Ready or Not tappar sin utgivare efter uttalande om bana med skolskjutnings-tema

eld
Medlem
Skrivet av Monstertarzan:

All bekräftad information om händelsen finns mer eller mindre länkad i artikeln men man väljer ändå att skriva en titel som får en helt annan innebörd. Längst ner så ställer man till och med frågan om det beror på något helt annat. Skulle gissa på att det skaver lite eftersom dessa titlar brukar vara synonymt med andra, kanske mindre trovärdiga spelsajter.

Allt vi har bekräftat är att en utvecklare gjorde ett inte så smidigt svar på en fråga om skolskjutningsuppdrag i spelet, som sedan tas bort, och att utvecklare och publisher helt plötsligt väljer att gå skilda vägar helt utan förklaring.

I det stora verkar ingen ha ett bra svar på frågan,

Medlem
Skrivet av eld:

Allt vi har bekräftat är att en utvecklare gjorde ett inte så smidigt svar på en fråga om skolskjutningsuppdrag i spelet, som sedan tas bort, och att utvecklare och publisher helt plötsligt väljer att gå skilda vägar helt utan förklaring.

I det stora verkar ingen ha ett bra svar på frågan,

Sant och svar är det ingen som har i dagsläget, förutom att VOID själva valt att bekräfta att händelsen inte har med denna bana att göra. Väljer man sedan att tro på det eller inte är en annan femma. Men, i och med titeln så drar man ju egentligen en egen slutsats på något som faktiskt inte är bekräftat.

Medlem
Skrivet av Monstertarzan:

Sant och svar är det ingen som har i dagsläget, förutom att VOID själva valt att bekräfta att händelsen inte har med denna bana att göra. Väljer man sedan att tro på det eller inte är en annan femma. Men, i och med titeln så drar man ju egentligen en egen slutsats på något som faktiskt inte är bekräftat.

Fråga dig varför ingen säger _varför_ Team 17 inte längre kommer att ge ut spelet.
Och fråga dig varför Team 17 inte vill säga något alls om det.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

För att i skolskjutningar är det huvudsakligen barn som mördas. Är detta verkligen så svårt att förstå?

Missar inte en del logikfelet i detta? Jag menar det är ju SWAT-teamets, det vill säga spelarnas, uppgift att rädda barnen - inte skjuta dom. Det kan alltså inte vara frågan om att uppmuntra våld mot barn då man skall rädda dom.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av filbunke:

Fråga dig varför ingen säger _varför_ Team 17 inte längre kommer att ge ut spelet.
Och fråga dig varför Team 17 inte vill säga något alls om det.

Det vet nog bara T17 själva. Den stora frågan är snarare varför man valde att göra ett uppbrott nio månader efter ett påbörjat samarbete när både skolbanan och känsligheten i spelets karaktär varit känd för allmänheten de senaste 4-5 åren. Detta bör inte kommit som någon överraskning.

Medlem
Skrivet av Monstertarzan:

Det vet nog bara T17 själva. Den stora frågan är snarare varför man valde att göra ett uppbrott nio månader efter ett påbörjat samarbete när både skolbanan och känsligheten i spelets karaktär varit känd för allmänheten de senaste 4-5 åren. Detta bör inte kommit som någon överraskning.

De har inte varit någon som större diskussion om skolbanan (existerar den ens?) under de 4-5 åren. Tills då att en utvecklare svarade på en fråga på reddit, ett svar som sedan har tagits bort. Och sen så bestämde sig utgivaren att de inte längre vill ge ut spelet och vill inte prata mer om spelet.

Medlem
Skrivet av filbunke:

De har inte varit någon som större diskussion om skolbanan (existerar den ens?) under de 4-5 åren. Tills då att en utvecklare svarade på en fråga på reddit, ett svar som sedan har tagits bort. Och sen så bestämde sig utgivaren att de inte längre vill ge ut spelet och vill inte prata mer om spelet.

Som jag sa i mitt tidigare inlägg, deras reveal trailer innehåller både barn som far illa, antydan till skolskjutning och är allmänt mörk och dyster. Det här borde T17 varit fullt medvetna om och att sen gå vidare med ett samarbete utan att vara införstådd i vart utvecklaren vill ta sitt spel, verkar orimligt. Diskussion eller inte, redan här borde ju T17 kunna ta ett ställningstagande om man är villig att förknippas med ett sådant spel och potentiella diskussioner och konsekvenser som kan komma av det. Den framförhållningen tänker jag att man har som utgivare.

Däremot kan jag se hur en utvecklares illa formulerade kommentar skulle kunna få dom att dra sig ur. Uppbrottet skedde innan uppståndelsen kring just denna kommentar så uppmärksamheten bör inte ha varit anledningen. Jag kan däremot se varför kommentaren i sig skulle kunna vara en del av anledningen. Den uppfattas som respektlös i sammanhanget och kommer av en utvecklare som varit på tok för snabb på tangenterna.

Medlem
Skrivet av Monstertarzan:

Som jag sa i mitt tidigare inlägg, deras reveal trailer innehåller både barn som far illa, antydan till skolskjutning och är allmänt mörk och dyster. Det här borde T17 varit fullt medvetna om och att sen gå vidare med ett samarbete utan att vara införstådd i vart utvecklaren vill ta sitt spel, verkar orimligt. Diskussion eller inte, redan här borde ju T17 kunna ta ett ställningstagande om man är villig att förknippas med ett sådant spel eller inte och potentiella diskussioner som kan komma av det.

Däremot kan jag se hur en utvecklares illa formulerade kommentar skulle kunna få dom att dra sig ur. Uppbrottet skedde innan uppståndelsen kring just denna kommentar uppstod, uppmärksamheten kring denna bör inte ha varit anledningen. Jag kan däremot se varför kommentaren i sig skulle kunna vara en del av anledningen.

T17 kan varit medvetna om det. Mycket väl att de uttryckte till utvecklaren att de inte ville ha det i det slutliga spelet. Har det ens funnits i någon video sedan reveal trailern?

Kommentaren i sig gjorde ju klart att det skulle finnas en skolskjutningsbana i det slutliga spelet. Om T17 nu bröt med dem innnan uppståendelsen så innebär det ju att det räckte. Tror inte att ett bättre formulerat svar hade hjälpt det minsta.

Medlem

Ready or Not ses ju som spirtuell uppföljare till SWAT serien, som då var en del av Police Quest-serien.
https://en.wikipedia.org/wiki/Police_Quest
De första fyra var äventyrsspel, del fem och sex var Police Quest SWAT 1 och 2, och sen kom SWAT 3 och SWAT 4.

Det sista äventyrsspelet, Police Quest: Open Season, började med det här.
https://i.ibb.co/rfTzqt3/pq4-2.png
Angående problemet med att ha skjutna barn i spel idag.

Spelet hade även andra problem:
https://en.wikipedia.org/wiki/Police_Quest:_Open_Season#Contr...

Medlem
Skrivet av filbunke:

T17 kan varit medvetna om det. Mycket väl att de uttryckte till utvecklaren att de inte ville ha det i det slutliga spelet. Har det ens funnits i någon video sedan reveal trailern?

Kommentaren i sig gjorde ju klart att det skulle finnas en skolskjutningsbana i det slutliga spelet. Om T17 nu bröt med dem innnan uppståendelsen så innebär det ju att det räckte. Tror inte att ett bättre formulerat svar hade hjälpt det minsta.

Nej det har det faktiskt inte, men det har under T17's tid visats WIP material och diskuterats om den inom communityn. Bl.a. på utvecklarens Discord. Jag tror däremot att du är inne på rätt spår, att det fanns skiljaktigheter i vart och hur långt man ville ta Ready or Not som spel. Spekulationer naturligtvis men det här tror jag är den mest troliga förklaringen.

Medlem
Skrivet av Maysay:

Ok? Har tyvärr aldrig hört talas om spelet. Varför ska man per automatik vara bra på saker pga att man har jobbat med något? Det är som att säga att om man har jobbat med utvecklingen av Battlefield så kommer man förstå alla element och alltid släppa bra saker.

Så han, som en ledare av en indiestudio och som antagligen har kontakt med en o annan utgivare, inte har mer koll än er random ass nobodys? Ge dig.

Medlem
Skrivet av filbunke:

För alla som skriker om clickbait etc.

Vad vi ser här är skadekontroll.

Team 17 vill inte på något vis bli kopplade till skolskjutningar. De vill att Void Interactive och Ready or Not bara försvinner. De vill inte ha mer diskussioner om det. De vill bara bort från det.

Void Interactive vill inte att deras spel blir känt som skolskjutningsspelet. Det kommer påverka möjligheten att sälja spelet negativt och det kommer att göra det mycket svårare för dem att få en ny utgivare för det.

Ju mera jag tänker på det ju mera otroligt tror jag att det är en "school shooting" där förövaren skulle vara ett "barn", för det verkar som att det är det spåret alla går på? Jag menar, det skulle mycket väl bara kunna vara ett uppdrag i en skola, t ex att terrorister tagit elever och lärare som gisslan, det är inte så konstigt varken i spel eller i film, det är ju vanliga där än i verkligheten t ex.

Jag tror snarare att T17 inte vill prata om detta för det handlar om pengar och kvalitet, T17 vill väl inte gå ut och säga nu att de droppade spelet för de ville ha en annan deal eller att spelet var för buggigt, speciellt inte eftersom det nu sålt så jävla mycket och fått så bra betyg.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Prata inte om mig i tredjeperson. Jag har säkert mera koll än "vanliga gamers" eftersom jag drivit företaget i snart 10 år och har pratat med massa förläggare, ink T17 (det gav inget kan jag säga), men med det sagt så betyder det ju inte att man har rätt alltid och dessutom så varierar det ju massa, det är dessutom många på detta forumet som INTE har eget företag men jobbat med spel minst lika länge som har koll med för att de är nära beslut och plockar upp info.

Det kanske handlar om ett scenario som har med skolskjutning elev vs elever att göra, men jag tror inte det, det borde dessutom inte ha skapat en split mellan förläggaren och utvecklaren, det är en för liten sak, det är ju bara att klippa banan liksom. Ingen bryr sig, det kan ju knappast vara den banan som definierar spelet.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Ju mera jag tänker på det ju mera otroligt tror jag att det är en "school shooting" där förövaren skulle vara ett "barn", för det verkar som att det är det spåret alla går på? Jag menar, det skulle mycket väl bara kunna vara ett uppdrag i en skola, t ex att terrorister tagit elever och lärare som gisslan, det är inte så konstigt varken i spel eller i film, det är ju vanliga där än i verkligheten t ex.

Även om inget barn är elakt i spelet eller att man som spelare ska skjuta barn så kommer det bli problem bara man kan skjuta barn. Det kommer skapas massor av filmer där spelare skjuter barnen med flit och sen är bajsstormen igång.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Ju mera jag tänker på det ju mera otroligt tror jag att det är en "school shooting" där förövaren skulle vara ett "barn", för det verkar som att det är det spåret alla går på? Jag menar, det skulle mycket väl bara kunna vara ett uppdrag i en skola, t ex att terrorister tagit elever och lärare som gisslan, det är inte så konstigt varken i spel eller i film, det är ju vanliga där än i verkligheten t ex.

Jag tror snarare att T17 inte vill prata om detta för det handlar om pengar och kvalitet, T17 vill väl inte gå ut och säga nu att de droppade spelet för de ville ha en annan deal eller att spelet var för buggigt, speciellt inte eftersom det nu sålt så jävla mycket och fått så bra betyg.

Det handlar om att det är en "school shooting", inget sagt om att förövaren skulle vara ett barn, och högt troligtvis skulle det inte heller vara det. Som sagt, banan finns ju inte.

Om det nu har fått så bra betyg så kan det ju inte handla om det skulle vara buggigt... Om nu då det inte drabbats att positiv betygsbombning.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Prata inte om mig i tredjeperson. Jag har säkert mera koll än "vanliga gamers" eftersom jag drivit företaget i snart 10 år och har pratat med massa förläggare, ink T17 (det gav inget kan jag säga), men med det sagt så betyder det ju inte att man har rätt alltid och dessutom så varierar det ju massa, det är dessutom många på detta forumet som INTE har eget företag men jobbat med spel minst lika länge som har koll med för att de är nära beslut och plockar upp info.

Det kanske handlar om ett scenario som har med skolskjutning elev vs elever att göra, men jag tror inte det, det borde dessutom inte ha skapat en split mellan förläggaren och utvecklaren, det är en för liten sak, det är ju bara att klippa banan liksom. Ingen bryr sig, det kan ju knappast vara den banan som definierar spelet.

Det kommer vara den banan som definerar spelet.

Och folk bryr sig.

Och T17 vill inte vara förknippade med ett spel med en skolskjutningsbana.
Spelet skulle aldrig bli en större succé, skulle aldrig dra in massor med pengar åt dem, så det var ett enkelt beslut att bara klippa av kontakten.

Medlem
Skrivet av filbunke:

Det kommer vara den banan som definerar spelet.

Och folk bryr sig.

Och T17 vill inte vara förknippade med ett spel med en skolskjutningsbana.
Spelet skulle aldrig bli en större succé, skulle aldrig dra in massor med pengar åt dem, så det var ett enkelt beslut att bara klippa av kontakten.

Fast varför vill man då gå in i ett samarbete med VOID från första början? Jag får inte ihop det. Banan är känd sedan tidigare och att det dessutom inte skulle ses som någon vidare vinst att samarbeta med VOID låter ju bara otroligt onödigt. Så länge det inte skett ett misstag från T17's håll eller att man har olika syn på spelets framtid, så som att VOID inte kan leverera sin fulla vision med T17 som utgivare osv. Jag tror att det finns fler parametrar inblandade här än vad som är tydligt för oss som konsumenter.

eld
Medlem
Skrivet av Monstertarzan:

Fast varför vill man då gå in i ett samarbete med VOID från första början? Jag får inte ihop det. Banan är känd sedan tidigare och att det dessutom inte skulle ses som någon vidare vinst att samarbeta med VOID låter ju bara otroligt onödigt. Så länge det inte skett ett misstag från T17's håll eller att man har olika syn på spelets framtid, så som att VOID inte kan leverera sin fulla vision med T17 som utgivare osv. Jag tror att det finns fler parametrar inblandade här än vad som är tydligt för oss som konsumenter.

Saker blåste upp och T17 kanske märkte att det blev mer än vad de kunde hantera PR-mässigt, VOID var nog inte redo att plocka bort något så de kom kanske överens gemensamt att de inte kunde arbeta tillsammans längre.

Medlem

Hoppas detta kommer till konsol framöver. Tycker det ser riktigt lovande ut

Det är helt uppenbart att Team17 vill bort från skolskjutar-associationerna i det här spelet. De vill inte ta PR-risken som följer med utvecklingen längre. Framförallt inte när utvecklarna fäller så korkade kommentarer. Att någon på studion sedan påstår att det inte är anledningen betyder ingenting alls. Det är klassisk krishantering från både utvecklare och utgivare.

Medlem

Även om det är hemskt har jag inget emot att det finns uppdrag där man räddar barn från skolskjutare för det är tyvärr så verkligheten ser ut.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av Flugsaft:

Hoppas detta kommer till konsol framöver. Tycker det ser riktigt lovande ut

Spelet lär ha massor med menyer likt Operation Flashpoint om det kommer till konsol. Här är en lista på keybinds på PC:

Movement

W – Forward
S – Backward
A – Left
D – Right
Spacebar – Jump
Left Ctrl – Crouch
Left Shift – Walk
Q – Lean Left
E – Lean Right
Left Alt – Free Lean

Equipment

1 – Equip Primary Weapon
2 – Equip Secondary Weapon
3 – Equip Grenade
4 – Equip Tactical Device
5 – Equip Long tactical
6 – Equip Miscellaneous
N – Equip Nightvision
C – Drop Chemlight
Numpad 9 – Equip Multitool
Numpad 8 – Equip Pepper Spray
Numpad 7 – Equip Tablet
Numpad 6 – Equip C2
Numpad 5 – Equip Wedge
Numpad 4 – Equip Breaching Shotgun
Numpad 3 – Equip Optiwand
Numpad 2 – Equip Flashbang
Numpad 1 – Equip CS Gas
Numpad 0 – Equip Stinger

Interaction

Left Mouse Button – Fire
Right Mouse Button – ADS
G – Quick Throw
F – Interact / Yell for Compliance
B – Melee
X – Fire Select
R – Reload / Check Magazine
Home – Toggle Low-ReadyF3 –
Toggle HUD

Teamwork

Middle Mouse Button – Open Swat Command Interface
Z – Issue Default Command
Mouse Wheel Up – Cycle Next Element
Mouse Wheel Down – Cycle Previous Element
F5 – Select Gold Element
F6 – Select Blue Element
F7 – Select Red Element
Left Shift – Hold Command
1 – Command Key One
2 – Command Key Two
3 – Command Key Three
4 – Command Key Four
5 – Command Key Five
6 – Command Key Six
7 – Command Key Seven
8 – Command Key Eight
9 – Command Key Nine
Tab – Command Key Back
T – Team View Cam
V – Push to Talk VOIP
L – Cycle Voice Channels
J – Chat
K – Team Chat

Miscellaneous

Esc – Pause Menu
Arrow Right – Spectate Next Player
Arrow Left- Spectate Previous Player
M – Multiplayer Menu
Page Up – Vote Yes
Page Down – Vote No

eld
Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Även om det är hemskt har jag inget emot att det finns uppdrag där man räddar barn från skolskjutare för det är tyvärr så verkligheten ser ut.

Det är snarare så att även om utvecklaren kan hantera det med respekt så kan inte ett multiplayer community göra detsamma.

Medlem
Skrivet av eld:

Det är snarare så att även om utvecklaren kan hantera det med respekt så kan inte ett multiplayer community göra detsamma.

Det är sant men jag tycker inte att det är spelskaparens ansvar hur deras spel hanteras utan individerna som spelar. Vill folk skjuta barn får dom göra det men då får dom också stå sitt kast när kritiken kommer.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av eld:

Det är snarare så att även om utvecklaren kan hantera det med respekt så kan inte ett multiplayer community göra detsamma.

Jag håller helt med dig här. Jag är säker på att utvecklaren kommer göra allt som krävs för att behandla banan med respekt men att spelaren sedan också gör det är jag inte lika säker på. Vilka kommer att beskyllas? Spelutvecklaren så klart. Därför tror jag att det krävs extra arbete i spelets mekanik för att förhindra sådant beteende. Annars så är alternativet att helt enkelt utforma banan på ett sätt som inte väcker samma kontrovers.

eld
Medlem
Skrivet av Löfbergs lila:

Om de hanterar d med respekt borde inte ens möjligheten att själv skolskjuta finnas med. Ha inte ens med möjligheten, släng upp game over skärmar innan nåt ens kan hända. Det är upp till utvecklarna att designa rätt o sätta upp grundregler för spelarna. De kan inte skylla på andra.

Är d bara gisslanräddning är d väl helt ok att ha med miljön tycker jag.

Men känns inte som en skolskjutning faktiskt passar i genren, det brukar väl inte vara så taktiska lösningar.

Nej precis, det är svårt nog för utvecklare att kunna göra det, och det faller totalt när du gör det till en lekplats i multiplayer och lämnar över det helt till spelarna.

Skrivet av Monstertarzan:

Jag håller helt med dig här. Jag är säker på att utvecklaren kommer göra allt som krävs för att behandla banan med respekt men att spelaren sedan också gör det är jag inte lika säker på. Vilka kommer att beskyllas? Spelutvecklaren så klart. Därför tror jag att det krävs extra arbete i spelets mekanik för att förhindra sådant beteende. Annars så är alternativet att helt enkelt utforma banan på ett sätt som inte väcker samma kontrovers.

Det är ju just det som är problemet med interaktiv media, och just i detta fall så är inte banan gjord för att väcka känslor, men för att underhålla och vara spännande, vilket absolut kan kännas fel i väldigt många spel, men just skolskjutningar hoppar rätt tydligt över en gräns även om gränsen kan kännas lite otydlig.

12
Skriv svar