Senaste filmen du såg

Medlem

Såg nyligen Tenet igen.
Rörig och svår o hänga med i men något med den absurda storyn gör att jag gillar den skarpt! Bättre andra gången definitivt.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

The relic (1997): Är motsvarigheten till Alien fast detta utspelas helt i ett museum. Inga karaktärer som sticker ut nämnvärt men gillar man klassiska monsterfilmer (som mig) är detta värt en titt. Monstret ser ut att vara gjord med praktiska effekter, vilket är ett plus. Den har en relativt unik design också. Storyn är väl inte så mycket att hänga i granen men det finns några intressanta idéer här. Den är stundtals skrämmande också. Klart underskattad men inget oscarsmaterial direkt... rolig och annorlunda monsterfilm att se på en fredagskväll

Klart värd 7/10, starkt godkänd.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Flakmonkey

Tog mig i kragen och såg Star Wars: Episode IX - The Rise of Skywalker. Iom att man umgås i de kretsar och de sajter som man gör så hade man ju mest bara hört en massa skit om den, men jag gick in i den lika kravlöst som övriga filmer i serien sedan jag såg Episode One på bio och tyckte den var helt okej. Jo det känns som att många delar stressas igenom, men det är lite som med LOTR-filmerna att jag har svårt att se hur de inte skulle kunna göra det utan att ha en herrans massa filmer där det inte händer särskilt mycket. Vill man göra den typen av "djupdykningar" i karaktärer, sidohandlingar och händelser så lämpar sig böcker och TV-serier bättre där det finns tid för det.

Ingen jätteupplevelse alltså, men ångrar inte timmarna jag spenderade med den heller.

Medlem

Åkte och såg Spider-Man: No Way Home efter lunch.

Kul med callbacks till, och inslag från Raimi- och Webbfilmerna. Det var främst i samband med dessa ögonblick det drog i smilgroparna. Tom Holland passar i rollen som Peter Parker/Spider-Man, men likgiltigheten för omgivande karaktärer (Ned, MJ, May) är ganska hög. TikTok-humorn gick inte heller hem hos mig, men å andra sidan är det en Spider-Man för en ny generation.

Faktisk inspelning av mig efter biobesöket :


signatur

"I enjoy the sight of humans on their knees"

Medlem

Cannibal Holocaust, har inte vågat mig på den tidigare men såg den nu ikväll..

Usch och, jaa.. fy. Ångrar mig djupt.


signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

Medlem

Jag har under två veckor sett alla filmer från Marvel i kronologisk ordning och såg klart alla igår (saknas bara Eternals). Senaste och sista blev Spider man Far from Home. Har vissa dagar sett tre filmer på en dag och kan säga att det blev lite för mycket Marvel för min del.

Bra underhållning men nu när jag sett alla igen finns det många svaga filmer i serien enligt mig, lite för många. Någon enstaka guldklimp men allting handlar ju om smack och tycke.

Medlem

Såg om Dune på HBOMax, även om den var fruktansvärt mäktig på bio så kändes den bättre såhär andra gången, även fast det var på lillskärmen hemma. Sanslöst välgjord och jag kunde uppskatta den bättre i lugn och ro och väl utvilad till skillnad från sena visningen en vardag efter jobbet

Villeneuve kommer nu färdigställa första boken med "Part 2" och därefter kan det eventuellt bli "Dune Messiah" men hörde även att han tydligen är på gång att filmatisera en annan stor sci-fi bok, "Randevues with Rama" vilket kan bli en visuell upplevelse utan dess like! Om ryktet stämmer är även Morgan Freeman med här då han länge varit intresserad av att filmatisera boken då det enligt utsago är en av hans favoriter.

Och med nya teleskopet som förhoppningsvis skjuts upp framgångsrikt på julafton känns det som att framtiden för sci-fi nördar är väldigt ljus


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Såg faktiskt Top Gun för första gången i mitt liv igår. Kanonfilm, behöver inte säga mer än så.:)


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Skägg.
10 Chambers

Spider-Man. 6/5.


signatur

"The Sheltering Sky" med Debra Winger och John Malkovich.

Den får 4/5 tunnor säd.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

The Trip (2021) aka. I död och lust

Norsk skräck-komedi med mycket splatter. Riktigt kul ibland och den har sina äckel-brutala scener. Gillar man "Tucker & Dale vs Evil" eller norska "Död Snö-filmerna" så är det en inte så mycket bättre men ett välgjort skandinaviskt exemplar av genren. Noomi Rapace spelar en av huvudpersonerna.

4/5

https://m.imdb.com/title/tt13109952/?ref_=fn_al_tt_0

Skrivet av HylzaN 2-0:

Cannibal Holocaust, har inte vågat mig på den tidigare men såg den nu ikväll..

Usch och, jaa.. fy. Ångrar mig djupt.

Det är så illa alltså.

Älskar skräckfilm men har absolut en gräns jag inte vill passera. Hade faktiskt filmen i köpkorgen till halloween men det blev inte av. Men har öppnat upp för att se den.

Men det kanske är bäst att låta bli? Pallar inte tortyr och verklighetstroget gore.


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Fader Konungen:

Det är så illa alltså.

Älskar skräckfilm men har absolut en gräns jag inte vill passera. Hade faktiskt filmen i köpkorgen till halloween men det blev inte av. Men har öppnat upp för att se den.

Men det kanske är bäst att låta bli? Pallar inte tortyr och verklighetstroget gore.

Det finns ju värre, men har man svårt för det fetmarkerade är det en film att skippa, ja. Även om man inte ens ser filmen så är det en produktion värd att läsa om dock... Värt att notera att flertalet djur i filmen dödas på riktigt också.

Medlem

Fick feeling och så Armageddon igår.. Den var otroligt mycket sämre än vad jag mindes den som.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Det finns ju värre, men har man svårt för det fetmarkerade är det en film att skippa, ja. Även om man inte ens ser filmen så är det en produktion värd att läsa om dock... Värt att notera att flertalet djur i filmen dödas på riktigt också.

Om djur dödas på riktigt i filmen så tycker jag man ska skippa se den.

Medlem
Skrivet av Fader Konungen:

Det är så illa alltså.

Älskar skräckfilm men har absolut en gräns jag inte vill passera. Hade faktiskt filmen i köpkorgen till halloween men det blev inte av. Men har öppnat upp för att se den.

Men det kanske är bäst att låta bli? Pallar inte tortyr och verklighetstroget gore.

Ja det är en vidrig film. Helt sjuk, mådde faktiskt lite illa efter jag sett den


signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Det finns ju värre, men har man svårt för det fetmarkerade är det en film att skippa, ja. Även om man inte ens ser filmen så är det en produktion värd att läsa om dock... Värt att notera att flertalet djur i filmen dödas på riktigt också.

Blev väll även en rättegång då folk trodde det var en riktig snuff-film och skådespelarna fick delta under rättegången för att visa på att dem var fortfarande i livet.

Medlem

Såg Spider-man i helgen och jag blev tagen på sängen vad bra den var. Hade hållt mig från trailers så jag visste inget om den.

Medlem
Skrivet av magma:

The relic (1997): Är motsvarigheten till Alien fast detta utspelas helt i ett museum. Inga karaktärer som sticker ut nämnvärt men gillar man klassiska monsterfilmer (som mig) är detta värt en titt. Monstret ser ut att vara gjord med praktiska effekter, vilket är ett plus. Den har en relativt unik design också. Storyn är väl inte så mycket att hänga i granen men det finns några intressanta idéer här. Den är stundtals skrämmande också. Klart underskattad men inget oscarsmaterial direkt... rolig och annorlunda monsterfilm att se på en fredagskväll

Klart värd 7/10, starkt godkänd.

Hehe såg den med för några veckor sedan. Okej rulle, men blev lite förstörd i slutet när monstret kom ut i ljuset o man då såg den dåliga datoranimationen.

ZF
Medlem

Såg "Skjelvet". Norge av alla ställen visar Hollywood var skåpet står innan det faller omkull när det gäller naturkatastrofer.

(på SVT Play nu)

En direkt uppföljare så kan vara bra att ha sett den tidigare "Vågen" (på Netflix nu) om man bryr sig om handlingen.

Skrivet av Nosnos:

Tog mig i kragen och såg Star Wars: Episode IX - The Rise of Skywalker. Iom att man umgås i de kretsar och de sajter som man gör så hade man ju mest bara hört en massa skit om den, men jag gick in i den lika kravlöst som övriga filmer i serien sedan jag såg Episode One på bio och tyckte den var helt okej. Jo det känns som att många delar stressas igenom, men det är lite som med LOTR-filmerna att jag har svårt att se hur de inte skulle kunna göra det utan att ha en herrans massa filmer där det inte händer särskilt mycket. Vill man göra den typen av "djupdykningar" i karaktärer, sidohandlingar och händelser så lämpar sig böcker och TV-serier bättre där det finns tid för det.

Ingen jätteupplevelse alltså, men ångrar inte timmarna jag spenderade med den heller.

Fick snarare känslan att det fanns hur mycket tid som helst för allting i filmerna, och särskilt den.

Föreställer mig en biljakt där där någon hoppar av i farten och går in på Jula och köper spik, hoppar tillbaka in i den jagade bilen och strör ut dem för att komma undan.

Att handlingen är totalt nonsens i fantasy är en sak. Fast lite jordat bör det allt vara för att få någon slags känsla för världen. Men på det också helt galet uselt tempo och struktur i alla filmerna.

Skrivet av TheConsul:

Om djur dödas på riktigt i filmen så tycker jag man ska skippa se den.

Det blir nog mycket film att skippa om etisk hantering enligt dagsform krävs. Det mesta med djurhantering innan 1980 om bara västvärlden räknas. Och bläckfiskgrejen i Oldboy var ju inte datoranimerad tydligen.

Och bläckfiskar har först nu fått statusen kännande varelser bara i delar av väst ska sägas..

Skrivet av Dajvan:

Blev väll även en rättegång då folk trodde det var en riktig snuff-film och skådespelarna fick delta under rättegången för att visa på att dem var fortfarande i livet.

Låter lite som marknadsföringshype? Så bra var inte effekterna ens då.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av ZF:

Låter lite som marknadsföringshype? Så bra var inte effekterna ens då.

Nej, det är faktiskt sant. En av anledningarna till att jag i mitt tidigare inlägg rekommenderade att läsa om produktionen även om man inte vill se filmen. En hel del intressant kuriosa där - inklusive att regissören, Ruggero Deodato, på riktigt anklagades för mord av italienska myndigheter och fick förklara för rätten hur han hade burit sig åt för att filma scenerna. Vidare hade Deodato sen tidigare fått sina skådisar att skriva på kontrakt som innebar att de inte fick vara med i andra produktioner eller tala med media etc på ett år, och detta var däremot en del av ett marknadsföringsstunt som gick ut på att få folk att snacka om filmen och undra om den var "på riktigt".

Han räknade dock inte med att myndigheterna skulle svälja betet med hull och hår, så skådisarna fick lov att bryta mot sina kontrakt för att bevisa att de levde så att Deodato kunde bevisa sin oskuld för rätten.

Medlem

Cannibal Holocaust' is banned in 50 countries

sen kan jag tipsa om att hålla er ifrån Faces of death.... ni behöver inte ens googla om skiten

Medlem

Sagan om ringen-filmerna. Klassiska filmer det där!

Jag vet inte hur många gånger jag har sett dom nu.

Medlem

Truman Show

Har nog som yngre tyckt denna komedi är en 3/5 men idag, betydligt äldre, är detta en psykologisk drama/skräck som är 4/5. Fruktansvärt otrevlig och mörk film, väl värd att (åter)se!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Sambon valde någon film som heter Adopt a Highway igår, en riktigt blek historia...2/5.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Spider-Man. 6/5.

Hmm, någonting känns lite off här. Kan inte riktigt sätta fingret på vad.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

R.I.P.D.

Netflix

Actionkomedi om "efterlivssnutar" vars jobb är att jaga rätt på själar som gömmer sig på Jorden.

Inte någonting för den som vill ha en tät intrig, men om du vill ha lite hjärndöd action, och kanske dra på smilbanden någon gång eller tre så fungerar den.

Två av fem


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Gudfadern

Gick på SVT igår kväll och jag fastnade framför den.
Har nog aldrig sett filmen i sin helhet i vuxen ålder för jag mindes inte mycket. Kan förstå att den för sin tid var en oerhörd succe men inte är det ett sånt mästerverk som dess rykte säger. Men det var väl avstampet för många framgångsrika skådespelare och helt klart en bra film.
Marlon Brandos ikoniska karaktär och fantastiska skådespel lyfter filmen otroligt.

3/5


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Face/Off

En film helt utan hämningar, vilket tillsammans med filmens ostiga handling, gifter sig perfekt. Rätt kul att se filmen så här 25år senare och jämföra med teknologin dom har till perfektion i filmen, som vi kanske har snuddat vid som bäst. Så som att odla nya kroppsdelar och ansiktsbyte, som döm gör "on the fly" i filmen.
9/10


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Medlem
Skrivet av Fader Konungen:

Face/Off

En film helt utan hämningar, vilket tillsammans med filmens ostiga handling, gifter sig perfekt. Rätt kul att se filmen så här 25år senare och jämföra med teknologin dom har till perfektion i filmen, som vi kanske har snuddat vid som bäst. Så som att odla nya kroppsdelar och ansiktsbyte, som döm gör "on the fly" i filmen.
9/10

Har för mig att jag läst att filmen från början var tänkt att utspela sig i framtiden, och ser man filmen med den utgångspunkten så passar det ju in rätt bra, ansiktstekniken samt det där jäkla fängelset känns ju väldigt mycket som en framtidsfilm. Go jäkla film hursomhelst, urballad.

Skriv svar