Geforce RTX 3080 12 GB är nu lanserat

Robot
Geforce RTX 3080 12 GB är nu lanserat

Och vi önskar alla som tänker försöka få tag på ett lycka till.

#Nvidia, #Rtx, #grafikkort


Medlem

Yeahhhhh, no. Betalar inte 18k för 1,5år gammalt kort/teknik. Å andra sidan hade jag inte betalat det för ett RTX4080/4080ti när de korten släpps heller. 8-10-12k kan jag tänka mig för top-end med ny teknik som precis släppt, men brukar oftast nöja mig med xx70/xx70super serien istället för 4-6k.

Medlem

Går ju inte handla för fantasi summor fih.

Medlem

Minns när jag köpte r9 290x för 4700 på webbhallen hösten 2013 och hade då en av de bästa korten på marknaden. Idag får man knappt ett instegskort för det priset. Tråkig utveckling. Mycket mer prisvärt att köpa en konsol idag.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Tråkig utveckling med brist och skyhöga priser.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Tamazin:

men brukar oftast nöja mig med xx70/xx70super serien istället för 4-6k.

Ja, jo, inte riktigt där priserna ligger nu. Lycka till att få tag på ett 3070 för under 10k

eld
Medlem

Vid det här laget så tror jag nästan att någon har tjuvkopplat fabriksrullbanden så att de rullar rakt in i någon cryptofarm.

Medlem

Har för mig jag köpte 1080 för 6k, tyckte det va dyrt då jag innan bara köpt kort för max 3k. Nu är det bara löjliga priser.

Medlem

Hujedamej, vilka orimliga priser. När mitt 1070 Ti drar sista sucken är det lika lönt att göra om datorn till en grill och begränsa spelandet till konsolerna.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Ja, jo, inte riktigt där priserna ligger nu. Lycka till att få tag på ett 3070 för under 10k

Mitt 2070super som jag köpte till normala priser (vad var det, 4,5kkr tror jag?) får allt hänga med till 4-serien eller kanske rent av 5-serien innan jag skaffar nytt. Aldrig att jag betalar lika mycket för grafikkortet som resten av hela nya monsterdatorn kostar sammanlagt.

Medlem

Så 500$ mer för 2GB extra minne på ett kort som funnits ute 1 år och 4 månader?
Det går bra för Nvidia just nu....

Medlem
Skrivet av Tamazin:

Mitt 2070super som jag köpte till normala priser (vad var det, 4,5kkr tror jag?) får allt hänga med till 4-serien eller kanske rent av 5-serien innan jag skaffar nytt. Aldrig att jag betalar lika mycket för grafikkortet som resten av hela nya monsterdatorn kostar sammanlagt.

Håller med om att det svider, men sådan är verkligheten nu. Det var bättre förr har aldrig varit mer giltigt än nu som uttryck. Får hoppas att det blivit bättre till 4-seriens lansering, men jag är rädd att konsumenterna nu visat att det är beredda att lägga betydgt mer pengar på kort än vad tillverkarna trott.
Jag räknar kallt med att framtidens 70-kort kommer ligga på 8-10k. Blir helt enkelt mer avancerade kort som tas fram där prislappen behövs då korten helt enkelt är väldigt komplexa och dyra att tillverka. Har ju pratats om uppemot 500W på toppkort från både AMD och Nvidia i nästa generation.
Blir nog så att fler kommer tryckas ner till 60-kort helt enkelt och att prisbilden även i ett normalfall blir en helt annan.

Medlem

Får konsoler att bli extremt prisvärda. Min GTX 1070 hinner nog bli bli 6-7 år innan den byts ut. Jag betalar inte 10.000+ för ett graffe-kort, inte ens 8.000 om det inte är topp-nivå. Ja jag lever kvar i år 2019 och jag överger hellre PC-spelande än att accepterar trams-priser. Känner mig sjukt sviken på Nvidias girighet. De gör en mini-tweak här bara för att kunna sätta ett massivt pris på gammal teknik utan att göra det minsta för att rätta till marknaden.

FM-guru
F.d. Sisyr
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Håller med om att det svider, men sådan är verkligheten nu. Det var bättre förr har aldrig varit mer giltigt än nu som uttryck. Får hoppas att det blivit bättre till 4-seriens lansering, men jag är rädd att konsumenterna nu visat att det är beredda att lägga betydgt mer pengar på kort än vad tillverkarna trott.
Jag räknar kallt med att framtidens 70-kort kommer ligga på 8-10k. Blir helt enkelt mer avancerade kort som tas fram där prislappen behövs då korten helt enkelt är väldigt komplexa och dyra att tillverka. Har ju pratats om uppemot 500W på toppkort från både AMD och Nvidia i nästa generation.
Blir nog så att fler kommer tryckas ner till 60-kort helt enkelt och att prisbilden även i ett normalfall blir en helt annan.

Jag håller inte med alls. Det är inte plötsligt som att korten gått från att öka med 10% komplexitet för varje generation till att nu vara 50% mer komplexa än förra generationen och därför är berättigade en högre prislapp.
Det är enkom utbud-kontra-efterfrågan; kretsbrist + *coin miners -> högre efterfrågan än det finns utbud -> högt pris.
När kretsbristen börjar komma på banan igen (USA och EU osv ger ju mängder av bidrag för intel å andra att bygga nya kretsfabriker i USA/EU för att samma situation inte ska uppstå; att vi är begränsade av enbart asien och den tillverkning som finns där) samtidigt som fler å fler länder förbjuder *coin mining, och nu att intel kanske kommer vara med på banan vad gäller GPUer, så kommer det sannolikt gå tillbaka till mer normala nivåer inom ett par år.
Men om det hinner gå tillbaka redan till RTX4-serien tror jag inte, men nog till 5-serien.

Medlem
Skrivet av magma:

Minns när jag köpte r9 290x för 4700 på webbhallen hösten 2013 och hade då en av de bästa korten på marknaden. Idag får man knappt ett instegskort för det priset. Tråkig utveckling. Mycket mer prisvärt att köpa en konsol idag.

Underbart. Jag hade själv ett r9 280x...helt klart ett av de bästa för sitt pris, och ett kort som alltid kommer ligga mig varmt om hjärtat.

Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Håller med om att det svider, men sådan är verkligheten nu. Det var bättre förr har aldrig varit mer giltigt än nu som uttryck. Får hoppas att det blivit bättre till 4-seriens lansering, men jag är rädd att konsumenterna nu visat att det är beredda att lägga betydgt mer pengar på kort än vad tillverkarna trott.
Jag räknar kallt med att framtidens 70-kort kommer ligga på 8-10k. Blir helt enkelt mer avancerade kort som tas fram där prislappen behövs då korten helt enkelt är väldigt komplexa och dyra att tillverka. Har ju pratats om uppemot 500W på toppkort från både AMD och Nvidia i nästa generation.
Blir nog så att fler kommer tryckas ner till 60-kort helt enkelt och att prisbilden även i ett normalfall blir en helt annan.

Tycker att inte att det är rätt läge att dra den typen av slutsatser eftersom att vi har flera faktorer som förhoppningsvis är tillfälliga och som trissar upp priserna rejält.
Miners köper ju allt som kan ge vinst så faktorerna för vad som är prisvärt har förändrats, där handlar det om prestanda/watt istället hur de presterar i spel.
Sen så spenderar konsumenterna betydligt mycket mer pengar på utveckling och underhållning i hemmet på grund av viruset, så budgeten till resor, krogbesök, föreställningar med mer går till det istället.
Samma sak med bland annat byggmaterial som går åt som smör just nu.

Svårt att säga ifall detta håller i sig, men ifall någon av dessa faktorer ändras så lär köpkraften påverkas markant.
Förhoppningsvis så kan hårdvaran för hemmet mättas i alla fall, crypto har det väl pratats om ganska länge att det skulle komma ett mindre krävande alternativ, men det har väl inte hänt än i alla fall.

Medlem

Och jag som tänkte att jag tog in när jag gav mig f-n på att uppgradera mitt 1080 till ett 3080 vid release. 7800 spänn, det dyraste kort jag köpt! Nu i efterhand så har jag förstått vilken otrolig tur jag har som fick ett kort för lanseringspriset överhuvudtaget, även om det tog några månader innan jag fick det levererat.
Som det ser ut idag kommer jag inte köpa ett nytt kort på många många år, och jag ber en stilla bön att det inte rasar före sin tid.

Medlem
Skrivet av Ender:

Och jag som tänkte att jag tog in när jag gav mig f-n på att uppgradera mitt 1080 till ett 3080 vid release. 7800 spänn, det dyraste kort jag köpt! Nu i efterhand så har jag förstått vilken otrolig tur jag har som fick ett kort för lanseringspriset överhuvudtaget, även om det tog några månader innan jag fick det levererat.
Som det ser ut idag kommer jag inte köpa ett nytt kort på många många år, och jag ber en stilla bön att det inte rasar före sin tid.

Rtx 3080 priset var helt orimligt bra. 7-8k för 40% snabbare än 2080ti som kostade 12000-15000kr. Det är 2.1 till 3 gånger mer raster prestanda per krona och 3-4.28 gånger prestanda i ray tracing per krona.

Egentligen så kostar ett rtx 3080 fortfarande mindre prestanda per krona idag trots dessa extrema priserna. 16800kr msrp och 21000kr för tex strix hade varit samma prestanda per krona relativt till raster.


signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2

Medlem

Mitt 1080 tuggar på bra fortfarande, kör mest äldre spel då det knappt finns något modernt som är värt att lira.. trist utveckling med både spelbranchen och priser.

Som några har nämnt så blir det konsolspelande framöver för tyngre titlar, principsak att inte köpa ett grafikkort för 15k.

Som Fredde i solsidan säger: ”Jag skiter i pengarna men jag hatar att bli lurad” 😅

Inaktiv

Sitter lugnt och fint på mitt Vega 56. Inte en chans att jag köper ett nytt grafikkort till dessa priser! Spelar väl 95% på min PS5 iofs. Enbart Civ V och HoMM 3 på pc.

Skrivet av baggso:

Mitt 1080 tuggar på bra fortfarande, kör mest äldre spel då det knappt finns något modernt som är värt att lira.. trist utveckling med både spelbranchen och priser.

Som några har nämnt så blir det konsolspelande framöver för tyngre titlar, principsak att inte köpa ett grafikkort för 15k.

Som Fredde i solsidan säger: ”Jag skiter i pengarna men jag hatar att bli lurad” 😅

Jag får klara mig med mitt 1080, men jag hade gärna köpt ett bättre om marknaden vore normal. Jag uppgraderade datorn 2017 för att kunna köra HTC Vive, nu försöker jag dock driva headsets med mångdubbla gånger högre upplösning, med modernare spel också och jag märker att det inte går så bra längre.

Medlem
Skrivet av danskung:

Rtx 3080 priset var helt orimligt bra. 7-8k för 40% snabbare än 2080ti som kostade 12000-15000kr. Det är 2.1 till 3 gånger mer raster prestanda per krona och 3-4.28 gånger prestanda i ray tracing per krona.

Egentligen så kostar ett rtx 3080 fortfarande mindre prestanda per krona idag trots dessa extrema priserna. 16800kr msrp och 21000kr för tex strix hade varit samma prestanda per krona relativt till raster.

Enligt Sweclockers prestandaindex ligger skillnaden ca 20-30% bättre beroende på upplösning. Att 20-serien var dyr försvarade Nvidia med att man introducerade ny teknik som Ray tracing och DLSS. 3080-korten var absolut en bra deal när det såldes för introduktionspriset men knappast för 15-24k som det går loss på nu enligt prisjakt. Det överprisat som fan. När nya kort kommer vill man helst ha mer prestanda per krona inte samma.

Nvidia utnyttjar situationen med brist på kretsar till max. Skulle vara "kul" om xbox och PS höjde priserna med nästan det dubbla med hänvisning till kretsbrist.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem

Jag köpte ju mitt 2080 för 8.5K 2019.

Herrejävlar vilken dubblering priset för ett 80 kort har blivit.


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Medlem

Alla dessa maxade grafikkort får en vanlig gamer aldrig se röken av. De försvinner till bitcoingrävare och scalpers.
Istället för att göra nya grafikkort hela tiden borde industrin satsa på att motarbeta det som gör att vanliga människor aldrig få se susen av dessa grafikkort.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem
Skrivet av Kris:

Alla dessa maxade grafikkort får en vanlig gamer aldrig se röken av. De försvinner till bitcoingrävare och scalpers.
Istället för att göra nya grafikkort hela tiden borde industrin satsa på att motarbeta det som gör att vanliga människor aldrig få se susen av dessa grafikkort.

Rätta mig om jag har fel, men nuförtiden används väl inte vanliga grafikkort till det utan det görs specialgjorda för just det ändamålet.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av Tamazin:

Jag håller inte med alls. Det är inte plötsligt som att korten gått från att öka med 10% komplexitet för varje generation till att nu vara 50% mer komplexa än förra generationen och därför är berättigade en högre prislapp.
Det är enkom utbud-kontra-efterfrågan; kretsbrist + *coin miners -> högre efterfrågan än det finns utbud -> högt pris.
När kretsbristen börjar komma på banan igen (USA och EU osv ger ju mängder av bidrag för intel å andra att bygga nya kretsfabriker i USA/EU för att samma situation inte ska uppstå; att vi är begränsade av enbart asien och den tillverkning som finns där) samtidigt som fler å fler länder förbjuder *coin mining, och nu att intel kanske kommer vara med på banan vad gäller GPUer, så kommer det sannolikt gå tillbaka till mer normala nivåer inom ett par år.
Men om det hinner gå tillbaka redan till RTX4-serien tror jag inte, men nog till 5-serien.

Det stämmer för läget nu ja. Orsaken till priser är nåt helt annat än komplexitet för produkten. NVidia hade säkert tänkt sig att korten skulle säljas för MSRP.

Om man däremot läser på om rykten för nästa generations kort verkar det ju helt klart som om både NVidia och AMD beslutat att bygga betydligt mer komplexa och dyrare kort. Det pratas om effekter uppåt 500W, MCM-byggen hos AMD och supermonoliter hos NVidia. Nu skall man ju ta alla rykten med en rejäl nypa salt, men baserat på vad som skrivts hittils så ser det onekligen ut som om både Nvidia och AMD får blodad tand och skapar nya segment för sina kort där helt andra prisnivåer gäller för kort i framtiden kontra det som varit förr.
Om det är klokt eller inte eller om det ens stämmer får vi väl se.
Lite "källor":
AMD:
https://www.pcgamer.com/amds-new-compute-gpu-gives-us-a-glimp...
https://videocardz.com/newz/amd-navi-31-enthusiast-mcm-gpu-ba...
Det finns ingenting som indikerar att AMD gör som NVidia där de börjar räkna SPs annorlunda för 7xxx-serien. Alltså är respektive lösning en ökning på c:a 100% i SPs jämfört med 6xxx-serien. Även om man går från 7Nm till 5/6 så pratar vi om betydligt större kretsar.

NVidia:
https://www.inputmag.com/gaming/nvidia-geforce-rtx-40-gpu-nex...
https://hothardware.com/news/nvidia-geforce-rtx-4000-ada-love...

Om effekten:
https://videocardz.com/newz/next-gen-flagship-gpus-nvidia-ad1...

Det ser onekligen ut som om nästa generation kort är betydligt mer komplexa och dyra.
Sen är det också givet att de initialt designades innan prishysterin kom upp på tapeten så frågan är hur mycket dagens priser egentligen gett utvecklarna luft under vingarna så de kan bredda ut rejält i komplexitet och "target price". Mer troligt att 5xxx-serien kort kan komma att gå upp i nya priskategorier ur det perspektivet.

Men vi får se. Långt kvar innan priserna kommer ner till det gamla normala, om de någonsin gör det vill säga.

Medlem

Det är inte bara grafikkort som klättrar i pris. Så gott som allt håller på att bli dyrare med raketfart, märkte det igår när jag var att handlade mat. 400 innan jul till 650 för samma kasse i princip. Mycket tomt på hyllorna också, men det kanske har med att folk hoardar inför omikron snarare än brist, vet ej.

Nöjd att jag köpte mitt 1080 för 4000 på swec 2017, det hänger fortfarande med snart 5 år senare.

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Rätta mig om jag har fel, men nuförtiden används väl inte vanliga grafikkort till det utan det görs specialgjorda för just det ändamålet.

Till bitcoingrävning menar du? Nej vanliga grafikkort används för det med.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem

Det blev ett snabbt beslut och köp för 5 min sen.

Har letat efter ett Asus ROG STRIX 3080 ti i drygt ett par månader nu...ett ROG STRIX 3080 12 för 19 000 kr får vara good enough...fick även DDR5 idag så nu kan bygget av nya datorn som legat och väntat i tre månader börja...

12
Skriv svar