James Webb Space Telescope är uppskjuten!

Medlem
James Webb Space Telescope är uppskjuten!

Jag fixade en bra timestamp att börja titta nu (28m00s)

Rymdteleskopet James Webb sköts upp ca. 13:30 idag!
Det är det mest högteknologiska teleskopet som skickats upp på decennier!

Teleskopet kan förändra hur vi ser på universums historia.
https://sv.wikipedia.org/wiki/James_Webb-teleskopet


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

nu återstår bara 29 dagar där absolut ingenting får gå fel, och om nåt skulle göra det så är hela projektet rymdskrot.

Skribent

Tur att den inte blev uppskjuten igen, uppskjutningen alltså.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Tur att den inte blev uppskjuten igen, uppskjutningen alltså.

Nej då, efter en uppskjuten uppskjutning som sköts upp igen, är nu teleskopet uppskjutet...I rymden!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Teleskopet har tagit över 30 år att bygga och har kostat 10 miljarder USD eller 91,3 miljarder SEK.

https://www.bbc.com/news/science-environment-59782057


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Läste rubriken lite för snabbt. Läste "nedskjuten". 😀

Medlem

LOL

Jag borde nog skrivit avfyrad.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

344 events kvar to go.


signatur

1338 - One Step Above

Medlem

Riktigt bra video:


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Medlem
Skrivet av anon_326114:

Det här är så jäkla stort. Hoppas innerligt att allt går bra och då tänker jag inte ens på kapitalet som är investerat utan kunskapen som detta kommer ge oss.

Historiskt!

kapitalet är inte speciellt stort i ett globalt perspektiv..
som ex.. ca 10% av USA försvarsbudget.

Medlem

Lite mer i detailj om uppdraget och utmaningarna:

Kommer ihåg när Hubble sköts upp, var en massa gnäll från folk som ringde in till tv programmet och babblade om hur de visste hur pengarna skulle användas istället... med tanke på hur pengar läggs på krig, sport och annat som ruttnar mänsklighetens hjärnor och hur lite som läggs på vetenskap så blev jag rejält förbannad.

Hoppas bara att hela projektet lyckas, finns mycket vi kan lära oss från JWST.

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Lite mer i detailj om uppdraget och utmaningarna:
ZXv-wWwa5H0

Kommer ihåg när Hubble sköts upp, var en massa gnäll från folk som ringde in till tv programmet och babblade om hur de visste hur pengarna skulle användas istället... med tanke på hur pengar läggs på krig, sport och annat som ruttnar mänsklighetens hjärnor och hur lite som läggs på vetenskap så blev jag rejält förbannad.

Hoppas bara att hela projektet lyckas, finns mycket vi kan lära oss från JWST.

Håller delvis med, men tycker inte det är jättekonstigt att det debatteras hur mycket pengar just rymdforskningen skall ha, då det inte är jätteviktigt att se hur en galax ser ut 12 miljarder ljusår bort, även om det kan vara väldigt intressant.

Medlem
Skrivet av abso:

Håller delvis med, men tycker inte det är jättekonstigt att det debatteras hur mycket pengar just rymdforskningen skall ha, då det inte är jätteviktigt att se hur en galax ser ut 12 miljarder ljusår bort, även om det kan vara väldigt intressant.

Fast rymdforskning brukar faktiskt leda till en hel del konkreta förbättringar för livet på jorden också.

Finns för övrigt en del partners i Sverige till programmet, bl.a. Stockholms Universitet, Chalmers och RUAG Space AB (f.d. Saab Space).


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Fast rymdforskning brukar faktiskt leda till en hel del konkreta förbättringar för livet på jorden också.

Finns för övrigt en del partners i Sverige till programmet, bl.a. Stockholms Universitet, Chalmers och RUAG Space AB (f.d. Saab Space).

absolut, känner till detta men hävdar ändå att 100 000 000 000kr skattepengar för ett teleskop iallafall kan diskuteras

Medlem
Skrivet av abso:

absolut, känner till detta men hävdar ändå att 100 000 000 000kr skattepengar för ett teleskop iallafall kan diskuteras

Allt som bekostas av skatt ska såklart få diskuteras, men på denna skala och tidsaspekt ör 100 miljarder inte överdrivet mycket, och en diskussion lär utvisa att det läggs betydligt mer pengar på betydligt oviktigare saker


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av abso:

absolut, känner till detta men hävdar ändå att 100 000 000 000kr skattepengar för ett teleskop iallafall kan diskuteras

Jag håller med (precis som @Soulless) om att investeringen måste kunna diskuteras - men det gäller att sätta den i perspektiv, det är en satsning över mycket lång tid och över flera landsgränser. Utslaget på dessa faktorer är det inte en så astronomisk (pun intended) summa som det vid första anblick kan låta. Projektet har (och kommer fortsatt så göra ett tag till) sysselsatt många individer över hela världen i decennier, och forskning anser jag personligen vara tämligen kritisk för mänskligheten - även sådan som har mer otydliga mål, då inte alla vetenskapliga vinningar i historien varit direkt "avsiktliga".


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av abso:

Håller delvis med, men tycker inte det är jättekonstigt att det debatteras hur mycket pengar just rymdforskningen skall ha, då det inte är jätteviktigt att se hur en galax ser ut 12 miljarder ljusår bort, även om det kan vara väldigt intressant.

Även om jag gillar nya fina bakgrundsbilder till min PC så handlar det inte om det. Det handlar om att upptäcka nya planeter (något av de första sakerna som ska göras) samt titta tillbaka i tiden för att se hur universum såg ut då. All sådan information berättar hur vår värld ser ut och leder till en klarare världsbild som i sin tur leder till framsteg i vetenskap och nya prylar hemma hos dig.

10 miljarder dollar är Kalle Anka pengar på Nasdaq. Priset avser en periodisering på 10 år (minst) och troligtvis kan teleskopet användas längre, även om de inte var avsedd att repareras så är jag övertygad att "vänta nu, vi kan inte slänga bort 10 miljarder, att fixa den vore billigare, ring Elon för fan."

Hubble är beyond EOL och levererar fortfarande, samma sak hände med Mars Rovern som skulle räcka i 90 dagar (tror jag det var) - den skulle inte fungera i flera år som den gjorde.

Medlem

Äntligen sett fram emot detta väldigt länge nu, hoppas bara resten går väl nu..

Mycket av kostnaden för JWST var ju att det vart väldigt stort hur de än gjorde när det planerades, vilket gjorde att alla dimensioner vart större, vilket gjort att teleskopet måste "vikas". De intervjuer jag hört och det jag läst om det så är det bl.a "vikningen" som gjort att det tagit så långt tid och vilket gjort att det i slutändan fått denna otroliga summa. Tror de lärt sig rätt mycket från misstagen med JWST. Tror inte nästa generationens teleskop kommer kosta så mycket som JWST gjort då det troligtvis kommer finnas större raketer (Starship kom igen! ) som kan ta dem upp i rymden vilket gör att framtida teleskop inte kommer behöva komprimeras på samma sätt.

Medlem

Teleskopet är nästan halvvägs framme nu!
https://webb.nasa.gov/content/webbLaunch/whereIsWebb.html

Färdas i en mysig hastighet med:
1 609.344 m / s
5 794 km/h


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Den 5-lagriga värmeskölden är nu fullt utfälld och uppspänd, ytterligare en viktig milstolpe passerad!


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Och i dag (8 januari) är nu samtliga delar av JWST utfällda - det kvarstår dock ~ett par veckor av resan, och under flera månader kommer utrustningen att kylas ner och kalibreras innan den kan användas "på riktigt".

Riktigt kul att se att allt arbete NASA, ESA, CSA och alla övriga internationella partners lagt ner hittills lönat sig!


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

JWST får nästan dubbel livslängd pg av en väldigt precis uppskjutning av Arianne:
https://www.dn.se/vetenskap/ariane-gav-webb-teleskopet-dubbel...

Medlem
Skrivet av Ichinin:

JWST får nästan dubbel livslängd pg av en väldigt precis uppskjutning av Arianne:
https://www.dn.se/vetenskap/ariane-gav-webb-teleskopet-dubbel...

Det är också lite intressant att en av de viktigaste faktorerna vid uppskjutning var att ge JWST lite lägre hastighet än vad som skulle krävas för att nå Lagrangepunkten (L2), eftersom det enda sättet att bromsa den är att använda gravitation, och får den för mycket hastighet är teleskopet i praktiken förlorat. Att använda de (förhållandevis) små nätta motorerna på JWST för att finjustera och ge den extra hastigheten som krävs är bra mycket lättare, men det sitter inga på observatoriesidan, så att bromsa blir besvärligt.

Finns också information på NASAs FAQ varför just Ariane 5 valdes och inte ex. SpaceX Falcon Heavy.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Närmar sig nu, "bara" 41 360km kvar till L2

Medlem
Medlem

Lite om JWST imaging kapacitet, gillar att den kan differentiera mellan exosolar och exoplaneter som passerar och blockar ljus så det går att identifiera hur atmosfärer är på exoplaneter!

Medlem

Påtal om kostnaden kan jag kasta in en referens att Sveriges totala internationella bistånd per år är 51 miljarder. Två års bistånd är alltså MER kostnad än detta teleskop och då snackar vi endast Sverige. Kan vara bra att jämföra summor ibland för att få perspektiv på vad som är "rimligt" eller inte. Med andra ord är denna summa irrelevant (min åsikt) i relation till all information den kommer kunna tillge.

Medlem

Kul att det går framåt!

Edit:

Off-topic:
Det första jag såg i filmen är att alla bär mask.

Jag åkte på Covid i tisdags förra veckan och har haft besvär i en vecka med skiten nu. Jag är fortfarande sjuk. Så det är jävligt bra med försiktighetsåtgärder. Värsta infektion jag haft på 5-10 år. Då hade jag ändå dubbel vaccination. De andra i familjen tillfriskna efter 3-4 dagar, åkte på en ny våg i helgen men är friska nu.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Lite om JWST imaging kapacitet, gillar att den kan differentiera mellan exosolar och exoplaneter som passerar och blockar ljus så det går att identifiera hur atmosfärer är på exoplaneter!

MzWfUK0yvdY

Där smälte min hjärna!
Bra film


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Skriv svar