Guide – Så uppgraderar du din PlayStation 5 med WD_BLACK SSD

Robot
Guide – Så uppgraderar du din PlayStation 5 med WD_BLACK SSD

Hur utökar man sin lagring och tar med sig sina spel till nästa generation? Robin guidar dig rätt.

#NVME, #Playstation, #SSD, #Sony, #digital, #guide, #western


Medlem

Vad händer med garantin om man öppnar upp sin PS5 för att installera en SSD?


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Moderator | Testpilot
Skrivet av Kris:

Vad händer med garantin om man öppnar upp sin PS5 för att installera en SSD?

Inte ett smack! Så länge man inte skruvar och donar med något annat än det som beskrivs här så är det grönt


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Funkar som en dröm med Gigabyte Aorus Gen4!


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem
Skrivet av Tassel:

Funkar som en dröm med Gigabyte Aorus Gen4!

Den har "bara" 5GB/s så jag skulle inte rekommendera den, finns risk för att det blir problem längre fram, Sony garanterar inget bara för att det fungerar just nu.

Digital foundry provade även med en enhet som låg rätt mycket under specifikationerna och den fungerade också utan problem just nu.
Problemen kan dock komma senare när spel kommer börja pressa gränserna för vad hårdvaran klarar av, det skär sig då ifall de räknar med att alla har minst lika snabba enheter som den inbyggda.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Fearnox:

Den har "bara" 5GB/s så jag skulle inte rekommendera den, finns risk för att det blir problem längre fram, Sony garanterar inget bara för att det fungerar just nu.

Digital foundry provade även med en enhet som låg rätt mycket under specifikationerna och den fungerade också utan problem just nu.
Problemen kan dock komma senare när spel kommer börja pressa gränserna för vad hårdvaran klarar av, det skär sig då ifall de räknar med att alla har minst lika snabba enheter som den inbyggda.

Precis! Det bästa är att hålla sig till minimikraven så ska det fungera utan problem. De finns där av en anledning


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Den har "bara" 5GB/s så jag skulle inte rekommendera den, finns risk för att det blir problem längre fram, Sony garanterar inget bara för att det fungerar just nu.

Digital foundry provade även med en enhet som låg rätt mycket under specifikationerna och den fungerade också utan problem just nu.
Problemen kan dock komma senare när spel kommer börja pressa gränserna för vad hårdvaran klarar av, det skär sig då ifall de räknar med att alla har minst lika snabba enheter som den inbyggda.

https://youtu.be/zWQs4UpiKlg

Måste vara en annan version du menar. Min klarar max 7k Read och 5,5k write.
Fulla namnet på den är "Aorus Gen4 7000s".


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem
Skrivet av Tassel:

Måste vara en annan version du menar. Min klarar max 7k Read och 5,5k write.
Fulla namnet på den är "Aorus Gen4 7000s".

Yes, trodde du menade denna:Inet

"Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 1TB Med Heatsink"
Den hette ju typ som den du skrev först.

Medlem
Skrivet av Tassel:

Funkar som en dröm med Gigabyte Aorus Gen4!

Skrivet av Tassel:

Måste vara en annan version du menar. Min klarar max 7k Read och 5,5k write.
Fulla namnet på den är "Aorus Gen4 7000s".

Ja, du utelämnade "S" i fösta inlägget. Den hade endast 5000/4400 MB/s.

Medlem
Skrivet av Foldon:

Ja, du utelämnade "S" i fösta inlägget. Den hade endast 5000/4400 MB/s.

Konsollägarna dras mot marknadsföring som flugor mot 💩

Faktum är att i praktiken så fungerar en SSD Sata drive (på "bara" 500 MB/s) lika bra som en super duper NV XIV på 5000 MB/s. För spel. För tung videoredigering i 4k så kan det säkert spela roll.

Burstspeeds i tester kommer få din e-penis att växa men i praktiken och spelen...nja. 🙂

Medlem

500 MB/s fungerar lika bra på en PS5 som en på 5000 MB/s....bara lite reklam-flash och prislapp som är helt åt helvete fel för vad du får för pengarna.

Medlem

Tack för fin guide och all bra information. Kommer uppgradera med extra lagring när jag känner behovet. Känner att det e för dyrt med en sådan uppgradering i nuläget. Väntar på att priserna på dessa M.2 sjunker...

Medlem
Skrivet av A1200G:

Konsollägarna dras mot marknadsföring som flugor mot 💩

Faktum är att i praktiken så fungerar en SSD Sata drive (på "bara" 500 MB/s) lika bra som en super duper NV XIV på 5000 MB/s. För spel. För tung videoredigering i 4k så kan det säkert spela roll.

Burstspeeds i tester kommer få din e-penis att växa men i praktiken och spelen...nja. 🙂

Skrivet av Maggot:

500 MB/s fungerar lika bra på en PS5 som en på 5000 MB/s....bara lite reklam-flash och prislapp som är helt åt helvete fel för vad du får för pengarna.

Jo precis, hela branschen konspirerar emot er.

Alltså kom in i matchen, det är inte 2010 längre.
Det finns gott om info från de största företagen i branschen.

Eller trollar ni bara?

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Yes, trodde du menade denna:Inet

"Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 1TB Med Heatsink"
Den hette ju typ som den du skrev först.

My bad. Har dålig koll på alla versioner som finns.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem
Skrivet av A1200G:

Konsollägarna dras mot marknadsföring som flugor mot 💩

Faktum är att i praktiken så fungerar en SSD Sata drive (på "bara" 500 MB/s) lika bra som en super duper NV XIV på 5000 MB/s. För spel. För tung videoredigering i 4k så kan det säkert spela roll.

Burstspeeds i tester kommer få din e-penis att växa men i praktiken och spelen...nja. 🙂

En M.2 SATA SSD fungerar inte överhuvudtaget i en M.2-slot som bara stödjer PCIe/NVMe. (Vanligt att se minst en sådan slot på moderna moderkort, samt i nya spelkonsoler så som PS5.) Så nja, i praktiken lär den faktiskt inte fungera lika bra. Den lär inte fungera alls.

Däremot finns i dagsläget en uppsjö lämpliga (och faktiskt någorlunda prisvärda) alternativ med läshastigheter över 5500MB/s (det är det enda Sony specificerar som rekommenderat "krav", utöver gränssnitt och storlek).

Kikade snabbt på Inet och det finns en rad alternativ från en rad olika tillverkare, specifikt: Samsung, WD, PNY, Kingston, Seagate, MSI, Corsair och Gigabyte/AORUS. Eventuellt kan en kompatibel kylfläns behövas om inte sådan ingår, finns även där några stycken olika att välja på.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jo precis, hela branschen konspirerar emot er.

Alltså kom in i matchen, det är inte 2010 längre.
Det finns gott om info från de största företagen i branschen.

Eller trollar ni bara?

Nej, jag trollar inte, tyckte bara det var roligt att han tyckte att 5000 MB/s var "bara eller endast" och underförstått "dåligt". Självklart vet jag att SATA inte funkar i PS5, det var en överdrift "to make a point".

Se hela:

Sämsta (3200 MB/s) mot inbyggda (5.500 MB/s) mot bästa (7000 MB/s)...fungerar i spelen...you guessed it...EXAKT samma. Självklart är det fråga om sequential read speeds som inte är relevanta i praktiken. Inte ens Sonys interna "benchmark" håller rätt på siffrorna. Om du bestämmer dig dock för 7000 MB/s och har cashen, go for it, det är dina pengar.

Medlem
Skrivet av A1200G:

Nej, jag trollar inte, tyckte bara det var roligt att han tyckte att 5000 MB/s var "bara eller endast" och underförstått "dåligt". Självklart vet jag att SATA inte funkar i PS5, det var en överdrift "to make a point".

Se hela:
https://youtu.be/zWQs4UpiKlg

Sämsta (3200 MB/s) mot inbyggda (5.500 MB/s) mot bästa (7000 MB/s)...fungerar i spelen...you guessed it...EXAKT samma. Självklart är det fråga om sequential read speeds som inte är relevanta i praktiken. Inte ens Sonys interna "benchmark" håller rätt på siffrorna. Om du bestämmer dig dock för 7000 MB/s och har cashen, go for it, det är dina pengar.

I första generationens PS5 spel så gör det ingen märkbar skillnad just nu, förmodligen så kommer inte den sämsta rulla på så värst bra en bit in i generationen.
2023 verkar bli startskottet för PS5/Series med exklusiva/optimerade spel, förhoppningsvis så lyckas de börja pusha lagringen hårdare redan då.

Bara eller endast är väl så man beskriver det när det inte når upp till det som är rekommenderat?
Även om det bara hade skiljt 100MB/s emellan så hade man ju fortfarande sagt "bara eller endast".

Sony är ju lite sega med mjukvaran och de sysslar ju inte med benchmarks i vanliga fall, så det är väl inte så förvånande att deras verktyg inte är pålitligt, förhoppningsvist så löser uppdateringar detta framöver.
Några exempel på där de är sega med mjukvaran är ju M.2 stödet, HDR stödet och att VRR inte är tillgängligt än även fast att det gåt ett år nu.

Tack för bra guide.

Vilken hade ni köpt?

WD Black SN850

eller:

Samsung 980 Pro


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Skrivet av Walter S.A. Iego:

Tack för bra guide.

Vilken hade ni köpt?

WD Black SN850

eller:

Samsung 980 Pro

Jag köpte en WD och är helnöjd.
Är väl typen som nästan kan få ett järnspett att krångla, men installationen var grymt enkel!


signatur

Fifteen minutes, or it’s free!

Medlem

Bra skrivet! Verkar ha missat den här guiden när den publicerades i december, men såna här sponsorartiklar vill jag se mer av!


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av A1200G:

Sämsta (3200 MB/s) mot inbyggda (5.500 MB/s) mot bästa (7000 MB/s)...fungerar i spelen...you guessed it...EXAKT samma.

Riktigt najs att man kan köpa den sämsta dock, och spara en del pengar på sin uppgradering. Utan att märka någon skillnad alls.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Riktigt najs att man kan köpa den sämsta dock, och spara en del pengar på sin uppgradering. Utan att märka någon skillnad alls.

Som någon skrev tidigare, så handlar det om att framtidssäkra när man inhandlar en SSD, för att slippa behöva uppgradera till en snabbare SSD inom 2-3 år när de börjat utnyttja tekniken till max i de nya konsolerna. Men visst, du kan kortsiktigt tjäna lite slantar på att inhandla en slöare nu, men i långa loppet blir det troligen billigare att köpa en snabbare, lite dyrare, direkt.

Som Digital Foundry skrev i samma test (textade versionen av Youtube-videon):
"
My take on the results is that we should not be expecting to see the SSD pushed to its limits in first-gen PlayStation 5 titles. The SN750 SE may well be the slowest PCIe Gen 4.0 drive we could find, but it's still capable of loading at 3200MB/s and that's still a lot of bandwidth, augmented still further by the onboard hardware decompression tech. However, as we properly transition into next-gen development exclusively, we should expect to see the requirements of games increase and at that point, opting to a cheaper drive that doesn't meet Sony's specs may prove problematic.

Despite the generally favourable results from the SN750 SE, my advice would still be to stick to the specifications outlined by Sony in choosing a storage upgrade for your PS5
"

SN850 (7000MB/s), som testades av DF, gick att få för 1439 i julrean, vilket enbart är 440 kr mer än priset för SN750 (3200MB/s)


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

utan att låta som en grinig gubbe här men, med dem priserna på konsollerna så borde det vara lite bättre hårdvara. man borde int ebehöva uppgradera så här tycker jag iallafall *viftar med käppen*

Medlem
Skrivet av matt76:

Som någon skrev tidigare, så handlar det om att framtidssäkra när man inhandlar en SSD, för att slippa behöva uppgradera till en snabbare SSD inom 2-3 år när de börjat utnyttja tekniken till max i de nya konsolerna. "

Ah, vi får helt enkelt se om det blir så i framtiden som de antar. Kan vara dumsnålt om det handlar om någon hundralapp till samma snabbhet som den interna annars helt klart.

Medlem
Skrivet av Zero303:

utan att låta som en grinig gubbe här men, med dem priserna på konsollerna så borde det vara lite bättre hårdvara. man borde int ebehöva uppgradera så här tycker jag iallafall *viftar med käppen*

Du uppgraderar dock inget, utan utökar enbart lagringsutrymmet med en SSD som matchar prestandan i den interna SSDn som följer med PS5.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Gen
Medlem
Skrivet av Zero303:

utan att låta som en grinig gubbe här men, med dem priserna på konsollerna så borde det vara lite bättre hårdvara. man borde int ebehöva uppgradera så här tycker jag iallafall *viftar med käppen*

Jag håller med dig. De fem-sex spel man kan ha installerat samtidigt räcker gott och väl för en annan grinig gubbe Personligen har jag två installerade och kör dem tills de är varvade, sen går jag till nästa osv.

Medlem

Köpte den här till ps5 och väldigt skönt att ha mer lagring. Visst att den är dyr men skönt som sagt att ha tillgång till mer utrymme. Väldigt nöjd med köpet.

Medlem
Skrivet av Zero303:

utan att låta som en grinig gubbe här men, med dem priserna på konsollerna så borde det vara lite bättre hårdvara. man borde int ebehöva uppgradera så här tycker jag iallafall *viftar med käppen*

Skulle nog beskriva konsolerna som fruktansvärt prisvärda, speciellt med tanke på priset för PC komponenter just nu.
Ingen panik att utöka minnet och priset har ju redan sjunkit en hel del.
Förhoppningsvis så ligger 1TB runt 1000Kr nästa vinter och det går ju att klara sig på resten av generationen.
Om det är ok att vänta lite så betalar du typ 200Kr om året tills nästa konsol släpps, har du lite bättre ekonomi så kan du få mycket lagringsutrymme redan nu.

Moderator | Testpilot
Skrivet av krille1986:

Köpte den här till ps5 och väldigt skönt att ha mer lagring. Visst att den är dyr men skönt som sagt att ha tillgång till mer utrymme. Väldigt nöjd med köpet.

Kul att läsa!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Tack för bra guide.

Vilken hade ni köpt?

WD Black SN850

eller:

Samsung 980 Pro

Jag läste en recension och för samsungen rekommenderade de en heatsink, så det blir nog sak samma i slutändan

Beställde precis en WD Black SN850 i och med pågående rean och jag ändå ville expandera


signatur

I drank what?

1
Skriv svar