Final Fantasy VII Remake är en "avskalad, nedslående" portning

Robot
Final Fantasy VII Remake är en "avskalad, nedslående" portning
Medlem

Oavsett vilket blir det att prova! Frågan är, räcker det med ett 2080 kort ifall man har en större skärm? Hade fps problem/dippar med Final Fantasy XV. Undrar ifall detta är bättre optimerat

Medlem

Uff, tar dom inte 850kr för det i tillägg?
Bra spel dock, drog igen det på PS4 när det begav sig, men jäkligt dåligt att dom inte gör ett bättre jobb med PC-porten...

Medlem

Märkligt, PC-versionen av XV är mästerlig vad gäller utseende och inställningar.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Det är sånt här som är tråkigt när man skaffat en fläskig dator som man inte kan dra nytta av fullt ut eller mja få ut vad man förväntar sig pga dåliga portar.

Medlem

Bara ha is i magen tills det närmar sig släpp för nästa del i Remake serien. De lär väl rea ut Första remaken då för att bygga intresse för fortsättningen.

Testpilot
Skrivet av Arzei:

Märkligt, PC-versionen av XV är mästerlig vad gäller utseende och inställningar.

Dessutom var det spelet inte på UE4 som borde vara enklare att porta. Trist.

One
Medlem

Lär inte spela detta förrens alla delar är ute

Medlem

Inte något större problem för mig. Jag räknar med att njuta av spelet så länge det är okej optimerat. Fler inställningar hade så klart varit uppskattat men det är inte hela världen. Nu väntar jag bara på att spelet ska släppas på en PC-plattform där jag vill köpa det.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Japaner och deras usla PC-portar…


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem

Spelade klart main storyn idag och har själv inte haft några som helst problem, körde spelet i 2k 60fps med ett 1080ti, i5 10600, 32gb 3600hz ram och installerat på en SSD.

Moderator | Testpilot
Skrivet av One:

Lär inte spela detta förrens alla delar är ute

Se det inte som delar i ett telltale-spel utan mer som "uppföljare" i Mass Effect. Vill du vänta 6-9 år kan du göra det, men jag skulle tipsa att du bara spelar.

De kommer släppas som sina egna spel.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Inte alls förvånad, samtliga av Squeenix PC portar har varit skräp, undantaget Nier Replicant, den var ok, inget mer. Företaget är under all kritik.

Medlem

Gillart! Men ja, texturerna (i 4K) lämnar en del att önska.... bläääk

NuZ
Testpilot

För att citera våran kära och saknade TotalBiscuit som var kung på att recensera PC portar

”This is a full release…?!”


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Det är mer regel än undantag att japanska PC-portningar är undermåliga. Visst finns det några riktigt bra, men dom flesta är inte det.

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Oavsett vilket blir det att prova! Frågan är, räcker det med ett 2080 kort ifall man har en större skärm? Hade fps problem/dippar med Final Fantasy XV. Undrar ifall detta är bättre optimerat

Antar att du menar högre upplösning på skärmen? (För skärmen i sig kan ju vara tex 60" men ha en upplösning på 720p).
Den här PC porten är riktigt jävla konstig... Det finns bara Windowed och Borderless Fullscreen att välja på och det enda som finns att ändra är den interna upplösningen.
Jag kör 1440p med 90fps cap och modden Dynamic Resolution Disabler. Funkar bäst för mig, har 2080-kort med i7 8086k och 32gig ram.
Kan köra högre upplösningarna också men det omtalade hackandet är mer frekvent där, även fall man låser fps'en i Nvidias kontrollpanel.

Skrivet av BeardedRobot:

Inte alls förvånad, samtliga av Squeenix PC portar har varit skräp, undantaget Nier Replicant, den var ok, inget mer. Företaget är under all kritik.

Håller med.
Nier Automata var det första jag tänkte på som var en fruktansvärd port, som inte stödde höga standardupplösningar, hade låst fps som var låg, usla inställningsmöjligheter, saknade effekter från konsolversionen. Minns att det var ett gäng med moddar man va tvungen att lägga in ifall man ville ha en bra upplevelse.

FF7R är inte riktigt lika illa men man förväntar sig absolut mer för nåt som kostar 850 spänn...
Ta en sådan grej som att Paus-menyn inte är bindad och går heller inte att binda till Escape.
Det går heller inte att komma åt options ifall man är i en fight och tex vill ändra kontrollerna...
Det är så dumt att man skrattar.

Spelet i sig är stundvis väldigt bra och påminner mig om den gamla goá tiden med Metal Gear Solid 2/3's knasighet. Engelska dubbningen är dock det enda som är burrburr.... knäppte över till japanska som är miiiiil bättre. 😛

Gen
Medlem
Skrivet av korvmos:

Japaner och deras usla PC-portar…

Det håller jag inte riktigt med om. Capcoms RE serie fungerar riktigt bra på PC, speciellt 8an. From Software ansträngde sig verkligen med DS3 som ett annat exempel. SQEX däremot håller jag med om gör väldigt tvivelaktiga portningar (förutom FF15, iaf efter några patcher).

Medlem

Digital foundry alltså. Det bästa som hänt spelvärlden på länge

Medlem
Skrivet av Gen:

Det håller jag inte riktigt med om. Capcoms RE serie fungerar riktigt bra på PC, speciellt 8an. From Software ansträngde sig verkligen med DS3 som ett annat exempel. SQEX däremot håller jag med om gör väldigt tvivelaktiga portningar (förutom FF15, iaf efter några patcher).

8an var la super trash när det kom? Dom fixa väl det när piraterna crackade spelet så Capcom kände sig tvingade att göra något åt spelet? Ändå klagade nästan alla på spelet i månader, men inget hände.

Gen
Medlem
Skrivet av Lokander:

8an var la super trash när det kom? Dom fixa väl det när piraterna crackade spelet så Capcom kände sig tvingade att göra något åt spelet? Ändå klagade nästan alla på spelet i månader, men inget hände.

Hehe du har helt rätt. Jag köpte spelet nyligen och då är det patchat och flyter perfekt. Nu när du säger det så minns jag videon från Digital Foundry som klagade på den stutter och FPS drops som kom i början.

Medlem

Köpte det på release, kör allting på max. Jag har snart spelat i 9h utan en bugg eller en jäkla tillstymmelse till frame drop.
Jag blir nästan våldsam när jag läser detta. Jag må ha dom rosafärgade nostalgi-glasögonen på mig när det kommer till FF7, men jag tycker upplevelsen så här långt har varit helt enastående och jag skulle ljuga om jag sa att jag inte är lite förälskad i spelet.

i9 (11:e gen), 32gb ram och ett RTX 2070 Super, spelet installerat på M2 NVMe, så förutsättningarna är väl rätt bra visserligen.

1
Skriv svar