Det har spenderats 116 miljarder dollar på mobilspel under 2021

Medlem
Skrivet av m4gnify:

Lite oroligt att just Roblox, som riktar sig till yngre barn, drar in mest pengar.

Veckopeng osv räckte för att jag och min bror skulle kunna köpa spel till n64 och spara ihop till en GameCube och spelen till de låg ju på typ samma nivåer som idag.

Skribent
Skrivet av hoppalängdhopp:

Angående Roberta Williams finns det några artiklar från i somras där hon och Ken Willams jobbar på ett nytt spel tydligen. Finns inte så mycket mer info än så, men får väl se var det blir utav det

https://www.engadget.com/sierra-ken-roberta-williams-the-secr...

Hur har jag missat det här? Kul!


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Helt klart en "rikemanssport", det där med "mobil gaming"... Inget för en fattig knegare som mig ☺️

Medlem
Skrivet av General White:

Har aldrig lagt ett öre på mobilspel och kommer aldrig någonsin att göra det

Det är upp till dig. Jag har lagt en del pengar, fastän ja började rätt sent.
Min son, då 3 år, köpte diamanter för 99,99 € på Windows Phone även om jag trodde mig ha blockerat betalningar.

Det är en ny spelmarknad helt klart. Mikrotransaktioner och mobilspel, företagen fokuserar där pengarna finns, dumt vore annars. Tycker dock konsol och spelmarknaden har haft väldigt väldigt många bra spel sista 10 år tex, inget att klaga på. Marknaden har dock växt att bli så mycket mer än pc och konsol spel.

Min gissning är att mobilspel ofta är ”peer pressure” alltså att man får svårare att vara i ett kompisgäng om man inte spelar ett visst spel.

Inaktiv

Har lagt 0:- på smartphone-appar. Fattar dock grejen med att folk har sina digitala liv i bärbart format, är man en "casual" användare så täcker det ju behoven. Spela lite ibland, kolla mail/sociala medier & binge-scrolla Blocket/Helmet. Är väl det folk gör typ.

Ju mer power user man är desto mer makes sense att använda desktop. Själv kan jag bli frustrerad när "user friendly UI's" letar sig in i desktop-versioner av appar/operativsystem, man döljer avancerade funktioner osv.

Mobil = konsumtion, desktop = skapande. Typ så

Medlem

Personligen har jag aldrig fastnat för mobil gaming. Vart lite original gameboy när man var barn, men sedan dess knappt något förutom Pokémon Go när det var nytt. Tycker det är rätt skönt att inte stirra i en skärm när jag väl inte stirrar i en skärm så att säga Men det är nog för att man är "power user" som spelar/jobbar/har sin fritid till stor del framför skärmen.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

haha jag hade tänkt ha det i ingressen, men det kändes så sjukt gjort vid det här laget

Skrivet av anon_119148:

Kanske något i stil med "The guy do have phones!"

Håller för övrigt med Johan att det där är så sjukt jävla gjort nu att man ska komma släpandes med det citatet varje gång det är en nyhet rörande telefoner.

Jag veeeet! Men det Är fortfarande kul. 😇

Medlem

Känns som att barn (och deras föräldrar) driver den här utvecklingen. Få vuxna köper väl en ny hatt till sin roblox-gubbe för 50kr, men för ett barn är det en helt rimlig utgift.

12
Skriv svar