Rykte: The Last of Us-remaken är nästan klar och kan släppas i år

FM-guru
F.d. Sisyr

Spelet är alldeles för "nytt" för att jag själv skulle vara intresserad av en remake.

Remakes är ju sånt man vill se av spel från typ 90-talet. Tänk en remakes på typ Jagged Alliance 2, där snackar vi.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Behöver vi verkligen en remake?

Ja! säger jag. När jag ska rekommendera spel för nya konsolägare så brukar jag säga "Börja med TLOU" men jag avslutar meningen med att förklara "det är ett gammalt spel så det är vissa begränsningar du behöver ta hänsyn till". Man ska inte behöva förklara det. Spel är fortfarande ett ungt medium som är begränsad av tekniken. Jag minns Neil Druckmann förklara att de var tvungna att ta bort innehåll från part I då detaljerna på ögonen och händer var för låga för att se bra ut under inzoomning. De kunde inte föra över det detaljerade skådespelet från Troy Baker och Ashley Johnson till Joel och Elli.
Sedan har Part II en mer sömlös övergång mellan gameplay och cutscenes. Även mer mekanik för närstrid.

Om det släpps en remake av TLOU part I så kommer part I och II bli de bästa ambassadör-spelen. Något som säkerligen Wes Anderson, Martin Scorsese, Christoffer Nolan, Edgar Wright, Coen eller Quantin Tarantino hade gett en stående ovation till. Det skulle bryta de sista fördomarna att spel inte är konst.

Inaktiv

Såg inte så många negativa kommentarer när vi fick reda på att det skulle komma en remake på Demons Souls, också ett PS3-spel i grunden. Vad är skillnaden nu?

Skribent
Skrivet av Patashnic:

Såg inte så många negativa kommentarer när vi fick reda på att det skulle komma en remake på Demons Souls, också ett PS3-spel i grunden. Vad är skillnaden nu?

Skillnaden är väl att vi fått en remaster av TLOU redan. Sen var Souls-spelen inte lika populära när Demon Souls släpptes, men blev populära genom Dark Souls för den större massan. Så många var intresserade av att spela ground zero-spelet.

Nu beror det ju också på hur mycket av en remake det blir. Om det blir något massivt i still med Re2 är det ju legit. Det är ju dock lite oklart än hur mycket av remake vi får.


signatur

"Writer and Fighter"

Inaktiv
Skrivet av Johan Lorentzon:

Skillnaden är väl att vi fått en remaster av TLOU redan. Sen var Souls-spelen inte lika populära när Demon Souls släpptes, men blev populära genom Dark Souls för den större massan. Så många var intresserade av att spela ground zero-spelet.

Nu beror det ju också på hur mycket av en remake det blir. Om det blir något massivt i still med Re2 är det ju legit. Det är ju dock lite oklart än hur mycket av remake vi får.

Nu är det ju en väldig skillnad på en relativt enkel remaster och en remake där du gör om allt från grunden.

Skribent
Skrivet av Patashnic:

Nu är det ju en väldig skillnad på en remaster och en remake.

Jo det är det jag menar, vi vet inte än hur mycket tid de kommer lägga på remaken.

Sen det faktum att de flesta nog spelat TLOU redan, där många inte spelat Demon Souls.


signatur

"Writer and Fighter"

Skribent
Skrivet av Löfbergs lila:

En remaster är en port i högre upplösning, en remake är en remake.

Jämför du en film-remake med en Blu-Ray utgåva av originalet med?

Nej, men det jag sa är att folk antagligen redan spelat TLOU en eller två gånger, medan Demon Souls antagligen inte var något man testat.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Tyvärr har jag tappat lusten för TLOU efter besvikelsen med uppföljaren. Men jag tvivlar inte på att remaken blir fantastisk.

Besviken på vad? Storyn? För grafiken, ljudet och atmosfären är typ det bästa i spelhistorien, bar none. 👌

Medlem

Remake är endast intressant om orginalet var skitbra och inte håller sig grafiskt längre.
Blir väldigt meh med ett SP spel som man kört igenom rätt nyligen ändå med remastern.

Medlem

Spelade igenom remastern och började på DLC:n. tittade lite på achievements och asgarvade. För mig är det obegripligt varför man vill spela igenom det igen när man väl sett hela storyn. Superlinjärt "spel" som inte innehåller jättemycket spelande (även om det är på en intressant nivå/svårighetsgrad). Själv tyckte jag storyn var väldigt "sönderhackad" i tämligen fristående kapitel och en rätt standardiserad zombie/apokalyps-story. Visst, en viss twist på deras "zombies", men i grunden ingen större grej. Grå värld moraliskt? Fanns i Kotor som också alltid känts överhypat för mig. Vill inte hacka, jag gillade spelet (och Kotor) bara beskriva hur jag känner så att min fråga inte är konstig: Vad är det som lockar er att spela om det eller köra NG+? Är det någon myspyskänsla typ som att se Sagan om Ringen varje år? Är vi spelare verkligen så tragiskt svältfödda på "bra story"?

Uncharted är förvisso ännu värre med sina quicktime-liknande events. Sprang på ett tak i början av ett av dem och insåg att jag avskydde hela konceptet. Spelar hellre Dragons Lair om jag ville ha sån skit. Däremot har jag inga som helst problem med LTOU2 storymässigt; Verkligen varken positiv eller negativ. Det är bara en story, och redan i slutet av originalet "känner" man att en person kommer att få betala för *det där* beslutet. Ungefär som folk som blev förvånade när Ryssland gick in i Krim; Hur kunde man bli överraskad av det? Upprörd, tjah, jo.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av uberpwnage2.0:

Behöver vi verkligen en remake?

Nä.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av A1200G:

Besviken på vad? Storyn? För grafiken, ljudet och atmosfären är typ det bästa i spelhistorien, bar none. 👌

Tekniskt är det ett mästerverk. Narrativt ett magplask. Så i slutändan är det ett bra spel men inte mer. Och minst 5 timmar för långt.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jo det är det jag menar, vi vet inte än hur mycket tid de kommer lägga på remaken.

Sen det faktum att de flesta nog spelat TLOU redan, där många inte spelat Demon Souls.

Remaken har jobbats på sedan 2019, så jag räknar med ett gediget arbete.

Medlem

Älskade originalet men tappade intresset efter 2:an. Känns lite väl tidigt för en remake


signatur

Kompositör. Kika in mitt arbete på www.fredrikthrysoe.com

Medlem

Tänk om dem gör det möjligt att i Remaken välja om man vill skjuta Abbys pappa eller inte. Då skulle man få ett Sliding Doors universum där Joel inte smakar golfklubba. Mins när jag spelade igenom ettan första gången och drog mig för att skjuta väldigt länge.

Medlem
Moderator | Testpilot
Skrivet av Fatmajk:

Svaret är egentligen ett klart och tydligt "nej.". Meeeen! Om man ställer sig frågan: "Blir vi alla lyckliga av denna nya remaken med asnajs grafik till ett av världens bästa spel?", så är svaret soklart "JAAA!"

En nyversion av många spel hade varit trevligt. Problemet är väl att det inte alltid behöves och att resurserna kan läggas på annat.

I Last of Us fall så är det ju ett väldigt omtyckt spel, där tvåan blev en kontrovers av många (och den del dumma) anledningar. Är väl inte så konstigt egentligen ju mer jag tänker på det.

Skrivet av Löfbergs lila:

Hur definierar du behöver och vilka är vi. Kvantifierbart å generaliserbart tack.

Behöver någon något spel, behöver alla samma spel?

I detta fallet skulle jag anse att första spelet fortfarande håller. Dock gick produktionsvärdet för uppföljaren upp ordentligt, så att ge en sådan facelift till första spelet är väl inte så konstigt egentligen, helst med tanke på att tv-serien är på gång.

Dock kan jag ju hoppas att de kommer vara lite annorlunda. Att lägga pengar på två nästan exakt likadana produkter, bara att en är ett spel och det andra en tv-serie är smått lustigt.

Skrivet av Margy:

Att det görs TV-serier med extremt hög budget baserat på spel är inte speciellt vanligt, nej.

Jag tror att de flesta spelbolag i samma situation skulle vilja ha något färskare att erbjuda än ett uppiffat, två generationer gammalt spel för nytillkomna spelare.

Mm kanske, men samtidigt är jag fundersam om det egentligen behöves. Originalet håller sig ändå rätt bra idag, även om del två har gjort ett stort hopp grafiskt och presentationsmässigt.

Skrivet av Ralf:

Nej verkligen inte. Det som kanske behövs (dock inte enligt mig) är i så fall en remaster eller nån next gen patch.

Jag kommer inte på nått i spelet som skulle må bra av att förändras förutom grafiken/animationer kanske.

Jag antar de kände att de likaväl kunde göra en hel remake i TLOU2-motorn istället.

Skrivet av itsnotme:

Ja! säger jag. När jag ska rekommendera spel för nya konsolägare så brukar jag säga "Börja med TLOU" men jag avslutar meningen med att förklara "det är ett gammalt spel så det är vissa begränsningar du behöver ta hänsyn till". Man ska inte behöva förklara det. Spel är fortfarande ett ungt medium som är begränsad av tekniken. Jag minns Neil Druckmann förklara att de var tvungna att ta bort innehåll från part I då detaljerna på ögonen och händer var för låga för att se bra ut under inzoomning. De kunde inte föra över det detaljerade skådespelet från Troy Baker och Ashley Johnson till Joel och Elli.
Sedan har Part II en mer sömlös övergång mellan gameplay och cutscenes. Även mer mekanik för närstrid.

Om det släpps en remake av TLOU part I så kommer part I och II bli de bästa ambassadör-spelen. Något som säkerligen Wes Anderson, Martin Scorsese, Christoffer Nolan, Edgar Wright, Coen eller Quantin Tarantino hade gett en stående ovation till. Det skulle bryta de sista fördomarna att spel inte är konst.

På vilket sätt är spelet gammalt och har begränsningar som kan vara störande?

Skrivet av Ruffles:

Kort och koncist. Det gillar vi.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Bara de förblir storyn trogen och inte slänger in en massa grejer för att efterlikna tv-serien…

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

På vilket sätt är spelet gammalt och har begränsningar som kan vara störande?

The last of us var det första drama spelet. Det är fokus på mänskliga relationer, känslor och karaktärsutveckining. Vi människor kommunicerar med hela kroppen och ofta med små kroppsrörelser, inte bara ord och grova gester. Detaljer så som att se spända axlar, vita knogar, sammanbitna kinder, ögon som vattnas o.s.v kräver små polygoner, detaljerade texturer, duktiga animerare, motion capture, bra skådespelare och en erfaren regissör. Neil Druckmann var tekniskt begränsad i sin kreativitet. Jag vill se texturer, animationer och polygoner liket Part II. TLOU part I är ett mästerverk, men det är inte tidlöst. Särskilt när vi har part II att jämföra med.

Det är inget jag känner mig "störd" på. Det närmsta till störande i 'Part I' skulle vara att cutscenes startar mitt i gameplay, det är som att någon tar kontroller ur handen ur spelaren. Det märkte studion under speltesterna och för Part II så startar cutscenes efter spelarens val istället. Tex mitt i animationen då du hoppar mellan två byggnader så startar en cutscene.

Det är fördomar om spel. Den allmänna uppfattningen om spel är att det är för barn, det är dålig grafik, könssvordomar, krig, fortnite danser.
Jag vill jättegärna ha TLOU Part I & II som ett paket att visa för nya spelare; ett ambassadörspel.

Medlem

Efter 2an som är ett riktigt bra spel så är jag mätt på Last of us. Kanske tar an filmserien men att spela om ettan behövs inte.

Storyn är redan utspelad och jag har försökt en andra omspelning men det går inte.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Patashnic:

Såg inte så många negativa kommentarer när vi fick reda på att det skulle komma en remake på Demons Souls, också ett PS3-spel i grunden. Vad är skillnaden nu?

Last of us släpptes i ps3ans sista livscykel och krämade ut allt det gick ur den. Det tog inte så lång tid innan ps4ans version kom som typ bara är högre upplösning.

Demons souls var ju låst på ps3, som ej kunde spelas på ps4 eller ps5 så blev en ny version till ps5.

Jag vill gärna ha ett nytt eller remake eller remaster av motorstorm som finns på ps3.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Fast R* gör ju inga totala remakes utan enklare remasters. Personligen gillar jag remakes eftersom spelet får grafik och gameplay med dagens nya teknik. Det känns som ett nytt spel, iaf för egen del.

De gör ju ibland mer än bara höjer grafiken GTA V till Xbox one fick ju ett första persons läge vilket saknades i Xbox 360 verisonen.
Last of us till ps4 var väl en vanlig remaster? Har inte kört den själv eftersom jag redan har spelet på ps3.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Löfbergs lila:

D skulle jag säga om d allra flesta spel.

En remakes syfte är inte heller att fixa "spel som inte håller" utan är väl tvärtom just specifikt nått som kmr till kring redan populära hyllade spel. Resident Evil var 6 år gammalt när REMake kom å hade även en Directors Cut däremellan. Inget nytt under solen.

När/om detta kmr är The Last of Us 9.5 år gammalt å till 16 år gammal hårdvara.

En remake har olika syften. Det kan vara stor grafisk uppgradering för att grafiken även vid första spelets tillfälle var lite föråldrad, eller för att fixa gameplay, i sista fall båda.

Så jo, en remakes syfte kan vara att fixa "spel som inte håller".


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Spelade precis igenom PS4-versionen på Grounded och tycker ändå att det står sig jävligt bra trots sin ålder. Jag kommer utan minsta tvekan köra igenom ytterligare en version. Att ha båda spelen i samma visuella kvalitet kommer vara fantatstiskt.

Medlem
Skrivet av Preath:

Intressant med en remake och inte bara en remaster. Ska bli spännande att se vad som skiljer sig från originalet.

Mer politisk korrekthet och HBTQ propaganda, antagligen. Om man ska döma efter TLOU2.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Spelet är alldeles för "nytt" för att jag själv skulle vara intresserad av en remake.

Remakes är ju sånt man vill se av spel från typ 90-talet. Tänk en remakes på typ Jagged Alliance 2, där snackar vi.

Jagged Alliance 3 är ju på g!


signatur

I drank what?

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Mirage:

Jo, men skeptikern i mig förväntar sig en flopp likt tidigare uppföljare.

Framför allt är JA2 ett i mina ögon oerhört bra spel och det är att lägga ribban jäkligt högt att försöka återskapa magin i en uppföljare.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

De gör ju ibland mer än bara höjer grafiken GTA V till Xbox one fick ju ett första persons läge vilket saknades i Xbox 360 verisonen.
Last of us till ps4 var väl en vanlig remaster? Har inte kört den själv eftersom jag redan har spelet på ps3.

Jodå det vet jag. De implementerade ett first person mode. Tyvärr var det inget jag fastnade för men kul för de som gillade denna nya funktion. Annars är jag 100% på för riktiga remakes i spelbranschen då de känns som helt nya spel. Jag som är galen i grafik passar detta perfekt för mig. Remasters är inte tillräckligt finslipat för egen del. Den enda remaster som jag suktar efter är mästerverket GTA 4 från 2008 som ryktas få en sådan år 2023. Jag ber till GUD att dessa rykten är sanna då jag avgudar detta finslipade historiska verk. Fast jag hade ju givetvis helst tagit en komplett remake men de är ju dyrare att tillverka.

Köpte Mass Effect: Legendary Edition till PlayStation 4 för att lira på PS5an men tyvärr var det ingen höjdare att lira ME1 då det fortfarande känns gammalt trots att det har remastrats.

GTA 4 och en eventuell remaster är dock en annan femma då det är det absolut bästa som har släppts inom spelbranschen anser jag och lirar fortfarande originalet via Steam. Äger även spelet via PlayStation 3.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

12
Skriv svar