Star Citizen slog rekord 2021 - 774 miljoner kr in på kontot

Robot
Star Citizen slog rekord 2021 - 774 miljoner kr in på kontot

Det drar in drygt 2 miljoner kronor om dagen.

#star-citizen


Medlem

VAr länge sen man köpte spelet typ 8 år sen tror jag

Skribent

Med tanke på diskussionen kring årets spel och när spel räknas som släppta. Hur ser folket på alpha vs early access? Samma sak eller helt olika? Om Valheim ska räknas som släppt under 2021 för det är i EA-stadie, ska även Star Citizen räknas som släppt som är i alfa-stadie?

Definition Early Access från Wikipedia:
"Early access, also known as early funding, alpha access, alpha founding, or paid alpha, is a funding model in the video game industry by which consumers can purchase and play a game in the various pre-release development cycles, such as pre-alpha, alpha, and/or beta, while the developer is able to use those funds to continue further development on the game."

https://en.wikipedia.org/wiki/Early_access

Vad säger ni?

Medlem

Om vi inte räknar spel i alfa-stadie som släppta så blir det inte många släppta "AAA"-spel nuförtiden.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Det är ganska svindlande mycket pengar det rör sig om för ett spel. Man kan inte undgå att fundera över om slutprodukten kommer ge rättelse åt prislappen.

Skribent
Skrivet av Hipshot:

Om vi inte räknar spel i alfa-stadie som släppta så blir det inte många släppta "AAA"-spel nuförtiden.

Om man tänker på den personliga upplevelsen så ja, men jag tänker mer på hur de som släpper spelen märker dem. D.v.s. BF 2042 och Cyberpunk 2077 = fullgod release, Valheim = EA. Däremot är den generella uppfattningen är nästan tvärtom p.g.a. stadiet spelen var i när de släpptes.

Jag har väntat på Secrets of Grindea i flera år för vill inte spela så länge det är EA/Beta (och inte kompisarna heller), men börjar fundera på om det någonsin kommer komma ur EA-stadiet.

https://www.secretsofgrindea.com/

Medlem

2015 köpte jag in i projektet. Hoppade in och kollade lite då och då men jag minns tiden väl. När första versionen av PU kom så man kunde åka till Tessa Bannister och göra hennes uppdrag var något man gjorde konstant. När sen GrimHex fanns men man var tvungen att veta vart det var så var det alltid en resa att åka dit och köpa "Pirat" rustningar.

2017 gick man med i Asgard, Sveriges äldsta och största organisation och sen har det bara blivit mer speltimmar, mer kaos och oändliga trevliga överraskningar och besvikelser när saker flyttats om i utvecklingen eller patchar har släppts med icke nämnda guldklimpar.

Det kommer bli många år till i spelet innan ens Squadron 42 släpps men det verkar hända saker där nu eftersom de hyr ett mycket större kontor i Manchester nu där de två existerande studiorna i England flyttar in, flera chefer från L.A. flyttar till England för att fokusera på Sq42 och de rekryterar tungt för att göra färdigt det.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Med tanke på diskussionen kring årets spel och när spel räknas som släppta. Hur ser folket på alpha vs early access? Samma sak eller helt olika? Om Valheim ska räknas som släppt under 2021 för det är i EA-stadie, ska även Star Citizen räknas som släppt som är i alfa-stadie?

Definition Early Access från Wikipedia:
"Early access, also known as early funding, alpha access, alpha founding, or paid alpha, is a funding model in the video game industry by which consumers can purchase and play a game in the various pre-release development cycles, such as pre-alpha, alpha, and/or beta, while the developer is able to use those funds to continue further development on the game."

https://en.wikipedia.org/wiki/Early_access

Vad säger ni?

Den förklaringen jag fick en gång i tiden av vad skillnaden är på alpha, beta och ett helt spel är typ att alpha är en extremt oslipad diamant där buggar, krascher och där den kan fattas delar av gameplay. Beta skall allt finnas på plats, men att vissa buggar och glitchar kan förekomma , och att release är ett fullt spel. Att kalla en beta för ett släppt spel är gränsfall. Att ens nämna alpha är definitivt inte nåt som bör vara med, men samtidigt så ligger definitionen av vad stadoet av spelet ligger i hos utvecklarna så det blir lite snedvridet. Lättast hade varit att spelen måste vara släppta helt för att utvecklarna skall ha möjlighet att få pris för sitt spel, för annars finns risk att utvecklare gömner sej bakom betor å grejer för att ursäkta vissa buggar, samtidigt som de kan få dessa "årets spel" mm.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

star citizen är nog det största skämtet jag varit med om i min spelhistoria sen 1982
tur att man aldrig satsade en slant på det projektet

Medlem

För mig är alpha en produkt som är långt ifrån sitt slutliga release stadie. Det ska saknas stora delar av spelet och det slutliga spelet kan vara helt annorlunda och gå från tex third person till first person. Beta är buggfixning och early access är för mig samma som alpha, där Valheim räknas. Valheim är kanske 50% klar innehållsmässigt från slutprodukten.


signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2

Medlem

Anledningen till en stor del av alla dessa "investeringar" är väl ändå att spelare köper sig föremål och liknande? Det är nog egentligen det enda som kan försvara mängden pengar som pumpas in, eftersom slutprodukten aldrig någonsin kan "motsvara" dessa miljarder (SEK.)

Medlem

tvivlar detta spel nånsin lär släppas i skarp version. kan tycka det är bra löjligt vid det här laget efter alla år är det fortfarande inte att prata om en skarp release innan man blir gråhårig.

Medlem

Det låter som historiens värsta scam. I slutet kan de bara konka och hävda att pengarna inte räkte till.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Med tanke på diskussionen kring årets spel och när spel räknas som släppta. Hur ser folket på alpha vs early access? Samma sak eller helt olika? [...]

Vad säger ni?

Att jämföra alfa/beta-stadierna med early access går inte riktigt tycker jag, det är väldigt olika saker.

Alfa/beta är ju grovhuggna termer för vart man befinner sig i utvecklingsprocessen, medans early access kan betyda väldigt olika saker från spel till spel.
En del tidiga early access-spel lät ju en t.ex. bara komma åt ett spels färdiga version / den sista betaversionen några dagar/veckor tidigare, ofta som en perk från förbokning eller deluxversioner.
Och i andra änden av spektrumet så finns det ju utvecklare som knappt har något mer än en spelbar prototyp när dom startar early access-processen, t.ex. star citizen...
Oftast så ror de som gör EA så pass tidigt sällan projektet i hamn, men ju mer jag ser av star citizen destå mer tror jag på att det kanske kan bli ett färdigt spel till slut, även om jag fortfarande är bra skeptisk...

Medlem

Hur många har de som jobbar på projektet? Men man måste säga att de är riktigt duktig på marknadsföring som drar in så mycket pengar.

Medlem

angående alpha/beta så finns det många olika överenskommelser av vad det betyder beroende på projekt samt produkt.
Men i software/game development så betyder Beta oftast "feature complete" dvs allt som ska vara där är där. men kan ha buggar osv.

Alpha blir mer otydligt och du kommer få olika svar ifrån olika folk.

Medlem

En fråga som man funderar på är: När är pengarna som rullar in "vinst" och när är de utvecklingskostnader i Star citizen fallet?
GTA som exempel ovan har dragit in otaliga miljoner i vinst samtidigt som de fortsätter att putsa på spelet i efterhand.
Efter GTA 5 släppts så har det inga utvecklingskostnader längre.

Känns lite orättvist att i Star Citizen räknas all försäljning som utvecklingskostnader då spelet inte har släppts. Eller är det tänkt att alla pengar ska gå till utveckling? VD lön är fortfarande kostnader för utveckling men utdelning till ägaren är inte riktigt samma sak. Om t.ex. Chris skulle plocka ut nån miljard så är det fortfarande utvecklingskostnader?

Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Hur många har de som jobbar på projektet? Men man måste säga att de är riktigt duktig på marknadsföring som drar in så mycket pengar.

cirka 700, men de snart öppna en ny studio i manchester och kommer att rekrytera ganska friskt

https://cloudimperiumgames.com/blog/latest-announcements/clou...

Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Hur många har de som jobbar på projektet? Men man måste säga att de är riktigt duktig på marknadsföring som drar in så mycket pengar.

720 stycken tror jag den senaste officiella siffran var.
Nån direkt reklam gör dom inte utan dom låter väl alfa versionen som folk spelar dagligen tala. (se twitch)

Enligt engelsk lag måste CIG årligen redogöra för sina finanser och där brukar man kunna utläsa att dom i princip går jämnt ut varje år.
Så nån större mängd pengar att sticka med finns det inte tyvärr

Flakmonkey

Finns det något spel som har en lika köpstark community som star citizen? Framförallt sett till per capita. Det är ju en herrans massa människor som köper saker i FIFA, Fortnite, etc men fans av Star Citizen är inte bara villiga att spendera pengar på ett projekt de tror på men de tycks också ha helt andra ekonomiska möjligheter att göra det också. Är inte så överraskande sett till genren och att spelet i sig redan kräver en rejäl investering i form av hårdvara, men det är ändå fascinerande och något som andra utvecklare nog bara kan drömma om, de har verkligen hittat en enorm kassako

Medlem
Skrivet av Izuel:

En fråga som man funderar på är: När är pengarna som rullar in "vinst" och när är de utvecklingskostnader i Star citizen fallet?
GTA som exempel ovan har dragit in otaliga miljoner i vinst samtidigt som de fortsätter att putsa på spelet i efterhand.
Efter GTA 5 släppts så har det inga utvecklingskostnader längre.

Känns lite orättvist att i Star Citizen räknas all försäljning som utvecklingskostnader då spelet inte har släppts. Eller är det tänkt att alla pengar ska gå till utveckling? VD lön är fortfarande kostnader för utveckling men utdelning till ägaren är inte riktigt samma sak. Om t.ex. Chris skulle plocka ut nån miljard så är det fortfarande utvecklingskostnader?

Skulle ägarna (chris och hans jurist pretty much) plocka ut pengar i form av en utdelning så skulle det bli ett ramaskri. Det om något skulle toppa nyhetssidorna på spelsiter och trollen skulle spruta ur sig "I TOLD YOU SO! SCAM!" i alla kommentarsfält mer än vad redan görs. Så det lär inte hända. Chris är ekonomiskt oberoende redan före projektet så behovet finns inte där.

Star Citizen om något granskas väldigt hårt, konstant, så det enda som finns just nu är konspirationsteorier och troll.

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Finns det något spel som har en lika köpstark community som star citizen? Framförallt sett till per capita. Det är ju en herrans massa människor som köper saker i FIFA, Fortnite, etc men fans av Star Citizen är inte bara villiga att spendera pengar på ett projekt de tror på men de tycks också ha helt andra ekonomiska möjligheter att göra det också. Är inte så överraskande sett till genren och att spelet i sig redan kräver en rejäl investering i form av hårdvara, men det är ändå fascinerande och något som andra utvecklare nog bara kan drömma om, de har verkligen hittat en enorm kassako

Ja heller hur, space sim är ju ändå ganska nichat. Nu har jag inte siffror på hur många personer som lagt in pengar, men det mesta tyder väl på att snittet som folk skjuter in är ganska jäkla mycket per person.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Måste erkänna att jag inte riktigt förstår hur Star Citizen (fortfarande) kan dra in så mycket pengar. Är alfaversionen redan så pass bra, eller är det originalpitchen som fortsätter bära frukt för RSI? Något verkar de ju onekligen "göra rätt".


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem
Skrivet av Gustav Höglund:

Måste erkänna att jag inte riktigt förstår hur Star Citizen (fortfarande) kan dra in så mycket pengar. Är alfaversionen redan så pass bra, eller är det originalpitchen som fortsätter bära frukt för RSI? Något verkar de ju onekligen "göra rätt".

Testa spelet vet ja. Då lär du förstå att spelet saknar motstycke och att det definitivt är next-gen 😀


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av Gustav Höglund:

Måste erkänna att jag inte riktigt förstår hur Star Citizen (fortfarande) kan dra in så mycket pengar. Är alfaversionen redan så pass bra, eller är det originalpitchen som fortsätter bära frukt för RSI? Något verkar de ju onekligen "göra rätt".

Skulle säga att det handlar om en kombination av sunk cost fallacy samt en horribel affärsmodell baserat på köp av skepp och annat med en artificiell knapphet inbyggd.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Skulle ägarna (chris och hans jurist pretty much) plocka ut pengar i form av en utdelning så skulle det bli ett ramaskri.

Fast de har ju plockat ut pengar i form av utdelning till ägarna och ramaskriet har inte skett?

https://massivelyop.com/2021/10/17/star-citizen-financial-report-outlines-over-1m-in-paid-dividends-to-investors-as-of-last-year/

När släpps det till PS5?


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Medlem
Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:

När släpps det till PS5?

Aldrig, är min spontana gissning.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Med tanke på diskussionen kring årets spel och när spel räknas som släppta. Hur ser folket på alpha vs early access? Samma sak eller helt olika? Om Valheim ska räknas som släppt under 2021 för det är i EA-stadie, ska även Star Citizen räknas som släppt som är i alfa-stadie?

Definition Early Access från Wikipedia:
"Early access, also known as early funding, alpha access, alpha founding, or paid alpha, is a funding model in the video game industry by which consumers can purchase and play a game in the various pre-release development cycles, such as pre-alpha, alpha, and/or beta, while the developer is able to use those funds to continue further development on the game."

https://en.wikipedia.org/wiki/Early_access

Vad säger ni?

Man använder en testvaluta under utvecklingen som inte kommer flyttas över vid release ej heller dom saker man köpt med testvalutan hänger med. Så det kommer bli en naturlig gränsdragning vid skedet då man ersätter testvalutan [aUEC] (och [bUEC] under betan i guess) med releasevalutan [UEC]. Detta faktum för mig gör att jag vill säga alpha istället för early access. Edit: dock kan jag mycket väl förstå folk som säger tvärt om.

Medlem
Skrivet av antor:

Fast de har ju plockat ut pengar i form av utdelning till ägarna och ramaskriet har inte skett?

https://massivelyop.com/2021/10/17/star-citizen-financial-report-outlines-over-1m-in-paid-dividends-to-investors-as-of-last-year/

Det där har att göra med detta:
https://cloudimperiumgames.com/blog/corporate/cloud-imperium-...

Citat:

March 27, 2020 – Today, Cloud Imperium announced that existing investors – the Calder Family Office, Snoot Entertainment, and ITG Investment – have exercised a one-time option to purchase further shares in the company. The share prices reflect a discounted option price for existing shareholders that was pre-negotiated at the time of the initial investment in 2018. There were no changes to the Board composition as a result of this transaction. Chris Roberts continues to maintain full control of the Board and Group.

Det har alltså inte att göra med konspirationsteorin att grundarna Chris och Orthwyn plockar ut pengar ur projektet för att berika sig själva.

Det är bolagsjuridik. Enkelt beskrivet så finns det olika typer av aktier du kan köpa i ett bolag. En typ av aktie är en typ som ger dig rätt till en viss utdelning. De säljs också till ett högre pris. Nämnda investerare är inte Angel investors. De har köpt för utdelning. Utdelning kan bara ske när det finns ett överskott i bolaget. Det gör det i regel inte i CIG. Men tack vare pandemin så har CIG-UK inte kunnat genomföra en expansion i tid under året som det budgeterats för och då blir dessa pengar kvar outnyttjade = de går till bland annat utdelning till nämnda investerare. Det måste bli så av juridiska skäl.

Vissa folk har naturligtvis spridit F.U.D inlägg om detta (Fear, Uncertainty, Doubt) för att få det att låta som om det är stöld och värre saker. Men man ska ha i åtanke att rent juridiskt så har ingen köpt något i spelet. Det är istället en donation som gjorts och sedan har CIG i utbyte givit donatorn vissa digitala items i utbyte. Det är en viktig skillnad som görs. Trots detta så är folk fria att söka Refund för sina bidrag till spelet vilka då återbetalas av CIG trots att de enligt lag inte behöver göra det. Förutom i vissa fall då folk varit abusive.

Så sammanfattningsvis, när det gäller deras tre investerare så måste de göra på det här sättet för att inte bryta mot lagen när ett överskott finns.

Citat:

Certain types of shares allow for different rights for shareholders. Some shares allow the shareholder to vote on corporate actions (board members, dividend payments, major project undertaking, etc.). When those shares are sold, the company (CIG UK, in this case) becomes obligated to uphold those shareholder rights. 60 million dollars worth of shares were sold which guaranteed dividend payments to those shareholders if CIG UK ended the financial year in the green.

12
Skriv svar