Banhofs Kunder IPRED säkra

Inaktiv
Banhofs Kunder IPRED säkra

-Kopierat från Powerbit-

Med den nya fildelningslagen, IPRED, som nu börjat gälla, så får film och musikbolag rätt att via domstol få ut namn och adress på dem som de misstänker fildelar olagligt. Bredbandsleverantören Banhof sparar inte sina kunders personuppgifter och kan därför inte heller lämna ut några personuppgifter om en domstol kräver det. Detta betyder alltså att domstolen tvingas lägga ner dessa fall, det säger chefsdomaren i Solna Tingsrätt Mats Jender.

Tvingas lägga ner vissa fall och bredbandsleverantören kan inte bötfällas , det säger chefsdomaren Mats Jender.

Målet är att spara så lite som möjligt? , det säger Jon Karlung som är chef på Banhof.

Jon Karlung, som är chef för Internetleverantören Bahnhof säger att de inte kan lämna ut uppgifterna eftersom de inte sparar kundernas IP-nummer.
? Vi har målmedvetet arbetat med att inte spara dom här uppgifterna, det har inte bara att göra med Ipred utan det har med vår syn på integritet och skydda den elektroniska kommunikationen.

Skulle ni tvingas så kan ni inte lämna ut uppgifterna?

? Ja det är riktigt, det kan finnas undantag men vi arbetar för att inte spara den här typen av uppgifter, säger Jon Karlung.

Men Bahnhof är ganska ensamt bland bredbandsbolagen med den här modellen. Telia, Telenor och Tele 2 t.ex. sparar tillräckligt med information om sina kunder för att kunna spåra upp personer som misstänks fildela filmer och musik illegalt.
De kommer också att lämna ut de uppgifterna om en domstol kräver det.

Men Bahnhof har hittat ett kryphål som innebär att man följer lagen trots att man inte sparar kundernas uppgifter säger Jon Karlung på Bahnhof.

? Det är ingen hemlighet att jag ogillar Ipred, men Bahnhof vill inte bryta mot lagen, men just nu finns det en möjlighet för oss att inte spara uppgifter och då gör vi inte det, säger han.

Källa: http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?programid=1646&artikel=276...

Medlem

Kommer förhoppningsvis flytta till Halmstad i höst och då blir det Bahnhof som gäller för mig.
Tyvärr kan Bahnhof inte erbjuda internetanslutning där jag bor nu.

Trevligt att se att åtminstone en internetleverantör gör något åt detta!

Frågan är hur pålitligt detta egentligen är? Kanske bara säger såhär för att få kunder, men det tvekar jag på.

Hur som helst så kommer jag förmodligen byta till Bahnhof ifall jag flyttar som ren protest.

Medlem

kick ass, kanske skaffa bahnhof nar man kmr tebax fran praktiken

Inaktiv
Skrivet av Eschricht:

Kommer förhoppningsvis flytta till Halmstad i höst och då blir det Bahnhof som gäller för mig.
Tyvärr kan Bahnhof inte erbjuda internetanslutning där jag bor nu.

Trevligt att se att åtminstone en internetleverantör gör något åt detta!

Frågan är hur pålitligt detta egentligen är? Kanske bara säger såhär för att få kunder, men det tvekar jag på.

Hur som helst så kommer jag förmodligen byta till Bahnhof ifall jag flyttar som ren protest.

Jag tror det är mycket mycket mindre risk i alla fall. Med tanke på att dom inte gillar IPRED lagen så försöker dom antagligen göra så mycket som möjligt för att göra det säkert för kunderna. De tjänar ju också pengar då folk köper deras internet och kommer nog göra det svårt för ipred jägarna att ta fast oss.

Har inte kollat om jag kan ha Bahnof men jag kommer göra som dig att göra det som ren protest i alla fall.

Inaktiv

Den här borde ligga under någon redan existerande IPRED tråd.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

Haha , poll på metro

Vad tycker du – gör Bahnhof rätt som förstör sina trafikuppgifter?

Ja 98%
Nej 2%

Röster 724


signatur
Medlem

Läste denna nyhet i GP (Göteborgs-posten) och där beskrevs detta i en annan synvinkel.

Skrivet av GP:

- Vi lyder under lagen för elektronisk kommunikation och i den finns en paragraf som är väldigt tydlig kring integritetsskyddet, och grundstenen är att man inte ska spara. Nu har vi två lagar som står mot varandra, säger Jon Karlung, vd på Bahnhof AB.

Länk


signatur

Neva knock on 'eavens door.
Ring da bell an scurry, ee 'ates dat.

Medlem

Detta vi pirater har väntat på, IPRED var för felfritt för att vara felfritt.

Banhof, jag finner inte ord...:up:

Medlem

Banhof regerar.

Jag bara önskar att dom levererade till min lägenhet. =/


signatur
Medlem

Låter bra, finns dock säkert en hake som en skyhög månadskostnad eller dylikt.


signatur

Informationsbrev, jasså det är så det kallas nu. Jag antar att de vill informera om vilket konto man ska betala in skadeståndssumman till.

Medlem

Verkar även som "Alltele" har gjort samma sak som Banhof.

Kolla deras hemsida [http://alltele.se] ("reklamen" i mitten)

"IPRED-lagen: AllTele lämnar inte ut några uppgifter, för vi sparar dom inte"

Nu blev jag glad, är kund hos dom!


signatur

"I don't need to get a "LIFE" , Im a gamer, I got lots o lifes"

Medlem

Nu fattas bara alla andra stora bolag att göra samma sak

Medlem
Skrivet av Exeron:

Låter bra, finns dock säkert en hake som en skyhög månadskostnad eller dylikt.

Jag har personligen Banhof och de ligger på precis samma nivå som alla andra.
Det finns ingen hake med detta, Banhof är en bredbandsleverantör med en bonus helt enkelt.

Medlem
Skrivet av -vesslan-:
Skrivet av Exeron:

Låter bra, finns dock säkert en hake som en skyhög månadskostnad eller dylikt.

Jag har personligen Banhof och de ligger på precis samma nivå som alla andra.
Det finns ingen hake med detta, Banhof är en bredbandsleverantör med en bonus helt enkelt.

Well, what are we waiting for?


signatur

Informationsbrev, jasså det är så det kallas nu. Jag antar att de vill informera om vilket konto man ska betala in skadeståndssumman till.

Medlem
Skrivet av -vesslan-:
Skrivet av Exeron:

Låter bra, finns dock säkert en hake som en skyhög månadskostnad eller dylikt.

Jag har personligen Banhof och de ligger på precis samma nivå som alla andra.
Det finns ingen hake med detta, Banhof är en bredbandsleverantör med en bonus helt enkelt.

Agreed, har Bahnhof jag med och har inga klagomål alls.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Inaktiv

Märk väl att detta kryphål förmodligen bara kommer att funka tills dess att datalagringsdirektivet börjar gälla. (Ännu en galen övervakningslag)

Regeringen sägs ha planer på att komma med en proposition angående detta direktiv efter EU-valet, som förmodligen kommer att antas.


signatur

"You've made a powerful enemy today, sign."

Medlem
Skrivet av Brax:

Märk väl att detta kryphål förmodligen bara kommer att funka tills dess att datalagringsdirektivet börjar gälla. (Ännu en galen övervakningslag)

Regeringen sägs ha planer på att komma med en proposition angående detta direktiv efter EU-valet, som förmodligen kommer att antas.

You make me a saaaad panda.

Medlem

känns som det här passar in i den redan existerande Ipred-tråden.

Tråd ze locked!

1
Skriv svar