Microsoft sa nej till GTA 3 till Xbox - trodde inte på idén

Robot
Microsoft sa nej till GTA 3 till Xbox - trodde inte på idén

“Tror inte spelet kommer klara av övergången från 2D”

#gta-3, #microsoft, #rockstar, #xbox


Medlem

Nu har jag inte testat Xbox versionen av GTA 3, vice city samt san andreas. Men på min PS2 är de väldigt fula samt har helt kass prestanda. Vi måste haft helt andra krav i början av 00 talet.

Medlem

Piuuh... 😰 tur att det inte blev en succé...


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem

galet att det bara gick ett år mellan GTA3 och vice city

vid det här laget skulle det inte förvåna mig om det hinner gå 10 år sedan GTA5 innan vi hör nåt om GTA6.

NuZ
Testpilot

Haha såg det i dokumentären de släppt. De är ärliga om det iaf och tur att spelet inte blev sådan succé…..


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Nu har jag inte testat Xbox versionen av GTA 3, vice city samt san andreas. Men på min PS2 är de väldigt fula samt har helt kass prestanda. Vi måste haft helt andra krav i början av 00 talet.

xbox versionerna har stabilare fps och smått bättre grafik

Medlem
Skrivet av tuckdragon:

xbox versionerna har stabilare fps och smått bättre grafik

https://youtu.be/gMayMKq7kc0

Jo det kan jag tänka mig det är ju en ganska mycket bättre konsol. Tyvärr hade vi bara PS2 samt Gamecube i min kompiskrets på den tiden.

Inaktiv
Skrivet av Lilagröt:

Nu har jag inte testat Xbox versionen av GTA 3, vice city samt san andreas. Men på min PS2 är de väldigt fula samt har helt kass prestanda. Vi måste haft helt andra krav i början av 00 talet.

Tyckte även i början av 00-talet att de var väldigt fula när jag jämförde med andra spel.
Men de var ändå roliga att spela.

Medlem

Är ju bara att kolla på Microsofts fullständiga misshandel av Rare för att se hur det toppstyrda kostymnisseföretaget helt saknade vision och kreativitet fram tills nyligen. Brun sörja med Gears of War och generisk rymdtristess med Halo var det enda som pumpades ut i drygt 20 år.

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Tyckte även i början av 00-talet att de var väldigt fula när jag jämförde med andra spel.
Men de var ändå roliga att spela.

Reagerade inte på hur fult det var. Karaktärerna är ju monstruösa, iaf i dagens mått mätt, men fordon och omgivning var inget jag reagerade något nämnvärt på, back in the day. Jag hade iofs ett N64 på den tiden, så var väl van 😳

Medlem
Skrivet av kebbe:

Är ju bara att kolla på Microsofts fullständiga misshandel av Rare för att se hur det toppstyrda kostymnisseföretaget helt saknade vision och kreativitet fram tills nyligen. Brun sörja med Gears of War och generisk rymdtristess med Halo var det enda som pumpades ut i drygt 20 år.

Jo, men kan ju hoppas de lärt sig något av det. Företag som MS borde kunna ge lite friare tyglar och lyssna på vad folk vill ha... Risken är kanske att de inte tjänar lika mycket pengar dock...

Medlem

GTA 3 var revolutionerande när det kom med en enorm stad i 3d med olika fordon och fotgängare. Det som inte var revolutionerande var de totalt hjärndöda uppdragen med en dialog som är komiskt dålig. Att spela GTA 3 idag är en delad upplevelse där gameplay fortfarande håller en hyfsat rolig nivå att bara köra runt och lyssa på radio men där uppdragen/story är under all kritik.

Medlem

Det är lätt att vara efterklok. GTA 1 och 2 var väl inga absoluta toppspel direkt, och sålde sådär. Runt 7/10 och GTA 2 verkar ligga på 68e plats av mest sålda spel till PS1 (efter ett Rugrats-spel). https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_best-selling_PlayStatio...

Ganska bra spel att göra uppföljare på, men enorma risker med tanke på 3D, ny konsol, m.m.

Gnällkuk
Skrivet av kebbe:

Är ju bara att kolla på Microsofts fullständiga misshandel av Rare för att se hur det toppstyrda kostymnisseföretaget helt saknade vision och kreativitet fram tills nyligen. Brun sörja med Gears of War och generisk rymdtristess med Halo var det enda som pumpades ut i drygt 20 år.

Ja, jävlar vilket lyft det blivit sedan uncle Phil kom!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Löfbergs lila:

Tkr MS var bäst de första åren, med Xbox och första åren av XB360.

Då försökte d verkligen. Ser inte var d skulle göra bättre ifrån sig nu.

Dom koncentrerar sig pånspel och släpper på PC.
Xbox är typ död som hårdvara, enbart för dom som inte har dator men annara är det så basic som der bara är.
Det är ett bra beslut annars hade xbox gått under.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Hoppas att de tagit lärdom av detta och håller sig nyktra på jobbet framöver, men det var väl säkert vanligare på den tiden.
Kan dock inte påstå att jag är förvånad i och för sig, med tanke på hur Ballmer agerade på scen.
Hoppas att de fått rehabilitering och mår bra idag, det är ju som jag förstått det inte så lätt att sluta heller.

När det kommer till GTAs populäritet så tror jag att PC var deras största plattform innan 3:an, det var i alla fall där jag spelade 1:an och 2:an, riktigt roliga och omtalade spel redan på den tiden.
Jag har inte ens spelat 3:an utan kom tillbaka igen på 4:an istället.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Dom koncentrerar sig pånspel och släpper på PC.
Xbox är typ död som hårdvara, enbart för dom som inte har dator men annara är det så basic som der bara är.
Det är ett bra beslut annars hade xbox gått under.

Tror du är på rätt spår. De bygger ett ekosystem där spelportfoljen är det viktiga. Då är man mer immun och snabbare på bollen vid framtida riktningaförändringar av marknaden. Konsol? PC? Streaming? De täcker in allt men nyckeln är ekosystemet som de bygger upp och har i grunden för allt de gör nu.

Medlem
Skrivet av Löfbergs lila:

Windows satsningen är förstås grymt för d som spelar spel på dator. Spelen i sig tycker jag inte är lika bra som 2001-2009/2010, nämnda cykeln Forza/Halo/Gears + occasional trasselprojekt har ju varit sedan dess.

Smaken är ju som alltid personligen vad man gillar eller inte, men som jag sa. Skulle dom bara hålla sig till konsolen Xbox och bara spel till den skulle Xbox nog inte funnits idag.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Verkar inte som att Rockstar heller trodde på det

Sam from RS came and pitched. He was really excited about one game - a sure hit - and much less so about another, which he left to the end. That last five minutes was GTA3. The exciting game he was pushing? Austin Powers. True story.

NGL- I was skeptical about the transformation of GTA - a 2D game - into 3D. And I was wrong. But so was everyone else in that room. It goes to show you what big experts we all were.

Seamus Blackley
https://twitter.com/SeamusBlackley/status/1470925951311564801

Inaktiv
Skrivet av Weeks_death:

Reagerade inte på hur fult det var. Karaktärerna är ju monstruösa, iaf i dagens mått mätt, men fordon och omgivning var inget jag reagerade något nämnvärt på, back in the day. Jag hade iofs ett N64 på den tiden, så var väl van 😳

Själv jämförde jag på den tiden med andra PS2 spel som Grand Turismo 3 där fordonen var väldigt snygga och sen spelade jag även Metal Gear Solid 2 på min PS2 och karaktärerna där såg ju bättre ut än på GTA.
Men på GTA lades det väl istället mer fokus på att det skulle vara en ”stor” stad där man kunde åka fritt och begå brott, så det blev väl inte lika mycket fokus på fordon och karaktärer.
Sen kanske det hade varit för krävande för spelen på den tiden att ha både snygga karaktärer, fordon plus en stor värld.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Är ju bara att kolla på Microsofts fullständiga misshandel av Rare för att se hur det toppstyrda kostymnisseföretaget helt saknade vision och kreativitet fram tills nyligen. Brun sörja med Gears of War och generisk rymdtristess med Halo var det enda som pumpades ut i drygt 20 år.

00-talet var typ spelvärldens brungråa era 😝

Medlem
Skrivet av androsynth:

00-talet var typ spelvärldens brungråa era 😝

GTA 3 är ju också väldigt mörkt, gick solen någonsin upp i det spelet?
Jag känner personligen att GTA var ju ett superpopulärt demospel, sen GTA 2 blev lite flopp, GTA 3 visade framtiden, men det var Vice City som gjorde det till den serie det är idag.

Medlem
Skrivet av Håkan:

GTA 3 är ju också väldigt mörkt, gick solen någonsin upp i det spelet?
Jag känner personligen att GTA var ju ett superpopulärt demospel, sen GTA 2 blev lite flopp, GTA 3 visade framtiden, men det var Vice City som gjorde det till den serie det är idag.

Och fanns det andra väder än mulet i GTA3? Det var nog i Vice City vi för första gången slapp ta D-vitamintillskott 😄

Medlem

Säger bara det, ÄNTLIGEN en dokumentär som har undertexter som ÄR på riktigt och inte automatiskt engelska. Det finns säkert några men många gånger jag letat efter dokumentärer om spel eller annat så har de inte undertext. Bra grej jag vill ha tummen upp för!

Finns ju många som hör sämre eller har svårt att hänga med i tal.

Skribent
Skrivet av androsynth:

Och fanns det andra väder än mulet i GTA3? Det var nog i Vice City vi för första gången slapp ta D-vitamintillskott 😄

Men visst är 3an i Liberty City? (NYC), där är det ju bara mulet och regnar? (i alla fall när jag varit där haha)


signatur

"Writer and Fighter"

Inaktiv
Skrivet av Johan Lorentzon:

Men visst är 3an i Liberty City? (NYC), där är det ju bara mulet och regnar? (i alla fall när jag varit där haha)

Det stämmer att det är Liberty City

1
Skriv svar