Sony instruerar brittiska spelbutiker att ta bort Playstation Now-kort

Robot
Sony instruerar brittiska spelbutiker att ta bort Playstation Now-kort

I förberedelse för den beryktade Game Pass-utmanaren?

#Playstation-now


Medlem

Jaha, ska det alltså bli ännu dyrare att få spela multiplayer spel nu för de som inte är intresserad av dessa tjänster....

Skribent
Skrivet av snubben:

Jaha, ska det alltså bli ännu dyrare att få spela multiplayer spel nu för de som inte är intresserad av dessa tjänster....

Det sägs att tjänsten ska komma i flera olika nivåer, så man tycker ju att det borde finnas en för de som bara vill lira online.

Medlem

Tier 1: Nuvarande PS Plus
Tier 2: Ps Plus och nuvarande PS Now
Tier 3: Tidsbegränsad möjlighet att pröva nya spel, samt tillgång till ett "legacy"-bibliotek av PS1,Ps2,Ps3 och PsVita titlar

Är väl det senaste ryktet

Medlem

Undra hur det blir med de som låst upp sig på PS Plus i så fall.

Jag har prenumeration minst till 2024

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Undra hur det blir med de som låst upp sig på PS Plus i så fall.

Jag har prenumeration minst till 2024

Förhoppningsvis kommer du att kunna konvertera för en liten peng så att du får åtminstone likvärdigt av den här tjänsten. Likt hur det sköts med Game Pass. Nog därför de tar bort möjlighet att köpa nya kort för att det blir så förmånligt kanske?
Spännande hur som helst att se Sonys alternativ snart.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Tier 1: Nuvarande PS Plus
Tier 2: Ps Plus och nuvarande PS Now
Tier 3: Tidsbegränsad möjlighet att pröva nya spel, samt tillgång till ett "legacy"-bibliotek av PS1,Ps2,Ps3 och PsVita titlar

Är väl det senaste ryktet

Detta har varit mitt förslag rätt länge, med skillnaden att det även kommer att finnas ett fjärde tier i framtiden. Där då det fjärde tier ska innehålla mer av media utbudet (film och musik) då jag gissar att det kommer bli en större del i framtiden. Alternativt ifall man bakar in den i tier tre, problemet med det är väl att det kanske inte blir ekonomiskt hållbart och de tvingas att höja priset för tier tre, isället då kanske bättre med tier fyra.

Medlem

Den största skillnaden lär vara att man inför en nivå utan streaming. Som det är nu finns Now bara i ganska få länder där det lönar sig att erbjuda streaming. Man ser ganska ofta folk från till exempel Australien på diverse forum som vill skaffa Now men det finns inte där. Med en nivå med endast nedladdning kan man erbjuda tjänsten överallt.

Medlem
Skrivet av Nerox:

Detta har varit mitt förslag rätt länge, med skillnaden att det även kommer att finnas ett fjärde tier i framtiden. Där då det fjärde tier ska innehålla mer av media utbudet (film och musik) då jag gissar att det kommer bli en större del i framtiden. Alternativt ifall man bakar in den i tier tre, problemet med det är väl att det kanske inte blir ekonomiskt hållbart och de tvingas att höja priset för tier tre, isället då kanske bättre med tier fyra.

Börjar ju bli rörigt och löjligt om det blir för mycket.

Medlem
Skrivet av Margy:

Den största skillnaden lär vara att man inför en nivå utan streaming. Som det är nu finns Now bara i ganska få länder där det lönar sig att erbjuda streaming. Man ser ganska ofta folk från till exempel Australien på diverse forum som vill skaffa Now men det finns inte där. Med en nivå med endast nedladdning kan man erbjuda tjänsten överallt.

Ps4 och Ps5 spel kan du ladda ner redan idag. Inte till PC då av förklarliga skäl.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Ps4 och Ps5 spel kan du ladda ner redan idag. Inte till PC då av förklarliga skäl.

Det är jag fullt medveten om.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Börjar ju bli rörigt och löjligt om det blir för mycket.

Det är ju inte mer rörigt än det är idag, ett tiersystem är betydligt bättre såvida tierstegen är väl och tydligt utförda. Du kommer med ett tiersystem endast ha en sub, idag krävs det två och de är rätt otydliga.

Medlem

Spännande! Jag håller mig positivt inställd.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Tier 1: Nuvarande PS Plus
Tier 2: Ps Plus och nuvarande PS Now
Tier 3: Tidsbegränsad möjlighet att pröva nya spel, samt tillgång till ett "legacy"-bibliotek av PS1,Ps2,Ps3 och PsVita titlar

Är väl det senaste ryktet

Låter väl som ett ganska vettigt förslag? Men kommer PS Now utöka sitt utbud då samtidigt kanske?

Medlem

Kaske bara handlar om ett namnbyte?

Tier 1: PlayStation Plus (nuvarande plus)
Tier 2: PlayStation Minus Plus (nuvarande now)
Tier 3: PlayStation Plus Plus (nuvarande plus och now)

Medlem
Skrivet av twilek:

Kaske bara handlar om ett namnbyte?

Tier 1: PlayStation Plus (nuvarande plus)
Tier 2: PlayStation Minus Plus (nuvarande now)
Tier 3: PlayStation Plus Plus (nuvarande plus och now)

Jag tveksamt till ett Tier system även om flera journalister och poddar pratar om detta.
Kommer det inte bara bli en massa krångel för standard konsumenten då?
Är det inte bland annat det man vill få bort men en sammanslagen tjänst?
Varför inte bara köra på med PS Plus och PS Now som tidigare i så fall, vad blir bättre?

Tjänsten som många är inne på att Sony kommer erbjuda framöver verkar väldigt märklig, speciellt om den inte kommer erbjuda dag1 releaser så som gamepass. Vad är det som blir bättre än hur det ser ut idag? Skillnaden blir väl bara att PS Now ersättaren till slut också erbjuder PS5 spel/versioner, till skillnad från nu när den bara erbjuder PS4 spel och bakåt.

Personligen så kommer jag nog inte tjäna på ett nytt system. Just nu så betalar jag typ 30Kr i månaden för Plus och har backlogg så att jag inte behöver köpa spel direkt när de släpps. 150Kr i månaden känns inte så lockande då, när man spelat klart spel på skiva så kan man ju låna ut den eller sälja den också, när det kommer bra erbjudande på fysisk media också.
Ifall de börjar erbjuda eller har en tier för VR när PSVR2 släpps så är jag dock ombord

Någon som ser fram emot detta? Vilket pris tror ni det kommer landa på?
Erbjuder Sony Bravia Core(Film streaming i nästan Blu-ray kvalité) för fler TV-apparater tillsammans med detta så kanske det kan vara lite intressant för egen del, men det är väl knappast troligt.

Medlem

Jag hoppas Sony löper linan ut och har en tier med egna spel dag ett. Typ motsvarande Game pass Ultimate där alla tjänster är inbakade. Förstår att det inte är för alla men för mig är det perfekt.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Flakmonkey
Skrivet av Fearnox:

Jag tveksamt till ett Tier system även om flera journalister och poddar pratar om detta.
Kommer det inte bara bli en massa krångel för standard konsumenten då?
Är det inte bland annat det man vill få bort men en sammanslagen tjänst?
Varför inte bara köra på med PS Plus och PS Now som tidigare i så fall, vad blir bättre?

Tror en stor del är att de helt enkelt vill branda om det. Man märker ju bara här på FZ att det är en väldigt stor förvirring kring de olika tjänsterna, dels skillnaden mellan dem men också vad de faktiskt erbjuder. I varje tråd om PS Now så är det folk som gnäller på att det bara är streaming då det var länge sen det bara var streaming, som ett exempel. Så istället för att då försöka lära om folk vilket verkar vara svårt så är det lättare att skapa en ny tjänst, även om det är samma tjänst(er)

Ska bli intressant att se hur Sony gör här faktiskt. De har ju mer än "bara" spel i sin katalog så kanske göra någonting där. Känns lite osannolikt att de skulle ta efter MS/Xbox och erbjuda alla egna titlar från dag 1, tror de tjänar för mycket pengar på att släppa dem traditionellt, men kanske att de ändå lägger upp dem där tidigare än vad de gör idag? Plus att utöka samarbetet med andra utgivare likt Gamepass har med EA och nu väl även Ubisoft? Fast då kanske rikta in sig på japanska utgivare tex, för att branda sig lite.

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Ska bli intressant att se hur Sony gör här faktiskt. De har ju mer än "bara" spel i sin katalog så kanske göra någonting där. Känns lite osannolikt att de skulle ta efter MS/Xbox och erbjuda alla egna titlar från dag 1, tror de tjänar för mycket pengar på att släppa dem traditionellt, men kanske att de ändå lägger upp dem där tidigare än vad de gör idag? Plus att utöka samarbetet med andra utgivare likt Gamepass har med EA och nu väl även Ubisoft? Fast då kanske rikta in sig på japanska utgivare tex, för att branda sig lite.

Problemet blir väl bara att det kommer jämföras med Gamepass och att på den tjänsten så får man dag1 titlar.
Att alla tjatar om att Gamepass är den bästa dealen inom gaming och marknadsföringen det innebär kommer de alltså inte kunna rubba.
Sen så börjar ju Xbox maskineri komma igång snart, kanske redan nästa år och då kommer de förmodligen kunna pumpa ut exklusiva titlar med jämna mellanrum som matchar Sonys.

Så Sony behöver antagligen satsa lite framöver alltså, ska man ha de bästa spelen så behöver man båda konsolerna jämfört med innan där det var få Xbox titlar som hade stark köpkraft samtidigt som de var exklusiva.
Para ihop det med att spelen ingår i Microsoft tjänst så finns det risk för att Sony tappar en väldigt stor del av marknaden ifall de inte gör något.

Jag är ganska övertygad om att det inte är någon bra idé att känna sig trygga nu.

Flakmonkey
Skrivet av Fearnox:

Problemet blir väl bara att det kommer jämföras med Gamepass och att på den tjänsten så får man dag1 titlar.
Att alla tjatar om att Gamepass är den bästa dealen inom gaming och marknadsföringen det innebär kommer de alltså inte kunna rubba.
Sen så börjar ju Xbox maskineri komma igång snart, kanske redan nästa år och då kommer de förmodligen kunna pumpa ut exklusiva titlar med jämna mellanrum som matchar Sonys.

Så Sony behöver antagligen satsa lite framöver alltså, ska man ha de bästa spelen så behöver man båda konsolerna jämfört med innan där det var få Xbox titlar som hade stark köpkraft samtidigt som de var exklusiva.
Para ihop det med att spelen ingår i Microsoft tjänst så finns det risk för att Sony tappar en väldigt stor del av marknaden ifall de inte gör något.

Jag är ganska övertygad om att det inte är någon bra idé att känna sig trygga nu.

Självklart, men det är ju inget tekniskt hinder att släppa spelen dag 1 istället för dag 365. Om Sony märker att de förlorar pengar på det stora hela genom att inte släppa spelen dag 1 ja då kommer de ju börja släppa dem dag 1. Känns ändå som att Sony lärt sig från PS3 och Xbox360-eran där de ju underskattade Xbox och vips så tappade de sin position som herren på täppan. De har ju köpt ett antal studios (även om det såklart inte är något på samma storleksskala som Bethesda) för att kontra/markera att de fortsätter satsa och nu så verkar de ju lägga fokus på prenumerationstjänsten. Sen så får man ju se hur det går. Kanske är det för lite för sent? Kommer människor vara villiga att ha båda Gamepass och vad nu Sonys ska heta precis som de har Netflix, Amazon, Disney+?

Kul också att bredvid allt det här sitter Nintendo och rullar runt i pengar utan att behöva göra så mycket

Medlem
Skrivet av PFC Hudson:

Jag hoppas Sony löper linan ut och har en tier med egna spel dag ett. Typ motsvarande Game pass Ultimate där alla tjänster är inbakade. Förstår att det inte är för alla men för mig är det perfekt.

Skulle lätt skaffa det


signatur

Ultrazine

Medlem
Skrivet av PFC Hudson:

Jag hoppas Sony löper linan ut och har en tier med egna spel dag ett. Typ motsvarande Game pass Ultimate där alla tjänster är inbakade. Förstår att det inte är för alla men för mig är det perfekt.

Ja det måste ju vara minst lika bra/prisvärd som GamePass annars känns ev ändring onödig.

Medlem
Skrivet av twilek:

Kaske bara handlar om ett namnbyte?

Tier 1: PlayStation Plus (nuvarande plus)
Tier 2: PlayStation Minus Plus (nuvarande now)
Tier 3: PlayStation Plus Plus (nuvarande plus och now)

Tier 3


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Det som Sony behöver göra är att ta bort alla 10-100 kronors spel som dyker upp på ps-store till förbannelse. Som ser ut att vara skapade i mspaint. Satan vad dom släpper igenom skit på senare dagar....


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

One
Medlem

Det borde göra det gratis att spela online och ha kvar Ps now. Jättelätt

1
Skriv svar