Nvidia och AMD utannonserar grafikkorten RTX 3090ti, RTX 3050 och RX 6500 XT

Medlem
Skrivet av IMSG:

Gissningsvis ja med tanke på att alla andra kort i 3000-serien haft det. Men så vitt jag förstår finns det workarounds vilket lär vara tillgängliga även för dessa kort.

3090 har ingen low hash rate

Medlem
Skrivet av Molotov:

EDIT: var lite av ett svar också om att vissa verkar påstå att PC-gaming är dött och det finns inga gamers som köper grafikkort.
Det har varit ett felaktigt påstående många ggr tidigare och det är det idag också

En person i hela tråden skrev "PC gaming är så dött". Ingen har heller nämnt att det inte finns gamers som köper grafikkort.

Eller har jag "valt" att missförstå dig igen?

Medlem

signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Medlem

Äntligen här!

I butik inom 10 år...

Medlem

Apropå vilka som köper spelkorten i 3000-serien (3070 och 3080) så tror jag att långt fler hade köpt om de funnits tillgängliga. Jag hade den vansinniga turen att få ett 3080 till lanseringspris (även om det tog några månader att få levererat), och det är en ren prisfest i jämförelse mot dagens butikspris.

Jag kan bara föreställa mig hur många som suttit på ett 3070 ifall butikshyllorna inte gapat tomma 3 minuter efter släpp.

Medlem

3050 hade varit fint till grabben, undrar när det kommer gå att få tag på till "normalt" pris.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Då ska man ha i åtanke att Steam survey även inkluderar folk som kör CPU integrerad grafik vilket är en väldigt stor mängd i folkrika delar av världen. Så att bara lista två procent tal utan att ha med hela skalan är missvisande.

Nej det skulle jag säga att det är, hur stor % av de andra femtioelva alternativen som folk på steam har är oväsentligt i detta fall. Detta vara endast en check över hur många av 3080 och 3090 korten som faktiskt användes av "pc-gamers" mot hur många som köptes upp av folk för mining i åtanke.

Medlem
Skrivet av Ender:

Äntligen här!

I butik inom 10 år...

Om du börjar spara nu så kanske du har råd att köpa ett 3090ti när det når butik då

Medlem

Sitter på vattenkyld 1080ti, så vet inte om det är aktuellt att byta. Köpte ny skärm nyligen, 49", och vissa spel börjar bli lite tunga, men annars är det kanske för just RTX man skulle byta.

Förvånar mig inte om priset landar på 30-40k, och när Gkort kostar dubbelt vad flickvännens bil kostar... Kan man motivera den uppgraderingen? ☺️

Medlem

Lite väl löjligt höga priser på grafikkort nu.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Så länge miners förlorar pengar på att INTE köpa alla tillgängliga grafikkort så kommer efterfrågan aldrig någonsin att vara lägre än tillgången. Ingen professionell miner kommer säga ”nej, nu räcker det nog med kort, jag vill inte tjäna mer pengar”. Så så länge man inte kommer på en lösning på mining-problematiken så är nuvarande läge det nya normala.

Dessvärre är nog begränsningar i korten att glömma, girigbukarna kommer alltid att hitta en lösning. Jag tror en cryptocrash eller extrema elpriser är enda lösningen ur grafikkortskrisen, i alla fall de närmsta åren.

Avstängd
Skrivet av Bojkott:

Efterfrågan på grafikkort är hög pga miners, inte pga gamers.

Inte riktigt sant. Efterfrågan på PC gaming har ökat explosionsartat. Började redan innan corona, för att sedan se en exponentiell ökan under covid (folk jobbar hemifrån och har mer tid + kan inte resa eller syssla med vanlig aktiviteter/hobbies, säger sig självt).

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det är ganska viktigt med grafikkortet också om man kör VR.
Tycker knappt mitt 3070 räcker ibland.

Vet inte hur kraftfull 2080 ti är i jämförelse med 3070, Men hittills har jag inte haft några problem med lagg i vr eller pc spel.

Jag klarar mig bra tills vidare.

Processor i7 10700K
32GB ram
2080 ti 11GB grafikkort.

27 tum 2560x1440 144hz Gsync skärm.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Vet inte hur kraftfull 2080 ti är i jämförelse med 3070, Men hittills har jag inte haft några problem med lagg i vr eller pc spel.

Jag klarar mig bra tills vidare.

Processor i7 10700K
32GB ram
2080 ti 11GB grafikkort.

27 tum 2560x1440 144hz Gsync skärm.

Det går nog att få ett 2080ti ner på knäna rätt lätt också i VR
Kör jag max upplösning på Quest 2 då märker jag helt klart av i en del spel.

Kör du index så är det bara supersampla så märker du


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det går nog att få ett 2080ti ner på knäna rätt lätt också i VR
Kör jag max upplösning på Quest 2 då märker jag helt klart av i en del spel.

Kör du index så är det bara supersampla så märker du

Ja alltså, jag krämar aldrig på med full styrka om jag inte tror att datorn skall palla det, för lagg är inget jag längtar efter.
Kör alltid på vad som är förslagna inställningar.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

ännu en ursäkt för spelutvecklare att bli latare

Inaktiv
Skrivet av humancentipede:

ännu en ursäkt för spelutvecklare att bli latare

Wut? Vad snackar du om

12
Skriv svar