Square Enix-chefen tror att NFT:er leder till bättre spelarskapat innehåll

Medlem
Skrivet av Löfbergs lila:

Ja fast hur e d sämre för dom mot hur d är nu då?

Det kostar pengar att generera eller "minta" NFT:er i form av hög elförbrukning. Om du dessutom ska lagra föremålens data direkt på blockkedjan så kan kostnaden variera från hundratals till tusentals dollar. För att ge dig en referens, År 2016 så kostade det 76 tusen dollar för att lagra en enda gigabyte på blockkedjan, 74 dollar per megabyte. Priserna har gått uppåt sedan dess. Om du inte binder föremålen direkt till blockkedjan så kommer det ändå krävas att företagen lagrar allt på sin centrala databas, och vad är då poängen av att använda NFT:er över huvud taget?


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Gnällkuk
Skrivet av Freakon:

Det är inte meningslöst. Det är fantastiskt för kreatörer vilket kommer att gynna spel.

Nej, det skapar bara incitament på att de kan kapitalisera på saker som annars hade kunnat vara gratis. Det tillför fortfarande INGET för en spelare.

Skrivet av Freakon:

Det gör det visst. Kreatörer kommer att kunna kaptitalisera vilket ökar incitament att skapa.

Inget som hindrar att utgivaren går in och sponsrar kreatörer, något man inte valt att göra tidigare. NFTs har inget i spel att göra.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

eld
Medlem
Skrivet av Freakon:

Det gör det visst. Kreatörer kommer att kunna kaptitalisera vilket ökar incitament att skapa.

Men det kan de redan, kolla på steam marknaden, kolla på diverse spel som har UGC, kolla på roblox.

Allt detta utan NFT's.

Kolla sedan på steam, itchio, gog, allt detta, kolla på allt som kreatörer gör.

eld
Medlem
Skrivet av Freakon:

Målet med NFT är motsatsen. Det gör digitala verk unika. Sen att folk kan kopiera är inte konstigare än allt annat som folk kopierar. Tavlor, pengar, skivor, musik, etc.

Folk köper inte spel för att de ska få en unik kopia, de köper spelet för att spela det.

Precis som att någon som skulle köpa en jpg av en apa för att de vill kolla på apan, en NFT gör det inte svårare att kopiera apan.

Medlem

Jag vet inte jag, tycker mest nft.er känns som trams. Lägg mer pengar på att utveckla kanonspel istället så kommer det löna sig ska ni se.

Medlem
Skrivet av noyart:

Är andrahandshandeln av wow vapen tillåtet av Blizzard? Är inte så insatt. Ibland brukar företagen vara väldigt anti till andrahandshandel, speciellt om det sker utanför spelet. Men med nfts så skulle det kunna ta en procent av värdet. Så om värdet ökar så tjänar de mera. Om det sänks så tjänar de så klart mindre men fortfarande plus, inte så itemet har en produktionskostnad

Det vet jag faktiskt inte. Hade dom varit helt emot det hade dom väl låst vapnen till specifika karaktärer eller något sådant.

Visste inte att företagen får en del av kakan med NFTer. Trodde dom var fristående "produkter" där pengarna bara gick mellan köpare. Då kan jag se hur hela systemet kommer missbrukas av spelföretagen.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Ända fördelen är att några få blir mer rika och de allra flesta blir blåsta.

Medlem

Suck säger jag bara…

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Det vet jag faktiskt inte. Hade dom varit helt emot det hade dom väl låst vapnen till specifika karaktärer eller något sådant.

Visste inte att företagen får en del av kakan med NFTer. Trodde dom var fristående "produkter" där pengarna bara gick mellan köpare. Då kan jag se hur hela systemet kommer missbrukas av spelföretagen.

Inget är hugget i sten än tror jag, och jag vet ärligt inte hur Ubisoft t.ex har lagt upp det. Men har svårt att se spelföretaget använda blockchain/NFT utan att tjäna något på det. Tror man måste fundera lite på vad äre som verkligen lockar företagen att använda sig av tekniken, som inte redan går att göra utan NFT. Att tjäna pengar i spel har funnits länge, second life, ett scifi mmo som jag inte minns namnet på, osv. Även när de formulera det hela för att vara något för konsumenten så ligger det en plan för tjäna något på det i längden. Deras huvuduppgift är att tjäna pengar.

Men! Är ärligt inte tillräckligt insatt i NFT och blockchain och dess teknik. Än så länge har jag bara sett folk som vill tjäna stora/lätta pengar prata gott om tekniken i spel.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Det gäller ju precis allt som byter händer. Valutor och varor.

Själv tjänar jag runt 2000 kr netto på några klick om dagen med crypto.

Antingen är man med eller så står man bitter vid sidan och tittar på.

Edit: i veckan skulle det stå!!!

Jag står tryggt utanför tack. Genom att göra ingenting så förlorar jag ingenting alls.

Medlem
Skrivet av Ender:

Jag står tryggt utanför tack. Genom att göra ingenting så förlorar jag ingenting alls.

Långsiktig lär du göra det då befintliga valutors värde kommer att påverkas.

Haka på och njut av gratis pengar istället.

Edit: krävs inga stora belopp. Jag började med knappt 5000 kr. En månad senare är det uppe i ca 17000 och då har jag cashat ut över 2500 kr. Alltså i vanliga pengar på mitt vanliga bankkonto. Och då är jag blott en glad amatör.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

ELF
Medlem

Folk lär väl även acceptera detta väldigt snart precis som de har gjort med onlinekrav.
Företagen gör allt för att skydda sin produkt och tjäna så mycket pengar som möjliigt utan att tänka på konsumenten. Är huvudentrén låst så smiter de in via källarfönstret istället.

Men, rösta med plånboken så långt det går.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Fy fan så grisigt. De hatar verkligen människor på vissa spelföretag.

Medlem

Jag förstår inte riktigt vad det menas med NFT? Blir det dyrare att spela gameonline?

Medlem
Skrivet av Malicone:

Jag förstår inte riktigt vad det menas med NFT? Blir det dyrare att spela gameonline?

Bästa beskrivningen av en NFT jag sett hittills:
https://twitter.com/Scarred_W0lf/status/1396244011975946240

EDIT: Nej, det blir inte (nödvändigtvis) dyrare att spela online.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Långsiktig lär du göra det då befintliga valutors värde kommer att påverkas.

Haka på och njut av gratis pengar istället.

Edit: krävs inga stora belopp. Jag började med knappt 5000 kr. En månad senare är det uppe i ca 17000 och då har jag cashat ut över 2500 kr. Alltså i vanliga pengar på mitt vanliga bankkonto. Och då är jag blott en glad amatör.

Jag bryr mig inte om pengarna, jag vill inte på något sätt bidra till eländet på samma sätt som jag inte skulle vilja deltaga i ett pyramidspel. Jag föredrar att utföra ett hederligt och rättvist betalt arbete alla dagar i veckan framför det där.

Skrivet av Dunder:

Bästa beskrivningen av en NFT jag sett hittills:
https://twitter.com/Scarred_W0lf/status/1396244011975946240

EDIT: Nej, det blir inte (nödvändigtvis) dyrare att spela online.

Hahaha, klockrent!

...fast du missar ju poängen...kvittoförsäljaren tjänar ju pengar! Hoppa på tåget och bli en kvittoförsäljare idag du med!

eld
Medlem
Skrivet av Freakon:

Långsiktig lär du göra det då befintliga valutors värde kommer att påverkas.

Haka på och njut av gratis pengar istället.

Edit: krävs inga stora belopp. Jag började med knappt 5000 kr. En månad senare är det uppe i ca 17000 och då har jag cashat ut över 2500 kr. Alltså i vanliga pengar på mitt vanliga bankkonto. Och då är jag blott en glad amatör.

Du har gamblat helt enkelt, någon annan stog för notan denna gång.

Medlem
Skrivet av eld:

Du har gamblat helt enkelt, någon annan stog för notan denna gång.

Men sluta. Det är ekonomisk matematik. Ta av foliehatten eller kom med några konkreta exempel.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

eld
Medlem
Skrivet av Freakon:

Men sluta. Det är ekonomisk matematik. Ta av foliehatten eller kom med några konkreta exempel.

Nu trollar du bara

Medlem
Skrivet av Freakon:

Men sluta. Det är ekonomisk matematik. Ta av foliehatten eller kom med några konkreta exempel.

Det är gambling på samma sätt som att handla med aktier, med skillnaden att det är ännu högre volatilitet och ännu mer omöjligt att förutspå då det finns absolut noll underliggande värde.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Där dog Konami också. Alla indieutvecklare jublar. Två elefanter nere, EA och Ubisoft nästa. Activision/Blizzard räknar jag inte med då de redan i stort sett är döda efter alla turer.

12
Skriv svar