Epics julklapp - Shenmue 3 och 14 andra spel gratis, rea i 3 veckor

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

På vilket sätt är det överlägset? Det finns inte mycket med köpupplevelsen jag personligen kan tycka de gör bättre. Varken till utseende av butiken, informationen du får om spelet, eller själva köpet.

Steam har ett riktigt omodernt och rörigt UX, som lär innebära en ordentlig tröskel för nykomlingar. Inte en chans att det hade sett ut som det gör om det hade lanserats idag. Precis som ingen hade fått för sig att bygga en enorm betongfyrklöver vid Slussen.

Moderator | Testpilot
Skrivet av bluebird:

Steam har ett riktigt omodernt och rörigt UX, som lär innebära en ordentlig tröskel för nykomlingar. Inte en chans att det hade sett ut som det gör om det hade lanserats idag. Precis som ingen hade fått för sig att bygga en enorm betongfyrklöver vid Slussen.

Kan du ge något mer konkret exempel? Jag är bara nyfiken på vad som är dåligt. Givet är jag uppväxt med Steam och är aningen biased, men jag känner inte att jag, eller någon i min närhet, som använder steam på något sätt har tyckt det är rörigt eller svårt att hitta något i butiken.

Möjligen själva inställningarna och alla alternativ där i toppen, men det lär man sig fort som med precis allt annat.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Kan du ge något mer konkret exempel? Jag är bara nyfiken på vad som är dåligt. Givet är jag uppväxt med Steam och är aningen biased, men jag känner inte att jag, eller någon i min närhet, som använder steam på något sätt har tyckt det är rörigt eller svårt att hitta något i butiken.

Möjligen själva inställningarna och alla alternativ där i toppen, men det lär man sig fort som med precis allt annat.

Okej, ett konkret exempel: Den platta hierarkin mellan olika alternativ. Det är väldigt många element, menyalternativ och knappar som tar ungefär lika mycket plats, har samma utformning och med innebörder som inte alltid är så begripliga.

Det fungerar bevisligen superbra ändå, men inte för att det är bra, utan för att användarna är vana.

Medlem
Skrivet av A1200G:

Gnällspikar som gnäller om gnällspikar är det värsta jag vet! 🙂

Har ja missat nått eller en gratis tampong och en låda alladin eller paradis

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Varför har man ens Steam längre

Tja, vi har väl fått typ 220-230 spel på Epic...men det är fortfarande bara 10% av vad jag har på steam

Jag föredrar steams gränssnitt samt jag har för mig att epics klient drar mer kraft från datorn än steam.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av justabit:

Steam är bara bloatware nuförtiden, Epic försöker åtminstone inte vara annat än en spelklient och store.

Steam behöver byggas om från grunden för att bli kvitt all feature creep som tagit över det senaste decenniet.

Detta!
För 10 år sedan var steam en mycket "renare" plattform. Något har dock hänt. Det är precis som att dom vill ha konkurrens och förstör för sej själva med flit. Pratade med en kompis härom dagen om olika nya Coop spel och han sa att han missat en massa nya då steam visar upp allt förutom det han letar efter. Detta är definitivt något steam bör återställa snarast om de vill behålla monopolet.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Testpilot

Har ryktats ganska friskt kring vilka gratisspelen är på Reddit och det har varit korrekt varje gång hittills. Nedan är tre närmaste dagarnas spekulationer... Sätter i spoiler taggar för den som inte vill läsa.

28 - Moving Out

29 - Salt and Sanctuary

30 - The Tomb Raider reboot trilogy

Medlem
Skrivet av bluebird:

Okej, ett konkret exempel: Den platta hierarkin mellan olika alternativ. Det är väldigt många element, menyalternativ och knappar som tar ungefär lika mycket plats, har samma utformning och med innebörder som inte alltid är så begripliga.

Det fungerar bevisligen superbra ändå, men inte för att det är bra, utan för att användarna är vana.

Svarade du inte ganska bra själv där varför Steam inte bör moderniseras för mycket också

Steam är ganska stora, de har en stor användarbas som är van vid hur det ser ut och därför tycker jag att det fungerar bra. Det är lätt att hitta eftersom man är van vid det. iom att de antagligen redan är störst, vad skulle de vinna på att göra om allt förutom en massa arga kunder som måste lära sig hitta på nytt
Dom tjänar stora pengar som det är, jag förmodar att de samlar inte enorma mängder UX statistik, och om de ser att de kan tjäna mer pengar på förändring så gör de också det

Medlem
Skrivet av SypherZ:

Svarade du inte ganska bra själv där varför Steam inte bör moderniseras för mycket också

Jo, åtminstone är det en rimlig förklaring till att så lite modernisering sker. Och det funkar ju toppen så länge man inte aspirerar på helt nya kunder som aldrig köpt spel förut. Då blir det en otrolig tröskel.

Och kanske är det där Epic, och förhoppningsvis ännu fler, kan utgöra mer lättillgängliga och välordnade alternativ.

Medlem

EPIC Launchern:
Den har gett flera 5av5 gratisspel (trevligt)... men ger mycket att önska i övrigt.
Rätt segstartad.. och saknar en del, däribland grundläggande funktioner. Ev. lite visuellt bloatad.
Har även (helt plötsligt) varit tvungen att "hacka" den för att det ens skulle starta.
2av5

DOCK har ju Steam även sina problem.
T.ex kräver ett av spelen "non permanent fix" för varje start... dvs "app already running"-helvetet. För att inte tala om cache/blob.fil fjanterierna som alltid funnits.
2av5


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem
Skrivet av Mutumba:

Har ryktats ganska friskt kring vilka gratisspelen är på Reddit och det har varit korrekt varje gång hittills. Nedan är tre närmaste dagarnas spekulationer... Sätter i spoiler taggar för den som inte vill läsa.

28 - Moving Out

29 - Salt and Sanctuary

30 - The Tomb Raider reboot trilogy

Hoppas att den 30:e stämmer! Dock, är den den gamla trilogin som fanns till PS3 eller den nya?

Medlem
Skrivet av A1200G:

Hoppas att den 30:e stämmer! Dock, är den den gamla trilogin som fanns till PS3 eller den nya?

Den nya, som innehåller Tomb Raider, Rise of the Tomb Raider och Shadow of the Tomb Raider. Ryktet verkar stämma.

Avstängd
Skrivet av bluebird:

Steam har ett riktigt omodernt och rörigt UX, som lär innebära en ordentlig tröskel för nykomlingar. Inte en chans att det hade sett ut som det gör om det hade lanserats idag. Precis som ingen hade fått för sig att bygga en enorm betongfyrklöver vid Slussen.

Steam har definitivt sina problem, men är fortfarande otroligt överlägset EGS på precis ALLT. Köper hellre något på Steam för fullpris, än tar det gratis ifrån EGS.

Medlem
Skrivet av bluebird:

Steam har ett riktigt omodernt och rörigt UX, som lär innebära en ordentlig tröskel för nykomlingar. Inte en chans att det hade sett ut som det gör om det hade lanserats idag. Precis som ingen hade fått för sig att bygga en enorm betongfyrklöver vid Slussen.

Skrivet av bluebird:

Jo, åtminstone är det en rimlig förklaring till att så lite modernisering sker. Och det funkar ju toppen så länge man inte aspirerar på helt nya kunder som aldrig köpt spel förut. Då blir det en otrolig tröskel.

Och kanske är det där Epic, och förhoppningsvis ännu fler, kan utgöra mer lättillgängliga och välordnade alternativ.

Jag gick in sent på Steam år 2016 och fastnade direkt för denna spelklient. Hade inga problem alls med gränssnittet men minns att det var folk här på forumet som ville byta då Valve kört det så länge. Tycker iaf att Steam är supersmidigt och prydligt byggt. Använder väldigt många av klientens funktioner. Tack vare att jag upptäckte Steam så slutade jag pirata.

Skrivet av Mutumba:

Har ryktats ganska friskt kring vilka gratisspelen är på Reddit och det har varit korrekt varje gång hittills. Nedan är tre närmaste dagarnas spekulationer... Sätter i spoiler taggar för den som inte vill läsa.

28 - Moving Out

29 - Salt and Sanctuary

30 - The Tomb Raider reboot trilogy

Nu äger jag Tomb Raider reboot Trilogin redan på Steam och PlayStation. Så 6 spel. Men det är en jäkla fin gåva och suveräna spel. De kommer givetvis att plockas hem på mitt EPiC konto även. Brukar plocka alla AAA och AA-spel. Indie-Retro skippar jag nästan alltid då jag inte är ett fan av dessa.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Jag gick in sent på Steam år 2016 och fastnade direkt för denna spelklient. Hade inga problem alls med gränssnittet men minns att det var folk här på forumet som ville byta då Valve kört det så länge. Tycker iaf att Steam är supersmidigt och prydligt byggt. Använder väldigt många av klientens funktioner. Tack vare att jag upptäckte Steam så slutade jag pirata.

Nu äger jag Tomb Raider reboot Trilogin redan på Steam och PlayStation. Så 6 spel. Men det är en jäkla fin gåva och suveräna spel. De kommer givetvis att plockas hem på mitt EPiC konto även. Brukar plocka alla AAA och AA-spel. Indie-Retro skippar jag nästan alltid då jag inte är ett fan av dessa.

Du missar MYCKET suvärena spel om du skippar indie. Limbo och INSIDE är mästerverk! 👌

Dagens spel finns även på Gamepass; och visst kan man hoppas på den nya Tomb Raider-trilogin, har den dock redan på Steam.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av A1200G:

Du missar MYCKET suvärena spel om du skippar indie. Limbo och INSIDE är mästerverk! 👌

Inside har jag faktiskt köpt till Steam för flera år sedan men ännu inte provat. Det ser bra ut måste jag säga. Limbo provade jag demot på och det var välgjort även. Den grafiken kan jag hantera men just retro grafik som liknar 8-BiT eran går bort direkt. Gillar inte pixel grafik. Jag är för grafik-kåt för mitt eget bästa. hehe


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Inside har jag faktiskt köpt till Steam för flera år sedan men ännu inte provat. Det ser bra ut måste jag säga. Limbo provade jag demot på och det var välgjort även. Den grafiken kan jag hantera men just retro grafik som liknar 8-BiT eran går bort direkt. Gillar inte pixel grafik. Jag är för grafik-kåt för mitt eget bästa. hehe

Att inte gilla gilla indie och inte gilla retrografik är ju två helt olika saker. Många indiespel har grafik i klass med AAA-titlar skulle jag våga påstå.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Att inte gilla gilla indie och inte gilla retrografik är ju två helt olika saker. Många indiespel har grafik i klass med AAA-titlar skulle jag våga påstå.

Jo jag vet men det var ju därför jag skrev "Indie-Retro". Just pixel grafik funkar verkligen inte för mig.
Brukar kalla spelen för "indie" (typ: INSIDE) eller "indie-retro" (pixel grafik).

Kanske formulerade mig konstigt men trodde det hette såhär.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Gen
Medlem
Skrivet av Påskmust:

Köpte lite julklappar till mig själv. Ganska nöjd.

https://i.imgur.com/icfII7n.png

Vampyr är även gratis idag! Det fick ett ljummet mottagande av kritikerna, men jag hade väldigt kul med det på PS4 och tog till och med platinum.

Jasså? Det går äntligen att köpa mer än ett spel i taget? Najs, tog dock ett bra tag.

Skrivet av Methea:

Epic har bättre priser...

Man får nog jämföra alla spel i bådas bibliotek för att komma fram till den slutsatsen, något du säkerligen inte gjort. Kuponggrejen (något som Epic förövrigt själva står för) ger dock en monetär fördel till dem när det väl är kupongkampanj.

Medlem
Skrivet av Gen:

Man får nog jämföra alla spel i bådas bibliotek för att komma fram till den slutsatsen, något du säkerligen inte gjort. Kuponggrejen (något som Epic förövrigt själva står för) ger dock en monetär fördel till dem när det väl är kupongkampanj.

Epic har generellt bättre priser, det är ett faktum. Det krävs ingen djupgående analys för att inse detta. Och på det så kan man nyttja kuponger som de minst sagt är väldigt generösa med.

Steams girighet kommer att bita dem i arslet. Se över reorna och var lite mer utvecklarvänliga för fan.

Medlem
Skrivet av Methea:

Epic har generellt bättre priser, det är ett faktum. Det krävs ingen djupgående analys för att inse detta. Och på det så kan man nyttja kuponger som de minst sagt är väldigt generösa med.

Steams girighet kommer att bita dem i arslet. Se över reorna och var lite mer utvecklarvänliga för fan.

Har sett vissa spel dyrare via EPiC men det är inte vanligt.

Älskar Steam som spelklient och vill ha allt samlat till mitt stora bibliotek där men tycker att Valve givetvis borde sänka sina höga 30%.
Vet inte men kanske till 15-20%.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem
Skrivet av Mutumba:

Har ryktats ganska friskt kring vilka gratisspelen är på Reddit och det har varit korrekt varje gång hittills. Nedan är tre närmaste dagarnas spekulationer... Sätter i spoiler taggar för den som inte vill läsa.

28 - Moving Out

29 - Salt and Sanctuary

30 - The Tomb Raider reboot trilogy

Den 29:e (idag) stämde ju!


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem
Skrivet av Dohman:

Den 29:e (idag) stämde ju!

Det lär nog stämma imorgon också om man kollar på julpappret på bilden, man får en hint om vad som blir nästa spel.

Idag var det ett saltkar och en klätterhacka för morgondagens spel. ^^


signatur

The more I practice, the luckier I get.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av CARTMAN:

Har sett vissa spel dyrare via EPiC men det är inte vanligt.

Älskar Steam som spelklient och vill ha allt samlat till mitt stora bibliotek där men tycker att Valve givetvis borde sänka sina höga 30%.
Vet inte men kanske till 15-20%.

Det vore väl rätt rimligt. Lars Wingefors (Embracers storägare) har ju inte varit nådig i sin kritik mot Steams andel (som han kallade för rent ocker ) och föreslog väl en 10-15% någonstans som lagom, minns inte exakt.

Medlem
Skrivet av bluebird:

Ur ett spelbutiksperspektiv så är ju köpupplevelsen på Epic Store vida överlägsen det hopplöst föråldrade Steam, vars gränssnitt är en himla röra. De sitter fast i gammalt tänk och har nog svårt att ta sig ur det för att ett omtag skulle reta upp en högljudd användarbas som överlag hatar förändringar.

Sen fattar jag att många som varit med länge vant sig vid Steam och tycker det är otroligt praktiskt. Men det är lite som med gamla Slussen i Stockholm – ett virrvarr till sönderfallande betongkloss som i huvudsak försvarades av konservativa och vältaliga pensionärer.

Visst kan steam vara plottrigt men Epic launchern känns som en dåligt utvecklad browser wrapper. Maken till slö användarupplevelse får man leta länge efter.

Testpilot
Skrivet av Dohman:

Den 29:e (idag) stämde ju!

Medlem
Skrivet av bluebird:

Jo, åtminstone är det en rimlig förklaring till att så lite modernisering sker. Och det funkar ju toppen så länge man inte aspirerar på helt nya kunder som aldrig köpt spel förut. Då blir det en otrolig tröskel.

Och kanske är det där Epic, och förhoppningsvis ännu fler, kan utgöra mer lättillgängliga och välordnade alternativ.

Fast, en otrolig tröskel? Det är bokstavligen bara att läsa i menyn och klicka på butik typ för att komma till butiken. Så enormt svårt är det inte.

Däremot tycker jag personligen att Epic är rörigt att hitta specifika spel på, mest reklam för större spel och listor enligt genrer, finns det någon mer avancerad sök har jag inte hittat dit. Det är till stor del därför jag inte orkar använda Epic till större del, på grund av att användarvänligheten är så dålig.

Steams avancerade sök är däremot den bästa jag testat för att kunna sålla bort osv.

Medlem
Skrivet av BloodFarmer:

Fast, en otrolig tröskel? Det är bokstavligen bara att läsa i menyn och klicka på butik typ för att komma till butiken. Så enormt svårt är det inte.

Jag tänker mest på hur själva butikssidan för ett spel ser ut och är strukturerad, inte hur man tar sig dit (för det är ju inte svårt som du är inne på).

Medlem

WOW, alla 3 senaste Tomb raider spelen med alla DLC helt gratis på Epic!

Gott nytt år folkens!!! 🥳🥳🥳👍

Skriv svar