Phil Spencer vill se plattformsöverskridande avstängningar för spelare

Medlem
Skrivet av Dajvan:

Man går till jobbet, kliver in på kontoret och försöker starta upp Outlook och det fungerar inte, 1 minut senare,

https://i.imgur.com/GVKU12N.jpg

Låter man sin son använda sitt jobbkonto för att spela på så är ju sparken inte orimligt ändå.

Jag är dock emot en global lista där man blir avstängd från spelande eller blockad. Då inget system är perfekt. Har sett flera som blivit spammade med fuskanklagelser bara för att de är bättre och det automatiska systemet har triggat en avstängning. Lite väl hårt att bli avstängd från allt då. Samma med en blocklista, skulle säkert också användas till missbruk.

Vad som skulle lösa en stor del av problemet är ju att tillåta privata servrar, kommer ihåg när man satt och lirade på Sweclockers BF-servrar. Riktigt bra modererat.

Medlem

Jag tycker nog att det är bättre att man har system som segmenterar spelare. Spelare som fuskar får endast spela mot andra fuskare, och folk som gillar att skrika på folk får spela med andra som skriker. Den första gruppen kan vara permanent och den senare kan vara över en viss tid innan man släpper in dem på prov bland vanliga spelare. Är osäker på om avstängningar är det bästa och speciellt inte över olika spel/tjänster. Bara för att man härjar i HoN behöver inte betyda att man är jävlig i CS exempelvis.

Medlem
Skrivet av Lindhenberg:

Att köra ban för chattmissbruk över alla plattformar känns lika reaktivt som att snatta godis på ICA och istället för böter och eventuellt ban från den butiken bli förbjuden att handla mat på hela planeten.

Håll det per spel och i värsta fall till plattformen, men där går nog den vettiga gränsen för ett företags åtgärder i mitt tycke.

Grova kränkningar, hot eller andra liknande brott har vi redan lagar för och där tycker jag rättsväsendet ska stå för påföljd, inte företagen. Fungerar inte en person efter varningar i en chatt, så blockera då den funktionen för den användaren i det spelet.

Vet inte varför alla hör har fått för sig att man ska bli permabannad från alla spelföretag för att man svär, visst att det är mardrömmen men finns det överhuvudtaget något som talar för att det är det han menar?

Mest troligt är det väl att han syftar på saker som att kvinnor/tjejer får höra en jäkla massa saker från patetiska killar (det är ju ändå något som på riktigt skulle kunna påverka MS cash flow om tjejer håller sig borta pga detta).

Det du säger om lagar och regler är ju en fin tanke, men hur stor andel av alla grova kränkningar, hot och liknande brott som begås dagligen (minutvis) online tror du får rättsliga konsekvenser? 0.0001%?

MS kan ju se svart på vitt om en person utsatt någon annan användare för dessa kränkningar och brott. Är det verkligen så förkastligt att en person som hotar att söka upp och våldta någon blir avstängd från både Xbox och Playstation?

Medlem

Phil Spencer = Facist!


signatur

“People shouldn't be afraid of their government. Governments should be afraid of their people.”

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Starkt kritiskt mot detta, av den enkla anledningen är att alla ban-systems idag är automatiserade, och kan lätt missbrukas av troll. Tyckte det var mycket bättre förr när man inte hade dessa "nätverk", och man istället hade server admins som kunde vara på plats och banna fuskare och otrevliga spelare. Och visst fanns det maktgalna rövhattar, men de kunde ändå inget göra bortom sin egen server.

Ja branchen har tagit stort sett bort möjligheten för spelarna/communityn att städa sig själva. Nu försöker man med sämre åtgärder för att rätta till sitt misslyckade.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Finns säkert många föräldrar här inne.
Är den någon föräldrar som har kommit på sitt barn med fusk? MP spel.

Och hur ni skulle reagerat på det?

Jag ska skulle själv reagerat starkt på det, blivit förbud med elektronik ett bra tag och ett långt samtal.

Grabben blir åtta år nu i år, så det kommer ju bli mer och mer MP spel med kompisar.

Flakmonkey

Tycker att det beror på vad han faktiskt menar och hur det ska bli i praktiken. Om det här skulle innebära att man tappar möjligheten att logga in i MS och Sonys andra tjänster som inte har ett jota att göra med gaming så är det imo enbart något som kan ställa till med större problem än de bekymmer som det kan lösa. Vad är det för nytta med att stänga ute någon från deras mail om de fuskar i CS?

Om det däremot "bara" innebär att du bannas från att spela online på din Xbox, via Steam, när du fuskar i COD på din Playstation 5, ja då ser jag ändå att det kan komma åt en del av problemet. Då förutsätter jag (något naivt kanske) att det här inte skulle vara det som händer vid första tillfället direkt och att det går överklaga om så skulle vara fallet. Men om någon kommer åt ditt konto, de fuskar, kontot bannas på PSN (i det här fallet), du får ett meddelande om det och du styr upp kontot ja då försvinner bannen och så är det bara att köra på. Att jag bannas för att någon kommit åt mitt konto eftersom jag inte fixat MFA, etc etc och jag tvingas låta upp det ser inte jag som något jättehemskt med tanke på den ilska och irritation som fuskare kan orsaka hos alla andra.

Sen är ju det här privata företags tjänster och de bestämmer väl egentligen själva vilka förhållningsregler som gäller och straffet för detta så länge det är inom lagens gränser. Sen är det väl också någonstans företagen som kan straffa öht, det är ju inte som att polisen i sverige gör något om någon i brasilien fuskar och är ett allmänt as när vi spelar Apex Legens på Xbox, däremot så kan EA och/eller MS göra det.

Men ja, det är ju ingen lätt fråga. Tror ju inte att någon uppskattar fuskare eller de som är otrevliga och hotfulla online, men vad ska man straffas för och hur? Superknepigt imo.

Medlem
Skrivet av WebeJaxx:

Vet inte varför alla hör har fått för sig att man ska bli permabannad från alla spelföretag för att man svär, visst att det är mardrömmen men finns det överhuvudtaget något som talar för att det är det han menar?

Mest troligt är det väl att han syftar på saker som att kvinnor/tjejer får höra en jäkla massa saker från patetiska killar (det är ju ändå något som på riktigt skulle kunna påverka MS cash flow om tjejer håller sig borta pga detta).

Det du säger om lagar och regler är ju en fin tanke, men hur stor andel av alla grova kränkningar, hot och liknande brott som begås dagligen (minutvis) online tror du får rättsliga konsekvenser? 0.0001%?

MS kan ju se svart på vitt om en person utsatt någon annan användare för dessa kränkningar och brott. Är det verkligen så förkastligt att en person som hotar att söka upp och våldta någon blir avstängd från både Xbox och Playstation?

Jag utgick enbart från FZ översättningen då källan är bakom betalvägg:

"Något jag önskar att vi kunde göra – och detta är en hård nöt i branschen – är att när någon blir avstängd från ett av våra nätverk, finns det något sätt för oss att stänga av dem på andra nätverk?"

Att vårt rättsamhälle havererar pga orimlig politik hör inte till saken. Företag ska skydda sin plattform på ett rimligt sätt. Att poängsätta individer globalt och liknande tankegångar är likaså en kränkning av individen och det sluttande planet har vi kollektivt redan bevisat att vi inte hanterar. Att gräva i frihet för upplevd säkerhet går alltid ut över individen och aldrig företagen.

Om vi sedan tar ditt scenario, så är det många faktorer som spelar in. Är personen i din närhet och hotet rimligt att utföras så bör personen såklart bli bannad från spelet. Kanske även plattformen om personen har en brottslig bakgrund och bevisligen tänkt utföra hotet. Men alla plattformar? För alltid?
Var ska man dra gränsen, och vem ska se till att besluten inte går ut över oskyldiga?

Det är som jag sa först, banna någon att handla mat globalt för stöld i en butik. Man kan inte rimligen behandla folk så, lagar och åtgärder måste vara balanserade och skydda personlig integritet och yttrandefrihet så långt det går.

Varför funderar vi ens på att låta företag ta över ansvaret från rättsamhället?

Medlem

Helt Absurt.
Hur kommer folk på allt.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

The road to hell is paved with good intentions

Medlem

Tycker att det låter som en bra idé. Är man en påkommen fuskare är det bra att personen förlorar tillgång till andra tjänster. Fuskare kan förstöra ett helt spel och måste stoppas.

Om ett anti-fusk system är för bra kommer spelaren bara gå vidare till ett annat spel och förstör det istället.

Medlem

Låter som en dålig idé. Förstår problematiken kring att en person som bannas för dålig beteende eller fuskande på ett håll mer troligt kommer bryta mot reglerna även på ett annat, tycker dock att det är fel straffa i förebyggande syfte. Aningen problematiskt när en spelare livstidsbannas av någon blåhårig digital vaktmästare för att ha Kim Jong-un på sin Forza-bil och därför inte kan spela Halo.

Inaktiv

Låter som en bra idé, dags att straffa fuskare och folk som hotar och jävlas ordentligt. Sony, Nintendo, MS och Steam kan samköra sina register.

Medlem

Är väl bara rimligt att om man delar ett spel emellan plattformar så bör avstängning gälla båda.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Kommer nog bara straffa oss skötsamma medan buset hittar vägar runt det.


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem

Får mig att tänka på det usla systemet dom har i New World som auto bannar folk om tillräckligt många anmäler en.
Vilket streamers använder bland annat i PVP så att dom kan vinna.

Sen är man avstängd från alla sina konton, ingen vidare bra ide Phil.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Jag tycker det är knepigt att tolka vad han egentligen vill och menar i artikeln. Men fuskare och vad som skulle kunna göras är väl:

Låt oss säga att man fuskar i Call of Duty så blir man bannad hos Activision/Blizzard. Gäller alla deras spel oavsett plattform. Sen att man får en längre avstängning från att spela online på sin Xbox, PS eller vad man nu använt för att fuska. Får man t ex 3 månader avstängning ifrån att spela online, ja det svider minst sagt.

Fuskandet blir bara värre och värre och det finns inget argument för att dom inte ska bekämpas hårt. Dom förstör alldeles för mycket. Speciellt i gratisspel som Warzone m fl.

Att banna någon pga av "vad dom ska göra med Mamma" meddelanden är väl att ta i. Nej, dom är inte okej att få, men bör leda till en varning. Låt säga att när en person har fått 5 varningar så blir den automatiskt avstängd i 1 månad från onlinespel.

Medlem
Skrivet av Marooned:

Jag tycker det är knepigt att tolka vad han egentligen vill och menar i artikeln. Men fuskare och vad som skulle kunna göras är väl:

Låt oss säga att man fuskar i Call of Duty så blir man bannad hos Activision/Blizzard. Gäller alla deras spel oavsett plattform. Sen att man får en längre avstängning från att spela online på sin Xbox, PS eller vad man nu använt för att fuska. Får man t ex 3 månader avstängning ifrån att spela online, ja det svider minst sagt.

Fuskandet blir bara värre och värre och det finns inget argument för att dom inte ska bekämpas hårt. Dom förstör alldeles för mycket. Speciellt i gratisspel som Warzone m fl.

Att banna någon pga av "vad dom ska göra med Mamma" meddelanden är väl att ta i. Nej, dom är inte okej att få, men bör leda till en varning. Låt säga att när en person har fått 5 varningar så blir den automatiskt avstängd i 1 månad från onlinespel.

Fast även om du får en varning för att du använder ett språk som en del av världen accepterar och en annan del av världen inte gör så är det ett stort problem. Eller skall vi varna folk i öppna samhället efter hur de pratar och sedan stänga av dem från skola och jobb efter 5 gånger? Eller vräka dem från deras lägeneheter för att man inte gillar deras språkbruk?

Det han pratar om är ett absurdum, som bara fungerar ihop med amerikanskt tänkade, inte speciellt homogent med resten av världen. Det är heller inte en fråga för MS om de upplever att någon trakaserar någon online skall de polis anmälas för samhället har redan mekaniker för just detta.

Jag tror inte han gör det för att vara ondsint däremot, utan att han menar väl men snubblar på målsnöret.

Sedan vet MS med 99% säkerhet vem personen är, då de har betalat med kredikort osv redan för att kunna spela online. Eller har lämnat andra identiferade uppgifter som MS med flera redna tagit ifrån dig när du använder Windows, Facebook, Youtube med mera.

Medlem
Skrivet av jehuty:

Tycker att det låter som en bra idé. Är man en påkommen fuskare är det bra att personen förlorar tillgång till andra tjänster. Fuskare kan förstöra ett helt spel och måste stoppas.

Om ett anti-fusk system är för bra kommer spelaren bara gå vidare till ett annat spel och förstör det istället.

Fast hur gör du då om det är någon annan som spelat med ditt konto, olovligen eller med tillåtelse? Man får inte straffa någon annan för en ananns handling, och det är fullt lagligt att låta vem som helst spela med ditt konto. Ditt konto kan även bli hackat, och du kan även bli bannad helt utan anledning.

Om någon gör något olagligt kan företagen gå till polisen och anmäla dig, och då blir du fälld för ett brott. Men det är ingen självklarhet att banna någon även då är en laglig handling. Man får tänka på att folk köper en produkt från ett företag, då får inte företaget enligt lag i de flesta länder i världen agera som de vill. Utan även dem måste ta hänsyn till lagen och rättsystemet, även om de många gånger verkar tro att dom inte behöver göra detta.

Finns flera ARN fall emot företag som har bannat spelar som till ex steam där ARN kräver att företagen skall ta bort denna ban med hänvisning om att de är felaktiga. I steams fall brukar dom bara strunta i ARN lika som alla andra stora företag. Men då kommer det bli rättstvister där företagen också förlorar, och blir dömda för brott emot konsumentköplagen med mera.

Bara för att någon fuskar kan man inte ta bort rätten till deras egendom eller att använda sin egendom det är brottsligt, fuska är inte en ett lagbrott i dessa fallen. Spelar tyvärr ingen roll hur mycket man ogillar fuskar men det är inte olaglit och kan in beivras på det sättet.

Vad man får se till att göra är begränsa antalet serverar dessa människor spelar på och matcha fuskare med fuskare osv, det skulle eventuellt kunna vara lagligt. Men det finns en inbggd risk även där och det är att det kan vara diskriminerg att göra det i viss mån.

Spel är inte någon som har en särprägel i världen utan lyder under lagar och förodrningar som allt annat.

Medlem
Skrivet av PFC Hudson:

Bra, då kanske folk blir motiverade att uppfostra sina ungar.

Eller så ger du dig just nu på en grupp av människor som har tourettes syndrom just nu. Man får nog leva med sådant, och det är frivilligt att ha voice kommunikation på eller att läsa chattar i de flesta spel. Det är mest en fråga om att folk har lätheten som vanligt att bli kärnkt om allt som händer runt omkring dem. De flesta som klagar på andra människor språkbruk och tantrum brukar sällan vara bätter själv.

Medlem
Skrivet av Gandir:

Eller så ger du dig just nu på en grupp av människor som har tourettes syndrom just nu. Man får nog leva med sådant, och det är frivilligt att ha voice kommunikation på eller att läsa chattar i de flesta spel. Det är mest en fråga om att folk har lätheten som vanligt att bli kärnkt om allt som händer runt omkring dem. De flesta som klagar på andra människor språkbruk och tantrum brukar sällan vara bätter själv.

Japp för alla som beter sig som arslen i spel har ju givetvis en diagnos. Givetvis kan man stänga av voice och chatt men jag hade föredragit att slippa trollen. Discord löser många problem. Och nej, det är nog väldigt få som känner sig kränkta av en random på någon chatt men det är trevligare om folk är...trevliga. Men visst du har all rätt att försvara var mans rätt till att bete sig som en idiot i spel.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem
Skrivet av Gandir:

Fast hur gör du då om det är någon annan som spelat med ditt konto, olovligen eller med tillåtelse? Man får inte straffa någon annan för en ananns handling, och det är fullt lagligt att låta vem som helst spela med ditt konto. Ditt konto kan även bli hackat, och du kan även bli bannad helt utan anledning.

Om någon gör något olagligt kan företagen gå till polisen och anmäla dig, och då blir du fälld för ett brott. Men det är ingen självklarhet att banna någon även då är en laglig handling. Man får tänka på att folk köper en produkt från ett företag, då får inte företaget enligt lag i de flesta länder i världen agera som de vill. Utan även dem måste ta hänsyn till lagen och rättsystemet, även om de många gånger verkar tro att dom inte behöver göra detta.

Finns flera ARN fall emot företag som har bannat spelar som till ex steam där ARN kräver att företagen skall ta bort denna ban med hänvisning om att de är felaktiga. I steams fall brukar dom bara strunta i ARN lika som alla andra stora företag. Men då kommer det bli rättstvister där företagen också förlorar, och blir dömda för brott emot konsumentköplagen med mera.

Bara för att någon fuskar kan man inte ta bort rätten till deras egendom eller att använda sin egendom det är brottsligt, fuska är inte en ett lagbrott i dessa fallen. Spelar tyvärr ingen roll hur mycket man ogillar fuskar men det är inte olaglit och kan in beivras på det sättet.

Vad man får se till att göra är begränsa antalet serverar dessa människor spelar på och matcha fuskare med fuskare osv, det skulle eventuellt kunna vara lagligt. Men det finns en inbggd risk även där och det är att det kan vara diskriminerg att göra det i viss mån.

Spel är inte någon som har en särprägel i världen utan lyder under lagar och förodrningar som allt annat.

Du blandar ihop lag med avtal. Använder man en tjänst godkänner man företagets avtal som förbjuder en från att fuska. Sverige har starka lagar som ibland kan hämma företag som t.ex. att man i butik inte får porta människor (har blivit lagligt nyligen men borde ha funnits för flera år sen). Samma sak gäller där, sköter man sig inte i butik ska man bli portad för att det förstör för personal och kunder.

För att vara tydlig pratar jag om bevisat fusk, inte folk som är otrevlig i chatten.

Sen förstår jag inte riktigt argumentet med att man låter någon annan spela på ens egna konto. Jag skulle ALDRIG låna ut mitt konto, varför skulle man göra det? Jag förstår om man har barn men även där låter man ju barnet spela på sitt egna konto och man har som ansvar att prata med barnet om hur man ska agera sig online. Man har ett eget ansvar. Ingen skulle låna ut sitt BankID, varför lånar man ut sitt spelkonto? Jag har 2-stegs verifiering på nästan alla mina konton för att skydda konton, har man 12345 som lösen och blir hackad får man skylla sig själv för då tar man inte eget ansvar.

Att flytta fuskare till servar med bara fuskare är en kortsiktig lösning, kommer inte ta lång tid innan spelaren inser vad som har hänt och hittar en ny lösning för att kringgå problemet eller hitta ett nytt spel att fuska på som har sämre anti-fusk system. Hur kan man kalla det för en bättre lösning? Problemet skickas bara till ett annat kanske mindre företag som inte kan hantera fusk lika effektiv som miljardföretagen kan. Då tycker jag att ett gemensamt system är den bästa lösningen.

Medlem
Skrivet av Gandir:

Fast även om du får en varning för att du använder ett språk som en del av världen accepterar och en annan del av världen inte gör så är det ett stort problem. Eller skall vi varna folk i öppna samhället efter hur de pratar och sedan stänga av dem från skola och jobb efter 5 gånger? Eller vräka dem från deras lägeneheter för att man inte gillar deras språkbruk?

Det han pratar om är ett absurdum, som bara fungerar ihop med amerikanskt tänkade, inte speciellt homogent med resten av världen. Det är heller inte en fråga för MS om de upplever att någon trakaserar någon online skall de polis anmälas för samhället har redan mekaniker för just detta.

Jag tror inte han gör det för att vara ondsint däremot, utan att han menar väl men snubblar på målsnöret.

Sedan vet MS med 99% säkerhet vem personen är, då de har betalat med kredikort osv redan för att kunna spela online. Eller har lämnat andra identiferade uppgifter som MS med flera redna tagit ifrån dig när du använder Windows, Facebook, Youtube med mera.

Fast nu skrev jag inte vilken typ av språk. Men grova påhopp som pågår över en tid längre än i en lobby. Det är ju egentligen väldigt enkelt. Det vi inte säger till folk på stan som vi inte känner, säger vi inte till folk på nätet.

Eller hur skulle det kännas att gå fram till någon random person och säga att man ska pippa hans eller hennes morsa? Eller att man önskar en person får cancer? Det är väl dom vanligaste meddelanden man får eller får höra i röstchatt ungefär.

INte okej heller hur? Varför skulle det vara mer okej på nätet att säga eller skriva så? I en spelvärld dessutom som har noll anknytning till någon föräldrar eller annat.

Medlem
Citat:

Ett sådant samarbete mellan branschens giganter känns väl kanske inte jättetroligt, men nog skulle det vara en avskräckande faktor för de som tenderar att häva ur sig dumheter när de spelar.

Om det skulle bli av så skulle det isåfall via att koppla kontot till sitt Google-konto eller till sitt Facebook-konto (som t.ex. Blizzard kör på.. osv)..
Om man gör det så bör det redan gå att blockera folk på det här viset rent tekniskt...

Undrar om Spencer kanske känner att det här bäst sköttes via Microsoft-konton? Jag menar både PC-spelare och konsoll-spelare har ju Microsoft-konton.. Eller hur Nintendo och Sony?!

Om det sker så sker det via en neutral lirare.. T.ex. Google eller Facebook då.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Varför har folk idag så svårt att "blocka" och ignorera folk? Det tar inte ens 1 sekund att blocka någon från ett spel idag.

Inaktiv
Skrivet av mobmoben:

Varför har folk idag så svårt att "blocka" och ignorera folk? Det tar inte ens 1 sekund att blocka någon från ett spel idag.

Motfråga, varför har folk så svårt att bete sig online? Hot och rasistiska svordomar ska inte accepteras.

Avstängd

Fullständigt genomkorkad idé. För fuskare, visst, men inget annat.

Avstängd
Skrivet av s3ng:

Nej och nej.
Lika dåligt som nationella bankID'n för att kunna använda sociala medier.
Sådan här skit ska alltid tryckas tillbaka hårt så fort det dyker upp.

+1

Skrivet av mobmoben:

Varför har folk idag så svårt att "blocka" och ignorera folk? Det tar inte ens 1 sekund att blocka någon från ett spel idag.

Detta. Och här var frågan avklarad.

Förstår inte folks kåthet att ge centraliserad makt ännu mer makt över dem.

Visst låter det fint och så men tänk lite längre än din tillfälliga irritation över att ungjäveln kallade din farfar för en morot eller nåt.

Skrivet av Patashnic:

Motfråga, varför har folk så svårt att bete sig online? Hot och rasistiska svordomar ska inte accepteras.

Detta kommer definitivt förbättra rasism, men inte på det sättet du tror.

I och med all känslighet och kränkthet och hårdare tag, tycker du att vi lever i en mindre rasistisk värld idag än för låt säga 10 år sedan?

Jag tillhör själv en massa minoriteter (inte bara etnicitet) och ogillar när kritvita svenskar ska bestämma över min röst. Bara för min etnicitet är som den är betyder inte det att jag har en viss åsikt eller håller med överkänsliga kritvita svenskar (som ofta är rasister själva, för övrigt men det är en annan diskussion). Notera att jag inte kallar just dig för kritvit svensk, det finns tillräckligt av oss icke-"arier" med samma åsikt som dessa rasister "antirasister" för att peka på blattar som "bevis".

Ignorera folk vi ogillar istället, och gör så att vi aldrig behöver spela med dem igen personligen. Jag behöver inte bestraffa någon annan för att jag tog illa vid mig.

123
Skriv svar