Josef Fares delar ut en rejäl känga till NFT:er i spel

Robot
Josef Fares delar ut en rejäl känga till NFT:er i spel

"Jag blir hellre skjuten i knät."

#Hazelight, #Josef-Fares, #Nft


Medlem

omg tror jag älskar denna mannen ännu mer nu, äntligen någon som står för att det är en konstform att göra spel och sin kärlek till spel syns. Istället för att som vi ser mer och mer för varje dag som går och vi gjort dom senaste 10 åren eller mer, att företag gör spel för att harva in storkovan inte för att göra spel i sug utan göra en produkt som ska få in så mycket pengar som möjligt, konst be damned.

Medlem
Skrivet av Natrium:

omg tror jag älskar denna mannen ännu mer nu, äntligen någon som står för att det är en konstform att göra spel och sin kärlek till spel syns. Istället för att som vi ser mer och mer för varje dag som går och vi gjort dom senaste 10 åren eller mer, att företag gör spel för att harva in storkovan inte för att göra spel i sug utan göra en produkt som ska få in så mycket pengar som möjligt, konst be damned.

Känns lite naivt.

Spel är business. Du kan ju inte göra vettigt spel utan tid och pengar. Kolla bara på folk som har gjort spel som har lyckats bra, Stardew Valley t.ex.. Tog upp 10 timmar om dagen i 4-5 år för honom att göra ett så litet och innehållslöst(inte en diss) spel som STV. Såklart att dem flesta följer en mall som fungerar.

Medlem
Skrivet av Arkaith:

Känns lite naivt.

Spel är business. Du kan ju inte göra vettigt spel utan tid och pengar. Kolla bara på folk som har gjort spel som har lyckats bra, Stardew Valley t.ex.. Tog upp 10 timmar om dagen i 4-5 år för honom att göra ett så litet och innehållslöst(inte en diss) spel som STV. Såklart att dem flesta följer en mall som fungerar.

ja absolut är det att dom vill få in pengar, men Valheim, och massa flera spel visar att du behöver inte göra cookie cutter spel som lämpar sig för "alla" för att få in cash. Eller ta till dumma typer av saker som inte är konsument vänliga för att det ska funka.

Titta tillbaka där spel gjordes med kärlek till spel i åtanke, istället för hur mycket dom kan få in i pengar på spel. Det finns plats för båda två att existera.
Men många företag idagens läge har inge kärlek till spelen dom tillverkar vilket vi spelare ser. (men ändå dumt nog köper i brist på bättre), Dom ser bara dollar tecken framför sina ögon.

KoP
Medlem
Skrivet av Arkaith:

Känns lite naivt.

Spel är business. Du kan ju inte göra vettigt spel utan tid och pengar. Kolla bara på folk som har gjort spel som har lyckats bra, Stardew Valley t.ex.. Tog upp 10 timmar om dagen i 4-5 år för honom att göra ett så litet och innehållslöst(inte en diss) spel som STV. Såklart att dem flesta följer en mall som fungerar.

Naivt eller ej, kan bara hålla med Josef, spel är i mina ögon konst. När spel övergår till att bli pengamjölkade maskiner så blir det i mina ögon bara äckligt och det är därför jag personligen på senare år ägnat min tid till att spela flera indiespel än dessa trippel-A titlar.

Har hittat tillbaks till spelglädjen tack vare dessa små underbara spel.

╮(′~‵〞)╭

Inaktiv
Skrivet av KoP:

Naivt eller ej, kan bara hålla med Josef, spel är i mina ögon konst. När spel övergår till att bli pengamjölkade maskiner så blir det i mina ögon bara äckligt och det är därför jag personligen på senare år ägnat min tid till att spela flera indiespel än dessa trippel-A titlar.

Har hittat tillbaks till spelglädjen tack vare dessa små underbara spel.

╮(′~‵〞)╭

Jag håller med till fullo. Visst att storföretag framförallt vill tjäna maximalt pengar genom mersälj och sånt men fan vad det märks skillnad på spel som är skapt ur ren kärlek till spelmediet. Om jag funderar lite på vad jag spelat mycket i år så är det bland annat Valheim, Stardew Valley och just nu Divinity OS 2. Stor skillnad när någon inte försöker kränga på en nån jävla låda för $4.99 var 8:e minut.

eld
Medlem
Skrivet av Arkaith:

Känns lite naivt.

Spel är business. Du kan ju inte göra vettigt spel utan tid och pengar. Kolla bara på folk som har gjort spel som har lyckats bra, Stardew Valley t.ex.. Tog upp 10 timmar om dagen i 4-5 år för honom att göra ett så litet och innehållslöst(inte en diss) spel som STV. Såklart att dem flesta följer en mall som fungerar.

Det handlar mer om att ett spel som tjänar tillbaka sin kostnad och får lite vinst ses som pengar som hade kunnat investerats i något som gett mer pengar.

för många handlar det helt enkelt om att kunna leva och göra spel, inte att gå med extrem vinst.

Medlem
Skrivet av eld:

Det handlar mer om att ett spel som tjänar tillbaka sin kostnad och får lite vinst ses som pengar som hade kunnat investerats i något som gett mer pengar.

för många handlar det helt enkelt om att kunna leva och göra spel, inte att gå med extrem vinst.

Exakt, för en del räcker det inte med att tjäna pengar, de måste tjäna ALLA pengar.

Medlem

Det är ofta spel gjorda med kärlek som blir bäst också.
Därför EA och Ubisoft spel oftast blir skit numer.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Konstant vinstmaximering är skräp. Det enda man kan göra är att inte delta i spektaklet.

KoP
Medlem
Skrivet av anon_119148:

Jag håller med till fullo. Visst att storföretag framförallt vill tjäna maximalt pengar genom mersälj och sånt men fan vad det märks skillnad på spel som är skapt ur ren kärlek till spelmediet. Om jag funderar lite på vad jag spelat mycket i år så är det bland annat Valheim, Stardew Valley och just nu Divinity OS 2. Stor skillnad när någon inte försöker kränga på en nån jävla låda för $4.99 var 8:e minut.

Började spela Stardew Valley (kom sent med i matchen) innan Jul och har redan avverkat ca. 25 timmar i spelet. Så mysigt och pyssligt!

Och som du sa, det märks när en spelutvecklare inte har skapat ett spel med kärlek eller konstnärliga ambitioner i åtanke. Rikigt tråkigt med dessa spelutvecklare som går på rutin och säkra kort och hostar ur sig uppföljare år efter år.

Medlem

Jag var också spelutvecklare en gång i tiden. Men sen tog jag en NFT i knät.

Skrivet av KoP:

Började spela Stardew Valley (kom sent med i matchen) innan Jul och har redan avverkat ca. 25 timmar i spelet. Så mysigt och pyssligt!

Och som du sa, det märks när en spelutvecklare inte har skapat ett spel med kärlek eller konstnärliga ambitioner i åtanke. Rikigt tråkigt med dessa spelutvecklare som går på rutin och säkra kort och hostar ur sig uppföljare år efter år.

De orkar knappt ge sig på uppföljare längre. Dagens äldre gamers är så nostalgikåta att de ejakulerar pengar på de simplaste av remasters. Bara att paketera om gammal skåpmat och släpp till pöbeln.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

De orkar knappt ge sig på uppföljare längre. Dagens äldre gamers är så nostalgikåta att de ejakulerar pengar på de simplaste av remasters. Bara att paketera om gammal skåpmat och släpp till pöbeln.

Tror remasters blir bättre i framtiden. Förr ändrade man endast upplösningen och några texturer sen var det pang på hyllan.

Nu kommer de flesta remasters antagligen slänga på ray tracing likt Metro enhanced edition och kommande witcher 3 next-gen. Tycker detta är positivt då ljusättning i spel är undermedvetet det som påverkar det visuella allra mest. Tänker att om 2 år när rtx 3060 är minumum så kan detta ändå fungera.

Skulle gärna slänga ut 300kr för att spela om några gamla klassiker med native ray tracing lösning och framförallt spel med dag/natt cykel som Zelda twilight princess eller liknande.


signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2

KoP
Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

De orkar knappt ge sig på uppföljare längre. Dagens äldre gamers är så nostalgikåta att de ejakulerar pengar på de simplaste av remasters. Bara att paketera om gammal skåpmat och släpp till pöbeln.

Alltså, jag anser mig vara en äldre gamer (43 år gammal) men hatar den här nya remasterkulturen som har uppstått, där dom tar ett spel som knappt hunnit bli byxmyndigt och ska göra en remake/remaster.

Det borde finns en grundregel att spelet MINST måste vara 25-30 år gammalt innan man får göra en remake/remaster utav det. :'D

Tror att vi behöver rensa ut alla okreativa personer som befinner sig i spelbranschen och försöka få in lite folk med visioner och ambitioner att skapa något nytt.

Medlem

Bara inte operation och rehab tar för mycket tid från hans spelskapande så... 😂

Medlem

Asch. Han kunde sagt en pil i knät. Hade varit en snygg referens då.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av danskung:

Tror remasters blir bättre i framtiden. Förr ändrade man endast upplösningen och några texturer sen var det pang på hyllan.

Nu kommer de flesta remasters antagligen slänga på ray tracing likt Metro enhanced edition och kommande witcher 3 next-gen. Tycker detta är positivt då ljusättning i spel är undermedvetet det som påverkar det visuella allra mest. Tänker att om 2 år när rtx 3060 är minumum så kan detta ändå fungera.

Skulle gärna slänga ut 300kr för att spela om några gamla klassiker med native ray tracing lösning och framförallt spel med dag/natt cykel som Zelda twilight princess eller liknande.

Skulle gärna offra 300kr till gudarna för att vi ska just slippa sådana remasters.

Nya spel FFS


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Skulle gärna offra 300kr till gudarna för att vi ska just slippa sådana remasters.

Nya spel FFS

Förstår inte denna metodiken. Spel som Minecraft och CSGO mer än 10 år gamla ändå så är de lika roliga idag som då ifall du bortser från din sociala situation. Nya spel är näst intill aldrig bra kanske 2-3 om året.

Remasters ger även möjligheten till yngre att spela dessa mästerverk och inte endast för nostalagi. För att vara helt ärlig tror jag att majoriteten som spelar remasters aldrig spelat spelet innan, eftersom spelarbasen är så enormt mycket större idag än 2010 tex.


signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2

eld
Medlem
Skrivet av danskung:

Förstår inte denna metodiken. Spel som Minecraft och CSGO mer än 10 år gamla ändå så är de lika roliga idag som då ifall du bortser från din sociala situation. Nya spel är näst intill aldrig bra kanske 2-3 om året.

Remasters ger även möjligheten till yngre att spela dessa mästerverk och inte endast för nostalagi. För att vara helt ärlig tror jag att majoriteten som spelar remasters aldrig spelat spelet innan, eftersom spelarbasen är så enormt mycket större idag än 2010 tex.

Folk tittar på en remaster och glömmer bort att spelen oftast var rätt annorlunda, man märker inte arbetet som lagts ner och tycker sig minnas att spelet såg ut som det gjorde.

Sedan så har ju trenden rört sig mer mot att remasters ska vara billigare än när de släpptes, samt att uppgraderingar oftast kan köpas för en billig slant eller ibland fås gratis.

Medlem

Kolla bara på Atlus eller Fromsoft. Det känns verkligen som deras spel är mer än bara spel. Tycker absolut man kan kalla det för konst och man ser tydligt kärleken de har lagt ner i sina spel. Bloodborne och Persona 5 är enligt mig såna extrema mästerverk när det kommer till spel och tror inte det är möjligt att skapa något som dessa två utan att ha väldigt passionerade människor bakom rodret.

Medlem
Skrivet av danskung:

Förstår inte denna metodiken. Spel som Minecraft och CSGO mer än 10 år gamla ändå så är de lika roliga idag som då ifall du bortser från din sociala situation. Nya spel är näst intill aldrig bra kanske 2-3 om året.

Remasters ger även möjligheten till yngre att spela dessa mästerverk och inte endast för nostalagi. För att vara helt ärlig tror jag att majoriteten som spelar remasters aldrig spelat spelet innan, eftersom spelarbasen är så enormt mycket större idag än 2010 tex.

För att det helt enkelt inte behövs.
Dom som spelar Minecraft och CSGO är både gamla och nya spelare.
Så ja bättre med nya spel. Remasters är ofta ett magplask endå om man jämför med vad modding communityt redan gjort.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

För att det helt enkelt inte behövs.
Dom som spelar Minecraft och CSGO är både gamla och nya spelare.
Så ja bättre med nya spel. Remasters är ofta ett magplask endå om man jämför med vad modding communityt redan gjort.

Och majoriteten sitter på konsoler och har inte tillgång till mods samt att den gemene man inte moddar.

Jag moddar och har en pc, men jag tycker inte att man ska förbise detta.

Det blir även lite av en paradox. Ifall de lägger mer krut på remasters blir det mindre krut på de nya spelen som du gillar så mycket. Samtidigt klagar du på att de lägger för lite krut på remasters för att det ska vara värt det. Just nu är det speciella studios som endast jobbar med remasters och detta påverkar inte de nya spelen.


signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2

Medlem
Skrivet av danskung:

Och majoriteten sitter på konsoler och har inte tillgång till mods samt att den gemene man inte moddar.

Jag moddar och har en pc, men jag tycker inte att man ska förbise detta.

Det blir även lite av en paradox. Ifall de lägger mer krut på remasters blir det mindre krut på de nya spelen som du gillar så mycket. Samtidigt klagar du på att de lägger för lite krut på remasters för att det ska vara värt det. Just nu är det speciella studios som endast jobbar med remasters och detta påverkar inte de nya spelen.

Jag bryr mig inte om remasters, jag vill som sagt att det göra nya spel ist.
Dåliga remasters har vi endå blivigt översköljda med. Tex senast GTA. det är skrattretande money grab. Jag trodde dom skulle göra en seriös remaster med GTA5 grafik, då kanske jag had evarit intresserad.
Men som sagt, nya spel hellre än remasters.
En välgjord remake kan jag också acceptera.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

KoP
Medlem
Skrivet av Löfbergs lila:

Vadå ny kultur, om du är 43 bast borde du märkt att spel alltid portats till nyare hårdvaror.

Nej det tillhörde absolut inte vanligheten att man remastrade knappt 5-10 år gamla spel förr och gav ut dem igen. Hur många remasters och remakes har det gjorts utav gamla NES, Sega, Atari, Commodore, Spectrum spel?

Klart det finns en och annan remake utav spel ifrån den tiden men idag känna det ju lite som standard praxis att spelstudios släpper upphottade versioner utav sina lastgen spel till nextgen.

Personligen är det inget jag strävar efter att köpa i och med "been there, done that", utan jag vill hellre se något nytt istället för att det ska ligga så mycket fokus på att casha in på gammal skåpmat.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag bryr mig inte om remasters, jag vill som sagt att det göra nya spel ist.
Dåliga remasters har vi endå blivigt översköljda med. Tex senast GTA. det är skrattretande money grab. Jag trodde dom skulle göra en seriös remaster med GTA5 grafik, då kanske jag had evarit intresserad.
Men som sagt, nya spel hellre än remasters.
En välgjord remake kan jag också acceptera.

"En välgjord remake kan jag också acceptera"

Jag håller fullständigt med. Den ska vara välgjord och flyta på bättre än orginalet annars kan det kvitta.

Det jag syftar på med remasters som Metro Exodus Enhanced edition och Witcher next-gen är att de godkänns då det är gratis för de som äger orginalet. Alla remasters borde vara gratis ifall man äger orginalet och remakes borde kosta vad de är värt.


signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2

Medlem
Skrivet av danskung:

"En välgjord remake kan jag också acceptera"

Jag håller fullständigt med. Den ska vara välgjord och flyta på bättre än orginalet annars kan det kvitta.

Det jag syftar på med remasters som Metro Exodus Enhanced edition och Witcher next-gen är att de godkänns då det är gratis för de som äger orginalet. Alla remasters borde vara gratis ifall man äger orginalet och remakes borde kosta vad de är värt.

Ja alltså man får skilja lite på vad man menar.
jag kanske varit otydlig.
Jag har inget emot att man släpper en uppdatering till tex The Witcher 3 som ger lite nya effekter osv det är bara "underhållning" av spelet om inte nödvändig men som imo bara plussar på good-will hos utvecklarna.
Metro har jag ingen åsikt om då jag inte spelat.

Remasters som GTA är sånt jag inte vill se.
Remakes likt Resident evil 2 är sånt jag inte har nått emot. Det blir som en nytolkning av ett gammalt spel och på så sätt ett "nytt" spel.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

eld
Medlem
Skrivet av KoP:

Nej det tillhörde absolut inte vanligheten att man remastrade knappt 5-10 år gamla spel förr och gav ut dem igen. Hur många remasters och remakes har det gjorts utav gamla NES, Sega, Atari, Commodore, Spectrum spel?

Klart det finns en och annan remake utav spel ifrån den tiden men idag känna det ju lite som standard praxis att spelstudios släpper upphottade versioner utav sina lastgen spel till nextgen.

Personligen är det inget jag strävar efter att köpa i och med "been there, done that", utan jag vill hellre se något nytt istället för att det ska ligga så mycket fokus på att casha in på gammal skåpmat.

Har absolut gjorts helatiden, men det märks mer nuförtiden, plus att dåtidens remasters ofta var renodlade portar och inget mer.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_video_game_remakes_and_remastered_ports

Medlem
Skrivet av KoP:

Naivt eller ej, kan bara hålla med Josef, spel är i mina ögon konst. När spel övergår till att bli pengamjölkade maskiner så blir det i mina ögon bara äckligt och det är därför jag personligen på senare år ägnat min tid till att spela flera indiespel än dessa trippel-A titlar.

Har hittat tillbaks till spelglädjen tack vare dessa små underbara spel.

╮(′~‵〞)╭

Kan bara hålla med, finner att det är väldigt få AAA spel som passar mig idag. Upplever att de satsar alltför mycket på säkra kort så spelet blir väldigt likt andra spel och det känns hela tiden som du spelat det förut, vilket leder åtminstone för mig till att jag blir uttråkad.
Finns givetvis undantag men sällan att jag hittar mer än ett eller två AAA spel per år som känns värt det.

Finner mycket mer spelglädje och nytänkande i indiespel så det blir mestadels sådana numer.

Medlem

Herregud Rockstar är fattiga !!! Ja menar alla superbilar som alla anställda har Kostar ju även fast dom inte används
Det är synd om dom OY VEY

12
Skriv svar