Ska dra igång och spela lite Dragon Quest igen.

Inaktiv
Ska dra igång och spela lite Dragon Quest igen.

Nu har jag bestämt mig!
Eller har jag verkligen gjort det?

Det kan vara svårt att få ork att dra igång med något spel ibland. Det finns så mycket andra spel som jag vill spela både sådant som jag redan har och sådant som jag vill köpa. Ibland är det spel som jag vill passa på att köpa innan de blir för dyra.

Igår köpte jag Dragon Quest VIII (3DS spelet) och Dragon Quest VI. (DS spelet)
Detta är två spel som jag har för mig är väldigt dyra i USA. Såg en video i början av året där det var en person som berättade att Dragon Quest VIII släpptes till Nintendo 3DS i slutet av 3DS tid och därför var det inte så många som köpte det spelet och detta var tydligen anledningen till att det hade ökat i värde.
Som tur vad har det spelet inte blivit så dyrt här än, köpte det för strax under 500 kronor på RetroSpelbutiken, men vill samtidigt ha det innan det går upp i värde.
Dragon Quest VI är ett spel som håller på att bli ganska dyrt och det kostar just nu strax under 800 kronor. Lite i det dyraste laget därför tvekade jag en stund innan jag köpte det men jag har för mig att både Dragon Quest IV och Dragon Quest V är betydligt dyrare till DS om man får tag på de.

När jag får hem dessa spelen så har jag alla i huvudspelen i Dragon Quest serien förutom Dragon Quest IV och Dragon Quest V och förstås har jag ju inte Dragon Quest X eftersom det bara har släppts i Japan.
Dragon Quest X är ju ett onlinespel men det kommer att släppas en offline version av spelet och den versionen tror jag att den kan tillslut bli översatt och släppt här i väst.
Sen får jag bara hoppas på att även trilogin med Dragon Quest IV, V och VI kommer återsläppas snart precis som med Dragon Quest I, II och III för några år sedan. För det skulle vara kul att ha alla de spelen i min samling men att betala över tusen kronor för ett spel är lite för maffigt för mig.

Ja, jag satte mig faktiskt en stund idag och spelade Dragon Quest VII. Det är kul att försöka komma in i något eller några andra spel under tiden som man väntar på att något annat spel ska släppas.

Dragon Quest är fina grejer! Jag är riktigt sugen på remaken av DQ3, ett av mina favoritspel. Framtiden ser ju spännande ut med DQ12 också, och det ska bli kul att äntligen få testa DQ10 när väl offline-varianten släpps här (för det måste den väl göra... eller?).

Skulle nog säga att DQ-serien är en av få spelserier där varje titel i huvudserien håller genuint hög klass... Det finns verkligen inga stinkare, alls. Sjukt imponerande med tanke att den hållit på sedan 80-talet.

Inaktiv
Skrivet av Sebastian Lind:

Dragon Quest är fina grejer! Jag är riktigt sugen på remaken av DQ3, ett av mina favoritspel. Framtiden ser ju spännande ut med DQ12 också, och det ska bli kul att äntligen få testa DQ10 när väl offline-varianten släpps här (för det måste den väl göra... eller?).

Skulle nog säga att DQ-serien är en av få spelserier där varje titel i huvudserien håller genuint hög klass... Det finns verkligen inga stinkare, alls. Sjukt imponerande med tanke att den hållit på sedan 80-talet.

Förr eller senare så borde ju offline versionen av DQ X släppas här tycker jag, även att inget i nuläget är bekräftat.

Medlem

Har inte försått charmen med DQ-serien. Jag älskar jrpgs, men ser inte någon "USP" I DQ förutom att det är lite gulligt? Gav något DQ ett försök här som släpptes på gamepass för några månader sen. Kom väl 20-30 timmar men la ner.. kände inte att det fanns något unikt ? Älskade senaste tales of (arise) . Hjälp mig förstå storheten i DQ ? Lossnar det senare och blir någon powerfantasy eller är storyn så himla bra vad det lider? För för mig känns det så himla... lagom? Rpg-mall 101 typ.

Skrivet av bulleboss:

Har inte försått charmen med DQ-serien. Jag älskar jrpgs, men ser inte någon "USP" I DQ förutom att det är lite gulligt? Gav något DQ ett försök här som släpptes på gamepass för några månader sen. Kom väl 20-30 timmar men la ner.. kände inte att det fanns något unikt ? Älskade senaste tales of (arise) . Hjälp mig förstå storheten i DQ ? Lossnar det senare och blir någon powerfantasy eller är storyn så himla bra vad det lider? För för mig känns det så himla... lagom? Rpg-mall 101 typ.

Alla kan ju inte gilla allt, eller?

Alltså, DQ-serien är konservativ och lite träig ibland. Att den kan uppfattas som generisk beror väl mycket på att serien i stort sett skapade hela j-rpg-genren och alla andra j-rpg som kommit därefter har inspirerats av DQ i nån mån. Utan DQ inget Final Fantasy... eller Tales of.

Även om varje spel har sin unika identitet så har utvecklarna också varit måna om att bevara seriens ursprung och DNA sedan del ett. DQ-serien har väl egentligen inte varit revolutionerande för genren sedan typ DQ4 kanske, men jag tror att fans som jag uppskattar spelen för att de genomgående håller sjukt hög kvalitet och helt enkelt är gedigna rpg-spel. USP-grejer i DQ är väl Sugiyamas klassiska musik, Toriyamas karaktärs- och fiendedesign, Horiis mysiga stories och så vidare...

Jag tänker att DQ-serien är riktigt bra på att leverera vad den vill leverera, vilket är ett traditionellt och klassiskt j-rpg av den gamla skolan. Med det sagt så behöver ju inte alla gilla just den typen av j-rpg-spel. Finns ju mycket att välja bland idag.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Alla kan ju inte gilla allt, eller?

Alltså, DQ-serien är konservativ och lite träig ibland. Att den kan uppfattas som generisk beror väl mycket på att serien i stort sett skapade hela j-rpg-genren och alla andra j-rpg som kommit därefter har inspirerats av DQ i nån mån. Utan DQ inget Final Fantasy... eller Tales of.

Även om varje spel har sin unika identitet så har utvecklarna också varit måna om att bevara seriens ursprung och DNA sedan del ett. DQ-serien har väl egentligen inte varit revolutionerande för genren sedan typ DQ4 kanske, men jag tror att fans som jag uppskattar spelen för att de genomgående håller sjukt hög kvalitet och helt enkelt är gedigna rpg-spel. USP-grejer i DQ är väl Sugiyamas klassiska musik, Toriyamas karaktärs- och fiendedesign, Horiis mysiga stories och så vidare...

Jag tänker att DQ-serien är riktigt bra på att leverera vad den vill leverera, vilket är ett traditionellt och klassiskt j-rpg av den gamla skolan. Med det sagt så behöver ju inte alla gilla just den typen av j-rpg-spel. Finns ju mycket att välja bland idag.

Vilket underbart svar! Tack
Men då vet jag att DQ inte är för mig, tack igen !
Jag har ju inte hängt med serien så har 0 relation, det betyder nog en hel del i det här fallet.

1
Skriv svar