Days Gone-regissör hävdar att Sony uttryckte besvikelse, trots att spelet "sålde bättre än Ghost of Tsushima"

Medlem

Tyckte spelet var en sol klar 10p. Har nog aldrig spelat ett spel så mycket som detta. Storyn blir man tagen av. Snygg grafik. Bra atmosfär. Grym spel känsla. Bra handkontroll. Digga zombie horderna. Fattar verkligen inte varför de fått utstå så mycket kritik
då det är ett av de mesta sålda Sony exklusiva spelen förra generationen. Förtjänar verkligen en del två. Kanske kommer längre
fram får vi hoppas.

Medlem
Skrivet av Razken:

Både Days Gone & Tsushima känns för mig väldigt mycket reaback-speligt ut.
Ingen av dem verkar vara några riktiga höjdare, ser bara otroligt tråkiga ut och tillför inte något som vi inte redan sett åtskilliga gånger förr.

Alla spel börjar och slutar på ett ett sätt. Inget spel sticker ut. Hatar sci-fi och fantasy skit spel. Tyvärr släpps sånt mög för det
mesta. Rena smörjan för små kids att döda mosters, drakar med flera..

Medlem
Skrivet av Issue:

Hur långt in tills den mekaniken kommer? Jag ska testa spelet så vill veta hur länge jag ska hålla ut ifall jag inte faller för det direkt i början

Ca halvvägs, så vi pratar om 15+ timmar. Det GÅR att ta sig an horder tidigare i spelet men de introduceras inte förrens då i storyn och du kommer inte ha tillgång till de vapen/bomber som underlättar om du letar upp en tidigare.

Medlem
Skrivet av quadratis:

kan det ha varit så att days gone blev väldigt billigt väldigt snabbt, medans tsushima behöll $60-prislappen mycket längre, och sålde bra ändå?

Nej, alla Sony exklusiva spel kör halva pris på rea 2-3månader efter det släppts. I bland under en helg bara så där för halva pris. Läste att days Gone har gått på plus så de hade kunnat göra en del två av vinst pengarna.

Medlem

Days gone är ett av de snyggaste open world spelen. Och karaktärerna är också väldigt snyggt animerade men storyn är total skit och manuset är pinsamt dåligt tyvärr. Bend studios borde nog göra något mer linjärt som
Naughty dog för talang har dem men de behöver bättre ledning och en lite fräschare idé än ännu ett jävla zombiespel

Medlem
Skrivet av Margy:

FZ kanske borde titta lite på rubriken?

Den får det att låta som att Ross jämför med Tsushima vilket han inte gjort?

Han svarar ju på en tweet om att Thushima har sålt 8 miljoner.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Han svarar ju på en tweet om att Thushima har sålt 8 miljoner.

Ah! Sant.

Jag läste artikeln utan att titta på bilden.

Snittpriset per sålt exemplar lär dock skilja en aning.

Medlem
Skrivet av Issue:

Kan ju också vara så att folk nämner Days Gone och Ghost of Tsushima för att det var dessa två som nämndes i artikeln och Halo nämndes inte förrän du kände att du behövde ta upp det?

Nej men som jag skrev i min förra kommentar i denna tråd, Days Gone har verkligen delat folk, nästan mer än vanligt känner jag, har sett flera här som tycker att det var ett av generationens bästa spel och flera som sågat det.

De flesta har sagt att spelet var ett av de mest underhållande spelen förra generationen. Även Ghost som jag oså lira igenom en
gång. Lite sämre än Days gone. Håller med någon här inne att man hade mycket roligare gameplay med det här Days Gone än med
last of us 2 som är ganska överdrivet media hyckleri.

Inaktiv

Köpte Days Gone på PC. Det var snyggt men jag orkade bara 6h totalt. Kom på mig själv att sitta och sucka i frustration.
Extremt mycket frustrerande moment:
-Huvudkaraktären stönar som fan och pratar med sig själv hela tiden.
Det är som att de förväntar sig att man är dum i huvudet och karaktären måste berätta hur man spelar och kommer vidare konstant.
"Ugh, agh, jag måste klättra upp i tornet så jag ser längre och så storyn kan puttas framåt."
-Spelet tar ifrån en kontrollerna. Var tvungen att bara sitta och titta på när killen och tjejen åkte motorcykel på en rak väg. Kunde väl lika gärna fått styra då om de bara skulle prata.
-Att svinga kniven gör ju noll skada. Som att vifta med en kvist.
-Satt en krypskytt i ett träd som inte går att döda om man inte har ammunition. Var tvungen att ladda om spelet och köpa ammo.
-Man måste fylla på bensin hela jävla tiden, så det gick fortare att gå till questen än att stanna och leta bränsle varje kilometer.
-Samma formula som alla andra open world spel. Clear the camp. Climb the tower.

It's not a lake, it's an ocean

Jag klickade inte alls med Days Gone. Tyckte att de hade skapat en hyfsat intressant värld, men spelet var fullt av monotona och tråkiga uppdrag. Jag hade hellre sett ett kortare och mer koncentrerat spel.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Jag älskade Days Gone. Stämningen var top notch och storyn tillräckligt spännande för att jag ville fortsätta ända in i mål. Hade kanske föredragit en något kortare kampanj och en kortare startsträcka innan det roliga kom igång samt något bättre fartkänsla i motorcykeln men utöver det så. Kan verkligen rekommendera det.

Medlem

Jag var, eller snarare är, så förbannat trött på Zombiespel! Det här såg dötråkigt ut redan från första trailern för min del.

FM-guru
F.d. Sisyr

Days Gone är faktiskt rätt trevligt. Dåligt första intryck, men spelet växer längre fram.

Inaktiv
Skrivet av Jozo:

Jag var, eller snarare är, så förbannat trött på Zombiespel! Det här såg dötråkigt ut redan från första trailern för min del.

Enda zombiespelet jag orkar med nu är Project Zomboid! Sjukt djupt spel även om det ser ut som det gör.

Medlem
Skrivet av Jozo:

Jag var, eller snarare är, så förbannat trött på Zombiespel! Det här såg dötråkigt ut redan från första trailern för min del.

Det är inte zombies utan freakers..;-P

Skrivet av TheVoomyOne:

Days gone var helt fantastiskt bra, bra story, bra karaktärer, bra röstskådespelare, bra värld. Utan tvekan ett av dom bästa under förra generationen.

Tycker det är lika löjligt varje gång någon drar Ubisoft kortet, speciellt när det handlar om spel som Ghost of Tsushima och Days gone. Sen säger dom inte ett enda ord om tex. Halo: Infinite som egentligen kör efter den så kallade Ubisoft mallen mer än båda dessa spel.
Ta dig till en bas, ta över denna bas för att få kartan till området runt basen med en massa ikoner som dyker upp. Upprepa om och om igen.

Det är riktigt bra, kommer det en upphottad version till PS5?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av quadratis:

ok, nämn 5 andra samuraibaserade open world-spel.

Finns ju den där samurai serien till PS2 och PS3, Way of the Samurai, som är typ open world, där man kan välja massa olika paths och factioner. Finns väl typ 10 spel minst i den serien. Inte direkt nyskapande i mina ögon men men.

Medlem

Vad jag har hört så nekades Days gone 2 pågrund av dålig pitch.
Bend studio ville tydligen ha inne massa multiplayer vilket inte gick hem.

Hade dom kommit med en bra pitch för single player eller en för enbart multiplayer så hade dom kanske fått gjort något nytt med Days gone.

Nu får dom ju förtroendet att göra ett helt nytt spel vilket oftast kan vara en större risk.

Jag hade gärna sett en uppföljare och många av er som inte orkat mer än en timme borde skämmas och ge spelet mer tid än så.
Men vill man inte spela bra spel så vill man inte.

Medlem

Days gone är definitivt den mest oslipade PlayStation exklusiva titeln förra generationen. Jag var inte alls imponerad av det spelet, kändes som jag spelade ett ubisoft spel om jag ska vara ärlig.

Medlem
Skrivet av Pappa Zappa:

Tsushima var en besvikelse. Precis som du beskriver upplevde jag det. Ännu en Ubi-typ-sandlåda med ett nytt skin....trots att det inte är ett Ubisoft-spel känns det som ett sådant. Inget fel i det mer än att det nu finns 6 Far Crys och gud vet hur många Assassin's Creed att välja mellan som gör i princip samma sak.
Days Gone orkade jag därför inte ens ge en chans. Vem vet kanske en regnig dag?

Det som gör ghost of tsushima bättre än ett run of the mill ubisoft spel är att det är välpolerat och striderna känns tunga och brutala, jag blir aldrig trött på striderna i ghost, det blir jag däremot i ac valhalla. Tycker dock att Den öppna världen inte tillförde mycket. Visst, det är mycket vackert på sina ställen, men det är också tomt men samtidigt fyllt med dynga som bara är tråkigt att genomföra. Hade dom gjort ett mer linjärt spel så hade det varit bättre. Skippat alla fox dens och haiku bullshit och lagt till bättre lever design och mer varierat innehåll.

När jag startade Days Gone så tyckte jag att det var segt i storyn och en jobbig kurva innan motorcykel och vapen kändes bra. Men sen vid 10-15 h händer det något och spelet blir riktigt, riktigt bra!

Medlem

Ett B-spel med bra setting.

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Köpte Days Gone på PC. Det var snyggt men jag orkade bara 6h totalt. Kom på mig själv att sitta och sucka i frustration.
Extremt mycket frustrerande moment:
-Huvudkaraktären stönar som fan och pratar med sig själv hela tiden.
Det är som att de förväntar sig att man är dum i huvudet och karaktären måste berätta hur man spelar och kommer vidare konstant.
"Ugh, agh, jag måste klättra upp i tornet så jag ser längre och så storyn kan puttas framåt."
-Spelet tar ifrån en kontrollerna. Var tvungen att bara sitta och titta på när killen och tjejen åkte motorcykel på en rak väg. Kunde väl lika gärna fått styra då om de bara skulle prata.
-Att svinga kniven gör ju noll skada. Som att vifta med en kvist.
-Satt en krypskytt i ett träd som inte går att döda om man inte har ammunition. Var tvungen att ladda om spelet och köpa ammo.
-Man måste fylla på bensin hela jävla tiden, så det gick fortare att gå till questen än att stanna och leta bränsle varje kilometer.
-Samma formula som alla andra open world spel. Clear the camp. Climb the tower.

Kan hålla med om att huvudkaraktären pratar otroligt mycket för sig själv, vilket kan bli väldigt fånigt efter ett tag.

Man behöver däremot inte klättra upp i torn för att se längre. Den mekaniken finns inte i spelet. Mer än ett uppdrag i början. Resten av spelet behöver du absolut aldrig mer klättra upp i något torn om du inte vill. Du dödar fiender i baser för att få tillgång till en bunker där du får blueprints till olika bomber och ammunition till din crossbow, där ser man även fler saker på kartan men dessa sidouppdrag kan man välja bort om man inte känner för att göra just dessa saker.

Bensinen till motorcykeln tar inte slut så fort som du säger, det finns bensindunkar överallt och även bensinmackar överallt. Du kan även köpa uppgradering till din tank så att du inte behöver fylla på bensin hela tiden.
Så att det skulle vara ett problem vet jag inte, det är och har aldrig varit ett problem för egen del. Dunkar dyker upp väldigt ofta, även så mackar. Även när tanken blir gul kan man åka en bra bit och under den tiden lär man hitta en dunk/mack.

Den scenen du beskriver är ett story element i spelet. Andra spel har filmer men den här studion har då valt att karaktärerna pratar med varandra istället. Alltså är det en film som bidrar till handlingen i spelet. Finns inte många sådana stunder i spelet heller för den delen.

Även det du säger om ammo och sniper, det är självklart då det här är ett survivalspel att du måste ha koll på hur mycket ammunition du har. Senare i spelet när man möter hordes och inte har koll på sin ammo, då är man väldigt rökt kan jag säga med en gång.

Att kniven du har inte gör så mycket skada beror på att du ska plocka upp machetes, yxor och plankor. Dessa vapen kan man även modifiera i sitt vapenhjul om man nu har kommit så pass långt i storyn. Dessa gör otroligt mer skada och spelet informerar även om detta under laddningstider. Vilket tyvärr detta spel har många utav.

Det här är ett survival spel där man måste ha koll på exempelvis ammo och bensin. Har man inte det så dör man. Ganska realistiskt kan jag själv tycka.

Men visst spelet är inte för alla men att ta upp sådana här saker och så som du beskriver dom så känns spelet förstört, och det är det inte.

Jag säger inte att det här är världens bästa spel men man ska nog inte såga det längs fotknölarna när man inte ens förstår dess spelmekanik. 🙂

Medlem

Har ej spelat spelet. Men det följde den utstakade formeln till punkt och pricka. Men fick inte 80+ Metacritic. Och i Sony's ögon "snip, snap slut så var sagan slut".

Medlem
Skrivet av Razken:

Både Days Gone & Tsushima känns för mig väldigt mycket reaback-speligt ut.
Ingen av dem verkar vara några riktiga höjdare, ser bara otroligt tråkiga ut och tillför inte något som vi inte redan sett åtskilliga gånger förr.

Skulle dock rekommendera att spela det för att bilda egen uppfattning.
Spelade igenom det på PC förra året, blev strax över 50 timmar. Riktigt bra och otroligt underskattat.
Gillade känslan och flowet. En sorts oslipad diamant.
Då har jag GTA och Red Dead i ryggen. Detta är alltså inte ett ytterligare GTA utan unikt på flera sätt.

Medlem

Deacons konstanta skrikande var sjukt immersion-breaking

Moderator | Testpilot

Jag köpte faktiskt spelet på rean som varit. Zombies är något jag älskar så det ska bli kul att få testa!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Flakmonkey

Tyckte om Days Gone, men då hade jag relativt låga förväntningar pga det blandade mottagandet samt att jag lirade det på PS5, så det hade både kunnat patchas och det flöt på i 60 FPS. Håller dock med de som sagt att det är lite segt i början, men tycker det till skillnad mot många andra open world-spel höll en väldigt bra balans hela vägen igenom. Normalt sett så brukar open world-spel bara bli lättare och lättare för att vara en barnlek när det väl avslutas eftersom man lätt blir OP, men av någon anledning blev det inte så här.

Hade väldigt gärna sett en uppföljare, men det viktiga för mig är att studion får en ny chans och får göra ett nytt spel med en rejäl budget bakom trots besvikelsen, inte att det är ett nytt Days Gone.

Medlem

Säger en hel del om Sony’s vilja att göra kvalitativa spel och inte blint följa försäljningssiffror. Är bara glad för det tbh🙂


signatur

Specs: PS5

Medlem

Ett av mina favorit spel till PS4! Gillade storyn och settingen! Det kändes aningen för långt men jag tröttnade aldrig vilket jag annars brukar göra i open world spel. Finns verkligen potential att göra en riktigt bra uppföljare! Synd att det inte verkar vara så uppskattat. Jag tror att Sony är rädda för en uppföljare i dagens debattklimat så det kommer nog tyvärr aldrig att hända.

123
Skriv svar