Snabbkollen – Vad är viktigast för dig när du köper din nästa TV?

Robot
Snabbkollen – Vad är viktigast för dig när du köper din nästa TV?

En ny TV för senaste generationens spelkonsoler står högt upp på mångas önskelistor, men vad är viktigast i valet och kvalet?


Medlem

Vad du än köper, köp Oled. Du kommer inte bli besviken.


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Gnällkuk

Hur kan man inte ha med HDR som ett alternativ?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Köpte OLED förra året. Tror inte det blir något annat framöver. Allt flyter på så fint.

Medlem
Inaktiv

48 tums oled med minst 120hz. Alltså var LGs 48 oled ett perfekt köp för mig. Nu vill jag bara ha en 27 tums oled till skrivbordet

Medlem

Oled 77"+ VRR 120Hz+. Böjar bli dags att uppgradera min 65a snart och då är det VRR och 77+ jag vill ha. 4K och 120Hz är självklara minimum.

Medlem

Att den går att använda som en dum datorskärm utan att behöva anslutas till internet.

Medlem

Man kan inte bara välja en va dessa. Det måste vara rätt kombination av allt.
Större tv ger mer inlevelse, men större tv kräver bättre bild, mer flyt osv.
För min del blev den en 75" Sony bravia XH90. Riktigt igt nöjd med den då den har riktigt bra HDR, bildkvalitet, ljussättning. HDMI 2.1, eArc, VRR nu och kommer få fler uppdateringar i framtiden. Den stödjer både Dolby Vision och atmos, och fungerar.brutalt fint ihop med min Playstation 5.
Och en 75" kostar inte skjortan faktiskt.. allt är relativt men jag pungade 15 papp för den. Men det fickd ett vara värt

Medlem

För mig är kabeldragningen en viktig sak. Att fler inte gjort som Samsung med one connect box är för mig anmärkningsvärt 🤔

Medlem

För mig har ambilight blivit da shit
Blev oftast trött i ögon och kunde gå huvudvärk få jag spelade Skaffade för två år sedan en Philips med ambilight och har inte drabbats av det TV tittandet och spelandet blev mjukare för mina ögon och huvud
Har ett synfel där jag endast ser 10% på vänster öga och fick ofta migrän vid för mkt tid vid skärm
Likaså fungerar Hdr bra för mig medans 4k kan bli stressat för mitt öga
Väntar just nu på en uppgradering gällande Tvn där jag inhandlade en Philips-58pus900612 som är på G till ikväll

Medlem

Vissa saker är bara givet, måste vara 4K, bra bild, rätt storlek. Men saker jag då skulle leta efter är HDMI 2.1 och en bra OLED för priset. Jag skulle dock inte gå all-in just för bilden, jag har en ökande prioritering för ljudet, så stöd för Dolby Atmos står högt, vill kunna lägga en stor del av budgeten på högtalare-systemet. Eftersom Panasonic försöker lyssna här, så ja, en bra deal med tv och hemma-bio-system tillsammans lockar.

Medlem

HDMI 2.1, snabb bilduppdatering, 4 K. Ljud gör mig inget, jag har en hembio som jag precis uppdaterat med en HDMI 2.1-kompatibel förstärkare, så jag använder ändå aldrig tv:ns ljud. Appar och andra funktioner spelar heller ingen roll eftersom jag köpte en Chromecast with Google TV i höstas.

eld
Medlem

Latensen faktiskt!

Såg inte alternativet på listan.

Medlem

Utöver självklarheter som bildkvalitet och storlek är det viktigt att smartfunktionerna funkar så länge som möjligt. Känns inte hållbart att bli av med appar och tvingas skaffa en Apple TV, Chromecast eller liknande efter ett par-tre år då streamingappar inte direkt är tungrodda.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Hahaha!
TV, vad är det?
Har inte haft tv på åtminstone 10 år.
Oskönt att skattemaffian numera tvingar på en den där äckliga avgiften bara....

Medlem

Oled
Min tv är bättre än min datorskärm :')
Undra när oled bli mer etablerat till spelskärmar, detta år kanske?


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Annat: Att jag av någon outgrundlig anledning börjar titta på TV igen.

Medlem

Oled. Tveklöst bäst för gaming. Köpte en Lg C1 65 nu på mellandagsrean och den har allt jag vill ha. Oändlig kontrast, bra färgåtergivning, ultrasnabb pixelrespons, ingen ghosting, låg latens, stöd för 4K 120hz, vad mer behöver man? Det enda som den är svag i är att i ljusa scener hade det inte gjort något om TVn kunnat lysa starkare, men det är det enda.

Medlem

Att den har scart, komponent,hdmi ant in och 3d stöd full hd/4k. Bra storlek med mera


signatur

Robert Bond www.bondmaster.tk
gratis spel från 3drealms: ftp.3drealms.com

Inaktiv

Jag röstade på:

Bildkvalitet
Priset
Energiförbrukning
Livslängd
Annat

Tycker att det är viktigt med bra bildkvalitet när man spelar något. Behöver inte vara det bästa eftersom jag inte är den som skriker efter 4K men huvudsaken är att det är HD.

Priset är alltid viktigt.
Har inte samma ekonomi idag så att jag kan köpa en tv för 20000 som jag gjorde 2006 när jag köpte min Plasma tv.

Energiförbrukning är viktigt och då tänker jag främst på miljön men sen är det inte så kul med en hög elräkning heller även att jag aldrig varit med om att den blivit så hög att det skulle vara jobbigt att betala den.

Livslängd är viktigt eftersom jag vill ha den så länge som möjligt utan att behöva känna att jag måste köpa en ny.

Annat för mig är Scart.
Jag har några äldre konsoler som jag spelar på ibland och då är det väldigt viktigt att det finns Scart. Så länge som inte dessa konsoler återsläpps med HDMI istället.

Medlem

Vill ha 4000 nits, tänk QD-OLED med passiv kylning i form av aluplåt på hela baksidan så skiter jag i tjockleken. Prestanda går före design alla dagar i veckan och två gånger på söndag! Sen om vikten blir 100 kilo och den drar tio liter ström i sekunden struntar jag i.

Vill ha 100% återgivning av BT.2020

Vill slippa köpa externa mediaspelare och högtalare. Är TV:n "Smart" och har "bra ljud", stå för det eller erbjud en avskalad modell om vi ändå måste fixa det själva.

Känns som man får vänta länge innan någon bygger den TV:n dock. Är nog rätt ensam med mina prioriteringar heh! Den lär ju bli dyr.

TL:DR: Färgåtergivning de luxe!

Medlem

Priset är viktigast. Min nuvarande 32" Andersson var gratis så det blir svårslaget, och jag är skitnöjd med den. Använder enbart TVn till att slökolla film och serier, och upplevelsen blir inte bättre av en ny tv imo. Då lägger jag hellre pengar på en fet ny datorskärm.

Medlem

VRR, Dolby Vision, 120 fps 4K osv så den känns framtidssäker. Sen såklart bra bild med svärta, skärpa osv. Ska inte ha några problem med clouding, banding, bleeding osv osv heller.

Medlem

Då jag brukar plugga in en USB sticka och titta på diverse grejer den vägen är det viktigaste att den stödjer så många videocodec som möjligt. Detta brukar aldrig framgå i en TVs specifikationer dock men har fattat det som att Samsung har bredast stöd. Någon som har kunskap i ämnet? Bl.a. Mkv och Mp4 codecs är viktiga för mig

Medlem

Dagens tv apparater har det mesta jag behöver, men det finns några saker jag skulle vilja se på en tv, det är fullt stöd för mus och tangentbord och en webbläsare som stödjer det, samt streaming för spel geforce now etc, men det är påväg till dom flesta nu.

Medlem

Att den har ambilight. Typ det enda som är viktigt.

Medlem

NFT shop -FTW, slippa sätta på datorn för att komma åt opensea: https://www.theverge.com/2022/1/2/22858698/samsung-2022-tvs-n...

Medlem

Höj och sänkbar fot vore trevligt. Köpte nyligen ny Tv och mitt enda klagomål på den är att foten är så låg att det kommer bli svårt att placera en soundbar framför. 😀

Medlem

Operativsystemet och en bra fjärrkontroll är grymt viktiga för helheten. Där leder LG stort över de övriga aktörerna.


signatur

Kunskapsförmedlare.

12
Skriv svar