Medlem
Quantum Break

Jag kan inte låta bli att undra över hur tankegångarna hos Remedy gick när man beslutade sig för att köra på Quantum Break. Kanske ville en del av utvecklarna lämna spelmediet och ge sig in på filmmarknaden kanske ville den andra delen göra ett spel? Jag vet inte, men det jag vet är att Quantum Break lider av en svår identitetskris.

När jag bestämde mig för att rulla igång Quantum Break hade jag ändå ganska höga förväntningar, visserligen har jag inte spelat något från dem sedan Max Payne, men som jag minns det gillade jag dem spelen väldigt mycket samtidigt som jag hört väldigt gott om titlar som Alan Wake och Control genom åren. Förväntningarna var alltså som sagt ganska höga och till en början luras jag ändå lite av grafiken, för trots att det nu har några år på nacken tycker jag att det för sin ålder ser oförskämt bra ut i stora delar. Tyvärr är det väl där någonstans som de goda nyheterna tar slut.

Ett manus bara en mamma kan älska
Idén med att plocka in skådespelare kan kanske vara en spännande idé på ett ritbord, men hur många gånger blir det egentligen bra i spel? I Quantum Break bjuds vi på flera riktigt prominenta namn som Aidan Gillen, Dominic Monaghan samt protagonisten som spelas av Shawn Ashmore. Helt klart habila skådespelare som någonstans nog gör det dem kan med det manus som de har blivit givna. Ett manus förövrigt som mycket väl skulle kunna vara skrivet under en rejäl drängfylla på en finlandsfärja.

Spelet har flera problem, men låt oss stanna lite längre vid manuset. Handlingen kretsar kring en tidsresa som går snett och genom det så håller tiden helt enkelt på att ta slut, inte direkt nyskapande va? Vi blir också serverade en veritabel buffé av formulär 1A troper i sådana här handlingar, hade man haft en bingobricka så hade det varit bingo varje gång. Vi bjuds på en galen rik affärsman, allvarliga män i kostymer, en ärrad tidigare soldat samt en galen vetenskapsman och en hel drös med soldater i ”spännande” dräkter. Vår protagonist är en man med ungefär lika mycket personlighet som vetemjöl och även om Shawn Ashmore gör sitt bästa för att skaka liv i karaktären under de oerhört ostiga videosekvenserna så är det i slutändan lönlöst.

Just de här videosekvenserna var något som man drog mycket på inför släppet av spelet och nu kommer vi till ytterligare ett av dem riktigt stora problemen med spelet. De här sekvenserna spelas mellan varje kapitel i spelet och är olidligt långa och som tidigare nämnt väldigt ostiga. De här sekvenserna börjar också med att du i korta sekvenser får spela som någon av de ”onda” karaktärerna. I dessa sekvenser får du sedan göra lite mindre val som påverkar det som händer. Ett lite spännande drag, men som tyvärr faller helt platt då du i takt med andra kapitlet helt tappat intresset för handlingen då den är så oerhört rörig. Videosekvenserna är som sagt lite väl långa ofta och man ställer sig ganska snart frågan vad detta egentligen är för något. Är det ett spel? Är det en film? Spelfilm? Manuset håller i vilket fall för ingen av delarna och istället för att bjudas på en ny och spännande spelupplevelse känns det mer som att jag själv tagit en tidsresa tillbaka till gymnasietiden och landat i sängen efter en blöt utekväll framför någon av alla dessa B-filmer som sexan körde i tid och otid på den tiden.

Ett gameplay att somna av
Spelmässigt då? Well, till en början gillar jag det faktiskt. På grund av de här störningarna i tiden får vår protagonist en hel del verktyg. Han kan leka med tiden på ett sätt som gör att du exempelvis kan frysa fast fiender medan du rör dig fritt, skydda sig med någon form av tidssköld samt leka med tiden på lite olika sätt. Till en början som sagt känns det riktigt roligt, men ganska snart så börjar man förstå att Remedy har satsat väldigt mycket vad det gäller gameplay på just de här sakerna och det bär inte riktigt hela vägen. Annars är det tyvärr inte mycket att hänga i julgranen även här. Sammanlagt ställs du mot fyra olika fiendetyper som liknar precis alla andra fiender vi sett i otaliga spel tidigare. Du hittar de lite snabbare som kan teleportera sig, de lite kraftigare tankfienderna som du måste attackera bakifrån samt två typer som mer eller mindre bara är kanonmat. Oerhört tråkigt, det måste tyvärr sägas. Det känns inte engagerande för fem öre och så fort man lärt sig hur man ska tackla dem går det på ren rutin. På många sätt känns det lite som att Remedy under utvecklingen lite glömde bort att detta också är ett spel och man att sent i slutändan bara slängde på lite gameplay, det känns verkligen som ett hafsverk rakt igenom.

Glöm och gå vidare
Jag vet att jag under flera gånger har återkommit till det här, men det går inte att poängtera nog att Remedy känns helt splittrade rakt igenom här. När eftertexterna rullar undrar man vad som egentligen hände och helt ärligt vad dem ville förmedla med det här spelet. Spelmässigt känns det som sagt som ett hafsverk och lite som en kinakopia av Uncharted som gjorts på en budget där 99% gått till diverse skådisarvoden. De här valen som man kan göra under spelets gång ska locka till omspel, men frågan är egentligen hur uttråkad man måste vara om man är villig att lida sig igenom det här ytterligare en gång. Vi måste också prata lite om Remedys förkärlek för att fullkomligen översvämma världen av diverse mejlkonversationer, bandspelare och annat bös. Tanken med detta är väl att ge lite extra krydda till handlingen, men med tanke på att det är så ohyggligt mycket så tappar man snart intresset för även det. Det ger för lite helt enkelt, hade det varit engagerande hade det kanske kunnat passera men som det presenteras här känns det endast som filler.

Avslutningsvis ska vi ändå gå in på något positivt och det är miljöerna. Spelet är som sagt riktigt snyggt än idag i stora delar och jag kom på mig själv att bara vandra runt ibland för jag fann flera av platserna riktigt intressanta. Även de få pussel som man ställs inför är klart godkända, det är inget som på något sätt är nyskapande ens för 2016, men det funkar och det i kombination med ens specialkrafter gör det faktiskt lite roligt ibland. Quantum Break är verkligen inte Remedys finaste stund på jorden och det hade varit väldigt lätt att ge spelet underkänt, men samtidigt. Spelet är förhållandevis kort och det är faktiskt spelbart, idéerna som Remedy hade var säkerligen bättre på ritbordet än vad som sedan blev resultatet och är man bara ute efter att få leka lite med specialattacker och panga lite så kanske man kan hitta något här ändå. Därför landar jag i att ge spelet ett ytterst "Tveksamt" som betyg.

Sist men inte minst, skulle man mot förmodan vilja ge sig i kast med det här nu så rekommenderas det starkt att ladda ner videoklippen innan man drar igång spelet. Streamingkvalitén är verkligen inte all that och gör videosekvenserna än mer plågsamma att ta sig igenom.

Quantum Break
2
Tveksamt
+
Miljöerna
+
En del pussel
-
Manuset
-
Gameplay
-
Oerhört enformiga fienden
Det här betyder betygen på FZ
It's not a lake, it's an ocean

Jag gissar att Quantum Break utvecklades åtminstone delvis för att möta Microsofts vision för Xbox One med utsuddade gränser mellan TV- och spelunderhållning. Sedan brakade den visionen samman vilket gjorde Quantum Break till ett rätt udda spel.

Jag tittar tillbaka på min egen recension från 2016 och inser att jag var rätt kritisk till stora delar av spelet men tydligen hade viss behållning av berättelsen. Har inte spelat det sedan dess.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Jag gissar att Quantum Break utvecklades åtminstone delvis för att möta Microsofts vision för Xbox One med utsuddade gränser mellan TV- och spelunderhållning. Sedan brakade den visionen samman vilket gjorde Quantum Break till ett rätt udda spel.

Jag tittar tillbaka på min egen recension från 2016 och inser att jag var rätt kritisk till stora delar av spelet men tydligen hade viss behållning av berättelsen. Har inte spelat det sedan dess.

Du är nog inne på något! Tv, tv, tv!

Medlem

Bra recension. Stryker spelet från min lista..

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Lirilesh:

Bra recension. Stryker spelet från min lista..

Jag vill sällan avråda någon från att testa ett spel, men jag kan tycka att man kan spela Alan Wake (för berättelsen, atmosfären och karaktärerna) och Control (för gameplay) i stället. Quantum Break känns lite som en halvmesyr på alla fronter.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Tycker quantum break var riktigt nice, bättre en bra många andra spel där ute som fått toppenbetyg.

Medlem

ville testa det men orkade inte med skådisen.

Medlem

Spelade igenom det i höstas i brist på annat. Tycker faktiskt det var ett ganska underhållande spel med en helt ok story. Gillar man Control borde man åtminstone ge detta en chans.

Medlem

Spelade igenom det eftersom det ska vara kort, men det kändes som en evighet. Finns bättre sätt att spendera sin tid 2022, tycker jag iaf.
Börjat bli lite hårdare att släppa spel när jag inte fastnar ganska snabbt, gör ju samma med filmer.

Var en annan sak när man inte hade så stort utbud och hög tillgänglighet. Särskilt för game pass spel.

Skribent

Tycker spelet är en solid 3a där idéerna är bättre än utförandet. Idéen med att korsa film/tv-serie och spel låter bra, men som du skriver tillförde det inget annat än att det bara blev längre filmsekvenser. Jag tror i så fall på att man ska ha dessa som extra och att de på så vis kan ge mer till storyn om spelaren vill, inte in-splicade i spelet.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Såg fram emot spelet och köpte det men har aldrig blivit att jag spelat det mer än typ 20 min. Gillar Remedy annars och idén verkade ändå som något jag skulle gilla. Får se om jag någonsin tar mig genom det.

Medlem

I mitt tycke ett underbart spel Varvat det två gånger

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Bra recension. Stryker spelet från min lista..

Haha, även om jag tycker att spelet är högst tveksamt så råder jag dig att kolla upp några andra recensioner eller någon video.

Skrivet av noreason:

Tycker quantum break var riktigt nice, bättre en bra många andra spel där ute som fått toppenbetyg.

Ja smaken är ju som sagt som baken, vad var det du gillade med spelet?

Skrivet av GreveGroggula:

Tycker faktiskt det var ett ganska underhållande spel med en helt ok story. Gillar man Control borde man åtminstone ge detta en chans.

Jag har inte spelat Control än, men av det jag läst och sett känns det nästan som att rent spelmässigt så ligger Control mil före Quantum Break. Ska bli spännande att se om jag helt enkelt inte tål formulan eller om jag hittar något i Control.

Skrivet av Johan Lorentzon:

Tycker spelet är en solid 3a där idéerna är bättre än utförandet. Idéen med att korsa film/tv-serie och spel låter bra, men som du skriver tillförde det inget annat än att det bara blev längre filmsekvenser. Jag tror i så fall på att man ska ha dessa som extra och att de på så vis kan ge mer till storyn om spelaren vill, inte in-splicade i spelet.

Hade gjort mycket om man bytt ut några av alla dessa mail mot videos som man kunde plocka upp om man ville. Det skulle väl dock gå emot hela idén med spelet då Remedy så tydligt rider in på den där hästen.

Skrivet av AndyZedd:

I mitt tycke ett underbart spel Varvat det två gånger

Kul! Smaken är verkligen annorlunda, vad var det du fann så underhållande med spelet?

Medlem

Vet inte vad det är med Remedy, men de påminner mig jävligt mycket om Arkane Studios.
Alla deras spel känns så mellanmjölk på nåt sätt.
Varken dåligt eller jättebra, bara mittemellan.
Det är väl endast första Max Payne som ja tycker sticker ut som en riktig jackpot.
Resten av deras titlar, och i synnerhet Quantum Break tycker jag bara känns som ljummen luft. 😐

Medlem
Skrivet av greb1989:

Du är nog inne på något! Tv, tv, tv!

Äsch, det där med TV är bara en fluga.

Medlem

Jag tycker spelet är bättre än sitt rykte. Så jag ställer mig på den positiva sidan. Rent spelmekaniskt är det som en första utgåva av Controls mekanik. Dvs lite opolerat, men i grund och botten riktigt grymt. Storyn är inget man hänger i granen, men den är i alla fall bättre berättat än Controls rätt tråkiga 'Case Files'. Inte remedys bästa, men ett helt solitt spel. Jag har varvat det två gånger och det finns en del underhållning att "hämta hem" om man lägger manken till.

Medlem

Oh, jag hade spelet inplastat och oöppnat i backloggen en gång i tiden det försvann när jag sålde Xboxen. Får väl skaffa det igen

Skribent
Skrivet av greb1989:

Hade gjort mycket om man bytt ut några av alla dessa mail mot videos som man kunde plocka upp om man ville. Det skulle väl dock gå emot hela idén med spelet då Remedy så tydligt rider in på den där hästen.

Jag tror att det går att bygga vidare på idéen om att korsa medier, men det måste göra på ett mer naturligt sätt. Problemet blev fortfarande att vi hamnar i ett läge där det är "här är film", "här är spel" etc. Dessutom krävs det högre produktion, filmerna kändes rätt b:iga.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Trevlig recension! Jag kommer nog inte själv att spela Quantum Break men intressant ändå att läsa om spelet.

Förresten, jag vet inte om du är intresserad av "input" på texten men jag kan ju passa på att nämna att det finns flera "dem" där det borde stå "de" istället (till exempel "ett av dem riktigt stora problemen"). Det gjorde inte på något sätt recensionen sämre men det liksom störde rytmen i läsandet märkte jag.

Medlem

Känns som att jag e ensam om att tycka om detta spelet.. Är det de bästa jag spelat? Långt ifrån.. Men gillar storyn, gameplayet är okej och gillar skurken och att man får se från deras synvinkel

Medlem

Tycker spelet var bra. Spelmekaniken var skoj och jag gillade storyn. Och den tillhörande live-action serien var riktigt nice. Hade gärna sett denna mix i fler spel.

Medlem
Skrivet av Nemo:

Trevlig recension! Jag kommer nog inte själv att spela Quantum Break men intressant ändå att läsa om spelet.

Förresten, jag vet inte om du är intresserad av "input" på texten men jag kan ju passa på att nämna att det finns flera "dem" där det borde stå "de" istället (till exempel "ett av dem riktigt stora problemen"). Det gjorde inte på något sätt recensionen sämre men det liksom störde rytmen i läsandet märkte jag.

Tack för input! De/dem är och har alltid varit min kryptonit! Tack för att du säger till, gick lite väl fort när jag pubbade 😅

Jag tyckte det var rätt frän story . Häftigt med digitaliserade skådespelare. Sen tråkig fighting, men snygg värld och intressanta ledtrådar


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Remedy är grymma på många olika saker, men tyvärr, någonstans mellan alla karameller, så tappar man känslan, och när det väl händer hittar man inte tillbaka.

Detta hände dock inte i Max Payne.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Fragtjuv

Jag minns att jag tyckte att det var ett helt okej spel. Men precis som du skriver så var det väldigt enformigt och storyn fungerade sådär.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Daz
Medlem

Jag tyckte Quantum Break var ett av de bästa spelen som producerades under förra generationen. Spelade på svårighetsgraden hard för normal svårighetsgrad brukar man kunna sova sig igenom. Roliga och hårda strider mot spelets fiender och de förmågor man låser upp blev en extra krydda att använda i stridens hetta. 98% av AAA spelen som släpps har antingen en kass eller medioker handling enligt min mening. Handlingen i Quantum Break intresserade mig dock då jag inte sett liknande handling tidigare i ett AAA spel. I filmväg så är mina personliga favoriter i nästan alla fall thrillers och i Quantum Break kändes det som man spelade en thriller där man sakta men säkert nystade upp mer och mer av mysteriet.

Vissa brister i spelet fanns också. Jag är allmänt inte mycket för serier och den serie som kom med Quantum Break är inget undantag. För egen del hade de kunnat skippa den helt och hållet och lagt seriens budget på spelet istället.
För mycket värdelösa samlargrejer i Quantum Break. Förstår verkligen inte att man skräpar ner bra spel med sån skit. Även andra toppspel som The Last of Us och The Last of Us 2 lider av detta. I ettan samlar man firefly medaljonger som inte ger spelaren ett skit och är totalt värdelösa. Samma sak i tvåan där man hittar en massa samlarkort som också är totalt värdelösa. Personligen så hade jag föredragit om man skurit bort alla värdelösa samlargrejer i spel och lagt fokus på att göra bra istället. Hellre färre samlargrejer som faktiskt är bra istället för en massa där majoriteten är värdelösa.

Medlem
Skrivet av Daz:

Jag tyckte Quantum Break var ett av de bästa spelen som producerades under förra generationen. Spelade på svårighetsgraden hard för normal svårighetsgrad brukar man kunna sova sig igenom. Roliga och hårda strider mot spelets fiender och de förmågor man låser upp blev en extra krydda att använda i stridens hetta. 98% av AAA spelen som släpps har antingen en kass eller medioker handling enligt min mening. Handlingen i Quantum Break intresserade mig dock då jag inte sett liknande handling tidigare i ett AAA spel. I filmväg så är mina personliga favoriter i nästan alla fall thrillers och i Quantum Break kändes det som man spelade en thriller där man sakta men säkert nystade upp mer och mer av mysteriet.

Vissa brister i spelet fanns också. Jag är allmänt inte mycket för serier och den serie som kom med Quantum Break är inget undantag. För egen del hade de kunnat skippa den helt och hållet och lagt seriens budget på spelet istället.
För mycket värdelösa samlargrejer i Quantum Break. Förstår verkligen inte att man skräpar ner bra spel med sån skit. Även andra toppspel som The Last of Us och The Last of Us 2 lider av detta. I ettan samlar man firefly medaljonger som inte ger spelaren ett skit och är totalt värdelösa. Samma sak i tvåan där man hittar en massa samlarkort som också är totalt värdelösa. Personligen så hade jag föredragit om man skurit bort alla värdelösa samlargrejer i spel och lagt fokus på att göra bra istället. Hellre färre samlargrejer som faktiskt är bra istället för en massa där majoriteten är värdelösa.

Här håller jag med dig till 100%, varför ens? Sen tycker jag det blir oerhört knepigt när man lägger så mycket av storyn bakom just sådana här saker. Det blir ryckigt och inte alls sammanhängde, ialf inte för mig.

Vad det gäller spelet så har helt klart många en annan åsikt än mig, jag får kanske gå tillbaka om något år och spela det igen. Vissa spel spelar man ju ibland vid "fel" tidpunkt och detta kanske var ett sådant för mig?

1
Skriv svar