Felsökning blå skärm och spel som crashar

Medlem
Felsökning blå skärm och spel som crashar

Hej,

Ej jätte kunnig inom området därav vänder jag mig till er här på forumet.
Men har en egenbyggd pc från 2018 som får en del blå skräm med olika fel meddelanden och även spel som crashar.
Har använt mig av programmet WhoCrashed för att få analyser på dumparna (klistrar in dem senaste jag fått). Använder mig av avast driver update för att försöka hålla allt uppdaterat, värt att veta att jag fick blå skräm även innan jag började använda programmet.
Har hört att det kan vara fel på själva RAM minnet?

Edit: Mina specs är:

Operating System
Windows 10 Home 64-bit
CPU
AMD Ryzen 5 1600X
RAM
16.0GB Corsair DDR4 3000mhz
Motherboard
B350 TOMAHAWK
Graphics
SAMSUNG (3840x2160@30Hz)
4095MB NVIDIA GeForce GTX 1070 (ASUStek Computer Inc)

Tacksam för hjälp!

On Fri 07/01/2022 22:26:55 your computer crashed or a problem was reported
crash dump file: C:\WINDOWS\Minidump\010922-6046-01.dmp
This was probably caused by the following module: watchdog.sys (watchdog+0x3AD0)
Bugcheck code: 0x119 (0x2, 0xFFFFFFFFC000000D, 0xFFFFFE852D492960, 0xFFFFA40E8EAD7F70)
Error: VIDEO_SCHEDULER_INTERNAL_ERROR
file path: C:\WINDOWS\system32\drivers\watchdog.sys
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: Watchdog Driver
Bug check description: This indicates that the video scheduler has detected a fatal violation.
The crash took place in a Microsoft module. Your system configuration may be incorrect. Possibly this problem is caused by another driver on your system that cannot be identified at this time.

On Fri 07/01/2022 22:26:55 your computer crashed or a problem was reported
crash dump file: C:\WINDOWS\MEMORY.DMP
This was probably caused by the following module: watchdog.sys (watchdog!WdLogEvent5_WdCriticalError+0xE0)
Bugcheck code: 0x119 (0x2, 0xFFFFFFFFC000000D, 0xFFFFFE852D492960, 0xFFFFA40E8EAD7F70)
Error: VIDEO_SCHEDULER_INTERNAL_ERROR
file path: C:\WINDOWS\system32\drivers\watchdog.sys
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: Watchdog Driver
Bug check description: This indicates that the video scheduler has detected a fatal violation.
The crash took place in a Microsoft module. Your system configuration may be incorrect. Possibly this problem is caused by another driver on your system that cannot be identified at this time.

On Fri 07/01/2022 21:03:37 your computer crashed or a problem was reported
crash dump file: C:\WINDOWS\Minidump\010722-6000-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x3F70D0)
Bugcheck code: 0x139 (0x3, 0xFFFFFC0F0EBC3820, 0xFFFFFC0F0EBC3778, 0x0)
Error: KERNEL_SECURITY_CHECK_FAILURE
file path: C:\WINDOWS\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System
Bug check description: The kernel has detected the corruption of a critical data structure.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.

On Fri 07/01/2022 20:49:24 your computer crashed or a problem was reported
crash dump file: C:\WINDOWS\Minidump\010722-6093-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x3F70D0)
Bugcheck code: 0xA (0x103F, 0x2, 0x1, 0xFFFFF80343288C40)
Error: IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
file path: C:\WINDOWS\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System
Bug check description: This indicates that Microsoft Windows or a kernel-mode driver accessed paged memory at DISPATCH_LEVEL or above. This is a software bug.
This bug check belongs to the crash dump test that you have performed with WhoCrashed or other software. It means that a crash dump file was properly written out.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.

On Thu 06/01/2022 00:47:33 your computer crashed or a problem was reported
crash dump file: C:\WINDOWS\Minidump\010622-5687-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x3F70D0)
Bugcheck code: 0x189 (0xFFFFC008C544B330, 0x0, 0x0, 0x0)
Error: BAD_OBJECT_HEADER
file path: C:\WINDOWS\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System
Bug check description: This indicates that The OBJECT_HEADER of a kernel object has been corrupted.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.

On Sat 01/01/2022 23:21:01 your computer crashed or a problem was reported
crash dump file: C:\WINDOWS\Minidump\010122-5750-01.dmp
This was probably caused by the following module: watchdog.sys (watchdog+0x3AD0)
Bugcheck code: 0x119 (0x2, 0xFFFFFFFFC000000D, 0xFFFFF9063AD8B960, 0xFFFFE607B51959F0)
Error: VIDEO_SCHEDULER_INTERNAL_ERROR
file path: C:\WINDOWS\system32\drivers\watchdog.sys
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: Watchdog Driver
Bug check description: This indicates that the video scheduler has detected a fatal violation.
The crash took place in a Microsoft module. Your system configuration may be incorrect. Possibly this problem is caused by another driver on your system that cannot be identified at this time.

On Tue 28/12/2021 21:46:12 your computer crashed or a problem was reported
crash dump file: C:\WINDOWS\LiveKernelReports\PoW32kWatchdog-20211228-2146.dmp
This was probably caused by the following module: ntkrnlmp.exe (nt!IoUnregisterShutdownNotification+0xF84)
Bugcheck code: 0x1A1 (0xFFFFE78325F2B040, 0x0, 0x0, 0x0)
Error: CUSTOM_ERROR

The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.

--------------------------------------------------------------------------------
Conclusion
--------------------------------------------------------------------------------

7 crash dumps have been found and analyzed. No offending third party drivers have been found. Connsider using WhoCrashed Professional which offers more detailed analysis using symbol resolution. Also configuring your system to produce a full memory dump may help you.

Medlem

kraftaggregatet mest troligt

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

kraftaggregatet mest troligt

Tack för svar!
Kan den orsaka olika felkoder?

Medlem

Enligt min erfarenhet som släktens pc-byggare under 25 års tid så har sånna där slumpmässiga blåskärms problem i princip alltid varit relaterat till kraftaggregatet (snålat och köpt för svagt eller för dåligt märke, eller helt enkelt dammat igen). Jag hade bytt det först och sett om problemen försvann. I teorin kan det väl vara minnet också iofs, du kan ju prova att ta ur en minneskapsel i taget (om du har två) och se om det hjälper. Du kan också köra "windows memory diagnostics tool" och se om den hittar nått fel.

Jag läste "ntoskrnl.exe" i rapporten och gissar att du har fel på något minne. Hur mycket minne har du? Om du har två 32:or, prova ta bort en och kolla om felet kvarstår, eller om du har två på 16gb, ta bort en och kolla.

Jag hade ofta minnesfel med en hemsnickrad AMD-dator, sedan dess gick jag över till Intel.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Ryzen gen 1 var känsliga vilka minnen man använde tillsammans.
Man skulle helst ha så snabba minnen som möjligt och sådana som fanns på compatibilitetslistan.
Så kan du prova andra ram eller en i taget gör det.
Prova även ta bort grafikdrivrutinerna med DDU och installera senaste från nvidia.com
Det kan också vara kraftaggregatet som ovan skrev.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Enligt min erfarenhet som släktens pc-byggare under 25 års tid så har sånna där slumpmässiga blåskärms problem i princip alltid varit relaterat till kraftaggregatet (snålat och köpt för svagt eller för dåligt märke, eller helt enkelt dammat igen). Jag hade bytt det först och sett om problemen försvann. I teorin kan det väl vara minnet också iofs, du kan ju prova att ta ur en minneskapsel i taget (om du har två) och se om det hjälper. Du kan också köra "windows memory diagnostics tool" och se om den hittar nått fel.

Tack för svar! Har detta aggregatet: https://www.inet.se/produkt/6909984/fractal-design-integra-m-...

Tips på en bra ersättare?

Har testat att köra Windows minnes test och även memtest86 men inga fel upptäcktes.

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Jag läste "ntoskrnl.exe" i rapporten och gissar att du har fel på något minne. Hur mycket minne har du? Om du har två 32:or, prova ta bort en och kolla om felet kvarstår, eller om du har två på 16gb, ta bort en och kolla.

Jag hade ofta minnesfel med en hemsnickrad AMD-dator, sedan dess gick jag över till Intel.

Har 16 fb idag! Ska testa att köra en åt gången. Tack för tips!

Medlem
Skrivet av Uthred:

Tack för svar! Har detta aggregatet: https://www.inet.se/produkt/6909984/fractal-design-integra-m-...

Tips på en bra ersättare?

Har testat att köra Windows minnes test och även memtest86 men inga fel upptäcktes.

Det där ser ju ut som ett väldigt habilt nätagg. Hmm då blev man ju tveksam igen om det verkligen är aggregatet. Surt att köpa ett nytt om det inte är det, du har inte möjlighet att låna ett aggregat av någon?
Frågan är ju vad det kan vara annars. Inget som överhetttar? Kollat att alla fläktar snurrar som de ska? Sker det alltid i samband med spel?

Medlem

Hur ofta är det verkligen el som är problemet? Det är väl oftast grafikkkortet+/-drivrutiner eller dåliga hdds?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Det där ser ju ut som ett väldigt habilt nätagg. Hmm då blev man ju tveksam igen om det verkligen är aggregatet. Surt att köpa ett nytt om det inte är det, du har inte möjlighet att låna ett aggregat av någon?
Frågan är ju vad det kan vara annars. Inget som överhetttar? Kollat att alla fläktar snurrar som de ska? Sker det alltid i samband med spel?

Nej temperaturer är som dem skall.
Vet att det även händer ibland när man kollar på youtube?

Medlem

Imo så går det fortare att installera om Windows än att försöka felsöka sånt här. Hjälper inte det så har du i alla fall eliminerat alla mjukvaruproblem på en gång.

Spontant i loggarna så tippar jag på nåt relaterat till grafikkort eller drivrutin.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Jag gissar på minnesproblem.

Inaktiv

Du kan ju prova DISM, för att reparera ditt windows?

https://www.windowscentral.com/how-use-dism-command-line-util...

Kör också "sfc /scannow"

Det kan funka, för mig har det varit 50/50.

Medlem
Skrivet av anon_326443:

Du kan ju prova DISM, för att reparera ditt windows?

https://www.windowscentral.com/how-use-dism-command-line-util...

Kör också "sfc /scannow"

Det kan funka, för mig har det varit 50/50.

Tack, skall testa denna.
Återkommer

Medlem
Skrivet av Arzei:

Imo så går det fortare att installera om Windows än att försöka felsöka sånt här. Hjälper inte det så har du i alla fall eliminerat alla mjukvaruproblem på en gång.

Spontant i loggarna så tippar jag på nåt relaterat till grafikkort eller drivrutin.

Har redan ominstallerat Windows två gånger och har ej hjälpt dessvärre:(

CTI
Medlem

Kör Memtest86 och kolla upp Ramstickorna, har använt memtest i många år med bra resultat.

https://www.memtest86.com/


signatur

The Toys: PC I7 4930K@4,5Ghz - 32Gb - Strix RTX 3080, Ps5, Ps4 + SSD, Ps3, Ps2, Ps1 Mini, Xbox 360, Nintendo Famicon NES, Amiga 500 Mini

Medlem
Skrivet av Uthred:

Har redan ominstallerat Windows två gånger och har ej hjälpt dessvärre:(

I see. Körs ditt RAM i dual channel som det ska? Minnena ska sitta i slot 2 och 4 om du har två stickor. Prova uppdatera BIOS också om du inte har gjort det, Ryzen 1000-serien är notorious för strul med BIOS och minnen.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem
Skrivet av CTI:

Kör Memtest86 och kolla upp Ramstickorna, har använt memtest i många år med bra resultat.

https://www.memtest86.com/

Tack för tips men redan kört och fick inga felmeddelanden..

Medlem
Skrivet av Arzei:

I see. Körs ditt RAM i dual channel som det ska? Minnena ska sitta i slot 2 och 4 om du har två stickor. Prova uppdatera BIOS också om du inte har gjort det, Ryzen 1000-serien är notorious för strul med BIOS och minnen.

Hade slot 2 & 4 innan men testade att byta till 1 & 3 igår men hjälpte ej. Men ska testa uppdatera bios.

Medlem
Skrivet av anon_326443:

Du kan ju prova DISM, för att reparera ditt windows?

https://www.windowscentral.com/how-use-dism-command-line-util...

Kör också "sfc /scannow"

Det kan funka, för mig har det varit 50/50.

Testat detta nu och inga korrupta filer hittades vid DISM. Dock hittade den korrupta filer när jag körde sfc /scannow som reparerades.

Medlem

Kolla hälsan på SSD/HDD också


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Kolla hälsan på SSD/HDD också

Hur gör man det bäst?

Medlem

Fick precis en blå skärm med fel kod ” Video_ scheduler _internal_ error” efter att spel crashat till skrivbordet.

Lutar åt att skaffa två nya ram minnen..om det nu är det. Men tänker att är det inte det får jag dubbelt upp med ram minne

Medlem
Skrivet av Uthred:

Fick precis en blå skärm med fel kod ” Video_ scheduler _internal_ error” efter att spel crashat till skrivbordet.

Lutar åt att skaffa två nya ram minnen..om det nu är det. Men tänker att är det inte det får jag dubbelt upp med ram minne

Läste nåt om att A2-koden kunde ha något att göra med mekaniska hårddiskar.
Har du prövat boota enbart med ssds inkopplat (om du nu har mekaniska hdds)?

Medlem
Skrivet av Uthred:

Fick precis en blå skärm med fel kod ” Video_ scheduler _internal_ error” efter att spel crashat till skrivbordet.

Lutar åt att skaffa två nya ram minnen..om det nu är det. Men tänker att är det inte det får jag dubbelt upp med ram minne

Video_ scheduler _internal_ error orsakas normalt av grafikkortet/drivrutinerna. Har du testat ett annat grafikkort?

Medlem

Det var ram minnet som var problemet, bytt ut till två nya och har inte hänt något efter ganska många timmars användning!
Tack för alla tips!

Skrivet av Uthred:

Det var ram minnet som var problemet, bytt ut till två nya och har inte hänt något efter ganska många timmars användning!
Tack för alla tips!

Det var det första jag tänkte på när jag läste AMD och blåskärm. Kul att det löste sig.

Game on!


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Inaktiv

Fan jag har aldrig haft ett ram-minne som blivit kass under mina 20 år av datorbyggande.
Alla de gånger jag haft problem och folk sagt "det är nog ram-minnet" till mig har det varit felaktigt.
Brukar alltid vara någon program som hamnar i konflikt. Ofta mus/tangentbord-mjukvara, RGB LED mjukvara och sånt.
Trodde RAM mest var sånt som folk som låtsas vara kunniga på datorer skyllde på när de inte vet.

Men där ser man! Tji fick jag.

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Fan jag har aldrig haft ett ram-minne som blivit kass under mina 20 år av datorbyggande.
Alla de gånger jag haft problem och folk sagt "det är nog ram-minnet" till mig har det varit felaktigt.
Brukar alltid vara någon program som hamnar i konflikt. Ofta mus/tangentbord-mjukvara, RGB LED mjukvara och sånt.
Trodde RAM mest var sånt som folk som låtsas vara kunniga på datorer skyllde på när de inte vet.

Men där ser man! Tji fick jag.

Tänker alltid att det är ram-minne problem som första fel när man får problem. Sen kanske värme/grafikkort. Och drivrutiner. Minns att när jag växte upp så sa pappa att alltid att testa minnen först. Har nog haft det problemet typ en gång. Kanske var vanligare förr i tiden.

1
Skriv svar