Brandon Sanderson jobbar på ett spel med "en spelstudio vi känner till"

Robot
Brandon Sanderson jobbar på ett spel med "en spelstudio vi känner till"

Författaren bakom de sista Wheel of Time-böckerna och The Stormlight Archive.

#Brandon-sanderson


Cosmerböckerna är helt otroligt bra. Rekommenderar alla som gillar fantasy att läsa. Magisystem med regler och logik, unika världar och kulturer. Även om Stormlight antagligen är den bästa serien så rekommenderar jag nya personer att börja med Mistborn Final Empire, eller kanske rent av Elantris som är en relativt fristående bok.

Medlem
Skrivet av johanAndersson:

Cosmerböckerna är helt otroligt bra. Rekommenderar alla som gillar fantasy att läsa. Magisystem med regler och logik, unika världar och kulturer. Även om Stormlight antagligen är den bästa serien så rekommenderar jag nya personer att börja med Mistborn Final Empire, eller kanske rent av Elantris som är en relativt fristående bok.

Faktiskt sugen på att börja hitta lite böcker inom fantasy gebitet.
Wheel of Time b la. Funderar om jag ska köra på engelska, gjorde det med The Witcher.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

"många av er har hört talas om, men som förmodligen inte är det ni tänker på".

Intresant! Kan man kanske tolka det som att det handlar om en spelstudio som man inte förknippar med Fantasy men som är tillräckligt stora? Man undrar ju om det är en AAA studio eller mindre men som gjort sig ett namn.

Medlem

Mistborn känns gjort för spel... Jag ser hur man har sina olika metall mätare 😁

Skribent
Skrivet av Castor.T:

Faktiskt sugen på att börja hitta lite böcker inom fantasy gebitet.
Wheel of Time b la. Funderar om jag ska köra på engelska, gjorde det med The Witcher.

Jag rekommenderar helt klart WoT på engelska. Finns även som jäkligt bra ljudböcker med samma två alternerande uppläsare hela serien igenom (Kate Reading och Michael Kramer).

Skrivet av John7612:

"många av er har hört talas om, men som förmodligen inte är det ni tänker på".

Intresant! Kan man kanske tolka det som att det handlar om en spelstudio som man inte förknippar med Fantasy men som är tillräckligt stora? Man undrar ju om det är en AAA studio eller mindre men som gjort sig ett namn.

Valve 🥺

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Jag rekommenderar helt klart WoT på engelska. Finns även som jäkligt bra ljudböcker med samma två alternerande uppläsare hela serien igenom (Kate Reading och Michael Kramer).

Då är jag inne på rätt spår.
Har faktiskt testat på att lyssna på jobbet just den versionen, men var svårt att hänga med namn hit och dit, så är mer inne på att läsa. Känns som att jag behöver mer av den varan ändå.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Skrivet av Jonny Myrén:

Jag rekommenderar helt klart WoT på engelska. Finns även som jäkligt bra ljudböcker med samma två alternerande uppläsare hela serien igenom (Kate Reading och Michael Kramer).

De två, som är gifta, har läst in nästan alla Cosmerböckerna också.

Tack för boktipsen. De blir använda under promenaderna i jul!

Skribent
Skrivet av johanAndersson:

De två, som är gifta, har läst in nästan alla Cosmerböckerna också.

Intressant, då måste jag nästan kolla upp serien. Jag försökte komma in i Stormlight Archives, men blev lite överväldigad av alla karaktärer och koncept. Men som Castor påpekar ovan blir det lite extra svårt att hålla isär allt när man lyssnar snarare än läser.

eld
Medlem
Skrivet av johanAndersson:

Valve 🥺

Du tänkte på det, så de blev direkt diskvalificerade

Men jag ska rädda folk, och säger att jag tänker på EA, Ubisoft, eller Activision.

Medlem

Half-life 3 confirmed

Medlem

Blir spännande att se vad som blir av detta. Sanderson är ju väldigt bra på att bygga världar och magisystem, och är en av vår tids mest produktiva skapare. Önskar dock att han var lite bättre på att bygga intressanta flerdimensionella karaktärer. Även om de ofta är rätt så nära så når de aldrig samma klass som t.ex. Robin Hobbs skapelser, eller Joe Abercrombies oslagbara charm.

Skrivet av johanAndersson:

De två, som är gifta, har läst in nästan alla Cosmerböckerna också.

Har lite svårt för Kramer och Reading. De är för mig lite för mycket av "den gamla skolan" när det gäller berättande, så det har varit en lång och stundvis slitsam process att komma igenom de annars väldigt bra böckerna (där Mistborn trilogierna nog är mina favoriter). Hans bokserier för lite yngre läsare, t.ex. The Reckoners och Skyward har ju lite mer "levande" berättare, som den fantastiska MacLeod Andrews, som ger karaktärerna mycket liv och personlighet.

Medlem

Det har ryktats om att Santa Monica håller på med ett fantasy-spel. Att det skulle visas i år känns kanske lite osannolikt dock men Sanderson kanske sade fel?

Medlem

Rekommenderar skarpt Stormlight archive av GraphicAudio https://www.graphicaudiointernational.net/our-productions/ser...

Är inte vanliga ljudböcker utan har massor med röstskådespelare samt musik och ljud, mer en film utan bild än en ljudbok.

Litet smakprov:

Blir säkert ett Batman-spel


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Intressant, då måste jag nästan kolla upp serien. Jag försökte komma in i Stormlight Archives, men blev lite överväldigad av alla karaktärer och koncept. Men som Castor påpekar ovan blir det lite extra svårt att hålla isär allt när man lyssnar snarare än läser.

Det tycker jag att du gör rätt i. Den är väldigt välskriven. När det gäller koncept så kallas Brandon Sandersson oftast "The magic system guy" för att han lägger ned mycket tid på att komma på unik mekanik runt hur hans världar fungerar. Allomancers i Mistborn är bara ett exempel där de intar metaller som de får förmågor från.
https://mistborn.fandom.com/wiki/Allomancy

Stormlight Archive är inte sämre den med Shardblades, Shardplate, surgebinding samt legenderna om fallna The Knights Radiant. Hur den världen fungerar är dock något som utvecklas i berättandet så skall ej spoila det. Den kan kännas lite segstartad i början av den anledningen men värd tiden.

Medlem
Många julpromenader blir det
Skrivet av RullstolsHulkeN:

Tack för boktipsen. De blir använda under promenaderna i jul!

Tänk på att det är 14 böcker i serien.
Varje bok har ungefär 826 sidor.

Många promenader blir det

Medlem

WoT rekomenderas, väldigt bra läsning, iaf så långt jag kommit(bok 4-6 nånstans), har alla böckerna men hinner inte med att läsa ngt numera..tyvärr

Skrivet av lurwas:

Tänk på att det är 14 böcker i serien.
Varje bok har ungefär 826 sidor.

Många promenader blir det

Sen finns det 6 Mistbornböcker, Elantris, Warbreaker, 4 Stormlightböcker och en massa små noveller. Vissa på 40+ timmar i ljudboksformat.

Medlem
Skrivet av RullstolsHulkeN:

Tack för boktipsen. De blir använda under promenaderna i jul!

Cosmere:
VALFRITT Men absolut inget måste: Elantris Trilogin i följande ordning
1. Elantris
2. The Hope of Elantris
3. The Emperor´s Soul

Jag hade börjat här och rekommenderar att läsa i följande ordning:

1. Mistborn Era 1 - The Final Empire
2. Misborn Era 1 – The Eleventh Metal
3. Mistborn Era 1 - The Well of Ascension
4. Mistborn Era 1 – The Hero of Ages
5. Misborn: Short Story – The Traveler
6. The Stormlight Archive - The Way of Kings
7. Warbreaker (Måste läsas före bok 2 av Stormlight Archive)
8. Stormlight Archive – Words of Radiance
9. Stormlight Archive – Edgedancer
10. Stormlight Archive – Oathbringer
11. Stormlight Archive - Dawnshard
12. Stormlight Archive – Rhythm of War
13. Misborn Era 2 – The Allow of Law
14. Misborn Era 2 – Shadows of Self
15. Mistborn Era 2 – The Bands of Mourning
16. Mistborn Era 2 – Allmancer Jak and the Pits of Eltania
17. Mistborn Era 2 – Secret History
18. Mistborn Era 2 - The Lost Metal (November Release 2022, sista boken i Era 2)

VALFRITT efter MISTBORN - ERA2 :

19. White Sand Volym 1-3
20. Shadows for Silence in the forest of Hell
21. Sixth of the Dusk

Där har du läsordningen som jag rekommenderar, läst serien 2 varv och är rätt inbiten i Cosmere.
Rekommenderar som ovan att köra Micheal Kramer och Kate Readings version från Graphic Audio. (Alla böcker utom fristående boken "Shadows for Silence in the Forest of Hell" finns att hitta på internet med Graphic Audio för den som letar)

Mitt tips är att hoppa Elantris och gå direkt på Mistborn Era 1. Bättre böcker och Elantris har så små referenser till resten av världen, men om du läser Elantris böckerna så gör det först av allt.

Väljer du att läsa White Sand, Shadows for Silence in the Forest of Hell och Sixth of the Dusk så gör det sist av allt efter du är klar med Mistborn Era 2 - The Wax & Wayne Series

Skrivet av Belgaar:

Cosmere:
VALFRITT Men absolut inget måste: Elantris Trilogin i följande ordning
1. Elantris
2. The Hope of Elantris
3. The Emperor´s Soul

Jag hade börjat här och rekommenderar att läsa i följande ordning:

1. Mistborn Era 1 - The Final Empire
2. Misborn Era 1 – The Eleventh Metal
3. Mistborn Era 1 - The Well of Ascension
4. Mistborn Era 1 – The Hero of Ages
5. Misborn: Short Story – The Traveler
6. The Stormlight Archive - The Way of Kings
7. Warbreaker (Måste läsas före bok 2 av Stormlight Archive)
8. Stormlight Archive – Words of Radiance
9. Stormlight Archive – Edgedancer
10. Stormlight Archive – Oathbringer
11. Stormlight Archive - Dawnshard
12. Stormlight Archive – Rhythm of War
13. Misborn Era 2 – The Allow of Law
14. Misborn Era 2 – Shadows of Self
15. Mistborn Era 2 – The Bands of Mourning
16. Mistborn Era 2 – Allmancer Jak and the Pits of Eltania
17. Mistborn Era 2 – Secret History
18. Mistborn Era 2 - The Lost Metal (November Release 2022, sista boken i Era 2)

VALFRITT efter MISTBORN - ERA2 :

19. White Sand Volym 1-3
20. Shadows for Silence in the forest of Hell
21. Sixth of the Dusk

Där har du läsordningen som jag rekommenderar, läst serien 2 varv och är rätt inbiten i Cosmere.
Rekommenderar som ovan att köra Micheal Kramer och Kate Readings version från Graphic Audio. (Alla böcker utom fristående boken "Shadows for Silence in the Forest of Hell" finns att hitta på internet med Graphic Audio för den som letar)

Mitt tips är att hoppa Elantris och gå direkt på Mistborn Era 1. Bättre böcker och Elantris har så små referenser till resten av världen, men om du läser Elantris böckerna så gör det först av allt.

Väljer du att läsa White Sand, Shadows for Silence in the Forest of Hell och Sixth of the Dusk så gör det sist av allt efter du är klar med Mistborn Era 2 - The Wax & Wayne Series

Och alla småböcker listat här bortsett från Dawnshard är med i samlingen "Archanum Unbounded".

1
Skriv svar