Microsoft har slutat producera samtliga Xbox One-konsoler

Robot
Microsoft har slutat producera samtliga Xbox One-konsoler

Produktionen upphörde i slutet av 2020.

#xbox-one


Medlem

Och Sony fortsätter producera PS4 hela 2022 ut..

Citat:

The strategy would add about a million PS4 units this year to help offset some of the pressure on the company’s PS5 production, a figure that will be adjusted in response to demand, the people said. The older console uses less advanced chips, is simpler to make and provides a budget-friendly alternative to the PS5.

Källa: https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-01-12/sony-tackl...

Ambassadör
Xbox

Finns ju inget behov när man har en ny current-gen budgetkonsol i Series S och dessutom har PC att luta sig mot på ett annat sätt. Stabilt!


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av JonnyBOj:

Och Sony fortsätter producera PS4 hela 2022 ut..

Källa: https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-01-12/sony-tackl...

Smart då de fortfarande säljer hundratusentals och det inte påverkar ps5 produktionen eller?

Köpte aldrig en sådan, PS4:an är dock fortfarande kvar och de två nya konsolerna.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

It's not a lake, it's an ocean

Jag köpte PS4 först efter att ha blivit oerhört besviken på avtäckningen av Xbox One i maj 2013 och sedan E3 några veckor senare. Men 2015 hade jag begravt min besvikelse och bitterhet. Först hade jag tänkt vänta på en slimmodell, men den dröjde. Rise of the Tomb Raider var spelet som fick mig att slå till. Sedan blev det en Xbox One S (2tb-versionen) och slutligen två olika Xbox One X. En fantastisk konsol, särskilt jämfört med den första, stora, fula och svaga lanseringsmodellen.

I slutändan investerade jag mycket i Xbox One, vilket jag inte hade trott när de skrämt bort både mig och andra med sitt "TV TV TV"-framträdande.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Om man skippar föregångaren så borde ju produktionen gå snabbare på nuvarande, tack vare för att man fokuserar på en enda.

Vet inte om Sony ser på mitt vis men Microsoft verkar.


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Medlem
Skrivet av N3gn4v:

Om man skippar föregångaren så borde ju produktionen gå snabbare på nuvarande, tack vare för att man fokuserar på en enda.

Vet inte om Sony ser på mitt vis men Microsoft verkar.

Hade Sony kunnat tillverka flera ps5 genom att sluta tillverka ps4 gissar jag att de hade satsat på att få ut fler ps5.

Tror inte problemet är själva ihopmonteringen av konsolen utan snarare brist på ex CPU/gpu eller lagring. Som båda tillverkas med helt olika tekniker i dagens konsoler jämfört med One/ps4 generationen.

Medlem

Finns länder där ps4 gör intåg nu, eller gjort långt efter vi fick den.
Finns en stor marknad där skulle jag gissa.
Ps2 levde väl sju år efter att ps3 kom?


signatur

“All thinking people are atheists.”

Skrivet av Tassel:

Finns länder där ps4 gör intåg nu, eller gjort långt efter vi fick den.
Finns en stor marknad där skulle jag gissa.
Ps2 levde väl sju år efter att ps3 kom?

Yes, PS2 slutade tillverkas 4 Januari 2013. Samma år som PS4 släpptes alltså

Medlem
Skrivet av Ruffles:

I slutändan investerade jag mycket i Xbox One, vilket jag inte hade trott när de skrämt bort både mig och andra med sitt "TV TV TV"-framträdande.

Minns att detta förvånade mig mycket när det hände, då det var Sony som skröt om sitt antal konsol TV/media -appar i säkert 15 minuter på en av konferenserna. Enda skillnaden var att Xbox hade passthrough för media så man skulle spara en HDMI slot i TV'n.

Samt så hade dom exakt samma always-online grej redan inskrivet i TOS, men med 32 timmar istället för 24 timmar.

Sen var det en jätte-grej när normalt folk på allvar trodde FBI skulle spionera på dom med Kinect (som snabbt blev separerat från bundlen) och det var deras stora anledning att köpa PS4 istället...men sen släppte Sony PS Eye som inte ens är i närheten av lika hacker proof och ingen brydde sig ens. Och det visade sig att terrorattacker koordinerades på PSN och det avlyssnades aktivt av CIA. Sen ska vi inte glömma att hacker attacken mot Sony Studios gjordes genom en säkerhetsbrist i PSN.

Men folk spydde på Xbox ändå.
Det var en helt fantastisk nivå av propaganda Sony lyckades med...


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

KoP
Medlem
Skrivet av Tassel:

Finns länder där ps4 gör intåg nu, eller gjort långt efter vi fick den.
Finns en stor marknad där skulle jag gissa.
Ps2 levde väl sju år efter att ps3 kom?

Var då någonstans? Kazakstan? 🤔

Medlem
Skrivet av N3gn4v:

Om man skippar föregångaren så borde ju produktionen gå snabbare på nuvarande, tack vare för att man fokuserar på en enda.

Vet inte om Sony ser på mitt vis men Microsoft verkar.

Väl snarare så att ingen vill längre ha XBO medan PS4:or säljer fortfarande.


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem
Skrivet av Tassel:

Finns länder där ps4 gör intåg nu, eller gjort långt efter vi fick den.
Finns en stor marknad där skulle jag gissa.

Sega MASTER SYSTEM är fortfarande aktuell i Brasilien förresten. Det är rätt häftigt ändå.


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem
Skrivet av Ghost Writer:

Sega MASTER SYSTEM är fortfarande aktuell i Brasilien förresten. Det är rätt häftigt ändå.

lol va ?

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Smart då de fortfarande säljer hundratusentals och det inte påverkar ps5 produktionen eller?

Smart kanske för Sony affärsmässigt.
Men nu ska vi inte per automatik jubla över Sony affärsmässiga beslut, det finns inget för oss som ser framåt som är bra med det.
Även fast jag förstår att personer som gillar Sony ska försvara alla deras beslut.

bra beslut av microsoft att skrota och lägga ner tillverkningen av (bottennappet) Xbox one.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Ghost Writer:

Sega MASTER SYSTEM är fortfarande aktuell i Brasilien förresten. Det är rätt häftigt ändå.

Njae, snarare tec toy master system.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Smart kanske för Sony affärsmässigt.
Men nu ska vi inte per automatik jubla över Sony affärsmässiga beslut, det finns inget för oss som ser framåt som är bra med det.
Även fast jag förstår att personer som gillar Sony ska försvara alla deras beslut.

bra beslut av microsoft att skrota och lägga ner tillverkningen av (bottennappet) Xbox one.

Jag försöker numera undvika att skriva något överhuvudtaget i xbox-relaterade trådar eftersom jag blir avstängd annars. Men när det första inlägget i denna nyhet inte var att hylla MS beslut utan istället att klanka ner på Sony (med källa och allt) så var jag tvungen att bemöta det. SJälvklart finns det inte något positivt för oss som inte längre vill ha cross-gen spel med att Sony känner sig tvingade att fortsätta tillverka PS4:or p.g.a problemen att möta efterfrågan med PS5.

För Xbox är det ju dock annorlunda, där finns inte generationstänket på samma sätt. Alla deras spel kommer ju behöva anpassas till att fungera dugligt på en low-spec PC under hela generationen.

För övrigt så klagar jag ofta på Sonys beslut (ex. PC/Mobil satsningen, Multiplayer-satsning, usla events, GoW:2 ser likadant ut som ettan, LOU2, etc. etc.) , så "personer som gillar Sony ska försvara alla deras beslut." vet jag inte vad du syftar på.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Jag försöker numera undvika att skriva något överhuvudtaget i xbox-relaterade trådar eftersom jag blir avstängd annars. Men när det första inlägget i denna nyhet inte var att hylla MS beslut utan istället att klanka ner på Sony (med källa och allt) så var jag tvungen att bemöta det. SJälvklart finns det inte något positivt för oss som inte längre vill ha cross-gen spel med att Sony känner sig tvingade att fortsätta tillverka PS4:or p.g.a problemen att möta efterfrågan med PS5.

För Xbox är det ju dock annorlunda, där finns inte generationstänket på samma sätt. Alla deras spel kommer ju behöva anpassas till att fungera dugligt på en low-spec PC under hela generationen.

Sanningen kanske är så enkel att det handlar om tröskeln för att introducera användare till deras ekosystem. Utan PS4 på hyllan så har inte Sony något att konkurrera med i samma prisnivå som XsS, och utelämnar därmed en stor målgrupp som inte har råd att köpa en PS5/XsX.

Det faktum att du ser det första inlägget som ett nedklankande inlägg berättar en del om dig. Kanske dags för lite reflektion, och insikt i att de enda som riktigt bryr sig om vilken konsol som är bäst är Sony och Xbox själva. Så länge du har kul med den konsol du spelar så är det väl det som räknas?

Medlem
Skrivet av Ac3 Toni:

Minns att detta förvånade mig mycket när det hände, då det var Sony som skröt om sitt antal konsol TV/media -appar i säkert 15 minuter på en av konferenserna. Enda skillnaden var att Xbox hade passthrough för media så man skulle spara en HDMI slot i TV'n.

Samt så hade dom exakt samma always-online grej redan inskrivet i TOS, men med 32 timmar istället för 24 timmar.

Sen var det en jätte-grej när normalt folk på allvar trodde FBI skulle spionera på dom med Kinect (som snabbt blev separerat från bundlen) och det var deras stora anledning att köpa PS4 istället...men sen släppte Sony PS Eye som inte ens är i närheten av lika hacker proof och ingen brydde sig ens. Och det visade sig att terrorattacker koordinerades på PSN och det avlyssnades aktivt av CIA. Sen ska vi inte glömma att hacker attacken mot Sony Studios gjordes genom en säkerhetsbrist i PSN.

Men folk spydde på Xbox ändå.
Det var en helt fantastisk nivå av propaganda Sony lyckades med...

Jag minns att jag kollade konferenserna men kommer inte ihåg vare sig tv-snacket eller always online från Sony som du skriver. Microsoft lyckades med fadäs på fadäs med tv-snack, Kinect som ingen ville ha, always online och att du inte bara kunde låna ut din skiva till en kompis utan problem. Horribel konferens så förståeligt om den framhävs mer.

Det är ju historia nu men man kan ju alltid hoppas att samtliga aktörer lärt sig något efter det.

Medlem
Skrivet av k1ssk1ss:

Sanningen kanske är så enkel att det handlar om tröskeln för att introducera användare till deras ekosystem. Utan PS4 på hyllan så har inte Sony något att konkurrera med i samma prisnivå som XsS, och utelämnar därmed en stor målgrupp som inte har råd att köpa en PS5/XsX.

Det faktum att du ser det första inlägget som ett nedklankande inlägg berättar en del om dig. Kanske dags för lite reflektion, och insikt i att de enda som riktigt bryr sig om vilken konsol som är bäst är Sony och Xbox själva. Så länge du har kul med den konsol du spelar så är det väl det som räknas?

Är du psykolog? Annars avstår jag gärna från din hobby-psykoanalys av mig tack. Finns inget mer att säga här, jag lämnar tråden.

Medlem

Har en vanlig xbox one som står och dammar om någon är intresserad. Inga spel till. Kört gamepass mest

Medlem

Xbox One S och senare One X hade ju riktiga uppgraderingar. Bland annat rätt HDMI port för rätt HDR. Vilket faktiskt utnyttjades flitigt bland utvecklarna.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Xbox One S och senare One X hade ju riktiga uppgraderingar. Bland annat rätt HDMI port för rätt HDR. Vilket faktiskt utnyttjades flitigt bland utvecklarna.

One s fick även en lättare frekvensökning på gpu, och 4k blu ray. Samt äntligen inbyggt nätaggregat så man slapp den klumpiga kabeln första Xbox sedan original Xbox som hade det.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

För övrigt så klagar jag ofta på Sonys beslut (ex. PC/Mobil satsningen, Multiplayer-satsning, usla events, GoW:2 ser likadant ut som ettan, LOU2, etc. etc.) , så "personer som gillar Sony ska försvara alla deras beslut." vet jag inte vad du syftar på.

Nej var inte riktat mot dig utan allmän uppfattning jag får av playstation fans.
Allt Sony gör och deras beslut nästan avgudas in i minsta detalj.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Kontot avslutas

Jag brukar oftast föredra Nintendo och Microsoft men när det kommer till att fortsätta tillverka föregående konsol långt efter den nya släppts så har nog både Nintendo och Microsoft en del att lära där.
Även det med att hålla igång sin digitala butik en lång tid efter att konsolens tid är över är bättre hos Sony. Nintendo lade ju ner Wii Shop 2019 och Sony tänkte lägga ner Playstation Store på PS3 och Vita förra året men lyssnade istället på fansen. Älskar Sony för det


signatur

ゼルダの城

Medlem

Trodde Xbox One upphört sedan länge att tillverkas. Nya Xbox Series S finns typ överallt att köpa.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5513058

Medlem

Asså jag hatar cross-gen, men görs det inte en höna av en fjäder här?
Det kommer alltså tillverkas 1 miljon PS4:or, är inte det väldigt lite konsoler åndå?
Hur stor inverkan har det ens på en världsmarknad?

Skönt att höra att Microsoft börjar gå vidare i alla fall.
Hoppas att "couple of years" som Microsoft sa om Xbox one supporten betyder 2 år☺

Skrivet av lars_kongo:

För Xbox är det ju dock annorlunda, där finns inte generationstänket på samma sätt. Alla deras spel kommer ju behöva anpassas till att fungera dugligt på en low-spec PC under hela generationen.

Vi får väl se hur det ser ut framöver, men Sonys PC satsning kan ju skapa samma problem framöver.
Hoppas direct storage och liknande teknik kommer igång snart, förhoppningsvis så blir Starfield startskottet.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

För Xbox är det ju dock annorlunda, där finns inte generationstänket på samma sätt. Alla deras spel kommer ju behöva anpassas till att fungera dugligt på en low-spec PC under hela generationen

Det är väl inget de har lovat? Och tittar man på ex forza horizon 5 eller Microsoft flygsimulatorn så verkar det inte som att de bryr sig särskilt mycket om att dåliga datorer ska kunna köra spelen bra.

Medlem

Skulle inte ta i en One med lyftkran om de inte gjorde om hela sina menyer och användbarheten i interfacet! Sånt jävla tokeri, fan vad krångligt!!

12
Skriv svar