Att bli nykter

Medlem
Skrivet av Soulless:

Lycka till! Låter jobbigt men se framåt härifrån

Tack!

Det är underbart. Helt rätt väg för mig att varandra. Kommer att bli riktigt bra detta.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Tack!

Det är underbart. Helt rätt väg för mig att varandra. Kommer att bli riktigt bra detta.

Du klarade 40 dagar, det betyder att du kan! Det rekordet slår du nu!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Freakon:

Tack!

Det är underbart. Helt rätt väg för mig att varandra. Kommer att bli riktigt bra detta.

Ändrar mitt inlägg lite:

Har du fått ”normala antidepressiva” fastän du har bipolär personlighet?

Notera att jag inte har personliga erfarenheter, men vet folk som gjort samma resa.


signatur

1338 - One Step Above

Medlem
Skrivet av MulletDeluxe:

Nu vet jag inte vad du lider av, men är sluta med medicinerna bra om du lider av hypomani? Såvida du inte har bipolaritet i dig, då "normala" antidepressiva mig veterligen kan framkalla maniska tillstånd.

Notera att jag inte har personliga erfarenheter, men vet folk som gjort samma resa.

Mycket bra fråga.

Nu får jag annan medicin, främst mot ångest och för sömn. Utgår från att vi kommer fram till ett bra kit av mediciner under resans gång.

Att jag slutade tvärt med min egen medicinering var både drastiskt och ogenomtänkt. Samtidigt kanske det var det draget som gjorde att jag hamnade här, och här är precis var jag ska vara.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av MulletDeluxe:

Ändrar mitt inlägg lite:

Har du fått ”normala antidepressiva” fastän du har bipolär personlighet?

Notera att jag inte har personliga erfarenheter, men vet folk som gjort samma resa.

Sertralin mot ångest och Propavan för sömn. Sen stora mängder sprit och knark på det.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Hoppas det löser sig för dig Freakon!
Bra att du ändå "trivs" där inne och känner att du får den hjälp du behöver, har själv blivit inslängd på psyket några vändor pga diverse drogutlösa psykoser. När jag ser tillbaka på det kan jag tycka det var skönt där inne, man slapp allt jidder utanför en stund och kunde sitta där och röka sina cigg och spela kort några veckor, utan droger, och bli människa igen.

Hur tycker du Sertralin funkar då? Jag tycker inte den hade nån större effekt förutom att jag kunde runka eller ligga flera timmar utan att komma, vanlig bieffekt av ssri's.
Hur funkar Propavan tycker du? Jag fick bara fruktansvärda myrkryp av både dom och Imovane.

Medlem

Hoppas det löser sig!

Medlem
Skrivet av Den Maskerade Daskaren:

Hoppas det löser sig för dig Freakon!
Bra att du ändå "trivs" där inne och känner att du får den hjälp du behöver, har själv blivit inslängd på psyket några vändor pga diverse drogutlösa psykoser. När jag ser tillbaka på det kan jag tycka det var skönt där inne, man slapp allt jidder utanför en stund och kunde sitta där och röka sina cigg och spela kort några veckor, utan droger, och bli människa igen.

Hur tycker du Sertralin funkar då? Jag tycker inte den hade nån större effekt förutom att jag kunde runka eller ligga flera timmar utan att komma, vanlig bieffekt av ssri's.
Hur funkar Propavan tycker du? Jag fick bara fruktansvärda myrkryp av både dom och Imovane.

Jag känner mig som lite som en statistit i en modern version av gökboet. Skönt att kunna strunta i tider osv, det har andra koll på. Kommer med kaffe och kaka och tittar när man ritar/pysslar. Som ett dagis för vuxna typ. Love it.

Sertralin dämpade min ångest något, tror dock att placebo kan ha spelat in. Då jag sedan många år lever i celibat så har ju inte det problemet du beskriver. Det räckar att kittla lite lätt så är matchen över lika snabbt som den gick igång.

Propavan gav mig också myrkryp om jag satt upp. La jag mig i sängen så upphörde det. Den får godkänt av mig, men alla är vi olika.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Tack till er som skriver positiva saker samt frågor. Tror att en del av terapin är att göra just detta. Prata med andra.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Låter kanske platt och ”lätt”, speciellt inljuset av vad du skrev, men jag tror verkligen på attityden du har. Ett steg i taget, men insikt, att få rätt verktyg, och ta bort felaktiga verktyg, det är några eintigt jävla stora steg. Keep us posted!


signatur

1338 - One Step Above

Medlem
Skrivet av Den Maskerade Daskaren:

Hur tycker du Sertralin funkar då? Jag tycker inte den hade nån större effekt förutom att jag kunde runka eller ligga flera timmar utan att komma, vanlig bieffekt av ssri's.
Hur funkar Propavan tycker du? Jag fick bara fruktansvärda myrkryp av både dom och Imovane.

Ursäkta för trådkapning, men hur tyckte du det var med ssri i det läget? Bra, dåligt, frustrerande?

Skrivet av Runner55:

Ursäkta för trådkapning, men hur tyckte du det var med ssri i det läget? Bra, dåligt, frustrerande?

Jag tyckte det kunde vara festligt, tjejen mindre så.
Märkte ingen annan effekt förutom att just orgasmen alltid var utom räckhåll, hur mycket man än höll på.

Men så hade jag inte heller depression, utan annan problematik, vilket jag idag kan tycka läkaren borde ha förstått när jag kom in där.
Nu kan jag bara tala för mig själv, men jag får känslan att av att de kör en viss trappa av läkemedel mot en stor skara helt olika problem människor har. Först får du luffiga antihistaminer som Atarax, funkar inte det får du kanske flytande Theralen, som inte gör mer än döva ansiktet på dig så du bara sluddrar. Sen fortsätter det mot Sobril, vidare mot SSRI's.

Medlem

Ungefär en månad kvar till årsdagen nu då! Nykterheten har blivit självklar och jag reflekterar inte lika mycket över den som för några månader sedan. Även för omgivningen verkar det ha sjunkit in och numera stöter jag bara på kommentarer från folk jag inte hört från eller träffat på länge. De flesta tar det bra.
En god vän till mig, som själv inte haft så svåra problem som jag, beslöt sig för att ta ett nyktert 2022 så en viss inspiration har man kanske bidragit med.

Härligt att se att tråden lever vidare och att fler medlemmar delar med sig av sina upplevelser.

Jag återkommer när jag passerat ett år. Väl mött!

Medlem

Tycker ni är grymma som klarar att lägga det på hyllan. Jag tycker inte att jag har ett beroende men däremot ett riskbruk. Dricker gärna helt enkelt. Lider inte så mycket av det heller... går i perioder, på sistone har jag druckit lite mer.


signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler

Medlem

@Freakon och @Knalle, bra jobbat båda två med era olika utmaningar! Jag är jätteimponerad. Jag har av allmänna hälsoskäl försökt vara helt alkoholfri under perioder, ibland har det funkat bra och ibland har jag ändå övertalat mig att ta några bärs då det är så gott (enligt mig). Ett tag under förra året körde jag regeln att jag bara fick köpa öl varannan helg. Så halverar jag min konsumtion i alla fall 🙂

Kör hårt alla!

Medlem
Skrivet av socialarbetaren:

Tycker ni är grymma som klarar att lägga det på hyllan. Jag tycker inte att jag har ett beroende men däremot ett riskbruk. Dricker gärna helt enkelt. Lider inte så mycket av det heller... går i perioder, på sistone har jag druckit lite mer.

Såg inte ditt meddelande innan jag skrev mitt men känner igen mig i det du skriver.

Medlem
Skrivet av Zontos:

Har (lite med restriktionernas hjälp också) inte druckit sedan jul, så det är en månad nästa helg. Så lite inspiration har jag fått av tråden vill jag säga

Men jag vet inte om jag vill vara helt nykter i längre period eller bara festa allt mindre, men när det är fredag eller lördag så känner jag mig ofta lite sugen på bärs. Vet inte om det är en varningssignal eller om det bara är naturligt...

Jag drack lite snaps, vin och annat gott under julhelgen också. Men mest till mat och dessert. Det var gott och trevligt. Testade äggtoddy med en kompis på nyårskvällen också då ingen av oss hade smakat det tidigare. Men efter det har jag inte druckit. Vilket känns bra då jag känner att jag är i kontroll över drycken och inte tvärtom. Och skulle jag bli sugen på ett glas vin (dricker inte öl) en fredagskväll skulle jag inte se det som ett varningstecken på något sätt. Bara att jag vill varva ned med det. Men blir en eller två fem eller mer är det såklart oroande. Men inget fel att unna sig om det inte leder till någonting värre.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Jag drack lite snaps, vin och annat gott under julhelgen också. Men mest till mat och dessert. Det var gott och trevligt. Testade äggtoddy med en kompis på nyårskvällen också då ingen av oss hade smakat det tidigare. Men efter det har jag inte druckit. Vilket känns bra då jag känner att jag är i kontroll över drycken och inte tvärtom. Och skulle jag bli sugen på ett glas vin (dricker inte öl) en fredagskväll skulle jag inte se det som ett varningstecken på något sätt. Bara att jag vill varva ned med det. Men blir en eller två fem eller mer är det såklart oroande. Men inget fel att unna sig om det inte leder till någonting värre.

Ja, när jag var på middag i veckan så kunde jag ändå säga nej till vanlig öl men var ändå sugen på vin. Så den kontrollen har jag i alla fall...

Medlem

Update: Jag har börjat gå till AA nu. Det är det bästa som hänt mig tror jag. Jag rekommenderar alla att söka efter AA eller NA i eran stad eller städer bredvid. Jag är 1 månad spiknykter nu. Ta hand om er alla.


signatur

Allätare

Medlem
Skrivet av gonzo247:

Update: Jag har börjat gå till AA nu. Det är det bästa som hänt mig tror jag. Jag rekommenderar alla att söka efter AA eller NA i eran stad eller städer bredvid. Jag är 1 månad spiknykter nu. Ta hand om er alla.

Intressant, kan du beskriva mer kring ditt beroende, livssituation och på vilket sätt AA har hjälpt dig?
Ser mig själv som fungerande alkoholist (jobb, familj etc.) men skulle vilja hitta motivation att lägga av med spriten.

Inaktiv
Skrivet av gonzo247:

Update: Jag har börjat gå till AA nu. Det är det bästa som hänt mig tror jag. Jag rekommenderar alla att söka efter AA eller NA i eran stad eller städer bredvid. Jag är 1 månad spiknykter nu. Ta hand om er alla.

Vad är NA?

Jag har inget missbruk men har ganska svårt att hålla mig borta även när jag bestämt att jag inte ska dricka så kan det lätt bli ett par men inga kopiösa mängder och ofta men har jag haft en jobbig vecka så blir det lät en sup på helgen vilket inte är ett så stort problem i sig men då orkar jag inte riktigt göra det jag egentligen vill pyssla med på helgen vilket i sin tur bidrar till frustration och nedstämdhet att jag inte lyckas nyttja den tiden man har tillgänglig.

Medlem
Skrivet av Mauk:

Intressant, kan du beskriva mer kring ditt beroende, livssituation och på vilket sätt AA har hjälpt dig?
Ser mig själv som fungerande alkoholist (jobb, familj etc.) men skulle vilja hitta motivation att lägga av med spriten.

Jag har hört att det oftast är jobbet som ryker sist vid missbruk. Eftersom personer har en tendens att tänka att man är ”okey”. Gustaf Skarsgård pratade om det bland annat i skavlan. Du kanske redan vet de men ta gärna kontroll över ditt drickande innan saker o ting ryker omkring dig.

Medlem
Skrivet av gonzo247:

Update: Jag har börjat gå till AA nu. Det är det bästa som hänt mig tror jag. Jag rekommenderar alla att söka efter AA eller NA i eran stad eller städer bredvid. Jag är 1 månad spiknykter nu. Ta hand om er alla.

Min fru insåg i vuxen ålder att hon hade ett problematiskt förhållande till alkohol. Klassikern i allt, en av/på person som aldrig kan göra något med måtta. Tappade greppet helt och blev alltid jätteberusad.

Hon slutade dricka, började på aa och går ibland dit igen för att känna gemenskapen såhär 10-15 år senare.


signatur

1338 - One Step Above

Medlem

Starkt av er att öppna upp er så här på ett forum.

Jag har själv inget missbruk.
Men kan ha jäkligt svårt att hålla mig borta ifrån berusningsmedel. Lätt utväg ifrån verkligheten för en stund, när livet känns piss eller efter en tung arbetsvecka.

Men har fortfarande dom mentala spärrarna kvar, så jag vet när jag ska dra i handbromsen när det har blivit lite förmycket utav det goda, som många utav mina polare tyvärr inte har.

Lycka till med era nyktra liv, kämpa på!


signatur

AMD Ryzen 7 78003DX
Asus TUF RTX 4080
HyperX Fury 32GB 6000MHz
WD SN850 1TB

Medlem
Skrivet av gonzo247:

Update: Jag har börjat gå till AA nu. Det är det bästa som hänt mig tror jag. Jag rekommenderar alla att söka efter AA eller NA i eran stad eller städer bredvid. Jag är 1 månad spiknykter nu. Ta hand om er alla.

Grymt bra jobbat, gonzo! En månad är stort och innan du hunnit reflektera över det har det gått en till Där du är nu var jag själv för knappt ett år sedan och den där första månaden minns jag som svår men också häftigt när man tagit sig genom den. Du kan vara stolt!

Tack för att du delar med dig!

Skrivet av Mauk:

Intressant, kan du beskriva mer kring ditt beroende, livssituation och på vilket sätt AA har hjälpt dig?
Ser mig själv som fungerande alkoholist (jobb, familj etc.) men skulle vilja hitta motivation att lägga av med spriten.

Jag skulle säga att om du tror att det kan få dig att må bättre fysiskt eller psykiskt eller både och så kan det kanske vara en motivation på sikt?

Alla är såklart olika och jag påstår inte att du mår dåligt men för mig kom jag ändå till en del insikter efter att jag lade av. Blev mer medveten och insåg hur bra man faktiskt kan må utan alkohol. Sedan tvingade det mig att deala med grejer på ett sätt som krävde att jag var mer uppriktig mot mig själv och andra. Kunde inte gömma mig bakom alkoholen, vilket jag fortfarande kan tycka är kämpigt i sociala sammanhang med nytt folk.

Jag vet inte om jag nämnt det i tråden men jag övervägde AA i början men gick aldrig dit. Har dock vänner som går dit och som det funkar bra för. Det känns bara inte som något för mig och hittills har jag klarat mig fint utan det. Har varit på ett möte en gång i egenskap av anhörig så då satt jag med och fick lyssna så jag har fått uppleva hur det funkar. Väldigt stark upplevelse som någonstans sådde ett frö av tvivel över min egen livsstil faktiskt, även om det tog flera år innan jag tog tag i mina egna problem.

Lycka till hur du än gör

Inaktiv

Jag läste i en psykologitidning att det är lättare att sluta med något om man slutar helt än att försöka göra saken i moderation då det lätt gläntar på dörren att göra det för mycket igen.

Medlem

Hej vänner! Glömde att uppdatera men har passerat ett år som helt nykter

Trevlig helg!

Medlem
Skrivet av Knalle:

Hej vänner! Glömde att uppdatera men har passerat ett år som helt nykter

Trevlig helg!

Grattis! Enorm milstolpe! Nu klarar du ett år till galant.

Medlem
Skrivet av Knalle:

Hej vänner! Glömde att uppdatera men har passerat ett år som helt nykter

Trevlig helg!

Gratulerar Knalle! Jag har också varit dålig på att uppdatera här. Men jag klarade också löftet på ett år nykter! Det var ett mycket lärande och inspirerande år som stärkt en. Lycka till och fortsätt kämpa ni som gör! Kan en så kan (nästan) alla.

Medlem

Jag har följt den här tråden sporadiskt men jag vill bara säga att jag blev så glad över att läsa om era nyktra milstolpar!
Så stort och bra jobbat av er! Grattis!

Skriv svar