Embracer har köpt upp franska brädspeljätten Asmodee

Robot
Embracer har köpt upp franska brädspeljätten Asmodee

Embracer ger sig in på analogt spelande.

#Asmodee, #Embracer-group, #brädspel


Medlem

Nu kan man kanske snart spela brädspel med varandra genom Twitch.

Medlem

Asmodee har själva köpt en del andra bolag tidigare. T.ex. Fantasy Flight Games (Star Wars m.m.) och Z-man games (Pandemic) ingår i köpet.

Skribent

Framtiden med brädspel och AR är i min fantasi riktigt häftigt. Hoppas det blir verklighet och en hyfsat normal prisnivå.

Medlem

Undrar vad som händer när coronan börjar försvinna mera på riktigt, då kanske inte folk sitter och spelar Ticket to Ride så mycket längre?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Undrar vad som händer när coronan börjar försvinna mera på riktigt, då kanske inte folk sitter och spelar Ticket to Ride så mycket längre?

Menar du att Asmodee inte existerade innan corona?

Medlem
Skrivet av Bouncy:

Menar du att Asmodee inte existerade innan corona?

Nej, men att korona inte fanns för ett par år sedan och det har gått väldigt bra på sista och det kanske beror på det?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Framtiden med brädspel och AR är i min fantasi riktigt häftigt. Hoppas det blir verklighet och en hyfsat normal prisnivå.

Kolla in svenskutvecklade spelet Demeo, VR inte AR men endå.
Släpps en version för vanliga skärmar under nästa år.

Cards & Tankards är också ett, fast mer kort-spel.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skribent
Skrivet av Hipshot:

Nej, men att korona inte fanns för ett par år sedan och det har gått väldigt bra på sista och det kanske beror på det?

Det var på uppgång redan innan pandemin. Känner folk på World of Boardgame i Umeå och trenden de senaste 7-10 åren har varit spikrakt uppåt. Folk går tillbaka från det digitala och vill samlas runt bord igen. Marknaden för sådana spel är gigantik just nu, vilket är roligt.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Nej, men att korona inte fanns för ett par år sedan och det har gått väldigt bra på sista och det kanske beror på det?

Brädspel har definitivt fått en "upp" av pandemin, men det var redan exploderande före.

Asmodee's uppköp av FFG är dock något av det värsta som hänt inom branschen då så gott som ALLT som har med FFG att göra blivit sämre sedan dess.
Det senaste är hur de hanterat flytten av deras Star Wars spel från FFG till Atomic Mass, något som i sig inte behövde vara dåligt men slutade med vad som måste ses som ett totalt haveri.
Nu återstår att se om något av dessa spel överlever 2022 ens...

X-wing har gått från det mest säljande figurspelet i världen till ett döende spektakel på ett par år, allt under Asmodees vingar. Säger inte att de ensamt är skyldig till det, men definitivt ansvarig.

Och då har jag inte ens nämnt alla spel som trots stor popularitet och bra försäljning lämnades att dö långt före sin tid.
Nä, asmodee ger jag inte ett skit för, och nu kommer de vid rodret stå ännu längre ifrån de som saktiskt skapar spelen...

Är det något från FFG man önskar lägga till sin samling så rekommenderar jag att införskaffa det nu, är inte säkert att FFG eller dess nuvarande produkter officiellt finns kvar om ett par år. Tragiskt men möjligt.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Det var på uppgång redan innan pandemin. Känner folk på World of Boardgame i Umeå och trenden de senaste 7-10 åren har varit spikrakt uppåt. Folk går tillbaka från det digitala och vill samlas runt bord igen. Marknaden för sådana spel är gigantik just nu, vilket är roligt.

Mitt andra hem!

Hela WorldOfBoardgames är ju i sig ett bevis på hur brädspel som hobby vuxit senaste årtiondet!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Skribent
Skrivet av Soulless:

Mitt andra hem!

Hela WorldOfBoardgames är ju i sig ett bevis på hur brädspel som hobby vuxit senaste årtiondet!

Nu är jag ingen jättebrädspelsnörd, men spelar Gloomhaven och lite annat. Jag sörjer dock att de flyttade från Carlshem, vi bor på Tomtebo så det var en bra ursäkt att ta en promenad dit bort med barnen och titta på alla spel och Lego. Nu måste man ju ta bilen, men å andra sidan är det kul och se hur de växt!


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Nu är jag ingen jättebrädspelsnörd, men spelar Gloomhaven och lite annat. Jag sörjer dock att de flyttade från Carlshem, vi bor på Tomtebo så det var en bra ursäkt att ta en promenad dit bort med barnen och titta på alla spel och Lego. Nu måste man ju ta bilen, men å andra sidan är det kul och se hur de växt!

Eller hur!
Jag är dock en enorm brädspelsnörd, finns inget bättre sätt att spendera fritiden än runt ett bord med vänner, bedragandes och ljugandes för egoistiska intressen!

Jag köpte RoboRally hos dem då de höll till i en källarlokal på ålidhem centrum, måste vara minst 14 år sedan! Besökte dem några gånger för en del inköp när de höll till på Carlshem men sedan de flyttade till Mariedal känns det som jag periodvis bor där!
Men hur de växt på Mariedal är ju helt fantastiskt!

Ska erkänna att min första kärlek alltid varit Collectors Point som höll till nere på centrum men efter de stängde sin fysiska butik är det bara WoB som gäller numer!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Skribent
Skrivet av Soulless:

Eller hur!
Jag är dock en enorm brädspelsnörd, finns inget bättre sätt att spendera fritiden än runt ett bord med vänner, bedragandes och ljugandes för egoistiska intressen!

Jag köpte RoboRally hos dem då de höll till i en källarlokal på ålidhem centrum, måste vara minst 14 år sedan! Besökte dem några gånger för en del inköp när de höll till på Carlshem men sedan de flyttade till Mariedal känns det som jag periodvis bor där!
Men hur de växt på Mariedal är ju helt fantastiskt!

Ska erkänna att min första kärlek alltid varit Collectors Point som höll till nere på centrum men efter de stängde sin fysiska butik är det bara WoB som gäller numer!

Ja jag hade gärna spelat mer, men med barn och familj har det varit svårt att få ihop tid till sådant. Dock är jag fascinerad av brädspelskulturen och tittar gärna på den från utsidan.

Det är verkligen intressant och se hur de vuxit! Gillade också gå in på Collectors Point och jag saknar verkligen små nischade butiker som dessa, det har det svårt i dagens affärsläge. Burmans Musik är väl enda affären som lyckas överleva med en liten nisch i Umeå. Den hotas väl av nedläggning lite nu och då dock, men räddas av donationer från butiksbesökare vad jag förstått.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Jag tror det är ett riktigt smart köp av Embracer.
En del tror att det bara handlar om brädspel i traditionell mening men Asmodee är duktiga på att porta.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem

Fattar inte riktigt, har mer gått över till digitalt nästan helt. T.o.m för Settlers. Spelar ibland kring högtider med vänner och familj. Men det är kanske bara jag för kollegor och vänner verkar spela mycket.

Medlem

Tror trenden är åt båda håll. Alltså fler digitala spel som säljs som brädspel men även andra hållet med spel som blir digitala. Undrar om Twilight Imperium kommer som digital motsvarighet nu.

För övrigt är jag en av dem som ökat sin brädspelskollektion de senaste 10 åren. Började med att jag skaffade Gears of War the boardgame när det kom då jag och kompisen spelat spelen på X360 och jag ville ha något analogt att umgås kring. Sen blev det ett och annat brädspel till samlingen över åren.

Medlem

Hjälpte inte aktien idag

Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Tror trenden är åt båda håll. Alltså fler digitala spel som säljs som brädspel men även andra hållet med spel som blir digitala. Undrar om Twilight Imperium kommer som digital motsvarighet nu.

Jag vill spela mer TI men det är svårt för det kräver så stor investering av tid och utrymme.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Jag vill spela mer TI men det är svårt för det kräver så stor investering av tid och utrymme.

I hear you. Utrymme har jag. Tid, no so much

Medlem

Nu har de köpt ett gäng företag till. Det som sticker ut är Dark Horse vilket gör att man nu får mängder av IP man kan basera spel på.

1
Skriv svar