kan jag köpa någonstans men som du säger, det är verkligen inte särskilt begripligt. Jag körde en guide under tiden jag spelade då jag helt enkelt inte orkade med det usla systemet..

Skribent
Skrivet av greb1989:

Skriver under fullständigt, jag spelade också remastern och här är det ju än värre? Av någon anledning valde de att byta ut Truth/Doubt/Lie till Good Cop/ Bad Cop/ Accuse. Accuse kan jag köpa någonstans men som du säger, det är verkligen inte särskilt begripligt. Jag körde en guide under tiden jag spelade då jag helt enkelt inte orkade med det usla systemet..

Vänta va? De har gjort vad?? Jag har inte spelat remastern, men om de bytt systemet till det där så sabbar det ju hela grejen? Då kan ju inte alls dialogvalen stämma i förhören?


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Vänta va? De har gjort vad?? Jag har inte spelat remastern, men om de bytt systemet till det där så sabbar det ju hela grejen? Då kan ju inte alls dialogvalen stämma i förhören?

Jupp, här hittar du en förklaring till hur de tänkte med remastern..

https://www.eurogamer.net/articles/2017-11-09-la-noire-remast...

Nej, en hel del dialoger blir verkligen konstiga.

Medlem

Helt magiskt spel, action scenerna är lika stolpiga som ex gta 4 men den övergripande storyn som går som en röd vacker tråd genom alla uppdrag,hyfsat mycket mörker är det också.

Jag vill främst bara ha mer av det, ge oss ett Chicago Noir eller kanske London??

Skribent
Skrivet av greb1989:

Jupp, här hittar du en förklaring till hur de tänkte med remastern..

https://www.eurogamer.net/articles/2017-11-09-la-noire-remast...

Nej, en hel del dialoger blir verkligen konstiga.

Det verkar ju som "doubt" var problemet, och jag kan lite hålla med om resonemanget där. Men varför ändra alla valen? Nåväl, jag gillade spelet i orginalutformning way back. Dock ett spel jag kände hade kunnat bli så mycket bättre än det faktiskt blev. Öppna världen är tex inte alls utnyttjad och blir bara som en onödigt stor kuliss. Spelet hade lika gärna kunnat vara indelat i banor.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Det verkar ju som "doubt" var problemet, och jag kan lite hålla med om resonemanget där. Men varför ändra alla valen? Nåväl, jag gillade spelet i orginalutformning way back. Dock ett spel jag kände hade kunnat bli så mycket bättre än det faktiskt blev. Öppna världen är tex inte alls utnyttjad och blir bara som en onödigt stor kuliss. Spelet hade lika gärna kunnat vara indelat i banor.

Ja, doubt var väl ingen höjdare men tycker ändå att skulle dem ändra kunde de lika gärna ändrat ordentligt? Nu blev det någon halvmesyr som inte direkt blev tydligare. Jag tycker ändå världen håller, visst finns det bra mycket bättre men själva känslan av att susa omkring i ett 40-talets LA är ändå härlig. Det jag nästan tyckte var mest weird var hur man helt tagit bort havet(?) Ett spel som ska utspela sig i LA och så får du inte en skymt av hav? Obegripligt.

Medlem

Skulle köra igenom spelet igen för någon månad sedan på och (körde Xbox 360 när det var nytt) men var begränsad till full HD och kändes väldigt föråldrat så slutade efter att jag blivit uppgraderad från trafikpolis.
Tyckte om spelet när det var nytt.

Skribent
Skrivet av greb1989:

Ja, doubt var väl ingen höjdare men tycker ändå att skulle dem ändra kunde de lika gärna ändrat ordentligt? Nu blev det någon halvmesyr som inte direkt blev tydligare. Jag tycker ändå världen håller, visst finns det bra mycket bättre men själva känslan av att susa omkring i ett 40-talets LA är ändå härlig. Det jag nästan tyckte var mest weird var hur man helt tagit bort havet(?) Ett spel som ska utspela sig i LA och så får du inte en skymt av hav? Obegripligt.

Ja det är väl mer det att stämningen i världen är härlig, men att den är underanvänd. Nu menar jag inte att det behöver vara en miljard utropstecken som i AC, men att öppna världen haft någon form av mening. Som det är nu hade det fungerat lika bra att ha cutscenes där du åker mellan brottplatserna och på så vis får dialogerna mellan poliserna, sen en "bana" på brottsplatsen. Hade säkert löst problemet med optimeringen i spelet också. Men sen vet jag ju att spelet hade en komplicerad utveckling så jag gissar de hade andra ambitioner med öppna världen i början, något som sen blivit nerskalat.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Spelade också detta 2021. Håller med om betyget, bra spel. Stort minus för 30 FPS-cappen dock.


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem

Urbota korkat spel. Man ska gissa om en person ljuger eller inte beroende på om dom sitter och gör dumma ansiktsuttryck… hur verkligt är det? Om man inte känner en människa så kan man ju aldrig veta om en människa ljuger eller inte OM man inte ställer frågor som man redan vet svaret på.
Sen är kontrollen sjukt styltigt, hade detta spel släppts av någon annan än rockstar så hade ingen pratat om det idag.

Skribent
Skrivet av Dohman:

Spelade också detta 2021. Håller med om betyget, bra spel. Stort minus för 30 FPS-cappen dock.

Beror inte detta på just ansiktsuttryckssystemet? Har för mig att jag läste det någonstans att om du kör upp spelet i 60 FPS så flippar det ur då allt är byggt på 30 FPS.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Beror inte detta på just ansiktsuttryckssystemet? Har för mig att jag läste det någonstans att om du kör upp spelet i 60 FPS så flippar det ur då allt är byggt på 30 FPS.

Jo, säkert. Samma sak med Skyrim där man var tvungen till att modda bort introt om man körde mer än 60 FPS, annars flög hästvagnen.

Men nu finns det säkert moddar för det här, fan vet.


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem
Skrivet av McRaoul:

Urbota korkat spel. Man ska gissa om en person ljuger eller inte beroende på om dom sitter och gör dumma ansiktsuttryck… hur verkligt är det? Om man inte känner en människa så kan man ju aldrig veta om en människa ljuger eller inte OM man inte ställer frågor som man redan vet svaret på.
Sen är kontrollen sjukt styltigt, hade detta spel släppts av någon annan än rockstar så hade ingen pratat om det idag.

Fast nu har du ju missuppfattat lite, bevisen spelar såklart in i det här också. Tillsammans med det du lärt dig kring bevis och vittnen etc så kan du tillsammans med ansiktena göra en samlad bedömning. Det är dock inte särskilt smidigt och därför rekommenderar jag att om man är sugen på att spela igenom spelet så gör man bäst i att använda sig av en guide.

Håller inte riktigt med dig angående sista stycket, när detta släpptes så var det ju nyskapande på ett sätt vi inte hade sett tidigare.

1
Skriv svar