DS4 vs. DualSense

Medlem
DS4 vs. DualSense

Jag är förmodligen i minoritet här, men efter att jag återigen spelat ett par PS4-spel så är min uppfattning att rent ergonomiskt så är DualShock 4 överlägsen DualSense-kontrollen. Visst uppskattar jag den nya haptiken etc., men DS4:an sitter som gjuten i mina händer, vilket gör att jag föredrar den äldre modellen. Synd bara att den inte stöds för PS5-spel.

Vilken föredrar ni? Varför?


signatur

Konsolgubbe

It's not a lake, it's an ocean

Jag har inget emot DualShock 4, egentligen, förutom att den känns lite för lätt och "billig". DualSense har en skön tyngd, är lite större och känns mer gedigen. Efter att ha använt den i blott några veckor skulle jag ändå säga att jag föredrar DualSense så långt.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Jag föredrar Dualsense än så länge. Jag har inte jättestora händer men kan ändå få lite kramp i en del fingrar efter långa spelomgångar med Dualshocken. Sen tycker jag som Ruffles att Dualsense dessutom känns mer gedigen än Dualshock.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Dualshock 4 var en av svagheterna med PS4 i min mening. Direkt ur boxen kändes trigger-knapparna gnissliga och plastiga. Dualsense däremot känns riktigt solid och välbyggd.

Dock gick höger trigger-knapp sönder för mig efter ett par månaders lätt spelande, förmodligen en pajad fjäder till följd av att jag tryckte för hårt (?) mot det haptiska motståndet. Var dock bara att köra till Elgiganten och få en ny. Denna har hållit i snart ett år, så jag hoppas att min förra bara var ett måndagsexemplar.

Medlem

I början gillade jag Dualshock 4 bättre men nu när jag har vant mig vid Dual Sense så skulle jag aldrig vilja gå tillbaka.

Redaktör
Ponny

Bortsett drifting-stöket (som kan vara VÄLDIGT svårt att bortse från) vinner Dualsense alla dagar för egen del.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Det beror på vad för spel jag spelar.

Överlag så gillar jag DualSense mer än DualShock 4 kontrollen när det kommer till ergonomi. Storleken och tyngden gör att den känns mer robust och bekvämare i handen.

Däremot gillar jag DS4ans DPAD samt knappar bättre då de var mer taktila, medans DS knappar känns för mjuka. Så om jag skulle spela t.ex. DBFZ eller SFV så skulle jag föredra DS4 över DS.

Skulle DS komma med en variant där DPADen och knapparna var lika taktila som DS4 så skulle jag aldrig gå tillbaka till DS4 kontrollen.

1
Skriv svar