50 000 japaner har röstat fram sina 100 bästa spel

Robot
50 000 japaner har röstat fram sina 100 bästa spel

Vilka titlar anser våra vänner i öst vara världens bästa?

#Japan


Medlem

Ingen dålig lista.

Några spel är klassiker
Några är riktigt bra spel just nu.

Jag är förvånad över att Splatoons 2 är så populärt.

Spännande att Dragon Quest kammade hem silver.

Någon som lirat det spelet?


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

BOTW i topp är inte så förvånande men samtidigt har jag personligen svårt att se det. Ett mediokert open world spel men tom värld och ett av de sämsta Zelda spelen men smaken är som baken. Annars innehåller listan en kul blandning av spel. Skulle gärna sett hur dessa 50k människor valdes ut.

Medlem

Listan illustrerar lite intressanta kulturella skillnader mellan spelmarknader, inte bara i utvecklings- och utgivningsland (där en överväldigande majoritet av spelen på listan, som nämnt, är från Japan) utan även genrer. Ser väldigt få förstapersonsspel, och inga strategispel egentligen alls (om man inte räknar JRPG med strategiinslag). CRPG lyser också med sin frånvaro.

Spännande, är också nyfiken på hur urvalet och listan är gjorda, vi vet väl alla att framröstade listor inte nödvändigtvis representerar ens en majoritet av spelarna, givetvis beroende på hur representativt urvalet är. ^^ (Vars relevans är extremt svår att garantera också. )

Förresten, plats 32 bör vara Resident Evil - benämnt Biohazard i Japan.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Jaxz:

BOTW i topp är inte så förvånande men samtidigt har jag personligen svårt att se det. Ett mediokert open world spel men tom värld och ett av de sämsta Zelda spelen men smaken är som baken. Annars innehåller listan en kul blandning av spel. Skulle gärna sett hur dessa 50k människor valdes ut.

Som du sa, smaken som baken. För mig är det ett av de få Open World spel jag anser faktiskt vara sjukt livligt och underbart att utforska. Breath of the Wild innoverade inte så mycket enligt mig, men gjorde något perfekt istället.

Medlem

Andra sidan pölen? Där ligger väl amerikat sist jag kollade. Andra sidan den lilla landmassan Europa, Asien och sedan en liten liten pöl, där har vi Japan


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Skribent
Skrivet av korvmos:

Andra sidan pölen? Där ligger väl amerikat sist jag kollade. Andra sidan den lilla landmassan Europa, Asien och sedan en liten liten pöl, där har vi Japan

Exakt, det är den pölen jag menar.

Medlem

Oj tyckte spontant att listan var väldigt fattig med västerländska RPG. Ser nästan bara inhemska JRPG spel. Tittade snabbt igenom listan för att se vart spel som witcher 3, neverwinter nights, baldurs gate, planescape torment landade på listan men hittade nada. Nästan chockerande. Letade sedan efter half life eller warcraft/starcraft eller diablo och igen nada 😱.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Izuel:

Oj tyckte spontant att listan var väldigt fattig med västerländska RPG. Ser nästan bara inhemska JRPG spel. Tittade snabbt igenom listan för att se vart spel som witcher 3, neverwinter nights, baldurs gate, planescape torment landade på listan men hittade nada. Nästan chockerande. Letade sedan efter half life eller warcraft/star craft eller diablo och igen nada 😱.

Hade varit chockad om ett spel som Planescape: Torment var med tbh. Det är ju typ bara japanska spel + de allra största (bäst marknadsförda) västerländska titlarna som spelas i större skala i Japan.

Undertale var ju dock ett kul undantag.

KoP
Medlem

Snacka om kulturkrock. Finns ju så många spel som man anser borde ha varit med. ఠ_ఠ

Å andra sidan så har jag "kanske" spelat 1% utav spelen på den Japanska listan då jag inte är något större fan utav Japansk-utvecklade spel.

Medlem
Skrivet av Luciphear:

Som du sa, smaken som baken. För mig är det ett av de få Open World spel jag anser faktiskt vara sjukt livligt och underbart att utforska. Breath of the Wild innoverade inte så mycket enligt mig, men gjorde något perfekt istället.

Håller helt med dig här. BOTWs värld är en av (om inte den bästa) öppna världen spelbranchen har att erbjuda för tillfället. Så sjukt intressant att utforska och uppleva.

Testpilot

Har spelat allt på topp 10 utom Splatoon 2 och Animal Crossing. Inte alltför förvånande lista och är säkert en bra fingervisning vad som går hem i Japan.

Dragon Quest III förvånar lite då det är ett ganska rudimentärt JRPG men antar att nostalgin är stark där, kommer ju en remake dessutom.

Medlem

Väldigt spännande lista.

Älskar "84th place: FINAL FANTASY XI", fan va kul att det spelet får den respekt jag tycker det förtjänar.

Blev förvånad över att se Apex Legends där.

Skribent
Skrivet av wololo:

Väldigt spännande lista.

Älskar "84th place: FINAL FANTASY XI", fan va kul att det spelet får den respekt jag tycker det förtjänar.

Blev förvånad över att se Apex Legends där.

Vilka minnen man har från Final Fantasy XI. Det lär inte vara det bästa MMO:t jag spelat, men det är definitivt det jag har varmast minnen från. Känslan när man äntligen fick det där jäkla airship-passet är svårslagen.

Medlem
Skrivet av korvmos:

Andra sidan pölen? Där ligger väl amerikat sist jag kollade. Andra sidan den lilla landmassan Europa, Asien och sedan en liten liten pöl, där har vi Japan

Jorden är rund.

Det är drygt 640mil raka vägen till Japan. Sett från Norra Sverige-Barents hav-Karahavet-Borislandet-Japanska havet-Tippen om Japan. https://goo.gl/maps/QF1Z1dBHhxxHiok9A

ANYWAYS... Topp 10, 100, 1000. Det är mycket potatis och mycket jord samlat i en enda låda. Just den här ger mig en tillbakablick hur känsla rann igenom mig som litEN, natten efter att ha sett Jurassic Park. Nej men.. det är udda ting att (massan av) Japaner vill ha spel där allting är så gulligt och pipigt.

Soldier of Fortune från år 2000. Där har vi ett spel som bör finnas på en sån här topp 100 meme-spellista. Det var allt ett blockigt och ondskefullt spel för sin tid. Och i nutid. Mena, pumphaglet låter ju lika grymt idag som för snart 22år sedan. o/

Äh! Det finns många fina spel. Somliga passar in för där i stunden. Beroende på vem som sitter bredvid dig. Eller inte.

Medlem

Vad i h-vete gör Splatoon 2 på femteplatsen? Resten av topp 10-listan kan jag köpa, men inte det...!

Medlem
Skrivet av Jozo:

Vad i h-vete gör Splatoon 2 på femteplatsen? Resten av topp 10-listan kan jag köpa, men inte det...!

Håller med, det borde kommit högre, 2a plats skulle jag säga, Breath of the Wild ska ändå ha första platsen.

Medlem
Skrivet av Luciphear:

För mig är det ett av de få Open World spel jag anser faktiskt vara sjukt livligt och underbart att utforska. Breath of the Wild innoverade inte så mycket enligt mig, men gjorde något perfekt istället.

Skrivet av Therant:

Håller helt med dig här. BOTWs värld är en av (om inte den bästa) öppna världen spelbranchen har att erbjuda för tillfället. Så sjukt intressant att utforska och uppleva.

Jag har inte spelat BOTW ännu (blir att smyglåna grabbarnas julklapp så småningom, när de väl släpper ifrån sig den^^) men av vad jag sett är det precis den känslan jag fått av världen och utforskandet. Ser ju sjukt intressant ut.

Å andra sidan är jag en av de som förälskade sig i SotC-världen som även den väldigt många verkade tycka var tråkig och tom (som var en väldigt stor del av charmen ska sägas).

Inaktiv

Kul att Super Mario Bros 3 på plats 10 var det bästa Super Mario spelet enligt den listan

Det är ju det första spelet som jag spelade och har därför en speciell plats i mitt hjärta.

Medlem

Ja, det är ju näst intill endast faktiskt japanska spel i listan. Lite intressant kan man tycka. Enda jag hittade som jag är säker på att det inte är från Japan är Dead by Daylight, men jag kanske missade några.

Medlem

Jag förstår allvarligt inte kärleken till Breath Of The Wild, jag kommer verkligen aldrig förstå den. Inte ens efter att ha orkat mig igenom hela spelet, har glömt nästan hela spelet för världen var så intetsägande och hela spelet kändes bara meh.

Det kändes nästan lite som när jag drog mig igenom Final Fantasy XIII, det tog bara tre år. Spelar hellre Dr. Jekyll and Mr. Hyde till Nes.

Sedan förstår jag inte varför de väljer Final Fantasy X framför till exempel Final Fantasy VI, IX eller till och med XII. Värre karaktär än Tidus får man leta efter.

Medlem

Gran Turismo 4! Ja den listan får mig att inse hur långt ifrån den japanska kulturen jag står.
Det är väl endast Tertris (Ryssland) och Minecraft (Sverige) som jag ens tagit mig tid att starta upp.

Medlem

Crazy. hehe. Knappt nån av spelen finns med på min lista. Intressant att se hur olika det kan vara. Bara Ghost of Tsushima har jag med. Personligen föredrar jag västerländska spel. Japanska känns så otroligt annorlunda i skapelse. Har provat Final Fantasy 7 Remake och Final Fantasy 15 t.ex. och de är så speciella på ett tråkigt vis. Kanske är jag som är tråkig..

*** Jäkligt tur att ett västerländskt spelföretag (Sucker Punch Productions) gjorde Ghost of Tsushima. Det hade nog inte passat mig annars och haft med massa konstig spelmekanik och feeling.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av m4gnify:

Ja, det är ju näst intill endast faktiskt japanska spel i listan. Lite intressant kan man tycka. Enda jag hittade som jag är säker på att det inte är från Japan är Dead by Daylight, men jag kanske missade några.

Utöver Dead by Daylight som jag kunde se var:
Ghost of Tsushima.
Apex Legends.
Undertale.
Tetris. Originalet till NES utvecklades dock av Nintendo så det vete katten om det räknas eller vilket Tetris som åsyftas.


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem

Trodde stenhårt att Witcher 3 skulle finnas med på listan .

Medlem
Skrivet av Barak:

Utöver Dead by Daylight som jag kunde se var:
Ghost of Tsushima.
Apex Legends.
Undertale.
Tetris. Originalet till NES utvecklades dock av Nintendo så det vete katten om det räknas eller vilket Tetris som åsyftas.

Erkänner att jag trodde att Ghost of Tsushina var japansk-utvecklat. En del av mig trodde också att Undertale var det, men var osäker där.
Jag gissar att dom menar Tetris till NES

Medlem

Sett till antalet relativt nya barnspel på listan kan man väl anta att snittåldern på de som spelar i Japan ligger betydligt lägre än här i väst.

Medlem

Barnspel? Ser inget spel på topp 10 som är enbart avsett för barn.

Medlem

Håller inte med om listan men jag tycker def att spelen på den är helt ok. Spelar mycket Animal crossing new horizons i perioder och spelet är väldigt tort och innehålls löst. Lite som att få en jätte god tårtbit men bara får smaka en liten kant av den. Hur som för mig känns det som att spelet fortfarande saknar 20-30% men gärna mer(inklusive dlc)material innan det blir en full spel upplevelse.

Medlem

Skoj med att dq är med så många gånger, en av det bästa setierna enligt mig.
Får mig alltid att gå igång.
Dock borde ju ff slutat vid vi
Men känner mig mer kopplad till denna lista än om det varit en europeisk variant, eller amerikansk.
Hade nog fått med super mario world istället för 3 även om 3an ligger mig varmt om hjärtat, så sjukt stort steg från första spelet.

Sedan hade jah nog bytt botw mot ett visst annat zelda, eller något ys

12
Skriv svar