Dessa spel hade flest samtidiga spelare på Steam under 2021

Robot
Dessa spel hade flest samtidiga spelare på Steam under 2021

Bara ett fåtal klämde sig över 200 000-strecket.

#Steam, #Valve


Medlem

Valheim hamnar på 2a plats efter New World om man endast kollar på de spel som kostar pengar. En peak på 500 tusen individuella spelare online, vilket är mer än vad GTA V har haft på steam under hela sin tid.


signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2

Medlem
Skrivet av danskung:

Valheim hamnar på 2a plats efter New World om man endast kollar på de spel som kostar pengar. En peak på 500 tusen individuella spelare online, vilket är mer än vad GTA V har haft på steam under hela sin tid.

Fler kommer ha spelat valheim under early access än när spelet blir färdigt


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Fler kommer ha spelat valheim under early access än när spelet blir färdigt

Det beror väl på. Spelet är ganska likt Minecraft eller Ark och delar nog samma spelarbas. Dessa spelen har fått mer spelare efter varje uppdatering och jag tror att det även är en möjlighet här. Skulle inte förvåna mig ifall dem når 1 miljon någon dag, men jag förstår optimismen.


signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2

Medlem
CyberPunk 2077

Minns när man startade upp CyberPunk 2077 under releasedagen. Helvete vad folk det var som bara hängde i Steam. 950,000 personer minns jag att jag såg i gemenskapscentralen som visar antal spelare för tillfället. Har för mig att siffran steg till över miljonen lite senare.

Trots hypen och buggar i massor så blev jag iaf inte besviken. Uppdragsdesignen var top notch. Även Night City var mäktigt att skåda med sin otroliga sci-fi feeling och arkitektur design.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Skillnad på spel och spel dock. Imponerande av valheim. Men spel som CS:GO och GTA har nog en ganska stabil siffra räknat över hela året.
Cyberpunk fick väl tyvärr många spelare över några veckor för att sedan nästan dö ut helt

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Minns när man startade upp CyberPunk 2077 under releasedagen. Helvete vad folk det var som bara hängde i Steam. 950,000 personer minns jag att jag såg i gemenskapscentralen som visar antal spelare för tillfället. Har för mig att siffran steg till över miljonen lite senare.

Trots hypen och buggar i massor så blev jag iaf inte besviken. Uppdragsdesignen var top notch. Även Night City var mäktigt att skåda med sin otroliga sci-fi feeling och arkitektur design.

Skulle du säga att CyberPunk är värt att köpa i dagsläget? Har bara läst hur illa det var på release men de lär ju patchat en hel del nu tänker jag? Försökt hitta nått singleplayer spel som man kan nöta en stund.

Medlem

Mest imponerad av att Total War Warhammer 2 haft över 60 000 spelare fyra år efter release och i en relativt nischad spelgenre. Visar varför CA spenderar så mycket tid och resurser på fantasy delen av serien.

Medlem
Skrivet av Ninami:

Skulle du säga att CyberPunk är värt att köpa i dagsläget? Har bara läst hur illa det var på release men de lär ju patchat en hel del nu tänker jag? Försökt hitta nått singleplayer spel som man kan nöta en stund.

Problemet är för mestadels inte spelet utan hårdvara. Det är bra optimerat men kräver en jädrans massa kraft.

Jag hade väntat till Next-gen patch och fått tag på rtx 3060 minimum för 1440p och rtx 3080 minimum för 4k utan ray tracing då.
Samt amd 5800x minumum eller intel 16 trådad ekvivalent.

*Med minimum menar jag optimal upplevelse

För de flesta betyder detta tyvärr att man inväntar rtx 4000 serien, men då lär det vara lagom till Expansion passet som bör hålla samma nivå som Witcher expansionerna


signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2

Medlem
Skrivet av danskung:

Det beror väl på. Spelet är ganska likt Minecraft eller Ark och delar nog samma spelarbas. Dessa spelen har fått mer spelare efter varje uppdatering och jag tror att det även är en möjlighet här. Skulle inte förvåna mig ifall dem når 1 miljon någon dag, men jag förstår optimismen.

Jag tror inte minecraft och valheims spelarbas är så lik ändå. Valheim verkar vara ett spel som, om det inte konstant får nya saker inlagda så tappar det snabbt spelare? Dessutom är det väl ganska många yngre som spelar MC som inte är intresserade av Valheim?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Ninami:

Skulle du säga att CyberPunk är värt att köpa i dagsläget? Har bara läst hur illa det var på release men de lär ju patchat en hel del nu tänker jag? Försökt hitta nått singleplayer spel som man kan nöta en stund.

Jag lirade ut spelet redan i januari och har inte rört det sen dess. Har läst Steam reviews om att det har hänt en hel del i bugg-städning.
Jag rekommenderar iaf CyberPunk 2077 helt klart. Grym story.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Jag tror inte minecraft och valheims spelarbas är så lik ändå. Valheim verkar vara ett spel som, om det inte konstant får nya saker inlagda så tappar det snabbt spelare? Dessutom är det väl ganska många yngre som spelar MC som inte är intresserade av Valheim?

Jag själv är väl fortfarande yngre 19 år och har kompisar med yngre syskon (runt 14 år) och de flesta som spelar Minecraft spelar även andra sandbox spel. När jag var 16 och ark var i early access så var dem 11 och spelade på egna Ark servrar, tror det samma gäller för Valheim. Valheim är lite som Minecraft med ett end game, typ som att spelet slutade efter enderdragon. Detta gör ju förstås att som du säger kommer spelet endast att leva så länge det kommer nya uppdateringar.

Minecraft är väl också lite av det samma, vi är ett gäng på 10st som startar en ny Minecraft realm efter varje uppdatering, vilket är 2 gånger om året. Utan dessa uppdateringar till Minecraft hade vi tappat motivationen och jag tänker det samma om Valheim.


signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2

Medlem
Skrivet av Ninami:

Skulle du säga att CyberPunk är värt att köpa i dagsläget? Har bara läst hur illa det var på release men de lär ju patchat en hel del nu tänker jag? Försökt hitta nått singleplayer spel som man kan nöta en stund.

Jag spelar/de med ett RTX 3070 och det funkade fint.

Spelet är inte dåligt men vänta dig inget The Witcher 3 klass.
Jag tycker nästan det känns som ett Deus Ex spel, större ja visst men inte nödvändigtvis bättre.
Ett 3/5 spel för mig.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Ninami:

Skulle du säga att CyberPunk är värt att köpa i dagsläget? Har bara läst hur illa det var på release men de lär ju patchat en hel del nu tänker jag? Försökt hitta nått singleplayer spel som man kan nöta en stund.

Jag spelade cyberpunk på release på PS5 och det var tämligen smärtfritt. Fåtal buggar och någon crash men inte mer än så.
Nu har jag fått höra att allt patchande har gjort spelet sämre på PS5. Det har smugit sig in fler buggar och spelets stadsliv har ersatts av en tomhet.

Jag skulle inte rekommendera spela det på PS5. Har du PS5 skulle du spelat det i november/december förra året innan alla patchar kom.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem

Kul att se ett single player spel på listan. (Nog svårt att slå alla online med SP då de kan köras då de passar.)

Själv håller jag på med Yakuzza 0

Medlem
Skrivet av Ninami:

Skulle du säga att CyberPunk är värt att köpa i dagsläget? Har bara läst hur illa det var på release men de lär ju patchat en hel del nu tänker jag? Försökt hitta nått singleplayer spel som man kan nöta en stund.

Jag köpte faktiskt Cyberpunk 2077 idag för 19,99 € på Epic. Har inte hunnit testa spelet, men till det priset kan det vara värt. Speciellt då spelet inte lär komma till GamePass den närmsta tiden.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Ninami:

Skulle du säga att CyberPunk är värt att köpa i dagsläget? Har bara läst hur illa det var på release men de lär ju patchat en hel del nu tänker jag? Försökt hitta nått singleplayer spel som man kan nöta en stund.

Jag spelade det strax efter release (dec-jan) och det var riktigt jäkla bra. Hade nästan inga tekniska problem eller buggar alls då så det bör vara ännu bättre vid det här laget. Spelet fick väldigt mycket skit för hur det var på potatishårdvara, det skulle helt enkelt inte släppts på gammalt mög. Men på bra PC, Xbox Series X eller PS5 så är det långt ifrån den bild som målades upp.

Jag 100%-ade spelet och hade riktigt skoj. Några riktigt bra stories, trevliga karaktärer, frän setting och varierad combat.


signatur

Jump in.

Medlem

Lite imponerande att äldre spel fortfarande toppar topplistorna.


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Skrivet av N3gn4v:

Lite imponerande att äldre spel fortfarande toppar topplistorna.

Inte speciellt förvånande för mig, då man ofta faller tillbaka på gamla titlar som har skapat den där speciella känslan man alltid är ute efter.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

1
Skriv svar