Nvidia och AMD utannonserar grafikkorten RTX 3090ti, RTX 3050 och RX 6500 XT

Robot
Nvidia och AMD utannonserar grafikkorten RTX 3090ti, RTX 3050 och RX 6500 XT

Från prestandamonster till budgetvänligt.

#Amd, #Grafikkort, #Nvidia


Medlem

Lite tråkigt att man har slutat bry sig när grafikkortet kostar lika mkt som en nybyggd high end dator.

Medlem

Yippie! Grafikkort man aldrig kommer få tag i. Pc Gaming är så dött. Hade bara tur att få tag i ett 3070 till ett rimligt pris…


signatur

Specs: PS5

Medlem

Helt slutat bry mig om grafikkort nuförtiden, helt vansinniga priser för en produkt som du ändå inte kan få tag på förrän serien är en generation gammal.

Bara tacksam över att jag fick tag på en PS5a så man slipper hetsen med PC gaming.

Medlem
Skrivet av Gmodderable:

Yippie! Grafikkort man aldrig kommer få tag i. Pc Gaming är så dött. Hade bara tur att få tag i ett 3070 till ett rimligt pris…

"PC gaming är dött" är väl raka motsatsen till verkligheten. Anledningen till att priset är högt är för att efterfrågan är högre än utbudet. Ifall efterfrågan är hög drar jag slutsatsen att pc gaming är motsatsen till dött.

2020 såldes 41.5 miljoner grafikkort, vilket är betydligt fler än vad ps5 och series x har sålt sedan release, tillsammans.


signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2

Medlem

Är det low hash rate på korten eller är dom helt upplåsta för mining?

Medlem
Skrivet av jamorro:

Är det low hash rate på korten eller är dom helt upplåsta för mining?

Gissningsvis ja med tanke på att alla andra kort i 3000-serien haft det. Men så vitt jag förstår finns det workarounds vilket lär vara tillgängliga även för dessa kort.

Medlem

Stört ovärt köpa grafikkort nu. Sålde mitt gamla 1080 för 4tusen. PS5 duger fint.

Medlem
Skrivet av danskung:

"PC gaming är dött" är väl raka motsatsen till verkligheten. Anledningen till att priset är högt är för att efterfrågan är högre än utbudet. Ifall efterfrågan är hög drar jag slutsatsen att pc gaming är motsatsen till dött.

2020 såldes 41.5 miljoner grafikkort, vilket är betydligt fler än vad ps5 och series x har sålt sedan release, tillsammans.

Efterfrågan på grafikkort är hög pga miners, inte pga gamers.

Medlem
Skrivet av danskung:

"PC gaming är dött" är väl raka motsatsen till verkligheten. Anledningen till att priset är högt är för att efterfrågan är högre än utbudet. Ifall efterfrågan är hög drar jag slutsatsen att pc gaming är motsatsen till dött.

2020 såldes 41.5 miljoner grafikkort, vilket är betydligt fler än vad ps5 och series x har sålt sedan release, tillsammans.

Dock va ju prisutvecklingen på grafikkort ganska lugn fram till bitcoin mining blev en grej så jag skulle inte påstå att alla dom sålda korten är enbart för PC gaming.

Medlem

Lär ju ta MINST ett år till innan man kan köpa grafikkort för rekommenderade priser.


signatur

Windows 10 pro - Asus B550 Strix Gaming F - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GTX970 - 16GB DDR4 3600mhz - WD Blue SN550 1TB SSD

Flakmonkey

Känns nästan lite respektlöst att lansera nya kort i vad som ändå är samma serie när de inte kan leverera nuvarande kort. Titta vad ni kan få köpa, eller inte. Får se när jag personlingen uppgraderar. Behöver verkligen inte något värstingkort, men vore kul att kunna använda DLSS iaf.

Men det här med vad korten används till. Borde man inte rätt snabbt kunna få en indikation på detta genom att se vilka kort som användarna av Steam har? Har det sålts 1 000 000 3090-kort totalt men det är bara 10 steam-användare som har ett sånt det så borde ju det då visa att de främst används för mining så innebär det förvisso inte att 999 990 används för mining, men det pekar ju ändå till att flertalet används för just det.

Medlem
Skrivet av duchovny:

Dock va ju prisutvecklingen på grafikkort ganska lugn fram till bitcoin mining blev en grej så jag skulle inte påstå att alla dom sålda korten är enbart för PC gaming.

Det har sålts fler grafikkort tidigare under 2018 t.ex. och att utbudet är lägre nu är framförallt pga. att de nyare noderna har lägre kapacitet än 12nm och 14nm.


signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2

Medlem

Fick nyligen tag i ett Asus STRIX 3060Ti 8gb OC kort. Inte rekommenderat pris precis men nöden hade ingen lag i mitt fall då mitt gamla 980Ti börjat spruta artefakter samt blåskärma slumpvist pga döende grafikminne.

3060Ti räcker gott för mig då jag bara kör i 1080p. Kylaren på STRIX kortet är sjukt överdimensionerad för 3060Ti så det går i princip ljudlöst under last.

Ser man prognoserna på halvledarbristen och de fabriker som byggs så kan man dra slutsatsen att vi inte lär se några kort till rekommenderade priser på minst ett år. Kanske två. Det är bara räkna med att det här är det nya normala.

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Känns nästan lite respektlöst att lansera nya kort i vad som ändå är samma serie när de inte kan leverera nuvarande kort. Titta vad ni kan få köpa, eller inte. Får se när jag personlingen uppgraderar. Behöver verkligen inte något värstingkort, men vore kul att kunna använda DLSS iaf.

Men det här med vad korten används till. Borde man inte rätt snabbt kunna få en indikation på detta genom att se vilka kort som användarna av Steam har? Har det sålts 1 000 000 3090-kort totalt men det är bara 10 steam-användare som har ett sånt det så borde ju det då visa att de främst används för mining så innebär det förvisso inte att 999 990 används för mining, men det pekar ju ändå till att flertalet används för just det.

Snabb check enligt hårdvara på steam visar att antalet användare av 3080 motsvarar ca 1,07% totalen och 3090 är knappa 0,42% så det är inte jätta många användare precis.

Medlem
Skrivet av Winzi:

Snabb check enligt hårdvara på steam visar att antalet användare av 3080 motsvarar ca 1,07% totalen och 3090 är knappa 0,42% så det är inte jätta många användare precis.

Då ska man ha i åtanke att Steam survey även inkluderar folk som kör CPU integrerad grafik vilket är en väldigt stor mängd i folkrika delar av världen. Så att bara lista två procent tal utan att ha med hela skalan är missvisande.

Medlem
Skrivet av IMSG:

Gissningsvis ja med tanke på att alla andra kort i 3000-serien haft det. Men så vitt jag förstår finns det workarounds vilket lär vara tillgängliga även för dessa kort.

Vad har dom alltid haft?

Medlem
Skrivet av IMSG:

Gissningsvis ja med tanke på att alla andra kort i 3000-serien haft det. Men så vitt jag förstår finns det workarounds vilket lär vara tillgängliga även för dessa kort.

Med tanke på att vanliga RTX 3090 INTE har någon sorts LHR, så skulle det inte förvåna mig om 3090 Ti inte har någon sorts LHR heller.
Nvidia sade själva att det inte skulle implementeras på 3090 för att kortet är för dyrt för att vara vettigt för miners (något sånt iaf). Men ändå köper många miners det för att minea just för att det sparar fysiskt utrymme.


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem

3090ti lär gå på över 30k. 🤣

Medlem
Skrivet av Zerox_no1:

3090ti lär gå på över 30k. 🤣

Så lite? Finns ”vanliga” 3090 som redan går över 30kkr 😂


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem

För dom som vill pusha 60fps i 8k så kanske 3090ti är något?

Nä får sitta kvar i båten med 2080ti


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Efterfrågan på grafikkort är hög pga miners, inte pga gamers.

Sanning med modifikation.
Miners har alltid funnits, det är bara nu i pandemi och komponentbrist tiden det dragits upp.
Så nej det beror inte bara pp miners.
Folk är beredd att betala för att spela också.

Kanske inte alla i den här bubblan kallat FZ bara


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Notumforce:

För dom som vill pusha 60fps i 8k så kanske 3090ti är något?

Nä får sitta kvar i båten med 2080ti

Det är ganska viktigt med grafikkortet också om man kör VR.
Tycker knappt mitt 3070 räcker ibland.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Sanning med modifikation.
Miners har alltid funnits

Det här om något är väl en sanning med modifikation?

Medlem
Skrivet av duchovny:

Det här om något är väl en sanning med modifikation?

Du förstog nog att jag menade innan det blev så här galna priser.
Men man väljer väll vad man vill förstå och inte förstå

EDIT: var lite av ett svar också om att vissa verkar påstå att PC-gaming är dött och det finns inga gamers som köper grafikkort.
Det har varit ett felaktigt påstående många ggr tidigare och det är det idag också


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Vad ska man ha ett 3090ti till...? Har redan ett 3090 och ser verkligen inte mening med det.

Medlem

*crickets*


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem
Skrivet av Molotov:

Sanning med modifikation.
Miners har alltid funnits, det är bara nu i pandemi och komponentbrist tiden det dragits upp.
Så nej det beror inte bara pp miners.
Folk är beredd att betala för att spela också.

Kanske inte alla i den här bubblan kallat FZ bara

Ja, miners har funnits långt innan komponentbristen och pandemin, men mining-farmarna har vuxit något enormt under de senaste åren, framför allt i Kina och USA. Bara under det senaste året så har hashraten för den totala brytningen ökat med ~400%. Och tack vare att värdet på cryptovalutor har ökat rekordartat så har miners inga problem att köpa grafikkort till överpriser.

Kollar man på Steams hårdvaruundersökning så kan man inte se en ovanlig ökning av grafikkort i den övre prisklassen som skulle kunna orsaka en sån här brist på butikshyllorna, och detta trots att antalet skeppade grafikkort är högre nu än vad den var innan pandemin. Så att många gamers ska vara redo att betala upp emot 200-300% mer av MSRP tror jag inte så mycket på, utan denna andel är nog väldigt liten, precis som andelen som köper high end-kort.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Ja, miners har funnits långt innan komponentbristen och pandemin, men mining-farmarna har vuxit något enormt under de senaste åren, framför allt i Kina och USA. Bara under det senaste året så har hashraten för den totala brytningen ökat med ~400%. Och tack vare att värdet på cryptovalutor har ökat rekordartat så har miners inga problem att köpa grafikkort till överpriser.

Kollar man på Steams hårdvaruundersökning så kan man inte se en ovanlig ökning av grafikkort i den övre prisklassen som skulle kunna orsaka en sån här brist på butikshyllorna, och detta trots att antalet skeppade grafikkort är högre nu än vad den var innan pandemin. Så att många gamers ska vara redo att betala upp emot 200-300% mer av MSRP tror jag inte så mycket på, utan denna andel är nog väldigt liten, precis som andelen som köper high end-kort.

Priserna har ju gått upp även på äldre generationer begagnade kort, det är inte bara nyaste generationen som har vansinniga priser, utan alla grafikkort har vansinniga priser förhållandevis.
Crypto har ökat i värde totalt sett hela tiden även fast det varit en stor dipp nyligen.
Kina har väll dessutom förbjudit cryptobrytning.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Priserna har ju gått upp även på äldre generationer begagnade kort, det är inte bara nyaste generationen som har vansinniga priser, utan alla grafikkort har vansinniga priser förhållandevis.
Crypto har ökat i värde totalt sett hela tiden även fast det varit en stor dipp nyligen.
Kina har väll dessutom förbjudit cryptobrytning.

Tycker inte att priserna på äldre begagnade kort gått upp nämnvärt mycket. Kort i RTX 2000-serien har ett ganska högt andrahandsvärde tack vare att de fortfarande är effektiva för mining. Men tittar man på 1000-serien, som fortfarande är kapabel i många spel, så ser man inga överdrivna priser, bortsett från 1080 Ti som fortfarande har ett övertag över 2000- och 3000-serien för vissa algoritmer. Den uppfattning som jag har fått är att många PC gamers har gått över till konsol, pga pris och tillgänglighet. Framför allt de som vanligtvis satsar på grafikkort i mellansegmentet. Även om det fortfarande är svårt att få tag på Series X och PS5 så säljs de till MSRP när de väl finns i lager hos seriösa återförsäljare. Grafikkort till MSRP är omöjligt att få tag på idag, då priserna även har ökat rejält för återförsäljarna. Frågar du mig så köps en stor del av korten upp långt innan de ens når återförsäljarna. Nvidia och AMD med tillverkarna är mer intresserade av att sälja till miners än till gamers, vilket är anledningen till att man inför ineffektiva spärrar mot miners. Det är mest för syns skull. Och det är därför man återlanserar RTX 2060 med 12 GB. Det kortet är mer intressant för miners än för gamers.

https://www.pcgamer.com/nvidia-rtx-2060-12gb-cryptocurrency-m...

Ja, Kina har gått på hårt mot miners, och till och med förbjudit transaktioner, vilket är den främsta anledningen till varför USA nyligen gick om Kina när det kommer till hashrate. Kinesiska miners flyr till USA.

12
Skriv svar