FZ 25 år - Vi ultra-dör i Unreal Tournament och minns spelåren som gått - med gamla och nya medarbetare

Robot
FZ 25 år - Vi ultra-dör i Unreal Tournament och minns spelåren som gått - med gamla och nya medarbetare

Häng med oss när vi minns höjdpunkter från ett kvarts sekel.

#fz-25-år, #unreal-tournament


Medlem

unreal tournament var jävligt bra alltså!


signatur

//monster

Medlem

UT har man spelat många timmar.

(Btw denna videon är ett praktexempel på hur jäkla tråkigt det är att spela med snipers med i matchen.)


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Fint spel. Sniper arena var i princip det enda jag körde, tillsammans med monster hunt och bunny track.

Medlem

Calle 100% fokus...

Medlem

Till Calles försvar så var ju Quake å UT två helt olika spel

Medlem

Unreal Tournament från 1999 är nog mest spelade multiplayeer för mig, tror cs b6 hamnade snett under.

Körde bara vanilla utan mods,


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Blev sugen på att installera om UT ånyo


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

UT har jag alltid installerat!

Ion
Medlem

Vi kör ofta UT99 på företagslanen, kan tipsa om OpenGL-drivaren, den tar bort muslagget bl.a. (ja du läste rätt): https://www.cwdohnal.com/utglr/

Medlem

Verkligen grymt spel.
Ett av de allra första som installerades på datorn man fick som julklapp 2001.
Älskar artstylen, grymma vapnen, ljudbilden, den otroligt feta musiken, tournament-upplägget och framförallt den fenomenala AI'n.

Kommer ihåg att jag för lääängesedan joinade en server, men att det bara var en spelare inne så vi körde ett gäng matcher och minns att det var svårt emellanåt, men personen svarade aldrig på det jag skrev... sedan insåg jag att det var en bot. 😂

De uppföljande UT-titlarna föll aldrig mig i smaken. Tyckte att de vart lite löjlig art-direction och dåligt röstskådespel på gliringarna.
Vart sugen när jag såg er köra, så jag hoppade in och vart sittandes i ett par matcher. Helt otroligt spel även om man inte kör Online / LAN. Som sagt, så är AI'n äckligt smart.

1440p, med tillagda reflektioner, HD texturer och Ambient Occlusion. Snuskigt snyggt! 😁

Snacka om fröjd att avnjuta i 170 knutar i sekunden. Såklart med 120% speed i GameplayOptions!

ELF
Medlem

@Razken Wöw, får nog ta en titt på grafikmoddar. Ser ju snuskigt bra ut.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av Razken:

Verkligen grymt spel.
Ett av de allra första som installerades på datorn man fick som julklapp 2001.
Älskar artstylen, grymma vapnen, ljudbilden, den otroligt feta musiken, tournament-upplägget och framförallt den fenomenala AI'n.

Kommer ihåg att jag för lääängesedan joinade en server, men att det bara var en spelare inne så vi körde ett gäng matcher och minns att det var svårt emellanåt, men personen svarade aldrig på det jag skrev... sedan insåg jag att det var en bot. 😂

De uppföljande UT-titlarna föll aldrig mig i smaken. Tyckte att de vart lite löjlig art-direction och dåligt röstskådespel på gliringarna.
Vart sugen när jag såg er köra, så jag hoppade in och vart sittandes i ett par matcher. Helt otroligt spel även om man inte kör Online / LAN. Som sagt, så är AI'n äckligt smart.

1440p, med tillagda reflektioner, HD texturer och Ambient Occlusion. Snuskigt snyggt! 😁
https://i.imgur.com/47gORAQ.jpg

https://i.imgur.com/yCVPlb6.jpg

https://i.imgur.com/S6CHBAd.jpg

https://i.imgur.com/pu8GPT1.jpg

https://i.imgur.com/eFZ8HGH.jpg

Snacka om fröjd att avnjuta i 170 knutar i sekunden. Såklart med 120% speed i GameplayOptions!

Vilka moddar användar du?


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av ELF:

@Razken Wöw, får nog ta en titt på grafikmoddar. Ser ju snuskigt bra ut.

Ja, det ser otroligt läckert ut, speciellt i rörelse. 😃

Skrivet av magma:

Vilka moddar användar du?

Ärligt talat kommer jag inte ihåg allt jag har klämt in... 😁 UT99 mappen är typ 20gig stor.

Men av de zipparna jag verkar ha sparat så är det:
UT-Unreal-4K-Textures.
UT99 HD Skins v3.1 (dock så funkar högupplösta vapen endast på practise sessions om jag minns rätt).
DX11 Renderer. (Det finns en tesselation-funktion i renderaren som gör att vapnen ser rundare ut och passar bättre ihop med de glänsiga reflektionerna. Det har jag valt att stänga av då jag gillar den skarpa, kantiga original-looken mer.
Nu kommer jag inte ihåg om det var renderaren eller HD Skins patchen de hade ändrat värderna för vapnens position när man körde widescreen. Men kommer ihåg att jag ändrade till classic, för de nyare riktningen var helt fel enligt mitt tycke.
Normal-Height-Maps är också tillagt.
Även Unreal 496 patchen.

Det finns ytterligare moddar att lägga till såsom Raytracing tillsammans med Reshade.
Har dock själv inte lagt in det då jag tycker det jag åstakommit är mer än tillräckligt. Men det är fortfarande häftigt att det finns möjlighet och ibland ser det riktigt snyggt ut när väggar och sånt lyses upp.

Mycket finns att läsa och hämta på ModDB
Och länkar även ett urval av videos en Youtuber har gjort som demonstrerar modarna.

Medlem

Skulle vara intressant att se om ett unreal spel kommer till konsol någon gång i framtiden. Tror att dom kan dra in riktigt mycket på säsonger skins mm.

Medlem

Haha minns när jag köpte voodoo5 5500 för köra 32bit och minns grafiken och musiken som riktigt bra på den tiden.

Minns också hötorget där datahallen Matrix fanns. Spelade med min gamla klasskompis och körde rocket launcher där man man kan styra raketen rakt på måltavlan. Självklart lurade jag min polare att stå kvar ngnstans så raketen åkte på honom...hahaha
"Didn't see it coming"

Som sagt sköna tider men sånt försvann tyvärr.

Medlem
Skrivet av Razken:

Ja, det ser otroligt läckert ut, speciellt i rörelse. 😃

Ärligt talat kommer jag inte ihåg allt jag har klämt in... 😁 UT99 mappen är typ 20gig stor.

Men av de zipparna jag verkar ha sparat så är det:
UT-Unreal-4K-Textures.
UT99 HD Skins v3.1 (dock så funkar högupplösta vapen endast på practise sessions om jag minns rätt).
DX11 Renderer. (Det finns en tesselation-funktion i renderaren som gör att vapnen ser rundare ut och passar bättre ihop med de glänsiga reflektionerna. Det har jag valt att stänga av då jag gillar den skarpa, kantiga original-looken mer.
Nu kommer jag inte ihåg om det var renderaren eller HD Skins patchen de hade ändrat värderna för vapnens position när man körde widescreen. Men kommer ihåg att jag ändrade till classic, för de nyare riktningen var helt fel enligt mitt tycke.
Normal-Height-Maps är också tillagt.
Även Unreal 496 patchen.

Det finns ytterligare moddar att lägga till såsom Raytracing tillsammans med Reshade.
Har dock själv inte lagt in det då jag tycker det jag åstakommit är mer än tillräckligt. Men det är fortfarande häftigt att det finns möjlighet och ibland ser det riktigt snyggt ut när väggar och sånt lyses upp.

Mycket finns att läsa och hämta på ModDB
Och länkar även ett urval av videos en Youtuber har gjort som demonstrerar modarna.
https://youtu.be/SL1s4HFwSqs

https://youtu.be/zlw2K8dYRKM

Löser det problemet med ett stort crosshair?

Medlem

Det var ju så sjukt snyggt när man såg modellerna första gången XD Ja, tiden går framåt

Hade varit kul att se första riktiga Unreal. DET var en stor grej när det kom.


signatur

K9
:.:

Avstängd

Fantastiskt bra lir, tar ett nytt UT före allt som släpptes under 2021, alla dagar i veckan

Medlem
Skrivet av Kolan:

Löser det problemet med ett stort crosshair?

Vet inte riktigt vad du menar, men det går att ändra crosshair-typ och även storlek på alla HUD element ifall jag minns rätt.
Kör med "dot" sikte och tycker det är det bästa. Går säkert att modda in eget beroende på smak.

Medlem
Skrivet av Razken:

Vet inte riktigt vad du menar, men det går att ändra crosshair-typ och även storlek på alla HUD element ifall jag minns rätt.
Kör med "dot" sikte och tycker det är det bästa. Går säkert att modda in eget beroende på smak.

Så här ser mitt sikte ut. Kan gissa att det har något med upplösningen att göra eftersom det är så stort. Svårt att sikta rätt med det

Medlem
Skrivet av Kolan:

Så här ser mitt sikte ut. Kan gissa att det har något med upplösningen att göra eftersom det är så stort. Svårt att sikta rätt med det

https://i.imgur.com/27lW4v8.png

Slog en snabbsök och fick fram denna: CrosshairScaler
Fråga mig inte hur man använder den, verkar va ett jäkla bök att ändra storlek osv. 😛 Inget jag fördjupat mig i då jag tycker det funkar klockrent som det är.
Vilken upplösning kör du på föresten? Använder du DirectX11 eller OpenGL renderaren? Rekommenderas att köra någon av dessa och även höja taket för fps i render-preferences.

Du vet säkert om det, men det finns väldigt många inställningar som man göra "on the fly" i renderaren ifall du går på Escape, Tools, System console och matar in: preferences
(Går säkert att skriva i vanliga konsolen också via snabbknapp.)

Medlem
Skrivet av Razken:

Slog en snabbsök och fick fram denna: CrosshairScaler
Fråga mig inte hur man använder den, verkar va ett jäkla bök att ändra storlek osv. 😛 Inget jag fördjupat mig i då jag tycker det funkar klockrent som det är.
Vilken upplösning kör du på föresten? Använder du DirectX11 eller OpenGL renderaren? Rekommenderas att köra någon av dessa och även höja taket för fps i render-preferences.

Du vet säkert om det, men det finns väldigt många inställningar som man göra "on the fly" i renderaren ifall du går på Escape, Tools, System console och matar in: preferences
(Går säkert att skriva i vanliga konsolen också via snabbknapp.)

Jag kör med OpenGL och 1920x1080p. Hittade detta:

"If you are playing on an ACE enabled server (most decent servers should be), then type mutate ace crosshairscale -1.0 in the console to dynamically adjust the crosshair to your resolution, or use a positve number to fix it to a set size."

Det fungerar, men dock bara på någon enstaka server jag har sparad i favoriter. Går jag in på en annan server så är det uppförstorat igen. Så ska testa att lägga in det du skrev i ett tidigare inlägg. Men det får bli efter jul

1
Skriv svar